Jump to content
MAINOS

Kätilöt huolissaan vauvojen lyhyistä imetysajoista


Reportteri

Recommended Posts

Nykyisten suositusten mukaan vauvojen tulisi saada pelkästään rintamaitoa kuuden kuukauden ikäisiksi. Suomalaisäideistä puolivuotiaita ruokkii pelkästään rintamaidolla ainoastaan 6 prosenttia. Kätilöliitossa pohditaankin uusia keinoja, jotta suomalaisäidit imettäisivät entistä pidempään. Ideointiin on osallistunut porilainen kätilö ja imetysohjaaja Eliisa Karttunen.

- Ihanaa olisi nähdä esimerkiksi televisiossa imetysmainoksia. Olemme myös suunnitelleet Täällä saa imettää -kampanjaa. Kahvilat, virastot ja yritykset voisivat hakea Kätilöliitolta Täällä saa imettää -sertifikaatin ja laittaa sen oveen tai ikkunaan merkiksi imetysmyönteisestä ilmapiiristä.

Suomessa vauvoja imetetään selvästi lyhyemmän aikaa kuin muissa Pohjoismaissa. Maailmanlaajuinen suositus on 2-vuotiaaksi. Suomessa tavoite on nykyään 6kk - 1 vuosi.

Lue koko juttu - yle.fi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ja Satakunnassa myös suositellaan kiinteiden aloittelemista heti 4kk iässä vaikka rintamaidolla kasvaa ihan hyvin..

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä että asiaa nostetaan esille! Tuo sertifikaatti kuulostaa ensin vähän hassulta, mutta toisaalta voisikin toimia. Ei tarvitsisi salamyhkäisesti missään pimeässä nurkassa kyhnätä, vaikka nykyisten imetysvaatteiden avulla kyllä melko huomaamattomasti toimitus luonnistuukin...Mutta jotenkin ajattelen, että se kuuluisa i m e t y s o h j a u s, sitä annettaisiin enemmän kaikessa rauhassa ja yksilöllisesti jo ennen niitä ongelmia... Uskon, että pitemmällä tähtäimellä pitempään imetysaikaan vaikuttaa se positiivinen kokemus asiasta, ei niinkään ne lätkät kahvion ovessa tms.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, ettei ne vanhemmat ihmiset ole niitä jotka katsovat hämmentyneenä imetyshetkiä. Luulen, että vanhemmalle väelle kyseessä on nimenomaan se lapsen ruokkiminen eikä mikään tissinäyttely. Omaksi ihmetykseksi ainoat ihmettelijät julki-imettämiselle ovat olleet pari lapsetonta kaveria, jotka selkeästi ahdistuivat ruokahetkestä ja toinen kysyisin "että minnehän tässä nyt silmänsä laittais?". Eipä tuohon voinut muuta ihmetellä että ollaanhan me istuttu monet kerrat ihan ilkosillaan saunassakin yhdessä :D

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuohon imetysohjaukseen minäkin kaipaisin enemmän panostusta. Esikoisen kun sain keväällä, niin muistan miten vähäistä se ohjaus osaton puolella oli. Onneksi Taysissa on imetystukihenkilö jolle sai soittaa kotoa ja käymään hänen luonaan jos tarvetta oli.

Olen myös huomannut tuon että nuoremmat ihmiset olivat hieman hämillään, kun kaivoin rintaa esille. Yksi uteli onko se "orgastinen" kokemus kun joku imee rintaa, ja toinen alkoi laskemaan puiden lehtiä. Yllättäen myös avokkini vastusti julki-imetystä (en kuulemma ennen lastakaan juossut rinnat paljaana julkisesti, miksi siis tekisin sen nyt).

Myönnän myös olevani huono äiti, kun meidän mussukka on saanut soseita jo kuukauden verran. Nyt siis 5,5kk vanha.

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enemmän kuin tuo 6kk täysimetys, ongelmana on se, ettei kuukauden ikäisiäkään vauvoja täysimetetä. Jos äiti aloittaa vauvalla soseet 4kk iässä ja jatkaa sen ohella imetystä, on siitä jäkätys mun mielestä lähinnä saivartelua tuohon edellämainittuun verrattuna.

Suuri ongelma on se, että monella imetys ei lähde lainkaan vauhtiin. Vauvoista 60% oli 1kk iässä täysimetettyjä. Jos tilanne on tuo 1kk iässä, niin ei se ainakaan parane sen pidemmälle mentäessä. 4kk tai 6kk, jokaisella on omat syynsä aloittaa soseet ja monet neuvolassa jopa neuvovat vähän varovasti maistattamaan 5-kuisille.

Lyhyet sairaalassaoloajat ja osastojen kiire eivät ainakaan auta asiaa. Onneksi vauvamyönteisyyssertifikaatit on in: imetyskoordinaattoria ja imetyspoliklinikkaa tulee entistä enemmän tarjolle. Neuvolan työntekijät ovat myös nykyjään imetysohjaajia. Toivotaan että pikkuhiljaa...

Niille, joita aiheeseen liittyvät tilastot kiinnostaa: http://pre20090115.s...90/passthru.pdf

Muoks: siis mun mielestä tää kampanja ja kannanotto on tosi hyvä juttu! Kuulostin tosi ynseältä. Asenteiden muuttamisen lisäksi olisi jotenkin taattava että kotiutuessaan vanhemmat pärjäävät imetyksen kanssa eivätkä jää ongelmineen yksin. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lyhyet sairaalassaoloajat ja osastojen kiire eivät ainakaan auta asiaa. Onneksi vauvamyönteisyyssertifikaatit on in: imetyskoordinaattoria ja imetyspoliklinikkaa tulee entistä enemmän tarjolle. Neuvolan työntekijät ovat myös nykyjään imetysohjaajia. Toivotaan että pikkuhiljaa...

En todellakaan tarkoita, etteikö nää imetyspolit yms. ois hyviä juttuja mutta eikö kuitenkin pitäisi enemmänkin taas sitä ohjausta siirtää sinne synnytysvuodeosastolle tai sinne omaan neuvolaan. Kaikki lastaan imettäneet/sitä yrittäneet tietävät varmaan ne ensimmäisen viikon fiilikset ja ainakin ensimmäisen kanssa myös sen hämmennyksen kun kaikki on uutta ja ihmeellistä. Miksi ei keskitytä siihen että ohjattaisiin ennen niitä ongelmia jo? Miksi sen äidin pitää olla ensin nännit verillä tissit räjähdyspisteessä itkusilmässä nälkäkiukkuisen lapsen kanssa siellä polilla opettelemassa niitä imetysasentoja ja erilaisia apukeinoja?

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuopus on kolmesta lapsestani se, joka oli puhtaasti rintamaidolla 6kk ikäiseksi asti. Kokemus auttoi, kaikki oli jo kolmannen kohdalla tuttua ja minä olen imettänyt mm. kirkossa ja aivan kaikkialla. Mielestäni nykyiset imetyspaidat ovat se mahdollisuus, että rinnat ei vilku ja maharöllöt ei loista.

En muista, että lasten isä olisi millään tavalla kritisoinut kuopuksen tai kenenkään kolmen lapsemme imetystä, hänellä lienee ollut terve itsetunto sen asian osalta.

En myöskään itse ole ymmärtänyt hävetä tilannetta, toki huomoin muut ja vauvan sylissäolo, imetyspaidan raottaminen ja oman istumapaikan suunnittelu takaavat sen, että kuka ikinä jotain haluaisi nähdä, tulisi hänen olla myös imettäjän sylissä, kirjaimellisesti.

Niin helppoa se on, kun sen taitaa.

En tiedä, miksi joku nolostuu tilanteesta, en tajua ollenkaan. Jos täysi-ikäinen ihminen ei ymmärrä tilannetta, ei ymmärrä vauvan tarpeita tai ei ymmärrä imetystä yleisestikkään, en usko voivani auttaa häntä siinä, varsinkaan jättämällä imettämisen pois. Vain moukka jää tuijottamaan ja kritisoimaan.

Muuten tuo imetysasia on toki minulle jo taaksejäänyttä elämää, se rintamaidolla puhtaasi kasvanutkin on jo yli 10v.

Jos nyt saisin lapsen, jota imettäisin, tekisin kuten tein 10v sitten. Nykyinen mieheni on näitä kummastelijoita, jotka pohtivat miten joku voi imettää ns. julkisella paikalla ja tehdä sen ilman rintojen vilauttelua. Olen pitänytkin esitelmän hänelle asiasta, miesparka.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lyhyet sairaalassaoloajat ja osastojen kiire eivät ainakaan auta asiaa. Onneksi vauvamyönteisyyssertifikaatit on in: imetyskoordinaattoria ja imetyspoliklinikkaa tulee entistä enemmän tarjolle. Neuvolan työntekijät ovat myös nykyjään imetysohjaajia. Toivotaan että pikkuhiljaa...

En todellakaan tarkoita, etteikö nää imetyspolit yms. ois hyviä juttuja mutta eikö kuitenkin pitäisi enemmänkin taas sitä ohjausta siirtää sinne synnytysvuodeosastolle tai sinne omaan neuvolaan. Kaikki lastaan imettäneet/sitä yrittäneet tietävät varmaan ne ensimmäisen viikon fiilikset ja ainakin ensimmäisen kanssa myös sen hämmennyksen kun kaikki on uutta ja ihmeellistä. Miksi ei keskitytä siihen että ohjattaisiin ennen niitä ongelmia jo? Miksi sen äidin pitää olla ensin nännit verillä tissit räjähdyspisteessä itkusilmässä nälkäkiukkuisen lapsen kanssa siellä polilla opettelemassa niitä imetysasentoja ja erilaisia apukeinoja?

En tiedä, miten muissa sairaaloissa toimitaan, mutta sillä lapsivuodeosastolla, jossa itse olen ollut töissä, on imetysohjaukseen kyllä panostettu. Ideaali olisi että ehtisi kunnolla ohjaamaan, mutta sen osastoilla vallitsevan kiireen tietää kaikki. Täytyy myöntää että joskus oikein hävettää kuinka vähän sitä on kerennyt ohjaamaan.

Nykyisin sitäpaitsi sairaalassa ollaan niin vähän aikaa. Moni huolestunut puhelu on tullut, kun rinnat ovatkin ihan kivikovat kun maito on noussut. Itse yritän ohjauksessani puhua myös tulevista päivistä, maidonnoususta ja tiheän imun kausista. Kurjaa on se, että siitä ehkä mikroskooppinen osa jää äidin mieleen kaikessa hormoni- ja väsymyspöhnässä. Tarjoan myös aina muistaessani imetystuen nettiosoitetta, se on itselläkin hyväksi havaittu.

Imetysasioista olisi hyvä puhua jo raskausaikana. Moni äiti on aidosti hämmästynyt siitä, että lapsi syö rintaa päivin öin ja alkuun vielä tajuttoman tiheästi. Sitten olen huomannut että joissain paikoissa kaikki hienolla imetysohjauksella saadut edistysaskeleet tuhotaan jonkun vanhanaikaisen ja jääräpäisen tantan toimesta. (Anteeksi, mutta todella ketju on yhtä vahva kuin heikoin lenkkinsä, juuri eräs hoitaja pelotteluillaan vaikutti siihen, että eräs äiti lopetti imetyksen alkuvaikeuksien jälkeen.)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä, miksi joku nolostuu tilanteesta, en tajua ollenkaan. Jos täysi-ikäinen ihminen ei ymmärrä tilannetta, ei ymmärrä vauvan tarpeita tai ei ymmärrä imetystä yleisestikkään, en usko voivani auttaa häntä siinä, varsinkaan jättämällä imettämisen pois. Vain moukka jää tuijottamaan ja kritisoimaan.

Siis voiko lapsen imettäminen olla nolo, tai jollekin vieraalle jollain tasolla kiinnostava tilanne? Vaikea kuvitella tilannetta joka vähempää vois ainakaan miestä kiinnostaa, paitsi tietysti jos oma lapsi on kyseessä niin tottahan kaikki siihen liittyvä on mielenkiintoista.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä, miksi joku nolostuu tilanteesta, en tajua ollenkaan. Jos täysi-ikäinen ihminen ei ymmärrä tilannetta, ei ymmärrä vauvan tarpeita tai ei ymmärrä imetystä yleisestikkään, en usko voivani auttaa häntä siinä, varsinkaan jättämällä imettämisen pois. Vain moukka jää tuijottamaan ja kritisoimaan.

Siis voiko lapsen imettäminen olla nolo, tai jollekin vieraalle jollain tasolla kiinnostava tilanne? Vaikea kuvitella tilannetta joka vähempää vois ainakaan miestä kiinnostaa, paitsi tietysti jos oma lapsi on kyseessä niin tottahan kaikki siihen liittyvä on mielenkiintoista.

Aivan. Mutta kuten ylläolevista kirjoituksista luetaan, myös naiset kritisoivat ja kummastelevat imetystä, jota joutuvat näkemään.

Rinnat ovat miehille varmasti ikuinen kiinnostuksen kohde, mutta imettävä nainen taas terveellä tavalla vähemmän kiinnostava?

Eli jos siihen imetykseen tapahtumana sisällyttää jotain muuta, kuten seksuaalisuutta, se varmasti mietityttää. Esim. imettävä nainen tuntee aina pääosin helpotusta saadessaan maitoa täynnä olevat rintansa tyhjäksi, eikö? Samoin imetys saattaa tuntua jopa seksuaaliselta, koska onhan se kohta naisesssa monellakin tapaa hyvin erogeeninen alue. Ei se ole häpeä. Joskaan en itse muista koskaan niin tunteeneeni, vaikka rintani todistetusti kyllä tuntevat tänä päivänäkin asioita.

Eli nämä myötänolostujat ovat jollain tavalla hakusessa imetysasian kanssa?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...