Jump to content
MAINOS

kokemuksenne Pegasos-järjestelmästä


Asswiper

Recommended Posts

Siitä on jo yli vuosi kun täällä on viikmeksi keskusteltu Pegasos-potilastietojärjestelmästä. Kuinka monessa paikassa se on jo kokonaan käytössä? Entä mitä mieltä ootte, onko se hyvä vai huono? Onko mielestänne vaikea oppia käyttämään?

Omasta mielestä se on ihan älyttömän hyvä, varsinkin jos osastolla on myös potilaiden lääkitys siellä näkyvissä. (potilaskansiot on käyneet melkein turhiksi). Täytyy kyllä sanoa että itellä on vieny pitkään ennenku on oppinut kunnolla käyttämään, ainoastaan päivittäiset seurantakirjaukset oli heti alusta lähtien itellä hallussa, mut jatkuvasti on oppinu lisää. Mun mielestä on todella väärin että ainakaan meillä päin millään koululla ei oo Pegasosta (Kaupunki säästää :D ), kun lähes kaikissa paikoissa missä oon ollu töissä tai harjottelussa, se on kuitenkin käytössä.

Entä onko kellään kokemusta useista eri sähköisistä potilastietojärjestelmistä, että vois vertailla niitä, mikä on ollu paras?

Ai niin joo. Se vika Pegasoksessa tietysti on, että monelle vanhemman sukupolven hoitajalle, jolle sähköinen dokumentointi on täysin uutta, niin Pegasos voi olla vähän liian monimutkainen opittava...

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

...ainakaan meillä päin millään koululla ei oo Pegasosta (Kaupunki säästää :) ), kun lähes kaikissa paikoissa missä oon ollu töissä tai harjottelussa, se on kuitenkin käytössä.

Noh, kyllähän jokaisella työpaikalla pitäisi olla perehdytys talon käyttämään potilastietojärjestelmään... Kouluissa ei ole mitään järkeä opettaa muuta kuin normaalia windowsin käyttöä, koska potilasjärjestelmiä on monia (perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa vielä erilliset) ja kaikki eivät välttämättä hakeudu töihin sellaiseen työpisteeseen jossa juuri koulussa opeteltavaa ohjelmaa käytettäisiin. Asia tietysti olisi ihan toinen, jos KOKO maassa KAIKKI terveydenhuollon pisteet käyttäisivät samaa ohjelmaa... (tosin suht mahdoton ajatus)

Entä onko kellään kokemusta useista eri sähköisistä potilastietojärjestelmistä, että vois vertailla niitä, mikä on ollu paras?

Jokaisessa järjestelmässä lienee omat hyvät ja huonot puolensa. Esim. itse pidän tietyllä tavalla vanhasta merkkipohjaisesta Finstarista, kun sitä on oppinut käyttämään ja osaa sitä käyttää paremmin kuin keskivertohoitaja meillä.

Ai niin joo. Se vika Pegasoksessa tietysti on, että monelle vanhemman sukupolven hoitajalle, jolle sähköinen dokumentointi on täysin uutta, niin Pegasos voi olla vähän liian monimutkainen opittava...

Kuten mikä tahansa joka liittyy tietokoneisiin... En yleistä, mutta valitettavan usein ne ihmiset, joilla ei ole esim. windowsin perusteita hallussa (tuplaklikkaukset, ikkunan siirtäminen, koon muutos etc), voi olla todella vaikeata yhtäkkiä siirtyä täysin merkkipohjaisesta järjestelmästä windows-pohjaiseen järjestelmään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai niin joo. Se vika Pegasoksessa tietysti on, että monelle vanhemman sukupolven hoitajalle, jolle sähköinen dokumentointi on täysin uutta, niin Pegasos voi olla vähän liian monimutkainen opittava...

Ja sit kun vielä ottaa vanhempienhoitajien yleisen asenteen uusia asioita ja etenkin tietokoneita kohtaan niin ei varmasti kukaan opi mitään... Tää ei sit ole provo, en vaan jaksa nyt kiertää ja kaunistella asiaa miten sen sanon  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai niin joo. Se vika Pegasoksessa tietysti on, että monelle vanhemman sukupolven hoitajalle, jolle sähköinen dokumentointi on täysin uutta, niin Pegasos voi olla vähän liian monimutkainen opittava...

Ja sit kun vielä ottaa vanhempienhoitajien yleisen asenteen uusia asioita ja etenkin tietokoneita kohtaan niin ei varmasti kukaan opi mitään...

Kyllä ne vanhemmatkin hoitajat oppii kun muita vaihtoehtoja ei ole.

Meidän toimipisteeseen tulivat ensimmäiset tietokoneet 13 vuotta sitten ja vastarinta oli suurta tiettyjen hoitajien keskuudessa. Mutta tilanteet muuttuu; esimerkiksi hoitaja joka oli silloin yksi kriittisimmistä ja pelokkaimmista toimii nykyään työyksikön atk-vastaavana ja kouluttajana...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: tirlittan

Kokemukseni on aika vähäinen. Finstar, Effica ja Pegasos.

Finstar oli 80-luvulla ihana: kuin vaihteeton polkupyörä, jolla voi toimittaa varmasti ja nopeasti kaikki asiat.

Effica jäi jotenkin kummalliseksi, epäloogiseksi.Kyllähän siihen kirjoittaa ja lukee.

Runoratsu on näistä kolmesta paras.

Kai sellainen ATK-osaaminen, että saa 1/2 tunnissa selon mistä vaan näistä on nykyajan lukutaitoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, mulla kokemusta pegasoksesta vuodesta 2002. Tällöin opettelin itse kyseistä ohjelmaa käyttämään, kun sinne kirjattiin kaikki meitin sakun x-kyydit. Näin siksi, että tk tiesi asioista ja kun keikka oli kirjattu ja talon tietojärjestelmässä niin sen jälkeen me saatiin kyseisestä kyydistä rahat talolta, jos kela ei suostunut maksamaan. Tällöin järjestelmä tuntui hieman hankalalta, kun osaa vaan käytti. No, toki ajanvaraus tuli tutuksi istuskellessa ea:ssa keikkojen välissä luukulla apuna.

Viime syksynä työllistyttyäni ihan talon sisälle ensiapuun opettelin tarkemmin pegasoksen käytön. Ei juuri tarvinut miettiä miten mikin toimi, kun oli käyttänyt jo ohjelmaa aiemmin ja tunsi windowsin maailman. Ohjelmahan on hyvin saman tapainen kuin kaikki muutkin siis ihan perusohjelmat, kuten word, siis rakenteellisesti. Kun kyseiseen ohjelmaan tutustui kokonaisena sen hyvät ja huonot puolet tulivat esiin. Ongelmana oli ohjelman järkyttävä hitaus ja jatkuvat jumimiset. Ohjelmaa päivitettiin ja huollettiin jatkuvasti ja silti se ei toiminut kunnolla. Hyvänä koin ohjelman selkeyden. Ainoa epäselvyyden aiheuttaja oli hirveä määrä kaavakkeita, kun niitä sitten alettiin tulostella. Tulostus siksi, että tk ensiavussa oli pegasos ja erikoissairaanhoidon puolella ei ollut minkäänmoista järjestelmää. Sitten, kun joku kaavake oli jäänyt tulostamatta niin hirmuinen parku, että missäs se on ja selaamaan ohjelmalta. Kätevää kuitenkin oli se, että ohjelmalta löysi nopeasti esim. viimeisen viikon pt. kyseisessä yksikössä ja mihin ne on sieltä menneet jne.

Yhteenvetona: Itse tykkäsin ohjelmasta, kunhan nuo tekniset ongelmat olisi saatu pois ja ohjelma olisi ollut käytössä esim. koko talossa eikä vain tk:n puolella.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Effica jäi jotenkin kummalliseksi, epäloogiseksi.Kyllähän siihen kirjoittaa ja lukee.

Effica on kehittynyt ja selkeytynyt jonkin verran uuden päivityksen myötä. Effican Navigaattori-ohjelma joka kokoaa eri ohjelmat (ajanvaraus, terveyskertomus, rtg, lab yms.) saman selaintyyppisen ohjelman alle ja toimii riittävän hyvin; parasta lienee ohjelman vakaus.

Effica on osottautunut hyväksi myös osastojen ja ksh:n mobiilikäytössä.

Näin vaan on, että esh on n 15v jäljessä pth:ta.

15-vuotta sitten harva tk-lääkäri osasi kuvitella että sanelut hoituu tänäpäivänä puhentunnistuksella, röntgenkuvat ja EKG:t tulkitaan tietokoneen näytöltä ja reseptit ja lähetteet lähetetään sähköisesti. Mitähän tk:n touhu on silloin kun esh on tällä tasolla.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon käyttäny pegasosta nyt muutaman kuukauden. Tän omaksuu nopeasti. Hiirellä klikkaillen homma etenee helposti. Mun mielestä ihan ok järjestelmä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...