Jump to content
MAINOS

Kätilön työkenttä vs sairaanhoitajan työkenttä


Lorenzia

Recommended Posts

Opiskelen sairaanhoitajaksi ja unelmanani on valita syventäväksi suuntaavaksi lapset ja nuoret. Vastasyntyneiden hoitotyö kiinnostaa erityisesti. Joskus ihan pikaisesti kävin mielessäni läpi ajatuksen hakeutumisesta kätilötyön koulutusohjelmaan, mutta en miettinyt asiaa silloin tarkemmin. Nyt sitten ajatatus kätilötyöstä nousi esiin uudestaan, kun opettaja kyseli, olisiko minulla kiinnostusta vaihtaa kätilötyön puolelle. Nyt olen sitten asiaa miettinyt muutaman päivän ja tarvitsisin nyt hieman vastauksia muutamiin kysymyksiin.

Jos haluaa työskennellä vauvojen parissa, niin mitä mahdollisuuksia lapsiin ja nuoriin syventyneellä sairaanhoitajalla on? Millaiset mahdollisuudet kätilöllä on?

Olen haaveillut vastasyntyneiden teholla työskentelystä, kuinka kätilön ja sairaanhoitajan työnkuva eroaa kyseisessä työyksikössä?

Onko sairaanhoitajana mahdollisuutta toimia lapsettomuusklinikalla vai täytyykö olla kätilö?

Kiitos vastauksista ja neuvoista jo etukäteen, jos joku kehtaa auttaa tietämättömämpää :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Sen verran tiedän, että vastasyntyneiden teholla ja vastasyntyneiden osastoilla työskentelee pääasiassa sairaanhoitajia. Tosin moni tykkää opiskella sen kätilön tutkinnon siihen päälle, jotta se kokonaisuus, raskausaika ym. selkiytyy paremmin. En usko että kyseisissä yksiköissä on mitään väliä, onko sairaanhoitajan vai kätilön paperit. Työnhakua helpottaa, että on harjoittelun tehnyt samantyyppisellä osastolla. Kätilöiden koulutukseen kuuluu ainakin Metropoliassa 1 lasten ja nuorten 5 viikon harjoittelujakso ja vastasyntyneiden osastoille on niin paljon tunkua, että kyllä onni potkaisee, jos pääsee. Vastasyntyneiden teholla kun ei paljoa lohduta, jos harjoittelun on tehnyt vaikka lastenneuvolassa. Toki sitten perehdytetään joka tapauksessa hyvin. Kokemusta mulla siis ei ole, että onko sillä väliä, missä on harjoitellut :)

 

Noista lapsettomuusklinikoista en osaa yhtään sanoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen verran tiedän, että vastasyntyneiden teholla ja vastasyntyneiden osastoilla työskentelee pääasiassa sairaanhoitajia. Tosin moni tykkää opiskella sen kätilön tutkinnon siihen päälle, jotta se kokonaisuus, raskausaika ym. selkiytyy paremmin. En usko että kyseisissä yksiköissä on mitään väliä, onko sairaanhoitajan vai kätilön paperit. Työnhakua helpottaa, että on harjoittelun tehnyt samantyyppisellä osastolla. Kätilöiden koulutukseen kuuluu ainakin Metropoliassa 1 lasten ja nuorten 5 viikon harjoittelujakso ja vastasyntyneiden osastoille on niin paljon tunkua, että kyllä onni potkaisee, jos pääsee. Vastasyntyneiden teholla kun ei paljoa lohduta, jos harjoittelun on tehnyt vaikka lastenneuvolassa. Toki sitten perehdytetään joka tapauksessa hyvin. Kokemusta mulla siis ei ole, että onko sillä väliä, missä on harjoitellut :)

 

Noista lapsettomuusklinikoista en osaa yhtään sanoa.

Sitten minulla on tainnu käydä tuuri, ku oon just nyt keväällä menossa sairaanhoitajana vastasyntyneiden teholle harjotteluun :) Ja kiitos vastauksesta, kaikki saatavilla oleva tieto on hyödyksi, kun yritän raapia päätöstä kasaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tunnen useita kätilöitä, jotka on vastasyntyneiden teholla töissä. Välillä kätilöt ovat etusijallakin työnhaussa johtuen mm. baby friendly yms asioista eli esim imetysohjauksesta.

Omassa koulussani kätilöopiskelijat kävivät VTOlla pakollisessa harjoittelussa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...