Jump to content
MAINOS

Potilastiedostot ja tietosuoja


Lääkärihoitaja

Recommended Posts

Tämä on ihan sellainen hoitajan-etiikka kysymys, mutta itseäni ärsyttää se, että potilaan perustietojen katsomisesta ei tule "merkintää". Eli suomeksi sanottuna osoite, syntymäaika, mahdollisesti salainenkin puhelinnumero jne. on kenen tahansa Pegasos-käyttäjän käytössä samoin mahdolliset hoitosuhteet muualle (muu omalääkäri, muu omahoitaja). Minua itseäni ainakin ahdisti kun meni harjoitteluun oli jo ennakkoon T-U-L-O-S-T-E-T-T-U perustietolomake, ja sitten vaan myhäiltiin että vai niin tämänikäinen harjoittelija. Olisin mieluummin itse kertonut. No jupinaa! 

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tämä on ihan sellainen hoitajan-etiikka kysymys, mutta itseäni ärsyttää se, että potilaan perustietojen katsomisesta ei tule "merkintää". Eli suomeksi sanottuna osoite, syntymäaika, mahdollisesti salainenkin puhelinnumero jne. on kenen tahansa Pegasos-käyttäjän käytössä samoin mahdolliset hoitosuhteet muualle (muu omalääkäri, muu omahoitaja). Minua itseäni ainakin ahdisti kun meni harjoitteluun oli jo ennakkoon T-U-L-O-S-T-E-T-T-U perustietolomake, ja sitten vaan myhäiltiin että vai niin tämänikäinen harjoittelija. Olisin mieluummin itse kertonut. No jupinaa!

No mutta onhan toi härskiä toimintaa periaatteellisella tasolla. Mutta eikös lokiin (vai mikä se termi nyt ole) jää kuitenkin jälki jokaisesta klikkauksesta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minua itseäni ainakin ahdisti kun meni harjoitteluun oli jo ennakkoon T-U-L-O-S-T-E-T-T-U perustietolomake, ja sitten vaan myhäiltiin että vai niin tämänikäinen harjoittelija. Olisin mieluummin itse kertonut. No jupinaa! 

Ei kai harjottelijan sairaskertomukseen saa mennä koskemaan?huh.gif?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minua itseäni ainakin ahdisti kun meni harjoitteluun oli jo ennakkoon T-U-L-O-S-T-E-T-T-U perustietolomake, ja sitten vaan myhäiltiin että vai niin tämänikäinen harjoittelija. Olisin mieluummin itse kertonut. No jupinaa! 

Ei kai harjottelijan sairaskertomukseen saa mennä koskemaan?huh.gif?

Tuo on sellainen temppu, josta voisi hyvin valittaa tietosuojavaltuutetulle - on nimittäin juridisesti erittäin arveluttavaa kaivaa minkäänlaisia tietoja sinusta, jos et ole potilas; jopa ehdottomasti kiellettyä. Tietenkin omalla suostumuksellasi he olisivat tämän voineet tehdä, mutteivät mitenkään laillisesti ilman. Ja vielä sen verran, että useimmissa (mukaanlukien Pegasos) potilashallinto-ohjelmissa on loki, johon kaikki kirjautuu ja jonka teoriassa talon pääkäyttäjä käy tarvittaessa läpi. Tätä lokitiedostoa voidaan tarvittaessa käyttää jopa todisteena, mikäli joku nostaa tietosuojaan liittyvästä asiasta syytteen.

Olkaa hyvät ihmiset perhanan tarkkoja tietosuojan suhteen - ei ole varmastikaan kovin kiva selitellä jälkikäteen pomolle, että on tullut vähän vuodettua tietoja. Eikä siitä todellakaan yhdessäkään tietämässäni tapauksessa ole päätä silitetty, paitsi kenties kartulla.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä se oli se porsaanreikä, jota toivottavasti ette koskaan käytä vaikka se nyt sitten tuleekin ilmi  ;D (vitsi, vitsi vastauksista päätellen teillä tosiaan on moraali) Eli tarkoitin tällä "merkinnällä" juuri lokia, eli siitä ei jää merkintää että käy katsomassa ns. ajanvaraus/-pertustiedot. Voi helposti tarkistaa työkaverin syntymäpäivät  angry.png

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

on nimittäin juridisesti erittäin arveluttavaa kaivaa minkäänlaisia tietoja sinusta, jos et ole potilas; jopa ehdottomasti kiellettyä.

Nimenomaan, kiellettyä.  angry.png
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä se oli se porsaanreikä, jota toivottavasti ette koskaan käytä vaikka se nyt sitten tuleekin ilmi 

Tämä siis Pegasoksen porsaanreikä. Meidän sairaalassa ilmoitettu että tietohallinto seuraa satunnaisesti eri työntekijöiden loki-tiedostoja ja jos eksyy "väärän" potilaan tietoja katselemaan niin vähintään puhutteluun joutuu.

Ja vähän aihetta sivuten kannattaa muistaa että myös jokaisesta nettisivusta joilla käyt jää lokiin merkintä joka on ainakin tietohallinnon käytössä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: tirlittan

Meillä ei porukka tyytynyt erään ex-miss- Suomen terveystietoihin iltapäivälehdistä, vaan yli 300 rohmusi tietoa  ATK:lta. Voi taivahan vallat!

Joskus kerroin työkavereille, että nyt mulla on vuotava ulcus, mutta en ehdi sairastaa. Olin silloin pääkäyttäjä ja näin omien tietojeni katselijat. Sattuivatpa olemaan juuri ne tyyypit, joille en olisi halunnut sanaakaan kertoa sairauteni taustoista. Kun panin heitä yksi kerrallaan selkä seinää vasten kuuliin elämäni törpöimmät selitykset. Asemani ko organisaatiossa kuulemma aiheutti se, että kaikki tieto oli julkista.

Asia toistui vuosia myöhemmin. Kiehuin niin paljon kiukkua, että lähetin vain s-postin, jossa mainitsin viimeisen päivämäärän, jolloin selitys pitää toimittaa. Alle puolet kykeni, ja uskon heidän etupäässä valehdellleen.

Miksi tätä työtä tarvii tehdä kaikkien paukapäiden kanssa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä ei liity vain Pegasokseen vaan tietosuoja-asioihin yleensä. Anteeksi varsinaisen aiheen ohitus, mutta liian herkullinen on tämä. Olen huomannut, että paitsi julkkisten asiat niin kiinnostavia ovat myös ns. lähisuhteet. Eräskin oli tutustunut mukavaan vastakkaista sukupuolta olevaan henkilöön ja oli kova tarve tarkistella tämän ihmisen taustoja. Eipä ole tavatonta myöskään tarkastella toisten hoitoyksikköjen potilastietoja. Yhden tapauksen tiedän, jolloin työhön kuulumattomasta tietojen tarkastelusta on saanut potkut. Tämä tapahtui kyllläkin paljon ennen Pegasosta.

Noin yleisesti ottaen olen tyytyväinen nykyiseen atk-pohjaiseen potilastietojen käsittelyyn. Helpottaa suuresti kun tarvittava tieto (esim. lääkitykset) on heti saatavilla. Potilaitten (eikä vain heidän) tietoturva on vain kaikista varmistuksista huolimatta heikoilla kantimilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joissain hoitolaitoksissa annetaan Pegasos-tunnukset "hellemmin" perustein ja opetetaan kaikki lähihoitajasta-lääkäriin kirjaamaan kaikki koneelle. Siis ihan perusasiatkin ruuan maistumisesta vatsan toimintaan. Käytössä henkilökunnalla on vain ko. laitoksen potilaiden sairaskertomustiedot. Mielestäni hyvä ratkaisu. Pegasos on hyvä renki, ja sitä tulee käyttää, ei siis antaa oikeuksia vain sh-esh-lääkäri.Tämä malli ei tosin toimi kaikkialla, mutta laitoksissa on koettu hyväksi. Ei tule edes kiusausta...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ajatelkaa miten uskomatonta, että ihmisten omat elämät on niin tyhjiä että tarvitsevat muiden asioita  :- Pitäisiköhän meidän koulutksessa enemmän painottaa meidän vaitiolovelvollisuutta kun tuntuu että tällainen perusasia on joiltakin hukassa. Minua henkiläkohtaisesti ei kiinnosta pätkääkään jonkun julkkiksen terveystiedot ! Tai naapurin psykoosit ! Nuo ovat niin arkipäivää meidän työssä et tuntuu hassulta että teitoja pitäisi vielä kaivella lisää . höh

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä töissä kaikilla oli pegasos tunnus ammattiryhmään katsomatta. Kaikki kirjasivat mitä tekivät. Valitettavasti pegasoksessa oli se vika, että yhden avattua tunnuksillaan sairaskertomuksen ja kirjattuaan siihen, joutui seuraava kirjaaja kirjaamaan edellisen nimellä varustettuun kaavakkeeseen. Toki koneen tiedoista näki kenen tunnuksilla kirjattu, mutta ei siitä esh:n puolelle menevästä tulosteesta. Näin hoidimme asian. Jokainen joka kirjasi, pisti pegasos lyhenteensä kirjauksen perään niin jatkohoitopaikka tiesi tarvittaessa kuka oli kirjannut jne. Musta ihan ok systeemi. Ainoa ongelma vaan oli se, että oli kenen tahansa tunnukset auki niin esim. päivystävä sh saattoi niitä käyttää, kun joku esim. soitti ja kysyi labrojaan. Näin siksi, että päivystävähoitaja oli tarvittaessa siinä pisteessä missä apua tarvittiin ja kaikissa hänellä ei ollut tunnuksia auki. Ei tietenkään mikään perustelu, mutta totisinta totta.Näin jonkun ihmisen tunnuksilla saattoikin joku muu käydä potilastiedostoissa ja sormenjäljet jäivät tunnuksten omistajalta. Tämä edellä esitetty onkin mielestäni nykyisten sähköisten sairaskertomusten suuri ongelma.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainoa ongelma vaan oli se, että oli kenen tahansa tunnukset auki niin esim. päivystävä sh saattoi niitä käyttää, kun joku esim. soitti ja kysyi labrojaan. Näin siksi, että päivystävähoitaja oli tarvittaessa siinä pisteessä missä apua tarvittiin ja kaikissa hänellä ei ollut tunnuksia auki. 

Olen varmaan tyhmä, mutta en ymmärtänyt tuota juttua... Jos poistutaan koneelta suljetaan aina Pegasos/jos mennään "toisen koneelle" esim. ajanvaraustilanteessa niin menisikö 10 sekuntia oman Pegasoksen avaamiseen. Tietysti jos potilas tekee kuolemaa ja on kiire tarkistaa esim. lääkekortti anafylaksissa, niin silloin ei niin väliä. Hätätapaus on hätätapaus!

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainoa ongelma vaan oli se, että oli kenen tahansa tunnukset auki niin esim. päivystävä sh saattoi niitä käyttää, kun joku esim. soitti ja kysyi labrojaan. Näin siksi, että päivystävähoitaja oli tarvittaessa siinä pisteessä missä apua tarvittiin ja kaikissa hänellä ei ollut tunnuksia auki. 

Olen varmaan tyhmä, mutta en ymmärtänyt tuota juttua... Jos poistutaan koneelta suljetaan aina Pegasos/jos mennään "toisen koneelle" esim. ajanvaraustilanteessa niin menisikö 10 sekuntia oman Pegasoksen avaamiseen. Tietysti jos potilas tekee kuolemaa ja on kiire tarkistaa esim. lääkekortti anafylaksissa, niin silloin ei niin väliä. Hätätapaus on hätätapaus!

Eihän se muuten olisikaan ollut ongelma, mutta ihmiset eivät vaan vaivautuneet avaamaan niitä omia tunnuksia. Toisaalta ensiavussa ei omia tunnuksiaan voi sulkea työvuoronsa aikana, koska koneella on oltava jatkuvasti jonkun asian vuoksi. Ihmiset käyttivät näin hyväkseen niitä auki olevia tunnuksia. Jotkut toki viisaasti kysyivät käykö se, ja eihän siinä mitään silloin, kun kyseessä on esim. meiltä kohta esim. esh:n puolelle siirtyvä pt. ja hoitaja käy etukäteen lukemassa taustat.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun yhdellä tutulla oli sukupuolitauti jota hoidettiin Aurorassa. Hän sitten tapasi yhden kundin, joka työskenteli ko. sairaalassa lähettinä arkistossa. Kundi tuli yhdille terffeille myöhemmin suuttuneena, kun "et ole kertonut et sulla on ollut se ja se sukupuolitauti!!" Hän kysyi mistä sä sen tiedät "noh luin sun papereista" , seurustelu loppui siihen ja niin vissiin sen kundin työsuhdekin, meinaan tuttuni soitti välittömästi sairaalaan YH:lle ja Ylilekurille ja vaati asian välitöntä selvitystä!

En ole asiasta sen koommin keskustellut.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uskomattomia juttuja. Sanoin itse yhdelle tutulle pari vuotta sitten että menis ennemmin yksityiselle masennusta hoidattaan koska meidän kotikaupungissa on otettu Pegasos käyttöön ja kaikki terveysviraston avopuolen työntekijät pääsee sen tietoihin. Ajattelin sillon että oonko vähän vainoharhainen.

Joka paikassa missä oon itse ollut on painotettu sitä ettei edes omia tietojaan saa käydä katsomassa. Vain hoitavan lääkärin tai ylilääkärin luvalla. Kuka siitä vetää oikeuteen on eri juttu...

Alkuperäiselle sanoisin myös että kannattaa viedä asia eteenpäin. Ei ihmiset muuten vissiin opi että kaikki myös perustiedot kuuluu vain hoitaville henkilöille. Eikä sillä ole merkitystä jääkö lokiin tieto vai ei. Itse tiedät että sun tiedot on avattu ja sen pitäs riittää. Ihan niinkun jos kuulet jonkun sua hoitaneen juttelevan sun asiasta bussissa, ei siitäkään tarvii mitään nauhoitusta olla todisteena.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Eräässä keskussairaalassa taannoin rauhallisessa iltavuorossa hoitajat kävivät katsomassa koneelta ketä on ilmoittautunut päivystykseen "Jos sattuis oleen jotain tuttuja." Voi elämä, miten joku viittii???

Mä olen muuten asiasta viidenteen kanssa miettinyt tota että miten voi joutua edesvastuuseen jos käy kattomassa omat tietonsa? Meilläkin jos menee kattomaan työterveyshuollossa otettujen labrojen tuloksia, kone herjaa ja huutelee että varo varo, jää merkinä lokiin! Sou?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä en jaksa ymmärtää, että mikä niissä toisten potilastiedoissa niin viehättää? Kuka kumma siitä muka hyötyy, jos joku hoitaja menee "mielenkiinnosta" katselemaan jonkun tuttunsa tietoja... Varmaankin hoitaja itse, kun saa mielenrauhan ja tietää taas liikaa asioita. Minä varmaan tinttaisin, jos saisin kuulla jonkun lukeneeni minun tietoja (vaikkei niissä nyt sinänsä mitään salattavaa olekkaan) ilman asiaa.

Itselläni on käynyt vastaanottoduunissa muutaman kerran sillai, että onkin joku kaveri ilmaantunut vastaanotolle. Noh, enhän minä ole kehdannut alkaa inttämään tutuilta kavereilta, että miksi he ovat lekurille tulossa., vaan olen aina pyytänyt jonkun toisen hoitajan nämä tapaukset hoitamaan. Tänäänkin vein eräät thoraxkuvat yhdelle lekurille nähtäväksi (kyseessä kiireellinen päivystyspotilas, joten kuvat piti heti viedä lääkärille) ja eräs kaverini sattuikin olemaan muksunsa kanssa juuri tämän lekurin vastaanotolla. Annoin vaan kuvat nopeasti lekurille ja poistuin huoneesta (toki tervehdin kaveria, mutta pidemmäksi aikaa minua ei sinne kiinnostanut jäädä).

Yksinkertaisesti: jokainen huolehtikoon omista asioistaan.

P.S. Tietosuojan valvontaa olisi kyllä syytä tiukentaa, tavalla tai toisella.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä en jaksa ymmärtää, että mikä niissä toisten potilastiedoissa niin viehättää? Kuka kumma siitä muka hyötyy, jos joku hoitaja menee "mielenkiinnosta" katselemaan jonkun tuttunsa tietoja... Varmaankin hoitaja itse, kun saa mielenrauhan ja tietää taas liikaa asioita.

Taisitkin jo itse vastata kysymykseesi...

P.S. Tietosuojan valvontaa olisi kyllä syytä tiukentaa, tavalla tai toisella.

Omasta mielestäni tietosuoja-asiaoissa mennään koko ajan tiukempaan ja tiukempaan suuntaan, eikä mielestäni tarvetta valvontaan ja/tai sen lisäämiseen ole. Potilastietojen katselusta muodostuu loki, josta tarvittaessa voidaan kävijät katsoa. Esim. myyrmannin tapauksessahan oli jotain juttua poliisien suhteen, jotka olivat käyneet asiattomasti katselemassa räjäyttäjän poliisijärjestelmän tietoja. Tietosuojavaltuutettu sai läpi pääkaupunkiseudulla matkakorttijärjestelmän tullessa sen, ettei kortin käyttäjän tekemiä matkoja rekisteröidä henkilöittäin. Mm myyrmannin tapauksessahan jälkeenpäin voitiin selvittää räjäyttäjän liikkeitä julkisilla kulkuneuvoilla hänen käyttämänsä matkakortin perusteella, enää ei voida.

Tietokoneiden aikana on mielestäni vain hyväksyttävä se tosiasia, että kaikkeen mitä teet, joka on jollain tavalla tietokoneiden kanssa tekemisissä henkilökohtaisella tunnisteella, sinut voidaan jäljittää siihen oikeutettujen henkilöiden toimesta (luottokortit, netissä kiinteät ip-osoitteet etc). Kyllähän rajoillakin matkustettaessa eu:n ulkopuolelle (tai schengenalueen) rajalle jää tieto, että olet mennyt sen kautta suuntaan x.

Tällä menolla tietosuojavaltuutettu saa vielä kiellettyä monta monta asiaa jotka taas vaikeuttavat jossain tilanteissa asioiden selvittelyjä jälkikäteen.

Meillä päivystyksessä naapuripaikkakunnan potilaan tullessa yöaikaan meille TK-päivystykseen, potilas saa ensin antaa allekirjoituksellaan suostumuksen siihen, että saamme viitetietokannasta katsoa hänen oman terveyskeskuksen tietoja. Jos sama potilas siirtyy erikoisalalle, hän saa uuden lupalapun taas, jossa selvitetään tietojen luovutusta meiltä eteenpäin ja jos potilas vielä joutuu käymään röntgenissä, häneltä pyydetään lupa kuvien digitaaliseen arkistointiin... Hankalaa....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä toisten tietojen urkkiminen tulee aina olemaan ongelma.

Itse kun olin TK:ssa sijaistamassa joskus aikoja sitten ja huomasin ystäväni tulevan vastaanotolle tunsin itseni lähinnä kiusaantuneeksi hänen papereitaan kuskatessa, minä kun en halua muiden tietoja katsella. Omissakin on ihan tarpeeksi.

Itse kun tiedän miltä se tuntuu, äitini kun on TK:ssa töissä.. Ja olen kuullut juttuja siitä kenen kaikkien vaivoja siellä katsellaan..

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."

-Nalle Puh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

JÄRKYTYS. Siis kamalaa. Siis henkilökunta tutkii sellaisia tietoja jotka eivät kuulu juuri sillä hetkellä edes potilaisiin vaan tuttujen yms. tietoja. Herranjestas. Meikäläinen vetäs kyl heti sellasen metelin, jos tietäsin et tollasta tapahtuu jossain!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: yökyöpeli

Edellisessä työpaikassani työkaverini menetti virkansa, kun selvisi että hän oli tutustunut työkavereiden sairaskertomuksiin.. Että kyllähän niitä uteliaita riittää..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edellisessä työpaikassani työkaverini menetti virkansa, kun selvisi että hän oli tutustunut työkavereiden sairaskertomuksiin..

Ei mahtanut olla ainoa rike?

Rattijuoppous, valehtelu, varastaminen, luvaton poissaolo, virka-aseman väärinkäyttö eikä seksuaalinen häirintä todistettavasti riitä virkamiehen irtisanomiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edellisessä työpaikassani työkaverini menetti virkansa, kun selvisi että hän oli tutustunut työkavereiden sairaskertomuksiin..

Ei mahtanut olla ainoa rike?

Rattijuoppous, valehtelu, varastaminen, luvaton poissaolo, virka-aseman väärinkäyttö eikä seksuaalinen häirintä todistettavasti riitä virkamiehen irtisanomiseen.

Oisko syynä että ei tainut olla johtavassa asemassa, duunareitten potkimiseen ole enenkään tarvittu kovin ihmeellisiä syitä  :-[

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...