Jump to content
MAINOS

Terveydenhuoltohenkilökunnan rokotuspakko tulossa


Pagba

Recommended Posts

Pitääkö rokotukset hankkia itse omakustantaisesti kun hakee jotain työpaikkaa? Vai kuuluuko puutteellisten rokotusten vastuu työnantajalle jos ja kun paikan saa? Tässä epäselvyyttä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
5 minuuttia sitten, Vieras: hoitaja3 kirjoitti:

Pitääkö rokotukset hankkia itse omakustantaisesti kun hakee jotain työpaikkaa? Vai kuuluuko puutteellisten rokotusten vastuu työnantajalle jos ja kun paikan saa? Tässä epäselvyyttä.

Mun mielestä ei ole sinänsä epäselvää, kun menee töihin niin työnantaja huolehtii veloituksetta työterveyshuollosta.

Jos et halua alkaa asiasta vääntämään niin käy pyytämässä tk:sta, hoitajat saa rokotteen ilmaiseksi ainakin täällä päin. Itse asiassa koko perhe sai sillä syyllä sen veloituksetta ja tarvittiin vaan yksi käynti kun se tuikkasi kaikkiin samalla reissulla. Ehkä ei kannata alkaa työhaastattelussa rakentelemaan barrikadeja, kun voi heittäytyä hankalaksi vasta sitten paikan saatuaan :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli ei ole este työn hakemiselle tai paikan saannille jos ei ennen sitä ole kaikki rokotukset kunnossa ? Vaan käy työterveyden kautta sitten hoitamassa asian ? 

 

Sitten tuo toinen asia että hoitajat saavat TK:ssa ilmaiseksi rokotteen, mistä he siellä tietävät kuka on todellisuudessa hoitaja ja kuka ei?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tunti sitten, Vieras: Ub7 kirjoitti:

Eli ei ole este työn hakemiselle tai paikan saannille jos ei ennen sitä ole kaikki rokotukset kunnossa ? Vaan käy työterveyden kautta sitten hoitamassa asian ? 

Juuri näin.

Tunti sitten, Vieras: Ub7 kirjoitti:

Sitten tuo toinen asia että hoitajat saavat TK:ssa ilmaiseksi rokotteen, mistä he siellä tietävät kuka on todellisuudessa hoitaja ja kuka ei?

Tuskin mistään, ei multa ainakaan mitään todistusta pyydetty. THL:n sivuilla lukee vaan näin: "Pykälän 48 mukaisia rokotuksia saa työterveyshuollossa tai omassa terveyskeskuksessa. Suojan täydentämisestä huolehtii ensisijaisesti työnantaja."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Opiskelijavielä

Missä kaikissa hoitoalan töissä tuo influenssarokote on pakollinen?  Muuten minulla on rokotukset kunnossa mutta influenssarokotteista on niin huonoja kokemuksia etten sellaista halua ottaa? Onko se vain sairaalassa työskenteleville vai mikä on sääntö? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Eri sairaanhoitopiirien ja yksittäisten yksiköiden ohjeet on omissa paikoissaan, mm. intrassa esillä. Ei ole mitään koko maan kattavaa yksittäistä ohjeistusta, linjauksia on erilaisia.

 

Omalta osaltani asia on toistaiseksi päätöksessä; tth:n yksittäisellä s-postilla esimies teki päätöksen, että vastaus hyväksytään sellaisenaan. Näin ollen ne laput, mitä meillä kerätään, on jo osaltani täytetty ja toimitettu esimiehelleni. Case closed.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Myös opiskelija vielä
3/22/2018 klo 18.01, Vieras: Opiskelijavielä kirjoitti:

Missä kaikissa hoitoalan töissä tuo influenssarokote on pakollinen?  Muuten minulla on rokotukset kunnossa mutta influenssarokotteista on niin huonoja kokemuksia etten sellaista halua ottaa? Onko se vain sairaalassa työskenteleville vai mikä on sääntö? 

Ainakin meillä pitää olla harkkaankin mennessä rokotettu, jos siellä vaaditaan, muuten jää harkat tekemättä ja koulut käymättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 3 kuukautta myöhemmin...
Vieras: Vierailija

Minulla on sh työuraa jäljellä n.30vuotta. Tämä tarkoittaa että minuun pistetään 30 influenssarokotetta. Onko aiheesta osoittaa tutkimuksia miten tällainen määrä rokotuksia vaikuttaa ihmisen terveydentilaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: Vastuuton sh?

No miten kävi, saiko kukaan vakkari tai pitempiaikainen sijainen potkuja? Meillä ainakaan vanhuspuolella pomo ei ole puhunut tästä enää mitään, tiesi kyllä etten ole influenssarokotusta ottanut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Vieras: LH,SH,ESH

Taasen on tullut aika influessarokotuksille.  Ja työnantaja on tehnyt päätöksen, että kaikkien on se otettava. Periaatteellisen mielenkiintoista mielestäni on se, että työnantajalla on oikeus päättää mitä virusta kukin elimistöönsä ottaa. Etenkin kun kyseessä on lopulta kaupallinen tuote. Saanko päättää minkä firman tuotetta käytän influenssaa vastaan vai onko minut pakotettu ottamaan rokote firmalta, johon minulla ei ole plussa/bonus-korttia? Onko minulla kuluttajasuojalain mukainen oikeus vertailla tuotetta? Onko oikeutta reklamoida ei-toivottujen oireiden tai vakavampien seurauksien sattuessa ja jos ei-toivotut (esim. narkolepsia ICD-10-diagnoosikoodi G47.4) sairaudet ja oireet osuvat kohdalleni, niin onko työnantajan velvollisuus myös kantaa vastuu teostaan ja korvata paitsi rokotteeseen pakotetulle ansionmenetyksineen työelämän laskennallisen loppuun asti sekä puolisolle sekä rokotetun lapsille heidän aikuisikään saakka?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kokemusta
17.8.2018 klo 15.26, Vieras: Vastuuton sh? kirjoitti:

No miten kävi, saiko kukaan vakkari tai pitempiaikainen sijainen potkuja? Meillä ainakaan vanhuspuolella pomo ei ole puhunut tästä enää mitään, tiesi kyllä etten ole influenssarokotusta ottanut.

Potkuista en ole kuullut mutta rokotteesta kieltäytyneitä työntekijöitä on siirretty toisiin tehtäviin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

5.11.2018 klo 22.32, Vieras: LH,SH,ESH kirjoitti:

Taasen on tullut aika influessarokotuksille.  Ja työnantaja on tehnyt päätöksen, että kaikkien on se otettava. Periaatteellisen mielenkiintoista mielestäni on se, että työnantajalla on oikeus päättää mitä virusta kukin elimistöönsä ottaa. Etenkin kun kyseessä on lopulta kaupallinen tuote. Saanko päättää minkä firman tuotetta käytän influenssaa vastaan vai onko minut pakotettu ottamaan rokote firmalta, johon minulla ei ole plussa/bonus-korttia? Onko minulla kuluttajasuojalain mukainen oikeus vertailla tuotetta? Onko oikeutta reklamoida ei-toivottujen oireiden tai vakavampien seurauksien sattuessa ja jos ei-toivotut (esim. narkolepsia ICD-10-diagnoosikoodi G47.4) sairaudet ja oireet osuvat kohdalleni, niin onko työnantajan velvollisuus myös kantaa vastuu teostaan ja korvata paitsi rokotteeseen pakotetulle ansionmenetyksineen työelämän laskennallisen loppuun asti sekä puolisolle sekä rokotetun lapsille heidän aikuisikään saakka?

Mielestäni tuo on hyvä ja asiallinen kysymys. Mitäs sitten, jos saat vakavan haittavaikutuksen esim. guillan barren oireyhtymän tai narkolepsian rokotteesta ja olet sen "pakolla" ottanut työpaikkasi menettämisen pelon vuoksi. Kuka korvaa jos jäät työkyvyttömäksi esim 25 vuotiaana vastavalmistuneena hoitajana?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hyödyt ja haitat
5.11.2018 klo 22.32, Vieras: LH,SH,ESH kirjoitti:

Taasen on tullut aika influessarokotuksille.  Ja työnantaja on tehnyt päätöksen, että kaikkien on se otettava. Periaatteellisen mielenkiintoista mielestäni on se, että työnantajalla on oikeus päättää mitä virusta kukin elimistöönsä ottaa. Etenkin kun kyseessä on lopulta kaupallinen tuote. Saanko päättää minkä firman tuotetta käytän influenssaa vastaan vai onko minut pakotettu ottamaan rokote firmalta, johon minulla ei ole plussa/bonus-korttia? Onko minulla kuluttajasuojalain mukainen oikeus vertailla tuotetta? Onko oikeutta reklamoida ei-toivottujen oireiden tai vakavampien seurauksien sattuessa ja jos ei-toivotut (esim. narkolepsia ICD-10-diagnoosikoodi G47.4) sairaudet ja oireet osuvat kohdalleni, niin onko työnantajan velvollisuus myös kantaa vastuu teostaan ja korvata paitsi rokotteeseen pakotetulle ansionmenetyksineen työelämän laskennallisen loppuun asti sekä puolisolle sekä rokotetun lapsille heidän aikuisikään saakka?

Loistava kirjoitus kysymyksineen!

Et todellakaan mielestäni ”esitä” hoitajaa ,vaan olet terveydenhuollon ammattilainen. Otat huomioon infl.rokotteen ottamisessa itsemääräämisoikeuden ja riskit, myös mahdolliset vakavat haittavaikutukset. Ammattilaisen täytyy tarvittaessa osata kertoa  rokottaessa kaikista mahdollisista haittavaikutuksista myös asiakkaalle. Mitä vastaatte jos asiakkaanne  kysyy rokotustilanteessa teiltä nuo samantapaiset kysymykset itseään tai lastaan rokottaessa? Vai kerrotteko vain pelkät edut?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...