Jump to content
MAINOS

Terveydenhuoltohenkilökunnan rokotuspakko tulossa


Pagba

Recommended Posts

Se miksi minä en halua ottaa rokotetta, liittyy aiempaan kokemukseeni. Joitakin vuosia sitten otin influenssarokotteen, kun työnantaja sitä ilmaiseksi tarjosi. Rokotteen ottamisen jälkeisenä yönä tulin niin kipeäksi, etten ikinä ole kokenut mitään vastaavaa. Minulle nousi kamala kuumehorkka, kuume lähenteli jopa neljääkymmentä. Sitten alkoi särky. Joka paikkaa, jopa hampaitani, särki aivan tajuttomasti. Vasen käsi oli toimintakyvytön monta päivää, kun en pystynyt kohottamaan sitä. En voinut nukkua vasemmalla kyljellä, kun olkavarteen sattui. Teki mieli vain itkeä ja toivoin että kuolisin. Se oli yksi elämäni kamalimmista päivistä. En uskalla enää ottaa riskiä siitä, että saisin seuraavasta rokotteesta samanlaisen reaktion.. :(

Muokattu - November
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Aloitin aikaisemmin tänään kahlaamaan tutkimuksia aiheesta, pikaselaukselal näyttäisi siltä, että hoitohenkilökunnan rokottaminen voisi vähentää influenssatartuntoja.

Jos luit aikaisempia viestejä tässä ketjussa, on tieteellistä näyttöä, että hoitajia rokottamalla ehkäistään runsaasti potilaskuolemia. Siis kuolemia.

En uskalla enää ottaa riskiä siitä, että saisin seuraavasta rokotteesta samanlaisen reaktion.. :(

Jätäkö ottamatta tetanus, polio yms rokotteetkin? Pieni osa ihmisistä saa rokotteista kuvailemiasi oireita, ne menee kuitenkin onneksi yleensä nopeasti ohi.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/influenssarokotukset/terveydenhuollon_ammattilaisten_kausi-influenssarokotukset/osallistu_kilpailuun/

Influenssarokote suojaa sinua, potilaitasi, asiakkaitasi ja läheisiäsi influenssalta. Miten innostaisit työtovereitasi ja muita terveysalan ammattilaisia ottamaan rokotteen?

Kilpailun tavoitteena on löytää toimivia ideoita ammattilaisille suunnattujen influenssarokotuskampanjoiden toteutukseen. Kaikki toteuttamiskelpoiset ideat kerätään ja julkaistaan THL:n Influenssarokotukset-verkkosivuilla.

Palkintona iPad jne, :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta tässä suurin ongelma, ainakin minulle, on ihmisen itsemäärämisoikeus. Minusta on pirun väärin, että voidaan ylemmältä taholta määrätä jotain rokotteita. Ja minulla todellaki nousi karvat pystyyn aiheesta, ihan tekee pahaa koko ajatus.

Onko hoitajan itsemääräämisoikeus tärkeämpi kuin potilaan oikeus saada hoitoa ilman, että hän altistuu hoitajien taholta pahimmillaan tappavaan sairauteen? Tätä varmasti tullaan kysymään.

Siinä on toinen hyvä kysymys, miksi ihmiset mieluummin siteeravat rokoteinfoa kuin THL:ää, oisko usko mennyt? Sikainfluenssarokotehärdelli oli täysi floppi. Auttaako tällainen pakkolaki enemmän uskomaan vai pikemminkin päin vastoin? Tai voisiko olla, ettei kaikki ole niin mustavalkoista mitä annetaan ymmärtää.

Miten niin se oli floppi? Kyllä valtaosa sikainfluenssaan kuolleista ja tehohoitoon joutuneista oli rokottamattomia henkilöitä. Rokotteen valinta tehtiin niillä tiedoilla mitä oli. Ja päätös piti tehdä kiireessä, sillä muuten Suomi olisi voinut jäädä kokonaan ilman rokotetta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosta laumaimmuniteetista... Jos 70% hoitajista ottaa rokotteen, se ei suojaa muita hoitajia influenssalta, koska me ollaan tekemisissä muidenkin kuin hoitajien kanssa. Eli koko väestöstä 70% pitäisi olla rokotettu, jotta ne 30% (joukossa rokottamattomat hoitajat) olisivat suojassa.

Mä kyllä aion ottaa rokotteen, mutta mulla ei kyllä olekaan niistä huonoja kokemuksia. Henkilökohtaisesti en usko, että rokotusmääräystä annettaisiin, jos sitä ei koettaisi tärkeäksi potilasturvallisuuden kannalta. Pelkkä sairauspoissaolojen vähentäminen tuskin saisi THL:n väkeä liikkeelle. Se ois varmaan sitten ton työnantajapuolen aloite.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos luit aikaisempia viestejä tässä ketjussa, on tieteellistä näyttöä, että hoitajia rokottamalla ehkäistään runsaasti potilaskuolemia. Siis kuolemia.

öö luin? Mutta itsellä ei ole ainakaan tapana uskoa vain yhtä puolta asiasta, vaan selailla yleisesti tutkimuksia. En sano, että nimen omaa linkaamassasi jutussa, mutta joskus ihmiset valitsevat vain itselleen suotuisat tutkimukset, joita siteeravat. Ihan sama kuin siteeraisi vain rokotusinfoa, yhtä kapea katseista sekin.

Onko hoitajan itsemääräämisoikeus tärkeämpi kuin potilaan oikeus saada hoitoa ilman, että hän altistuu hoitajien taholta pahimmillaan tappavaan sairauteen? Tätä varmasti tullaan kysymään.

Ei mikään helppo kysymys, pakko myöntää että itselläkin tuottaa vaikeuksia tuohon vastata. Toisaalta voidaan kysyä, että kuinka paljon hoitajan pitää työnsä eteen uhrautua?

Miten niin se oli floppi? Kyllä valtaosa sikainfluenssaan kuolleista ja tehohoitoon joutuneista oli rokottamattomia henkilöitä. Rokotteen valinta tehtiin niillä tiedoilla mitä oli. Ja päätös piti tehdä kiireessä, sillä muuten Suomi olisi voinut jäädä kokonaan ilman rokotetta.

Saa toki korjata, itselle jäänyt vaan sellainen mielikuva että kauheasti peloteltiin ja loppujen lopuksi ei tulos ollut normaalia kausi-influenssaa kummosempi? Toki jos rokotteiden ostaminen ois ollut miun käsissä, niin varmasti olisin niitä haalinut Suomeen vaikka sitten pilaantumaan. Pikkasen ois noloa toistepäin jos ois käynyt.

Oon vaan edelleen sitä mieltä, että pakkolaki on vaan niin väärä tapa lähestyä. Miusta siinä on vaan kyykyttämsen makua ja mennään yli itsemäärämisoikeuden. Jää vaan paska maku suuhun kun tulee tuollaista ylhäältä päin.

Muokattu - kpl
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos luit aikaisempia viestejä tässä ketjussa, on tieteellistä näyttöä, että hoitajia rokottamalla ehkäistään runsaasti potilaskuolemia. Siis kuolemia.

öö luin? Mutta itsellä ei ole ainakaan tapana uskoa vain yhtä puolta asiasta, vaan selailla yleisesti tutkimuksia. En sano, että nimen omaa linkaamassasi jutussa, mutta joskus ihmiset valitsevat vain itselleen suotuisat tutkimukset, joita siteeravat. Ihan sama kuin siteeraisi vain rokotusinfoa, yhtä kapea katseista sekin.

Ainakin WHO, CDC ja THL suosittelevat influenssarokotuksia käytännössä katsoen kaikille. WHO :ssa on 149 jäsenmaata ja CDC on Yhdysvaltalaisten merkittävin viranomainen sairauksien ehkäisyn suhteen. Ja sitten on tietysti meidän on THL, jonka tehtävänä on mm. sairauksien ehkäisy. Ja aivan varmasti löytyy rokotusinfon kaltaisia höyrypäiden nettisivuja ja epämääräisiä tutkimuksia. Influenssarokotusten hyöty on kuitenkin kiistaton.

Onko hoitajan itsemääräämisoikeus tärkeämpi kuin potilaan oikeus saada hoitoa ilman, että hän altistuu hoitajien taholta pahimmillaan tappavaan sairauteen? Tätä varmasti tullaan kysymään.

Ei mikään helppo kysymys, pakko myöntää että itselläkin tuottaa vaikeuksia tuohon vastata. Toisaalta voidaan kysyä, että kuinka paljon hoitajan pitää työnsä eteen uhrautua?

Onko rokotuksen ottaminen mielestäsi uhrautumista?

Miten niin se oli floppi? Kyllä valtaosa sikainfluenssaan kuolleista ja tehohoitoon joutuneista oli rokottamattomia henkilöitä. Rokotteen valinta tehtiin niillä tiedoilla mitä oli. Ja päätös piti tehdä kiireessä, sillä muuten Suomi olisi voinut jäädä kokonaan ilman rokotetta.

Saa toki korjata, itselle jäänyt vaan sellainen mielikuva että kauheasti peloteltiin ja loppujen lopuksi ei tulos ollut normaalia kausi-influenssaa kummosempi? Toki jos rokotteiden ostaminen ois ollut miun käsissä, niin varmasti olisin niitä haalinut Suomeen vaikka sitten pilaantumaan. Pikkasen ois noloa toistepäin jos ois käynyt.

Sikainfluenssa sairastutti nuoria. Ja jokaisella teholla niitä aivan varmasti hoidettiin. Ja kaikki eivät selvinneet säikähdyksellä. Suomessa saatiin kuitenkin vähänm yli 50 prosentin rokotuskattavuus sikainfluenssaa vastaan, joten kyllä aika monta tehohoitojaksoa saatiinvarmasti estettyä.

Oon vaan edelleen sitä mieltä, että pakkolaki on vaan niin väärä tapa lähestyä. Miusta siinä on vaan kyykyttämsen makua ja mennään yli itsemäärämisoikeuden. Jää vaan paska maku suuhun kun tulee tuollaista ylhäältä päin.

Niinpä. Tällaista ongelmaa ei olisi jos ihmiset ottaisivat sen influenssarokotteen. Tässä on olemassa tietysti sekin näkökulma, että kuinka paljon työnteon verukkeella voi ohittaa itsemääräämisoikeutta. Koska potilaita kuolee influenssaan siksi, että hoitajat eivät ota heille tarjottuja rokotteita, niin mikä on työnantajan vastuu näistä kuolemista? Pitäähän työnantajan muutenkin taata potilaille tuvallinen hoitoympäristö.

Itse tietysti toivon, että kaikki hoitajat ottaisivat influenssarokotteen vapaaehtoisesti.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse luotan kyllä

THLlään joka on sosiaali- ja terveysministeriön alainen tutkimus- ja kehittämislaitos, ja jonka toiminta on lakisääteistä.

http://youtu.be/Tqr6PVTWENM

Foliohattuilut ja salaliittoteoriat jätän rokotusinfolle ja muille hipeille.

Muokattu - Makro
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dino veikkasi, että hoitajat ja lääkärit osaisivat tästä omat johtopäätökset tehdä jos tutkimustietoa olisi tarjolla. Minä en usko siihen, sen näkee jo tästä keskustelusta. Tutkimustietoa on tarjolla, mutta ei se näytä osaa vakuuttavan.

Oma uskoni pohjautuu kokemukseen. Possunuhan aikana työnantaja tarjosi työyhteisöllemme tilanteesta selkeää kiihkotonta faktaa, ei painostanut rokotuksen ottamiseen vaan jätti asian täysin työntekijän harkintaan - lopputuloksena kaikki työyksikkömme hoitajat ottivat rokotuksen. Naapuriosastolla esimies patisti ja painosti rokotusasiassa ja lopputulos oli yksikön rokotuskattavuuden kannalta synkkä. Tällaisia me suomalaiset ollaan, pakkotoimilla kun jotain yritetään niin metsäänhän se menee..

Tämä pakkorokotusasia ei ole pinnalla pelkästään Suomessa, ainakin Kanadassa ja Jenkeissä työnantajien ja valtion suunnitelmat ja toteutukset pakkorokotuksista ovat herättäneet suurta vastarintaa terveydenhuoltoalan työntekijöissä. Erona Suomeen on se että paikalliset hoitajien edunvalvontajärjestöt ovat myös mukana hoitajien rinnalla taistelemassa näitä pakkotoimia vastaan, perusteluina näyttää olevan nämä samat yksilön oikeudet mitkä Suomessakin ovat nousseet esiin.

"People should be able to make their own choice. It is their body and their right,"

http://www.canada.co...5466/story.html

http://www.nationaln...flu-vaccination

Muokattu - dino
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dino veikkasi, että hoitajat ja lääkärit osaisivat tästä omat johtopäätökset tehdä jos tutkimustietoa olisi tarjolla. Minä en usko siihen, sen näkee jo tästä keskustelusta. Tutkimustietoa on tarjolla, mutta ei se näytä osaa vakuuttavan.

Oma uskoni pohjautuu kokemukseen. Possunuhan aikana työnantaja tarjosi työyhteisöllemme tilanteesta selkeää kiihkotonta faktaa, ei painostanut rokotuksen ottamiseen vaan jätti asian täysin työntekijän harkintaan - lopputuloksena kaikki työyksikkömme hoitajat ottivat rokotuksen. Naapuriosastolla esimies patisti ja painosti rokotusasiassa ja lopputulos oli yksikön rokotuskattavuuden kannalta synkkä. Tällaisia me suomalaiset ollaan, pakkotoimilla kun jotain yritetään niin metsäänhän se menee..

Totta varmaan, mutta nyt on kyse tartuntalain perusteisesta lakisääteisestä velvollisuudesta, ei esimiehen painostamisesta. Jos esimies ei osa asiaa myydä oikealla tavalla, niin metsäänhän se menee.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dino veikkasi, että hoitajat ja lääkärit osaisivat tästä omat johtopäätökset tehdä jos tutkimustietoa olisi tarjolla. Minä en usko siihen, sen näkee jo tästä keskustelusta. Tutkimustietoa on tarjolla, mutta ei se näytä osaa vakuuttavan.

Oma uskoni pohjautuu kokemukseen. Possunuhan aikana työnantaja tarjosi työyhteisöllemme tilanteesta selkeää kiihkotonta faktaa, ei painostanut rokotuksen ottamiseen vaan jätti asian täysin työntekijän harkintaan - lopputuloksena kaikki työyksikkömme hoitajat ottivat rokotuksen. Naapuriosastolla esimies patisti ja painosti rokotusasiassa ja lopputulos oli yksikön rokotuskattavuuden kannalta synkkä. Tällaisia me suomalaiset ollaan, pakkotoimilla kun jotain yritetään niin metsäänhän se menee..

Totta varmaan, mutta nyt on kyse tartuntalain perusteisesta lakisääteisestä velvollisuudesta, ei esimiehen painostamisesta. Jos esimies ei osa asiaa myydä oikealla tavalla, niin metsäänhän se menee.

Kaikki riippuu siitä miten lain valmistelu ja siihen liittyvä laaja julkinen keskustelu osataan hoitaa virkamiesten taholta ja minkä linjan ammattijärjestöt ottavat. Tällä hetkellä kun kuuntelee hoitajien kannanottoja kentällä ja lueskelee heidän mielipiteitään netissä niin kyllähän tosi iso osa hoitajista on näistä pakkotoimenpiteistä karvat pystyssä. Nyt näyttää siltä että kova on työ esimiehillä kääntää musta valkoiseksi ja myydä asia periaatteen ihmisille..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten aiemmin todettu, tätä on yritetty myydä vuosikausia. Ei mene valistus tässä huuhaa uskomusten luvatussa maassa perille. Kun asia on tartuntatautilaissa, spekulointi loppuu ja esimiesten ei tarvitse myydä asiaa kenellekkään. Ihan samalla tavalla kuin jos lentäjä sairastuu epilepsiaan, hän ei lennä enää.

muoks: ihan sama paljon melua tyhjästä ilmiö oli Julkiterhikin kanssa. Hirveä huuto yksityisyydensuojan menetyksestä, henkilöllisyyksien kaappauksista ja vaikka mistä. Julkiterhikki on nyt toiminut jo hyvän aikaa ja kukaan ei enää metelöi siitä. Enkä ole kuullut henkilöllisyyksien kaappauksistakaan :D

Muokattu - Makro
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun asia on tartuntatautilaissa, spekulointi loppuu ja esimiesten ei tarvitse myydä asiaa kenellekkään.

Miten mulle tulee tästä asiasta ja hoitajien kommenteista mieleen eräs työtaistelu vuodelta 2007 ja siihen liittyvä loistavasti toteutettu pakkolaki. Vai miten se meni...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun asia on tartuntatautilaissa, spekulointi loppuu ja esimiesten ei tarvitse myydä asiaa kenellekkään.

Miten mulle tulee tästä asiasta ja hoitajien kommenteista mieleen eräs työtaistelu vuodelta 2007 ja siihen liittyvä loistavasti toteutettu pakkolaki. Vai miten se meni...

Mulle tulee mieleen keskustelu Julkiterhikistä, saas nähdä kuinka moni nyt lopettaa työskentelyn hoitoalalla... :lol:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen työskennellyt ulkomailla viimeiset neljä vuotta. Täällä rokote on otettava, tai sitten töissä täytyy käyttää maskia koko influenssakauden ajan. Ja jos rokotetta ei ole ottanut ja sairastuu, sairausloma on palkaton.

Otin rokotuksen ensimmäisen kerran 3 vuotta sitten. Kertaakaan en ole saanut mitään oireita. Sairasteluita on ollut vähemmän. Otan rokotuksen ihan mielelläni myös Suomessa.

Muokattu - Milk@
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noi Facebook-kommentit on hauskoja. "Tulkoon yrittämään, muhun ei piikkejä isketä ***tANA". :D Eihän tässä väkipakolla ja kiinnipitäen olla ketään rokottamassa. Jos asia kirjataan tartuntatautilakiin, otat rokotuksen tai et työskentele hoitajana potilastyössä. Asia on siis edelleen valintakysymys.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos lain tullessa työntekijä kieltäytyy rokotteesta, niin järjestääkö työnantaja sitten ne uudet työtehtävät vai?

Muokattu - Aadelheid
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä (NSW, Australia) ei ole asiaa julkiseen sairaalaan töihin jos ei ole:

- Hinkuyskä-rokotusta

- Hepatiitti-B-rokotusta x3 ja todettuja vasta-aineita

- Vesirokko-rokotusta x2, tai lääkärintodistusta siitä että on sairastanut vesirokon, tai todettuja vasta-aineita

- MPR-rokotusta tai todettuja vasta-aineita (ja esim mun koulusta aikanaan saatu rokotuskortti ei kelpaa koska siinä ei ole lääkärin allekirjoitusta jokaisen piikin jäljiltä)

Mä olen Suomessa ottanut influenssarokotukset kun niitä on tarjottu, mutta musta se ei kuulu potilaalle että onko mulla rokotetta vai ei.

Neulominen on helppoa kuin heprea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos lain tullessa työntekijä kieltäytyy rokotteesta, niin järjestääkö työnantaja sitten ne uudet työtehtävät vai?

Se onkin mielenkiintoinen kysymys. Jos kieltäytyjiä on vain vähäinen määrä, niin silloin varmaan korvaavia työtehtäviä voidaan jossain määrin järjestää ja työnantajan velvollisuus on ne järjestää. Käytännössähän sairaalassa ei hoitohenkilökunnalle ihan kauheasti muita töitä löydy kuin hoitajan tehtävät. Työtehtävän muuttuminen voi aiheuttaa myös palkan alenemisen, sillä palkkaa maksetaan tehtävän mukaan. Eli jos sairaanhoitaja laitetaan arkistoon lajittelemaan papereita, niin turha siitä on odottaa saavansa sairaanhoitajan palkkaa.

Uskoisin kyllä, että lakiin kirjataan työsuhteen päättämismahdollisuus. Jos rokotusta ei ota ja korvaavia töitä ei löydy, niin vaihtoehdot ovat aika vähäiset.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen työskennellyt ulkomailla viimeiset neljä vuotta. Täällä rokote on otettava, tai sitten töissä täytyy käyttää maskia koko influenssakauden ajan. Ja jos rokotetta ei ole ottanut ja sairastuu, sairausloma on palkaton.

Tämä olis mun mielestä hyvä kompromissi; patistusta ja lieviä sanktioita, mutta silti olis se oma valinnan mahdollisuus olemassa. Ja lopputulos olis uskoakseni vähintään yhtä hyvä kuin pakkolailla. Jos tämä ei auta niin lakia peliin. Muokattu - dino
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Periaatteessa oppilaitoksen taholta tulisi tarkastaa opiskelijoiden rokotuskortit. Lähihoitajaopintojen alussa koulun terveydenhoitaja katsoi läpi ja kopioi rokotuspaperit (rokotuskortti ja/tai -todistus).

Itse en ole rokotuspakkoa vastaan, mutta tosiaan haluaisin, että kaikki sairaalassa työskentelevät ammattiryhmät rokotettaisiin.

Ja ne rokotukset pitää järjestää niin, että omalla ajalla ei tarvitse tulla odottelemaan piikin saamista. Työajaksi kaikki odotteluaikoineen.

Muokattu - {BS}

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan vielä pohdintana lisäisin, jos (ja kun) rokotuspakko tulee, ja jos vielä tosta sairaslomaoikeudesta aletaan venkoilemaan, niin kustantaako työnantaja myös ne saikkupäivät rokotuksen jälkeen?

Mä olen ainakin joka kerta rokotuksen jälkeen 2-5 päivää yksikätinen. Influenssa piikit olen hakenut tähän asti aina pari tuntia ennen 3-4 päivän vapaita, mutta jos työnantaja vaatii sen rokotuksen ottamaan, niin en kyllä haluaisi potea sitä kipeää kättä omalla ajalla.

Neulominen on helppoa kuin heprea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse tietysti toivon, että kaikki hoitajat ottaisivat influenssarokotteen vapaaehtoisesti.

Itse toivon, että olisi tulevaisuudessakin mahdollisuus ottaa vapaaehtoisesti rokote vastaisuudessakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...