Jump to content
MAINOS

I.v lääkityksen anto tulevaisuudessa vain sairaanhoitajan papereilla?


Sinkku

Recommended Posts

Paikallisesta ensihoidosta vastaava lääkäri kertoi, että ruotsin puolella oltaisiin siirrytty/siirtymässä systeemiin, jossa vain sairaanhoitaja avaa suoni yhteyden ja antaa i.v lääkkeet. Samainen tohtori kertoi että vastaava systeemi ilmeisesti tulossa myös suomeen ja Maaret Castren olisi ajamassa tätä asiaa. Aiheesta oli kirjoitettu mm. Eräässä lääkärilehdessä.

Epävarmuus iski ja toivon, ettei systeemi mahdollinen tulo tarkoita ensihoitopalveluiden tason laskua. Olisi kurjaa istua kramppaavan tai kivuliaan potilaan vieressä yli 2 tuntia pelkän rektiolin ja panadolin kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 300
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Sama systeemi on ollut sairaaloissa aikojen alusta asti. Castren on ajanut esim palomiehiltä lääkelupia pois jo pitkään. Sairaalan ulkopuolinen ensihoito on ollutkin pitkään kuin villi länsi  tämä asian suhteen. Mun mielestä palomies saakin odottaa sen rektiolin ja Panadolin kanssa. Jos se ei kiinnosta, niin ei muuta kuin koulun penkille! ;) Eikä se mielestäni ensihoidon tasoa laske jos lääkehoidon toteuttajalta edellytetään tiettyä koulutusta, päinvastoin.

Enkä nyt tarkoita että alalla vuosia työskennelleiltä kyytijulleilta pitäisi luvat ottaa pois, en en, mutta hemmetin hyvä että rajanvetoa aletaan tehdä. Lääkelupia kun tuntuu olevan jokaisella joka vaan lanssissa sattuu käymään. Ja kun omaa lähihoitajakoulutusta muistelee, niin ei se toden totta paljon rektiolia kummempaan lääkehoitoon valmiuksia antanutkaan. Ei millään pahalla, mutta näin se vaan on. Sitä kyllä kuvitteli osaavansa vaikka mitä, mutta toisen tutkinnon suorittaneena ja hieman työkokemusta hankkineena sitä on huomannut miten vähän sitä loppujen lopuksi esim lääkehoidosta tiesikään/tietääkään. Eikä sitä mikään kävelevä farmaca koe vieläkään olevansa, ei todellakaan.

Tästä tulee taas taatusti pitkä eipäs-juupas väittely :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paikallisesta ensihoidosta vastaava lääkäri kertoi, että ruotsin puolella oltaisiin siirrytty/siirtymässä systeemiin, jossa vain sairaanhoitaja avaa suoni yhteyden ja antaa i.v lääkkeet. Samainen tohtori kertoi että vastaava systeemi ilmeisesti tulossa myös suomeen ja Maaret Castrén olisi ajamassa tätä asiaa. Aiheesta oli kirjoitettu mm. Eräässä lääkärilehdessä.

Enkä nyt tarkoita että alalla vuosia työskennelleiltä kyytijulleilta pitäisi luvat ottaa pois, en en, mutta hemmetin hyvä että rajanvetoa aletaan tehdä. Lääkelupia kun tuntuu olevan jokaisella joka vaan lanssissa sattuu käymään.

Itse olen laittanut tippoja kohta parikymmentä vuotta sairaankuljetuksessa, poliklinikalla sekä vuodeosastolla ilman sairaanhoitajan koulutusta. Jos nyt jokin päättävä instanssi katsoisi että kokonaisuuden kannalta on parempi että minä ja sadat (jopa tuhannet??) muut hoitopojat/tytöt ovat epäpäteviä tässä asiassa niin eipä se minun itsetunnolle käy jos luvat lähtee.

Mikä siinä; työmäärä vähenee kun liuotukset, kivunhoito yms. loppuu mutta palkka pysyy samana.

Hieman tietysti voi joskus jäädä harmittamaan jos potilas menee käsiin ja mitään konkreettista ei saa tehdä, mutta minähän en siitä siinä vaiheessa enää vastaa... :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dino, just tuota mä en tarkoittanut  ;) Mähän kirjoitin että 'Enkä nyt tarkoita että alalla vuosia työskennelleiltä kyytijulleilta pitäisi luvat ottaa pois'. Mun mielestä alalle hakeutuvilta, uusilta työntekijöiltä tätä voisi vaatia. Maailma muuttuu ja vaatimukset sen mukana. Ensihoito ei ole enää sellaista kuin 80 luvulla  / 90-luvun alussa, jolloin hoito oli happea ja hanaa. Itse alalla noinkin pitkään työskennelleenä sen varmasti tiedätkin. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dino, just tuota mä en tarkoittanut  ;)

Joo, kyllä minä tuon tajusin. Kommentoinkin lähinnä näitä Castrenin ja kumppaneiden suunnitelmia. Täysin "puolueettomasti" kai näitä on vaikea kommentoida, mutta vaikea löytää näistä suunnitelmista järjen häivää nykytilanteessa jossa ei-sairaanhoitajia on kentällä valtaosa. Ei hyvä - ei ainakaan potilaiden kannalta.

No, spekulointiahan ja arvailuahan tämä vasta on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Totta on ettei lähihoitaja koulutuksessa käsitelty rektolia kummempia lääkkeitä, mutta konsultoidahan ne täytyy kuitenkin. Kokemukseni ei ole kummoinen, mutta oman yksikköni lääkkeistä tiedän sen verran että osaan niitä antaa ja vastalääkitä tarpeen tullessa. Varsinkin kun matkat ovat todella pitkiä niin kuin meillä en katso hyvällä tällaista muutosta. Lisäisivät mielummin koulutukseen lääkityksen ja pakolliset testit. Toivon että missään ei jaella sokeasti lupia hoitohenkilökunnalle. Mielestäni pitää olla näyttö siitä että hallitsee sen mitä tekee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei hyvä - ei ainakaan potilaiden kannalta.

Mun mielestä se on hyvä asia että ihmisiä hoitavilta työntekijöiltä vaaditaan koulutusta. Asian vois hoitaa luonnollisen poistuman kautta, jolloin nykyiset sairaankuljettajat pitäisi lupansa. Sitten uusilta, allalle hakeutuvilta edellytettäisiin tiettyä koulutusta/osaamista. Lähärit perustasolle, amk-hoitajat hoitotasolle (tietyn perustason kokemuksen jälkeen), palomiehet paloautoihin. Kaikkien osaaminen varmistettaisiin tentein ja näyttökokein, lisäksi perus ja hoitotason kriteerit ja muutkin vaatimukset olisivat valtakunnallisia. Nythän kirjo on todella laaja, jossain perustaso tekee sellaista mitä toisaalla ei hoitotasokaan tee jne.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei hyvä - ei ainakaan potilaiden kannalta.

Mun mielestä se on hyvä asia että ihmisiä hoitavilta työntekijöiltä vaaditaan koulutusta. Asian vois hoitaa luonnollisen poistuman kautta, jolloin nykyiset sairaankuljettajat pitäisi lupansa. Sitten uusilta, allalle hakeutuvilta edellytettäisiin tiettyä koulutusta/osaamista.

Joo, koulutusta vastaan en ole minäkään. Ammatti tai titteli ei valitettavasti takaa mitään; itse olen saanut työnohessa esim. "tippakoulutusta" ja lääkekoulutusta enemmän kuin esim. eräs ensihoitaja-amk-koulut käynyt sairaankuljettaja. Näin siis ainakin ko henkilön määritelmän mukaan.

Mutta kuten avausviestissä kerrottiin koulutus ilmeisesti ei ole pointti tässä asiassa vaan sairaahoitajatutkinto. Jos raja menisi tuossa tutkinnossa niin ainakin täällä välisuomessa noin 80% sairaankuljettajista saisi/joutuisi luopumaan iv- ja lääkeluvista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samaa mieltä useimpien kanssa. Tosin ihmettelen OZIN kannaottoa palomiehet paloautoihin (tai itseasiassa ei ollut kyllä ylläätys). En silti aina oikein tajua ozin palomiesvastaisuutta.

Mielestäni lähärit ja palomiehet voivat loistavasti hoitaa perustason kyytejä, kunhan ovat tietyt tentit ja testit läpäisseitä. SH:t ja EH:t taas hoitotasolle työkokemuksen ja tenttien jälkeen. Vanhat työntekijät saavat ehdottomasti pitää vanhat lupansa, kunhan tekevät samat tentit ja testit kuin muutkin.

Suomessa toimii paljon palomiehiä hoitotasolla. Jos siis vanha vaksi saa testit tehtyään pitää lupansa, niin miksei myös pitkän kokemuksen omaava palomies-sairaankuljettaja ? Onhan heillä kaikilla kuitenkin lisäkoulutusta takana (esim. hoitotason kurssi mallia Kurola tai Stadi). Nyt varmaan joku kirjoittaa, että eivät ole terveydenhuollon tutkintoja. Totta, mutta kyse onkin VANHOISTA pitkään työtä tehneistä kavereista. Jos siis vaksit ja jo hoitotasolla olevat lähärit saavat pitää lupansa, niin mikseivät palomiehet ?? Minusta osaamistaso tulee määrittää työkokemuksen ja NÄYTTÖJEN (testit) perusteella, eikä koulusta saadulla todistuksella. On hyvä, että tehdään raakoja linjanvetoja, mutta kuten todettu, eläkepoistuman kautta kulkee oikea tie !!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ammatti tai titteli ei valitettavasti takaa mitään

Ei toki, mutta jotenkin se raja pitäisi vetää. Se joka sen rajan vetää, voi vain tukeutua opetussuunnitelmiin ja koulutuksen tavoitteisiin, ei yksittäisen ihmisen osaamiseen.

Samaa mieltä useimpien kanssa. Tosin ihmettelen OZIN kannaottoa palomiehet paloautoihin (tai itseasiassa ei ollut kyllä ylläätys). En silti aina oikein tajua ozin palomiesvastaisuutta.

Ei mulla palomiehiä mitään vastaan ole, älä käsitä mua väärin. Jos mun kämppä syttyy tuleen, niin mä haluan tänne alan ammattilaisia sitä sammuttamaan, eli palomiehiä enkä esim vaahtosammutuskurssin käyneitä hoitajia ( joo, oli vähän kärjistetty). Mun mielestä teknisen puolen ihmisten pitäs hoitaa teknisen puolen hommia, ja terveydenhuoltoalan ihmisten ihmisiä. Ei se silti tarkoita että olisin jotenkin palomiehiä vastaan. En vaan ymmärrä miksi kahta täysin eri alaa on alunperinkään pitänyt sekottaa toisiinsa. Toki, alalla pitkään olleita ei pidä lansseista pois ottaa, ei toki. Tosin osa palomiehistä ei edes halua lanssiin töihin, silti heidät sinne survotaan.

Suomessa toimii paljon palomiehiä hoitotasolla.

Joo-o, näin ei pitäis olla, on mun mielipide. Antaako sun mielestä 20ov:n kurssitus pelastusopistolla (kaikilla ei edes sitä) lisättynä työnantajan järjestämällä lisäkoulutuksella mielestäsi eväät hoitotasolle? Lisäksi palomiehille kun ei käsittääkseni lääkelupia edes saa antaa kun ovat teknisen puolen työntekijöitä. Voi olla että olen tämänkin käsittänyt väärin, mutta mielestäni siinä tulee lait ja asetukset vastaan. Eihän tää mikään uus asia ole, tästähän on jauhettu vuosikausia.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ammatti tai titteli ei valitettavasti takaa mitään

Ei toki, mutta jotenkin se raja pitäisi vetää. Se joka sen rajan vetää, voi vain tukeutua opetussuunnitelmiin ja koulutuksen tavoitteisiin, ei yksittäisen ihmisen osaamiseen.

Näinhän se tietysti on jos päätetään ettei ko työtä tekeviä aleta testaamaan.

Aika näyttää mitä työryhmät esittää, jotenkin inusta vaan tuntuu kun katsoo työryhmän kokoonpanoa (http://www.hare.vn.fi/mKokoonpanonSelailu.asp?h_iID=9760&tVNo=6&sTyp=Selaus) että kuinkakohan moni heistä tietää mitä kentällä oikeasti tapahtuu.

Tosin osa palomiehistä ei edes halua lanssiin töihin, silti heidät sinne survotaan.

Suomessa toimii paljon palomiehiä hoitotasolla. 

Tässähän tuli esille yksi kaksijakoisuus joka pelastuslaitoksilla ei voi olla näkymättä käytännön työssä. Alan innokkaimmat yksilöt jotka jaksavat kehittää hoitotasoaan, itseään sekä tietotaitoaan akuuttihoidon saralla löytyvät epäilemättä pelastuslaitoksilta, toisaalta taas alan urautuneimmat ja turhautuneimmat sairaankuljettajat löytyvät saman katon alta odottelemassa eläkepäiviään. Miehissä ja varsinkin järjestelmässä on jotakin pielessä jos nollamotivaatiolla joudutaan hoitamaan potilaita kentällä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suomessa toimii paljon palomiehiä hoitotasolla. 

Tässähän tuli esille yksi kaksijakoisuus joka pelastuslaitoksilla ei voi olla näkymättä käytännön työssä. Alan innokkaimmat yksilöt jotka jaksavat kehittää hoitotasoaan, itseään sekä tietotaitoaan akuuttihoidon saralla löytyvät epäilemättä pelastuslaitoksilta, toisaalta taas alan urautuneimmat ja turhautuneimmat sairaankuljettajat löytyvät saman katon alta odottelemassa eläkepäiviään. Miehissä ja varsinkin järjestelmässä on jotakin pielessä jos nollamotivaatiolla joudutaan hoitamaan potilaita kentällä.

Ei muuta kuin uusia palomiehiä hoitohommiin lisää.

Saavathan nykyiset sairaanhoitaja Amk:t myös oikeuden toimia pelastajina, poliiseina, papukaijoina ja parkkipirkkoina, ihan vaan sen takia että ovat nähneet ko. ihmiset/ eläimet kerran elämässään.  8) :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis, kun luin ensimmäisen viestin tällä alueella tajusin että tämä tarkoittaa käytännössä sitä että lääkärit pesevät kätensä tipoista jatkossa?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joka paikassako?

Ei varmaan joka paikassa. Omakohtaista kokemusta ei ole, koska 80 luvun alussa vedin norttia koulun takapihalla ja nämä asiat ei kiinnostaneet siihen aikaan pätkääkään. Tietoni perustuu täysin kuulopuheisiin.  Kerro toki lisää, sinähän ilmeisesti olit ollut siihen aikaan jo vuosia alalla töissä?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joka paikassako?

Ei varmaan joka paikassa. Omakohtaista kokemusta ei ole, koska 80 luvun alussa vedin norttia koulun takapihalla ja nämä asiat ei kiinnostaneet siihen aikaan pätkääkään. Tietoni perustuu täysin kuulopuheisiin.  Kerro toki lisää, sinähän ilmeisesti olit ollut siihen aikaan jo vuosia alalla töissä?

Aloitin vasta -83.

Helsingissä oli kuitenkin jo tuolloin toiminut ensin sydän- sittemmin lääkäriambulanssi jo vuodesta 1972.

Ja tässähän oli nyt kyse ensihoidosta, eikä eroteltu mitenkään palomiesten tai lääkäreiden tai perseenpesijöiden roolia siinä

.

Jos mennään taas ei-lääkäritasoiseen ensihoitoon, toimi ainakin kahdessa ambulanssissa Helsingissä sama väki joka miehitti vuorollaan myös lääkäriambulanssia, nykyistä lääkäriyksikköä.

Koska koulutus oli pitkälti työn ohessa tapahtuvaa, oli aika luonnollista siirtyä rajoitettuun ensihoitoon tuolla mainitulla väellä.

Ensivaiheessa laitettiin yhteen perusyksikköön monitori-deibrillaattori (Cardiscope) muistaakseni 1985, ja rajoitettu lääkevalikoima tuli LVSK-käyttöön 1987, ja niitä kyllä käyttivät lääkäriampparia miehittävät palomiehetkin, tosin se perustui vapaaehtoisuuteen ja haluun tehdä työtään paremmin ja laadukkaammin.

1989 kun lääkintäesimiesjärjestelmä (silloinen sairaankuljetusesimies) perustettiin, oli ensimmäinen projekti kouluttaa yli 300 palomies-sairaankuljettajaa puoliautomaattisen defibrillaattorin käyttöön ja kerrata/opettaa peruselvytys.

Tipan laitto ja nestehoito eivät tietenkään ole varsinaisia hoitotoimenpiteitä kuin joillakin vammapotilailla (jos nyt ei sitten lasketa esim. hyperglykemian sairaalan ulkoista hoitoa jne.) mutta nuo temput ja intubaatio oli päätoimisille sairaankuljettajille sääntö, ja palomiestenkin keskuudessa innostuneet, fiksut lähinnä tuohon lääkäriambulanssimiehistöön kuuluvat vapaaehtoiset noita toimenpiteitä kyllä tekivät.

Lähinnä tuo päällekkäistoiminta perusyksikkö/lääkäriambulanssi antoi valmiuksia arvioida tilanne paremmin ja herkemmin pyytää tuota lääkaritason hoitoa paikalle.

CPAP´n tuloa perusyksiköihin en muista päivämääran tarkkuudella, mutta se sijoittunee samoihin aikoihin lääkkeiden käyttöönoton kanssa.

Aika ei tässä tapauksessa kultaa muistoja, vaan näin todella oli.

Monet muutkin maalta tulleet ja kuljetustason sairasautossa keikka tehneet luulevat oman järjestelmänsä olevan ainoa oikea, tai ainakin mahdollinen, mutta kyllä ensihoito 80-luvulla oli ainakin joissakin paikoissa ainakin hieman enemmän kuin hanaa ja happea.

Kaikella kunnioituksella sairaalasta käsin asioita katselleita ensihoidosta tietämättömiä kyytimiehiä ja pseudoloulutuksen saaneita hoitajia kohtaan,

terv, Kehäraakki

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos, tuo selvensi asiaa kummasti. Tästä heräänkin seuraava kysymys, onko ensihoitoa olemassakaan Helsingin ulkopuolella? Siis sieltä Helsingistä käsin katsottuna? Ts. mikä oli tilanne muualla Suomessa siihen aikaan (80-luvulla)?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos, tuo selvensi asiaa kummasti. Tästä heräänkin seuraava kysymys, onko ensihoitoa olemassakaan Helsingin ulkopuolella? Siis sieltä Helsingistä käsin katsottuna? Ts. mikä oli tilanne muualla Suomessa siihen aikaan (80-luvulla)?

En suoraansanoen tiedä mikä oli muun Suomen tilanne, mutta mm. Vantaalla terveyskeskuksen ambulanssien (ja miksei palokunnankin) mukaan lähti tk-lääkäri tarvittaessa ja näin ollen taso kovasti vaihteli.

Monilla paikkakunnilla oli vastaavia systeemejä, ja Helsinki ei ole mikään maailman napa, eikä ainakaan fiksut helsinkilläiset näin ajattelekaan.

Totuus kuitenkin on, että Helsinki isona paikkana teki monia asioita ensimmäisenä ja muut sitten paransivat saatua mallia.

Tänä päivänä ensihoidon taso vaihtelee aivabn samalla tavalla kuin 80-luvullakin, on paljon yksiköitä (siis Suomessa) joissa on tuo hanaa ja happea malli ja paljon varsin kehittyneitä ensihoitojärjestelmiä.

Helsinki oli kiistatta edelläkävijä, mutta sitä se ei enää ole, vaan kunta muiden joukossa.

Ja vielä tuosta Ruotsin systeemistä:

Socialstyrelse on tehnyt päätöksen että syyskuusta 2005 lähtien tulee jokaisessa ambulanssisa olla vähintään yksi sairaanhoitaja.

Aivan kuin se tekisi autuaaksi.

Ei tee; monessa tapauksessa tilanne huononee kun ambulanssjukvårdare´ilta otetaan lääkkeenantomahdollisuus pois.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moikka kaikki eh:t, sh:t ja yh:t!!!!

Avaan katkeran suloisen sanaisen arkkuni jälleen... Se castreenin-täti, jota katsotaan helsingissä kuin marskin-patsasta ylöspäin, on jossain pienessä mielessä ajatellut tämän palomies asian. Laitoksilla kun työnkierto tapahtuu hieman eritavalla kuin sairaaloissa, ikinä et tiedä koska oot kyytissä ja toisaalta koska pissaat nuotioon. Tästä syystä on vaikea kuvitella että palopuolen jullit jäis pois kyytihommista.

Sinkulle esittäisin pienen kysymyksen: Missä koulussa sää oot opetellu ensihoitoa, jos ainoa lääke mitä oot kattellu on per. rec.? jossain emäntäkoulussa??? Kyllä minä lähäri-koulussa kattelin i.v-jutskuja...

Itse lähihoitajana olen laittanut tippoja ja lääkkeitä sairaalassa ja sen ulkopuolella, ja jos minulta sen luvan vievät se ei ole kuin potilaiden tappio. Ammattitaidon kun voi siinä vaiheessa jättää kotiin ja olla vaan seuraneitinä tai -herrana siä takaluukussa kun lain mukaan ei yksin saa ampparia poka päällä ajaa... Näin 3tuntia sitten matkalla lääkineenä voin sanoa että pahaolo ei olisi potilaalta ilman primperania lähtenyt, mutta kaippa sitä kaks tuntia voi oksentaakkin että pääsee sairaalaan. Nyt lääkitsin, mutta tulevaisuudessa... HERRAN HALTUUN!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ketjun alkupuolella ollut kommentti STM:n työryhmästä pitää paikkansa, käsitykseni mukaan jonkun asteinen kommentti pitäisi olla tuloillaan vuoden sisällä. Castrén ei kuulu työryhmään, mutta saattaa toimia esim. kentän tai ensihoidon asiantuntijana. Se mitä työryhmä esittää on sitten oma näkökulmansa.

Seuraava on allekirjoittaneen mielikuva: Näillä näkymin valitettavasti näyttäisi siltä, että tulevaisuudessa i.v.-lääkkeiden anto on sairaanhoitajien tai vast. koulutuksen omaavien heiniä. Koulu- ja/tai pelastusalan tutkinnon omaaville tämä tietää sitten todennäköisesti koulunpenkkiä. Luonnollisesti tulee myös muistaa kehityksen ja byrokratian hitaat rattaat, joten muutos tuskin tulee kovinkaan nopeasti. Mutta myönnettäköön, että hiljalleen haiskahtaa siltä, että ensihoidon työntekijöiltä aletaan edellyttämään myös muutakin, kuin toisen asteen tutkintoa, kovaa kokemusta ja ammattitaitoa. Ja kuten olen tähän jo aikasemmin kommentoinut, en näe tätä kehitystä välttämättä aina kovin positiivisena. Taustalla kummittelee edelleen mörkö siitä, että jossain vaheessa kentän ensihoito onnistuu hukkaamaan satoja vuosia työkokemusta kehitysvimmapäissään.. :/

-Pölhö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missä koulussa sää oot opetellu ensihoitoa, jos ainoa lääke mitä oot kattellu on per. rec.? jossain emäntäkoulussa??? Kyllä minä lähäri-koulussa kattelin i.v-jutskuja

Meidän i.v-jutskut lähiskoulussa oli siinä, että kerran laitettiin toisillemme kanyylit. Lääkeinfuusioiden valmistamisesta tms ei ollut puhettakaan. Lääkeaineoppi oli aivan mitätöntä jne. Mulla on edelleen tallella tentti jossa kysyttiin näin: Lääkäri määrää potilaalle 250mg aspiriinia. Sinulla on Disperin 500mg tabletteja, mitä teet?. Ja tämä tarina on totta.

Toki koulukohtaset vaihtelut on suuria ja tietenkään tämä ei ole lähäreiden vika. Farmakologiaa yms on promillen murto-osa siitä mitä amk:ssa opetetaan. Amk:ssa on myös anestesiologiaa yms, mitä lähäreillä ei ole. Lisäksi näihin asioihin palataan useissa eri aineissa pitkin koulutusta.  Toki amk ei ole mikään autuaaksi tekevä taivas, ei todellakaan, mutta siellä näitä asioita ainakin pitäisi käydä enemmän ja syvällisemmin. Sehän on selvä, lähis on sosiaali- ja terv alan perustutkinto, toinen on amk-tutkinto. Totta hemmetissä niissä on eroa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

huom.castreenia ei kyllä katota kuin marskia,väitän että päinvastoin.hänen kanssaan monta keikkaa suorittaneena,väitän että hänen osaamisensa on lähinnä teoreettistä eikä pää kestä kovissa paikoissa.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Marsalkka

huom.castreenia ei kyllä katota kuin marskia,väitän että päinvastoin.hänen kanssaan monta keikkaa suorittaneena,väitän että hänen osaamisensa on lähinnä teoreettistä eikä pää kestä kovissa paikoissa.

;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...