Jump to content
MAINOS

Punasolutiputus / kanyylin valinta


Carri

Recommended Posts

Eli millaisesta kanyylista on tapana tiputella punasoluja kun ei ole kiirettä? Suonet on normaalit vanhuksen suonet. Koulussa opetettiin että "Punainen on Peruskanyyli, Vihreästä menee Verikin läpi". Miten on käytännössä? Törmäsin rutiininomaiseen sinisen kanyylin käyttöön ja olin hämmentynyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä suositaan vihreää kanyyliä veritiputuksissa, en ainakaan itse ole nähnyt siniseen viggoon koskaan ps:ja tiputettavan. Toki mitä isompi sen parempi :)

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli millaisesta kanyylista on tapana tiputella punasoluja kun ei ole kiirettä? Suonet on normaalit vanhuksen suonet. Koulussa opetettiin että "Punainen on Peruskanyyli, Vihreästä menee Verikin läpi". Miten on käytännössä? Törmäsin rutiininomaiseen sinisen kanyylin käyttöön ja olin hämmentynyt.

Itse laitan kaikille "normaali"potilaille sen vihreän, jos suonet on jostain syystä todella pienet tai kyseessä lapsipotilas niin sitten sen mukaan. Lisäksi pyrin välttämään kämmenselkää ja rannetta, suosin kyynärvarren suonia.

Tämä siitä syystä, että se vihreä pysyy paremmin auki ja kyynärvarteen sen tipan saa sidottua esim. cobanilla niin ettei se hieman dementoituneellakaan irtoa vahingossa ja käden asennolla ei ole vaikutusta tipan toimintaan.

En tiedä miksi noita sinisiä suositaan. Empiirisesti väitän, että se nipistys on ihan yhtä kova, enkä usko että kanyylin koolla on esim. infektioita ajatellen juurikaan merkitystä. Toki voin olla väärässäkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näiden julkaisujen perusteella sillä halkaisijalla ei olisi oikeastaan mitään väliä tilanteessa, jossa sitä verta ei tartte saada paljoa menemään nopeasti. Täytyy toki muistaa, että se "sininen" 22G kanyyli saattaa mennä aika helposti tukkoon, jos on vähänkään "asentotippa".

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14697112

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1741874?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_SingleItemSupl.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=1&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed

http://www.annemergmed.com/article/S0196-0644%2805%2981257-0/abstract

Itse laitan n. 95%lle potilaista "vihreän" (18G) kanyylin. Joskus, kun on hankala saada isoluumenista kanyylia suoneen ja sille olisi tarve, niin olen kokenut hyväksi sen, että laittaa sen pienen kanyylin (esim violetti) (tai sitten pienellä neulalla) mahdollisimman perifeeriseen suoneen ja sitten laittaa staasin takaisin paikalleen ja laittaa ruiskulla menemään 20-50 ml nestettä. Tämä täyttää isomman laskimon sen verran kookkaamaksi, että siihen saa isomman kanyylin.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osastohommissa olen tiputtanu sinisestä kanyylista ongelmitta verta. Kylhän sitä joissakin paikoissa vouhkataan ettei punasoluja tai tromppareita sais tiputtaa sinisestä. Kanyylin valitsen suonen koon ja potilaan tilanteen mukaan. Jos menossa TT kuvauksiin, laitan vihreen tai jos kunto näyttäis romahtavan. Ihan turhaa laittaa punasta viggoa pieneen suoneen vaikka se sinne meniskin -tukkii vaan suonen.

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mäkin oon tiputtanu sinisestä punasoluja. Mieluummin laitan kyllä punaisen. Vihreetä meillä (vuodeosastolla) ei kyllä oikeestaan käytetä muutaku TT-potilailla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle on aikoinaan opetettu, että kanyyli ei saisi tukkia koko suonta, jotta pystytään turvaamaan suonessa riittävä ohivirtaus. Tämä sen vuoksi, ettei itse kanyyli eikä myöskään lääkkeet ärsyttäisi suonta niin paljon. Itse laitan lähes aina punaisen kanyylin, siitä pystyy tiputtamaan ongelmitta muutaman yksikön punasoluja. Usein laitan samaan käteen kaksi punaista kanyyliä, toisesta voi tiputtaa punasoluja ja toisesta voi laittaa lääkkeet tai jos potilaalla ei ole artsikkaa, pystyy näytteet ottamaan toisesta kädestä. Vihreitä kanyylejä laitan vain vuotaville tai jos näyttää siltä, että veriä pitää tiputtaa enemmän ( jotain > 6). Sinisiä en laita juuri koskaan muutenkaan, ne on jotenkin liian pieniä mun käteen ;)

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tiputetaan kaikki tuoteet (sytkyt, ab:t, punasolut, trombosyytit ym.) sinisen kanyylin kautta. Kyllä sen läpi saa ihan kiitettävästi tiputettu perusnesteitä jos kiire tulee (tippakoneen kautta ollaan joskus laitettu 999ml/h). Meillä kun potilaat on noin 6kk hoidoissa, niin säästetään suonia mahdollisuuksien mukaan.

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tiputetaan kaikki tuoteet (sytkyt, ab:t, punasolut, trombosyytit ym.) sinisen kanyylin kautta. Kyllä sen läpi saa ihan kiitettävästi tiputettu perusnesteitä jos kiire tulee (tippakoneen kautta ollaan joskus laitettu 999ml/h). Meillä kun potilaat on noin 6kk hoidoissa, niin säästetään suonia mahdollisuuksien mukaan.

Ja kyllä ne sinisetkin sen viikon verran auki pysyy, vaikka sinne menisi useampikin saggi punasoluja+trombbarit päälle.

Minkä nuorena oppii se vanhana haittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kyllä ne sinisetkin sen viikon verran auki pysyy, vaikka sinne menisi useampikin saggi punasoluja+trombbarit päälle.

Riippuu aika paljon siitä että mitä sinne muuten tiputetaan, jotkut antibiootit vähentää sitä kestoaikaa ilmeisesti aika lailla (staflocil esim.) näin omien havaintojen mukaan. Mutta kyllä meilläkin on joskus siniseen veriä tiputettu jos ei ole muuta potilaalle saatu. Yleensä toki johonkin isompaan jos vaan mahdollista. En kyllä ole huomannut että sinisissäkään olisi ongelmia ollut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kyllä ne sinisetkin sen viikon verran auki pysyy, vaikka sinne menisi useampikin saggi punasoluja+trombbarit päälle.

Riippuu aika paljon siitä että mitä sinne muuten tiputetaan, jotkut antibiootit vähentää sitä kestoaikaa ilmeisesti aika lailla (staflocil esim.) näin omien havaintojen mukaan. Mutta kyllä meilläkin on joskus siniseen veriä tiputettu jos ei ole muuta potilaalle saatu. Yleensä toki johonkin isompaan jos vaan mahdollista. En kyllä ole huomannut että sinisissäkään olisi ongelmia ollut.

Meidän osaston potilaiden suonet on pääsääntösesti niin huonoja että ainoastaan se sininen sinne suoneen menee. Ihan hyvin ne on vetäny, ei yleensä mitään ongelmaa. Harvalle on saatu isompi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tätä ketjua lukiessa vaikuttaa siltä, että monessa paikassa suositaan kovasti niitä sinisiä kanyyleita. Meidänkin yksikössä aika moni tuntuu laittavan useimmiten sellaisen. Minulle se sininen on kuitenkin vasta viimeinen vaihtoehto, jos mitään muuta ei saada.

On vähän huono juttu totutella niihin, kun sitten ollaan pulassa, jos tuleekin kipeämpi potilas, jolle pitäisi pikaisesti saada esim. valkoinen. Voi olla hankala laittaa sitä, jos mitään tuntumaa ei ole. Vaikkakin tekniikkahan on täysin sama. Hyvin harvoin on eteen tullut niitä tilanteita, joissa ei ole sinisestä isompaa saanut laitetuksi. Usein, jos en ole punaista tai siitä isompaa saanut laitettua, niin olen pyytänyt lääkäriä laittamaan, jotta hekin ymmärtäisivät, miten huonosuonisesta potilaasa on kyse. Joskus tämä on johtanut siihen, että potilas on lähetetty CV- katetrin laittoon, tai i.v. hoidon tarpeellisuutta on arvioitu uudestaan.

Veretkin saa toki yleensä tiputettua sinisestä, mutta helpomminhan se tosiaan menee tukkoon, ja pysyy varsinkin levottomilla potilailla huonosti suonessa. Ärsyttää myös ne tilanteet, kun potilaan lähes ainoaan kunnolliseen suoneen on tyrkätty se sininen, joka vain vaikeuttaa toimintaa yllättävässä akuutissa tilanteessa. Usein olenkin vaihtanut vähänkin kipeämmältä potilaalta ne siniset johonkin järkevämmän kokoiseen. Joskus olen myös laittanut harmaan tai valkoisen ihan vain tuntuman säilyttämiseksi, vaikka potilaalle olisi joku pienempikin riittänyt.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...