Jump to content
MAINOS

Mitä mieltä pakollisen ensihoidon (30 op.) suorittamisesta ja maksamisesta?


KettuKarkki

Recommended Posts

Tärkeää on että ensihoitoa kehitetään ja henkilöstöä koulutetaan. Voimaan tullut lakimuutos tuo tullessaan sen että tuo 30 op. tulee nyt pakolliseksi ja siitä hinnasta on valtiontuki poistettu, eli pakollisen lisäkoulutuksen hinta jää alipalkattujen ensihoitajien maksettavaksi. Hinta tuntuu liikkuvan 1700e ja 3000e välillä. Olisiko aika äänestää jaloilla ja jättää osallistumatta. Meillä työnantaja ei osallistu kustannuksiin. Miten muualla?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meidän firmassa on x määrä euroa varattu koulutuksia varten vuotta kohden. Nuo erikoistumisopinnot ovat tulevaisuudessa kaikki maksullisia ja samanhintaisia. Uskoisin että koulutusrahat suunnataan näihin ensihoidon johtamisopintoihin ja talossa työskentelevät sairaanhoitajat jäävät joko perustasolle tai maksavat koulutuksensa itse. Varsinkin kun ensihoitaja-amk tutkinnon suorittaneita työskentelee tälläkin hetkellä perustasolla odottamassa perehdytyksen alkamista. En oikein ymmärrä miksi opetusministeriö poisti kaikki tuet koulutuksilta, mutta itse en ole valmis maksamaan tuollaisia summia edes ensihoidon johtamisen opiskelemisesta. Helvetin kallista, mitäs maksaa esimerkiksi pelastajan sukelluskurssi tai alipäällystökurssi ?

Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true! - Homer Simpson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Helvetin kallista, mitäs maksaa esimerkiksi pelastajan sukelluskurssi tai alipäällystökurssi ?

Tai palomiesten kouluttaminen lähäreiksi..? Niinpä, siinä konkretisoituu ero hoitajan ja palomiehen välillä...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse suoritin ensimmäisten joukossa kyseiset opinnot, koska ukaasi vastuulääkäriltä kävi, että ilman suoritusta ei enää saa uusia hoitotason lupia. No, meille koulutus maksoi 250 e, ja siihen päälle kulkemiset ja hotellit, kun oli osin opetus toisella paikkakunnalla. Hintahan nyt ei päätä huimannut, mutta edelleen olen koulutuksen jälkeen sitä mieltä, että jo hoitotasolla toimivat voisivat toimiaan jaktaa ilman kyseistä koulutusta.

Itselläni on ensihoitotyöhistoriaa takana paljon ja sitten tuo koulutus... en kyllä oppinut siellä yhtään mitään uutta. Höpötettiin ihan samoja asioita, kuin aiemmissa paikalliskoulutuksissa (samat lääkärit puhui) ja ainoat asiat, jotka olisivat olleet uutta ja kiinnostavaa ohitettiin nopeasti tai liian pienillä resursseilla. Esim. johtamisharjoituksia pääsi kokeilemaan noin neljännes opiskelijoista. Se taisi kuitenkin kaikille olla se uusin osa ensihoitotyötä.Sitten loppukokeena suoritettiin ensihoitajaopiskelijoille tarkoitettu valtakunnallinen tentti ja kuinka ollakaan hylkäysprosentti oli todella iso. Ongelma oli se, että koulutuksessa puhuttiin vain juurikin siitä ensihoidosta ja kokeessa kyseltiin hyvinkin spesifejä kysymyksiä fysiologian puolelta, joita ei noin normaalissa ensihoitotyössä tule mietittyä eikä kertailtua. Näin siis koin, ettei koulutus vastannut ollenkaan lopputestaukseen ja ne käsitellyt ensihoitoasiat olivat ainakin minulle jo ennastaan täysin tuttuja, joita ilman en todellakaan olisi voinut toimia vuosia hoitotasolla. Jos kokeneiden ensihoitotyöntekijöiden tulee tämmöinen koulutus suorittaa ehdottaisin, että koultus pistettäisiin täysin uusiksi tai sitten koko koulutuksen voisi ohittaa taas jollain testauksella, jolla näytettäisiin vuosien saatossa opitun se ensihoitotyön osaaminen.

No eihän oppi ikinä ojaan kaada, mutta kun siitä maksaa niin jotain siltä odottaisikin. Toivottavasti koulutus tulee kuitenkin vuosien saatossa muuttumaan ja muokkautumaan niin, että se todellakin palvelee sitä pientä ensihoitajaa.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse suoritin ensimmäisten joukossa kyseiset opinnot, koska ukaasi vastuulääkäriltä kävi, että ilman suoritusta ei enää saa uusia hoitotason lupia. No, meille koulutus maksoi 250 e, ja siihen päälle kulkemiset ja hotellit, kun oli osin opetus toisella paikkakunnalla. Hintahan nyt ei päätä huimannut, mutta edelleen olen koulutuksen jälkeen sitä mieltä, että jo hoitotasolla toimivat voisivat toimiaan jaktaa ilman kyseistä koulutusta.

Itselläni on ensihoitotyöhistoriaa takana paljon ja sitten tuo koulutus... en kyllä oppinut siellä yhtään mitään uutta. Höpötettiin ihan samoja asioita, kuin aiemmissa paikalliskoulutuksissa (samat lääkärit puhui) ja ainoat asiat, jotka olisivat olleet uutta ja kiinnostavaa ohitettiin nopeasti tai liian pienillä resursseilla. Esim. johtamisharjoituksia pääsi kokeilemaan noin neljännes opiskelijoista. Se taisi kuitenkin kaikille olla se uusin osa ensihoitotyötä.Sitten loppukokeena suoritettiin ensihoitajaopiskelijoille tarkoitettu valtakunnallinen tentti ja kuinka ollakaan hylkäysprosentti oli todella iso. Ongelma oli se, että koulutuksessa puhuttiin vain juurikin siitä ensihoidosta ja kokeessa kyseltiin hyvinkin spesifejä kysymyksiä fysiologian puolelta, joita ei noin normaalissa ensihoitotyössä tule mietittyä eikä kertailtua. Näin siis koin, ettei koulutus vastannut ollenkaan lopputestaukseen ja ne käsitellyt ensihoitoasiat olivat ainakin minulle jo ennastaan täysin tuttuja, joita ilman en todellakaan olisi voinut toimia vuosia hoitotasolla. Jos kokeneiden ensihoitotyöntekijöiden tulee tämmöinen koulutus suorittaa ehdottaisin, että koultus pistettäisiin täysin uusiksi tai sitten koko koulutuksen voisi ohittaa taas jollain testauksella, jolla näytettäisiin vuosien saatossa opitun se ensihoitotyön osaaminen.

No eihän oppi ikinä ojaan kaada, mutta kun siitä maksaa niin jotain siltä odottaisikin. Toivottavasti koulutus tulee kuitenkin vuosien saatossa muuttumaan ja muokkautumaan niin, että se todellakin palvelee sitä pientä ensihoitajaa.

Tämä on kyllä täysin totta ja tämä koko nelivuotisen ensihoitaja amk tutkinnon suorittaneelta. Toki itselle kaikki oli uutta ja hienoa, mutta lopun hoitotason tentti sisälsi todella paljon asiaa jota ei joko oltu käsitelty ollenkaan tai oli sivuttu opintojen alussa anatomian perusopinnoissa. Tämä oli kuitenkin aiempien vuosikurssien kertomusten perusteella tiedossa ja siihen osattiin varautua. Summasummarum, koulutus on hyvä, tentti ei.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Itse olen aikoinaan maksanut 1600 euroa, toki silloin harmitti kun vajaa vuosi tuon jälkeen saman koulutuksen sai huomattavasti nopeammin ja 250 egen hintaan... Enää ei harmita ja pakon edessä olisin valmis tekemään saman liikkeen uudestaan. Ymmärrän kyllä heitäkin, jotka eivät kykene taloudellisten tai muiden resurssien puutteessa uhraamaan älyvapaata summaa pätevöitymiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla ei ainakaan ole niin kovaa hinkua millekään tasolle, että maksaisin koulutuksesta tuollasen kasan euroja. Tuskin tuleekaan.

Riippuu tietysti tutkinnon hinnasta, mutta esimerkiksi 250€ on sellainen hinta josta saa melkein omansa takaisin jo ensimmäisessä palkassa jos lisäkoulutuksen myötä pystyy siirtymään perustasolta hoitotasolle. 1600€ alkaa olla jo sen verran jäykkä hinta, että siinä pitäisi itsekin miettiä kahdesti...

 

Alkuperäiseen kysymykseen sen verran, että pääasiassa nään positiivisena muutoksena sen, että laki määrittelee entistä tarkemmin koulutukset joita perus- ja hoitotasolle vaaditaan. Etenkin kun laki antaa hoitotasolla säännöllisesti toimineille terveydenhuollon ammattihenkilöille mahdollisuuden jatkaa hoitotasolla jos henkilöllä on "riittävä ensihoidon osaaminen ja tehtävän edellyttämä kokemus". Tiedä sitten, mitä riittävä tässä yhteydessä käytännössä tarkoittaa.. Lisäksi lakimuutos ja sen sisältö pääpiirteittäin on ollut jo vuosia tiedossa, joten luulisi, että kaikilla on ollut riittävästi aikaa päivittää tutkintonsa siirtymäajan loppuun mennessä.

 

Toisaalta lain voimaantulon myötä ongelmaksi muodostuu koko Suomen tasolla se, ettei riittävän kouluttautuneita ja kokeneita ensihoitajia ole määrällisesti tarpeeksi täyttämään kaikkia hoitotason paikkoja jolloin työntekijöiden kokemuksesta joudutaan tinkimään jotta saadaan sopimuksen mukaiset yksiköt miehitettyä. Esimerkiksi omista koulukavereista yksi sai jonkin aikaa sitten vakipaikan hoitotasolta h+p-autosta, vaikka ei ole ambulanssissa tehnyt päivääkään töitä niin perus- kuin hoitotasollakaan tuota ennen ja työkokemusta on lähinnä erilaisilta osastoilta sairaalasta. Tässä kohtaa työnantajien pitäisikin tulla vastaan sen verran, että sitoutuisivat maksamaan kokeneille työntekijöilleen hoitotasolle pätevöittäviä koulutuksia ja toisaalta koulujen pitäisi muuttaa valintakriteerejään siten, että erikoistumisopintoihin ja aikuispuolen eh-koulutukseen otettaisiin ensisijaisesti ihmisiä joilla on jo aiempaa kokemusta ambulanssityöstä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä ainakin palomiehet opiskelee Ensihoitaja AMK ja saavat palkkaa,millos muut laitokset herää?

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä ainakin palomiehet opiskelee Ensihoitaja AMK ja saavat palkkaa,millos muut laitokset herää?

Sitten kun ei tartte välittää euroista?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä ainakin palomiehet opiskelee Ensihoitaja AMK ja saavat palkkaa,millos muut laitokset herää?

Sitten kun ei tartte välittää euroista?

Keski-Suomen pelastuslaitoksella tarjottiin hoitajakoulutusta palopojille, tarina kertoo ettei kiinnostusta aiheeseen ollut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis palkallisena useamman vuoden opinnot?

Lähinnä ne päivät, jotka osuu vuorolle. Osa ei ollut kiinnostuneita uhraamaan omaa vapaa-aikaansa ko. koulutukseen.

Todistuksen saamisesta olis tullut suorittaneelle LH palkka ja sitoutuminen 50% ensihoitovuorojen tekemiseen, 50-50 palo/enska puoli.

En tiedä onko homma jotenkin muuttunut nyt viimeisen kuukauden aikana?

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis palkallisena useamman vuoden opinnot?

jep,HEL/PEL noin. 300henkilön firma,tekee näin.tosin niinä päivinä kun ei ole koulua on jätkät rivissä.

kumma ettei entisellä Terkellä ole antaa muutakädenpuristusta kuin palkaton virkavapaa tai lopputili.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis palkallisena useamman vuoden opinnot?

jep,HEL/PEL noin. 300henkilön firma,tekee näin.tosin niinä päivinä kun ei ole koulua on jätkät rivissä.

kumma ettei entisellä Terkellä ole antaa muutakädenpuristusta kuin palkaton virkavapaa tai lopputili.

siis mä puhuin nyt klingonia niinku yleensä.

Metropoliassa oppilaina olevilla brankkareilla  on jo LH skole käyty, ja lukevat EH AMK, kun taas brankkareilla joilla ei oo niin HESOTE oppisopimuksella lähäriks,että joskus on kaikilla th tutkinto eli esim 593:n mun entinen lähärioppilas ottaa niiltä näytöt vastaan.motivaatio kuulemma ollut päätä huimaava,kun on päiväkodissa annettu kasvun tuki , vai mikä vittu se oli, näyttöä.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

motivaatio kuulemma ollut päätä huimaava,kun on päiväkodissa annettu kasvun tuki , vai mikä vittu se oli, näyttöä.

Ai että tuo tekee hyvää palopojille..:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 10 kuukautta myöhemmin...

Ehtoota. Nythän oli uutta näkökulmaa tullut tähän 30 op lisäopintoihin. Ensin että siirtymäsäännös ei olisi voimassa jos työnantaja vaihtuu. Asia on menossa hovissa. Sitten STM sekaantui asiaan, ja kertoi kantanaan että siirtymäsäännös olisi voimassa, vaikka ta vaihtuisi. Mutta odottavat myös sitä hovioikeuden päätöstä.

 

Se mikä nyt kuitenkin enemmän vituttaa, on se hinta. TAMK 4000€. Törkeetä.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se mikä nyt kuitenkin enemmän vituttaa, on se hinta. TAMK 4000€. Törkeetä.

Jäisi maksamatta. Ja itse asiassa kaikki työhön liittyvä koulutus on aina ollut työnantajan maksamaa. Varsinkin jos se on ollut pakollista koulutusta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Se mikä nyt kuitenkin enemmän vituttaa, on se hinta. TAMK 4000€. Törkeetä.

Jäisi maksamatta. Ja itse asiassa kaikki työhön liittyvä koulutus on aina ollut työnantajan maksamaa. Varsinkin jos se on ollut pakollista koulutusta.

 

Ei työnantajat tuota varmaan monessa paikassa suostu maksamaan, palkkaavat porukkaa, jolle tuota ei tarvitse kustantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se mikä nyt kuitenkin enemmän vituttaa, on se hinta. TAMK 4000€. Törkeetä.

Jäisi maksamatta. Ja itse asiassa kaikki työhön liittyvä koulutus on aina ollut työnantajan maksamaa. Varsinkin jos se on ollut pakollista koulutusta.

Ei työnantajat tuota varmaan monessa paikassa suostu maksamaan, palkkaavat porukkaa, jolle tuota ei tarvitse kustantaa.

Niinhän ne varmasti tekevät. Mutta jos työnantaja alkaisi vaatimaan, että mun pitäisi käydä 4000 euroa maksava koulutus ja maksaa se itse, niin äänestäisin jaloillani.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

 

 

Se mikä nyt kuitenkin enemmän vituttaa, on se hinta. TAMK 4000€. Törkeetä.

Jäisi maksamatta. Ja itse asiassa kaikki työhön liittyvä koulutus on aina ollut työnantajan maksamaa. Varsinkin jos se on ollut pakollista koulutusta.

 

Ei työnantajat tuota varmaan monessa paikassa suostu maksamaan, palkkaavat porukkaa, jolle tuota ei tarvitse kustantaa.

 

Niinhän ne varmasti tekevät. Mutta jos työnantaja alkaisi vaatimaan, että mun pitäisi käydä 4000 euroa maksava koulutus ja maksaa se itse, niin äänestäisin jaloillani.

 

Eikös se ole selkeää, että jos joku sinulta tuollaista koulutusta vaatii, niin myös maksaakin sen? 

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös se ole selkeää, että jos joku sinulta tuollaista koulutusta vaatii, niin myös maksaakin sen?

Kyllä. Ja niin sen mielestäni pitääkin olla. Jos työnantaja vaatii jotain lisäkoulutusta työntekijöiltään, niin työnantaja maksakoot.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pakko kommentoida että työnantaja ei niitä vaadi omasta halustaan vaan alueen vastuullinen ensihoidosta vastaava instassi sairaanhoitopiirin palvelutasopäätöksen mukaisesti. Työnantajahan on väliinputoaja siinä välissä jolle rahat tulee sairaanhoitopiiriltä joka eritasoisia vaatimuksia asettaa alueella toimiville henkilöille. Eli rahan tulee tulla viime kädessä sieltä joko suoraan kohdistettuna vaatimuksien täyttämiseksi tai palveluntuottajan kassan kautta sitä varten. Sinänsähän nämä vaatimukset koulutuksista eivät ole tulleet yllätyksenä varmaan kenellekkään?! Yllätyksenä on tullut vain että opetusministeriö päätti vetää kouluilta rahat pois niiden järjestämiseen eli STM <-> OPM välinen keskustelu ei ole ollut ajantasalla pari vuotta taaksepäin. Toisaalta monilla aloilla täydennyskoulutus on omakustanteista jos haluaa uralla eteenpäin vaativimpiin tehtäviin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pakko kommentoida että työnantaja ei niitä vaadi omasta halustaan vaan alueen vastuullinen ensihoidosta vastaava instassi sairaanhoitopiirin palvelutasopäätöksen mukaisesti. Työnantajahan on väliinputoaja siinä välissä jolle rahat tulee sairaanhoitopiiriltä joka eritasoisia vaatimuksia asettaa alueella toimiville henkilöille.

Jos työnantaja ei pysty vastaamaan vaatimuksiin ilman, että työntekijät joutuvat kaivamaan lompakkoaan ja maksamaan tarvittavat koulutukset itse, niin silloin työnantaja ei ole hoitanut hommiaan oikein. Jos työnantaja pelkää menettävänsä työntekijän sen jälkeen kun työnantaja on kustantanut koulutuksen, niin aina voidaan sopia että työntekijä sitoutuu olemaan x-aikaa työnantajalla töissä tai joutuu maksamaan koulutuksen. Näin toimitaan ihan yleisesti.

Toisaalta monilla aloilla täydennyskoulutus on omakustanteista jos haluaa uralla eteenpäin vaativimpiin tehtäviin.

Ja niillä aloilla joissa ihmiset käyvät omasta vapaasta tahdostaan pitkiä ja kalliita lisäkoulutuksia se näkyy reilusti palkkauksessa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...