Jump to content
MAINOS

Perus- ja hoitotason tentit


jp

Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 140
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Itse kävin kokeilemassa perustason tietokonepohjaista tenttiä ja täytyy tunnustaa tyhmyytensä  eli ei mennyt läpi ..kolmen pisteen päähän jäi.Purnasin jo tentin päätteeksi tietyistä asioista kuten miksi nämä kysymykset ovat  laadittu näin "kompia " tayteen, yksi sana on "piilotettu"joukkoon jos sen "tärkeyttä" ei hoksaa on vastaus väärin.SELKEYTTÄ laatijat!!!!!,eihän meidän työ ole kentälläkään sitä että kohteeseen järjestetään "kompa-asiakas".Toki testaaminen on hyvä juttu ,mutta jotakin vain on outoa tassä nykyjutussa. Vai onkohan tämä vaan "tyhmän"vollotusta?huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen etsinyt niitä KYS:n ja K-S SHP:n sivuilta mistä ne ennen löytyivät, mutta mystisesti eivät enää  huh.gif.

http://www.psshp.fi/alltypes.asp?menuname=Opetus+ja+tutkimus%5FEnsihoitajien+verkkotentti&d_type=5&menu_id=1990  Jos toi ei toimi, niin www.psshp.fi -> opetus ja siitä ensihoitajien verkkotentti.

Ja samat asiat tulossa KSSHP:n sivuille loppuvuodesta/tammikuussa.

Onko muuuten muilla shp:llä ko. ohjeita tentistä?

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

voi torsti!

jotenkinhan se pätevyys on aikaannäytettävä. jos ei tenttimällä/näyttökokeella, niin miten sitten , halkoja hakkaamallako? tuntuu vaikealta ja pahalta ajatukselta, että minä- tai joku tuttavistani joutuisi sinunlaisesi "palvelujen " käyttäjäksi. ota lomaa tai vaihda alaa, se kannattaa,  myös vähän vanhempanakin. oletko kenties niitä, jotka jo tietävät kaikki ensihoidosta/sakusta. asenteesi on vaarallinen näin vaativalla alalla  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

voi torsti!

jotenkinhan se pätevyys on aikaannäytettävä. jos ei tenttimällä/näyttökokeella, niin miten sitten , halkoja hakkaamallako? tuntuu vaikealta ja pahalta ajatukselta, että minä- tai joku tuttavistani joutuisi sinunlaisesi "palvelujen " käyttäjäksi. ota lomaa tai vaihda alaa, se kannattaa,  myös vähän vanhempanakin. oletko kenties niitä, jotka jo tietävät kaikki ensihoidosta/sakusta. asenteesi on vaarallinen näin vaativalla alalla ;D

Suosittelen "lainaus" toiminnon käyttöä, tietää helpommin mihin viittaat.

Sitten kun tuntuu että osaan ja tiedän kaiken, rupean puutarhuriksi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

voi torsti!

jotenkinhan se pätevyys on aikaannäytettävä. jos ei tenttimällä/näyttökokeella, niin miten sitten , halkoja hakkaamallako? tuntuu vaikealta ja pahalta ajatukselta, että minä- tai joku tuttavistani joutuisi sinunlaisesi "palvelujen " käyttäjäksi. ota lomaa tai vaihda alaa, se kannattaa,  myös vähän vanhempanakin. oletko kenties niitä, jotka jo tietävät kaikki ensihoidosta/sakusta. asenteesi on vaarallinen näin vaativalla alalla  ;D

Tätäkö viimekeväistä (http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=3023.msg31044#msg31044) viestiä kommentoit?

Itse olen edelleen sitä mieltä että ei ole aukotonta keinoa todentaa sairaankuljettajien todellista ammattitaitoa. Harva testaaja on nähnyt mitä kentällä ja kopissa oikeasti tapahtuu, sakukaavakkeita ja hoidollista lopputulosta tarkastelemalla voi jotakin päätellä mutta todellisen ammattitaidon tietävät kyllä parhaiten kollegat ja miksei potilaatkin.

Ei sillä että näistä testeistä ja tenteistä yleensä haittaa olisi, mutta valitettavasti niiden suorittaminen ei takaa hoidollista laatua. Teoriapuolta ne kyllä mittaavat varmastikin jollakin tasolla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

voi torsti!

jotenkinhan se pätevyys on aikaannäytettävä. jos ei tenttimällä/näyttökokeella, niin miten sitten , halkoja hakkaamallako? tuntuu vaikealta ja pahalta ajatukselta, että minä- tai joku tuttavistani joutuisi sinunlaisesi "palvelujen " käyttäjäksi. ota lomaa tai vaihda alaa, se kannattaa,  myös vähän vanhempanakin. oletko kenties niitä, jotka jo tietävät kaikki ensihoidosta/sakusta. asenteesi on vaarallinen näin vaativalla alalla   :)

voi pentti!

tiedostan kyllä että tällä alalla pätevyys on todistettava. harvoilla muilla aloilla näin on, joka on minusta epäreilua. lääkäreillä esim. on tämäntapaisia tenttitsydeemejä, mutta harvat niissä käy, kun ei velvoiteta. halkojen hakkaus kävisi oikein hyvin hoito/perustason testaukseen. hoitotasolaisten pitäisi osata tehdä siistejä ja tasamittaisia klapeja sylyksellinen vaikkapa kuuden tunnin aikana. samassa ajassa perustasolaisten pitäisi sitten pilkkoa 3 mottia halkoja, jäljellä ei niin väliä, määrä ratkaisee. nämä suoritettuaan saisi sitten 2 vuoden luvat. muista pitää tuttaviesi kanssa varasi, ja suhtautua varauksella kaikkiin kohtaamiisi sairaankuljettajiin, ei koskaan tiedä missä torsti viipottaa "palveluitaan" jakamassa. loma kieltämättä tekisi hyvää, ja sellainen onkin tässä keväämmällä tulossa. käytän sen varmasti kokonaisuudessaan ensihoidon kirjallisuutta kertaamalla, tai sitten en. vanhaksi en itseäni koe, ja en myöskään koe tietäväni kaikkea ensihoidosta/sakusta.

t: torsti ja vaarallinen asenne

:)

Mää vaan ajan pakettiautoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitotason tentti eilen pisteet 126/150 ja kaksi vuotta saa rauhassa ajaa keikkaa....

Niin tarviikos teidän käydä käytännön testi vielä erikseen? Meillä ei täällä ainakaan vielä pelkällä "läpi" menneellä teoriakokeella mitään lupia saa, vaan vasta käytännön testin jälkeen määräytyy. Eikä pistemääräkään sinänsä mitään lupien kestosta lupaa (täällä), kun tohtoreilla on käytännön testissä sitten ylivalta päättää hoitolupien kestoaika. Olkoon sitten teoriatesti mennyt miten hyvin tai huonosti tahansa.

halkojen hakkaus kävisi oikein hyvin hoito/perustason testaukseen. hoitotasolaisten pitäisi osata tehdä siistejä ja tasamittaisia klapeja sylyksellinen vaikkapa kuuden tunnin aikana. samassa ajassa perustasolaisten pitäisi sitten pilkkoa 3 mottia halkoja, jäljellä ei niin väliä, määrä ratkaisee. nämä suoritettuaan saisi sitten 2 vuoden luvat.

Torstille pisteet oivasta ehdotuksesta. Vaikka tuo Penahan sitä taisi ehdottaa ensin. 

Mutta pitäisikö systeemiä kehittää? Tottahan se tietty, että hoitotasolaisen PITÄÄ hieroa kohteessa kauemmin kuin perustasolaisen ja TEHDÄ enemmän kuin perustorsti. Tilanteesta ja potilaasta riippumatta. Hoitotasolaisella ei saa olla kiire kuljettamaan.

Mutta pitäisikö perustasolaisen testissä tehdä enemmän halkoja laadusta riippumatta, koska perustason SAKUhan etenkin kaupungissa ajaa ja tuleekin ajaa liukuhihnalla keikkaa. Jos ei vähintään n. 20 keikkaa/ vrk täyty niin esimies hyppii niskaan. Etenkin, jos keikkoja menee sivusuun. Perustason miehen pitää muistaa putkinäkö. Kohteessa ei hierota. Joten pitäisikö halkoja tehdä enemmän, mutta laadullisesti huonommin?

Hoitotasolainen voisi tentissään sitten tehdä siistiä jälkeä, kuten ehdotit. Ja koska hoitotason sairaankuljettajan pitää tuntea myös litkuja, voisi tenttiin liittää moottorisahan rankapinon pilkkomisen muodossa. Tulisi noita bensan ja öljyn lisäyksiä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitotason tentti eilen pisteet 126/150 ja kaksi vuotta saa rauhassa ajaa keikkaa....

Niin tarviikos teidän käydä käytännön testi vielä erikseen? Meillä ei täällä ainakaan vielä pelkällä "läpi" menneellä teoriakokeella mitään lupia saa, vaan vasta käytännön testin jälkeen määräytyy. Eikä pistemääräkään sinänsä mitään lupien kestosta lupaa (täällä), kun tohtoreilla on käytännön testissä sitten ylivalta päättää hoitolupien kestoaika. Olkoon sitten teoriatesti mennyt miten hyvin tai huonosti tahansa.

Tällä kertaa ei tarvinnu käytännössä näyttää osaamistaan, viimeksi piti. Se kuulemma vähän vaihtelee (täällä). Meillä tohtori määrää lupien kestoajan, tällä kerta anto 2 vuoden luvat. Pistemäärät antaa ilmeisesti viitteitä siihen miten pitkään saat ajella ennenku meet uudelleen osoittamaan että hallitset nää hommat. Mene ja tiedä, kehityksen vaihetta elellään, katotaan millaseen muotoon nää tentit muotoutuu lopulta!  ;)

Saako muuten udella että mikä SHP on sulle se "täällä"??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saako muuten udella että mikä SHP on sulle se "täällä"??

Toki. Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri.

Täällä on sinänsä aika tiukka linja. Joka kerta, kun on tentin uusimisaika (1-3 vuoden lupia antavat), niin joutuu tekemään molemmat, sekä teorian ja käytännön. Siis hoitotasolla. Lupien kesto määräytyy vasta käytännön testissä. Teoria kokeesta pitää saada tietty pistemäärä, jotta käytännön testiin pääsee. Perustason testaukseen ei taida käytännön osalta resurssit riittää. Välillä kun on ollut jo vaikeuksia saada aikaa tuohon hoitotasonkin käytännön testaukseen.

Käytännön testin suoritettua valvova tohtori/ tohtorit (yleensä Ilmarista) kertovat tuomionsa ja lupien keston. Sitten lupapaprut lähetetään sakumiehen omaan tk:n vastuulääkärin hyväksyttäväksi.

Teillä on sinänsä fiksumpaa siellä. Jatkuvan tenttimisen sijaan olisi tietysti fiksumpaa kouluttaa myös, eikä vain tenttiä. Toki koulutuksiakin on, mutta yleensä liian kaukana ja liian kalliita, jotta työnantaja niihin tarpeeksi usein laittaisi. Luulenpa, että aika harva meistä pääsee "tarpeeksi" alan koulutuksiin. Tai sitten joutuu itse maksamaan.

Koulutusvastuuta voisi ehkä siirtää SH-piirille/ TK:lle enemmän, mutta TK:lla harvoin on rahallisesti resursseja lähteä maksamaan SAKU-ukkojen koulutusta. Tarttis tehrä jotakin asian eteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

onni

Mun muistaakseni Satakunnan SHP järjestää ainakin sillon tällön koulutuksia (korjatkaa toki jos oon väärässä!), mutta itellä niihin pääsy aika heikkoa ku Treellä opiskelen... Ja lomaviikoilla ei ainakaan oo ollu koulutuksia.

Meillä yks firman hoitotason-työntekijöistä lupas pitää koulutusta firman uusille työntekijöille+kaikille halukkaille, tehtiin porukalla listaa mistä haluttais tietää lisää, ja syventää oppejamme :-X Niiksi päiviksi täytyy sitten olla pois koulusta (oppimasta että maisemataulu seinällä vähentää stressiä ja sitä rataa...)  :happy:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

No niin, nyt sitä hoitotasoa on sitten yritetty, mutten päässyt läpi-> 103/150. Kysymysten asettelussa saa olla edelleen tarkka, mutta paljon fiksumpia kuin KSKS edellisessä tentissä. Muutamissa kysymyksissä mietin mitä hittoa ne täällä tekee, kun ovat olleet perustason tentissä useaan otteeseen.

Tulos ei jätä jossittelun varaa, pitää vain osata hommansa. Kirjaa sitten nenukin eteen uudestaan ja paneutumista vaaditaan vaan huomattavasti enemmän. Rytmihäiriöistä ja niiden hoidosta oli useita kysymyksiä ja elvytyksen jatkohoitoon liittyvistä asioista.

Kysymyksiä onnistuu lukea etukäteen ja kun olet vastannut/lukinnut vastauksen, niin siihen tulee selitys oli vastauksesi joko oikein tai väärin.

Muutamalla kysymyksellä katsottiin, että KOKO aineisto on tullut luettua esim. hoitolaitossiirtojen suhteen. MUOKS:Yks ongelma oli, ettei siinä osannut ajatella valtakunnallisesti, siis jos vastasi paikallisten ohjeiden mukaan, niin tuli väärä vastaus!!!

Tavallaan olen pettynyt tulokseen, mutta en myöskään tuon takia viillä ranteitani auki ja osasinhan edes jotakin. Nykyisessä työpaikassani en onneksi tarvitse perus- tai hoitotasontenttiä työskentelyyni.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: älynpaavi

Ohi on perustaso, 2 vuoden lupiin tuntuisi aika tiukka raja olevan, näin väsyneen lähihoitajan kannalta... :D

Muutama aika paha knoppi oli seassa..Mutta ei se mitään ihan täyttä salatiedettä onneksi ollut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mullakin oli tänään tenttipäivä. Perustason tentti oli ihan jees, lukuunottamatta muutamia todellisia epäolennaisuuksia. Myös hoitotason kysymyksiä sais ainakin ENSIO- tentissä järkevöittää potilaan HOITAMISEN kannalta olennaisemmiksi. Eikä tentin vaikeuttaminenkaan olisi huonompi juttu :peukku:

Tietyt kysymykset nostattivat v-käyrää aikalailla. Esim. HT-kysymys: autosta lauennut airbag, potilas saanut jauhetta silmiinsä, ensihoidoksi riittää pelkästään silmähuuhtelu? Väärin ois mennyt jos en ois aiemmin kuullut kysymystä ja tiennyt "oikeata" vastausta.

Mitäpä muuten vastaisitte tohon?

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mä kävin hakemassa tänään vuoden luvat  :peukku: oon kyl ihmeen tyytyväinen.. ottaen huomioon sen että tuli pari toooosi tyhmää mokaa...  ja motivaatio oli Nolla..  mut vois kyl vaikeuttaa.. ja muutta kysymyksiä hiukkasen.. kun oli aika monta kakspiippuista juttua.. mut pitää tehdä niin kuin Ensihoidon perusteet sanoo  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tietyt kysymykset nostattivat v-käyrää aikalailla. Esim. HT-kysymys: autosta lauennut airbag, potilas saanut jauhetta silmiinsä, ensihoidoksi riittää pelkästään silmähuuhtelu? Väärin ois mennyt jos en ois aiemmin kuullut kysymystä ja tiennyt "oikeata" vastausta.

Mitäpä muuten vastaisitte tohon?

Öh. Väärin? Ei se airbag laukea jollei kolaroi. Eli kyllä se pt pitäisi hoitaa kuten mikä tahansa muukin potilas jota on kohdannut jokin korkealiike-energinen onnettomuus. Parempi safe than sorry, aina.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Esim. HT-kysymys: autosta lauennut airbag, potilas saanut jauhetta silmiinsä, ensihoidoksi riittää pelkästään silmähuuhtelu? Väärin ois mennyt jos en ois aiemmin kuullut kysymystä ja tiennyt "oikeata" vastausta.

Mitäpä muuten vastaisitte tohon?

Mun mielestä aika hyvä kysymys. Kyllä ne 150 kyssäriä on 99%:sti ihan ok.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: älynpaavi

mä kävin hakemassa tänään vuoden luvat  :peukku: oon kyl ihmeen tyytyväinen.. ottaen huomioon sen että tuli pari toooosi tyhmää mokaa...  ja motivaatio oli Nolla..  mut vois kyl vaikeuttaa.. ja muutta kysymyksiä hiukkasen.. kun oli aika monta kakspiippuista juttua.. mut pitää tehdä niin kuin Ensihoidon perusteet sanoo  ;)

Mistä sait tietää ne pisterajat? Mulle ei varmaksi osattu niitä arpoa, mut vähintään vuosi pitäs olla tulossa..

Oltiinkohan samaisessa tentissä? jos nimittäin KSKS;ällä olit tekemässä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...