Jump to content
MAINOS

Jatkuva veden lipittäminen on täysin turhaa

Reportteri

Recommended Posts

Posted

Asiantuntijan mukaan jatkuva juomapullon mukana kantaminen tai työpaikkapullon täyttäminen on useimmiten turhaa. Terveen ihmisen janonsäätely varmistaa, että nestettä tulee nautittua riittävästi. Liiasta litkimisestä ei ole elimistölle mitään hyötyä.

Lue koko juttu - yle.fi

MAINOS
Posted

No ei kyllä pijä paikkaansa, itse huomaan todella usein työpäivän aikana ja erityisesti yövuorojen jälkeen että päätä rupeaa särkemään krapulanomaisesti jos ei ole vuorossa juonut kunnolla (n. 1,5l). Varsinkin siis yövuoron nukkupäivän jälkeen herätessä vois kuvitella dokanneensa runsaamminkin.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Posted

en usko kyseistä artikkelia pätkääkään.

melkein kaikissa terveys, kuntoilu, ja bodarilehdissä kirjoitetaan aina miten tärkeä vesi on vartalolle. riittävän veden saanti parantaa metabolismia ja aineenvaihduntaa, eli auttaa möys laihduttamaan. Jos sulle tulee jano niin se on merkki että elimistössä on veden vajaus. siksi itse juon paljon pitkin päivää ettei edes tulis jano.

I´am Wizard

Posted

Fitness yms. roskalehdissä puhutaan, että pitäisi juoda n. 8 lasia vettä per päuvä. Tämä ei pidä paikkaansa, vaan tuo on kokonaismäärä (keskiarvo) kaikelle nesteelle. Siihen kuuluu kaikki neste, mitä tulee ravinnon mukana. Eli esim ne vihannekset, liha, kala yms sisältää myös sitä vettä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Posted

Ja kahvi ja yms yms yms. Nesteiden määrä se kai ratkaisee, ei vesi

Posted

Fitness yms. roskalehdissä puhutaan, että pitäisi juoda n. 8 lasia vettä per päuvä. Tämä ei pidä paikkaansa, vaan tuo on kokonaismäärä (keskiarvo) kaikelle nesteelle. Siihen kuuluu kaikki neste, mitä tulee ravinnon mukana. Eli esim ne vihannekset, liha, kala yms sisältää myös sitä vettä.

en kyllä usko noihin määriin. jokaisen vartalo toimii eri tavalla. sen takia olemme kaikki niin erinäköisiä ja kokoisia. jos joku bodari joka painaa 120kg ja 15% läskillä joisi 8 lasia vettä päivässä (lasi 2dl x 8 = 1,6l).. dehydraatio siitä tulis.

na klaar sä säät nestettä kaikesta mitä sä syöt myös. itse kyllä pyrin juomaan vähintään 3l päivässä + ruoka. sit tietty kesällä kovilla hellekeleissä 1-2l lisää nestettä. Omalla työpaikalla lipitän päivän aikana helposti 2l nesteitä koska hikoilen helkutisti röntkenpuvun alla.

enkä näe veden liikasaannissa (voiko edes saada liikaa?) mitään haittaa..ja jos kusi on liian keltaista niin vedän reilusti vettä naamaan. :D

I´am Wizard

Posted

enkä näe veden liikasaannissa (voiko edes saada liikaa?) mitään haittaa

Ooksä tosissas? :blink:

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Posted

enkä näe veden liikasaannissa (voiko edes saada liikaa?) mitään haittaa

Ooksä tosissas? :blink:

Kai kaikki on suhteellista, mutta ei se 3-4 litraa vielä tervettä aikuista tapa.

Ite juon kans tavallisen paljon, varmaan 1,5 litraa menee pelkkää kahvia päivässä ja vettä nyt ainaki toinen sama päälle + muut ruokamaidot yms.

Posted

Kaikkea sitä oppii lisää :D.

toi tapaus on niin erikoinen ihan missä tahansa muussa asiassa. Ensiksi naisella oli joku hullu 500 kalorin dietti päällä joka itsestään kuullostaa vaarralliselta 89kg henkilölle joka tarvitsee varmasti lähelle 1500kaloria/päivä ja juonut vielä alle neljässä tunnissa 4l no tietty siinä menee suolot sekasin kun elimistö muutenkin kovilla vähäisten kaloreiden takia.

eli joku raja siinäkin miten ihmisiä pelotellaan veden liikasaannista. itse olen 93kg ja nautin edelleen sen vähimmäis määränä 3l päivässä, eikä toi pää ole vielä turvonnut :D

I´am Wizard

Posted

Yleisin ongelma kai tästä jatkuvasta veden lipittämisestä on nämä hyponatremia,- hypokalemiavanhukset, jotka juo muistamattaan useita litroja päivässä, ja unohtavat syödä siinä sivussa.

Mä juon töissä monesti pullon tai pari vettä, ja yhden pullon iltapäivällä kotimatkalla (bussissa on lämmintä useimpina päivinä +30-40C), ja silti tuntuu että kieli kuivaa kitalakeen kiinni. Jos ei olisi vesipulloa mukana oikeastaan koko ajan, niin alkaisi loppupäivästä jo ajatus tarkertelmaan ihan pelkästä janosta, ja sitten vetäisisi sen 1-2 litraa kerralla, ei sekään kovin järkevältä tunnu...

Neulominen on helppoa kuin heprea.

Posted

Itse huomaan juovani liian vähän pitkissä työvuoroissa, illalla kotona kauhea jano ja pientä kramppia jaloissa.

Mutta vielä tuohon liialliseen vedenjuontiin, muistui mieleeni keväinen ikävä tapahtuma.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012052715627201_uu.shtml

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Posted

nyt pitää ottaa huomioon että esimekissä on terve ihiminen. minä ja muut pitkä aikaissairaat + vanhukset tavitsee lisä nestettä,edes hieman enempi päivässä

"to ride,shoot straight and speak the truth"

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...