Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Leksa71

Kuntouttava työote mielenterveystyössä, näyttösuunnitelma apua

Recommended Posts

Leksa71

Auttakaa ammattilaiset miestä mäessä!

Olen lähihoitajaopiskeluni työssäoppimisjaksolla ja menossa on kuntoutumisen tukeminen-jakso. Harjoittelupaikkani on mielenterveyspotilaiden asumispalveluyksikkö eli nk. kuntoutuskoti. Asiakkaat ovat kroonisesti skitsofreenisia ja suurin osa ollut sitä jo vuosia ja vuosikymmeniä. Tämä tietysti on vaikuttanut jo moneen fyysiseen ja psyykkiseen ominaisuuteen, ja jotkut ovat jo kohtalaisen heikossa kunnossa, vaikka keski-ikä on vasta noin reilu 50 luokkaa.

Nyt olen tekemässä näyttösuunnitelmaani ja yksi kriteereistä on "päivittäisten toimintojen ohjaaminen sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen"

Tässä arvosanakriteerit menevät seuraavasti:

Tyydyttävä T1 " ohjaa kuntouttavalla työotteella kuntoutujaa selviytymään päivittäisissä toiminnoissa, sekä auttaa asiakasta asioissa, joihin kuntoutuja ei itse kykene"

Hyvä H2 "Ohjaa kuntouttavalla työotteella kuntoutujaa selvitymään päivittäisissä toiminnoissa"

Kiitettävä K3 " Ohjaa asiakaslähtöisesti kuntouttavalla työotteella kuntoutujaa selviytymään päivittäisissä toiminnoissa.

Noh, ongelma on nyt tässä. Olen ollut nyt siis pari viikkoa harjoittelussa ja olen huomannut että jotkut eivät vaan pysty tai eivät mitenkään ole motivoituneita vaikkapa nyt siivoukseen tai esim lakanoiden vaihtoon. Se ei vaan kertakaikkisesti enää onnistu. Eli heitä on autettava siinä jonkin verran. Samoin vaikkapa pesuissa. Nyt kun aloitan sitten parin viikon päästä näyttöni, ovat samat ongelmat edessä. Jos siis autan vähänkin, on arvosanani tällöin heti T1. Jos taas yritän heitä motivoida tekemään se itse, se ei tule onnistumaan, tai ainakin siihen saa menemään vaikka koko päivän, että jotain tapahtuisi. Ja tälläisessä pienen henkilökunnan yksikössä, ei siihen voi loputtomasti aikaa käyttää, koska samallahan teemme myös sitä muuta päivittäistä työtä.

Kertokaapa siis, mikä olisi tähän järkevin ratkaisu. Vai kannattaako kysyä suoraan näytön vastaanottajalta mikä tälläisessä tapauksessa olisi järkevää, jotta hän arvostelisi sen olosuhteiden mukaan.

Varmaan te jotka olette tälläistä työtä tehneet tiedätte mistä tässä on kysymys.

Kiittäen jo etukäteen!

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kpl

No jos minä olisin sinä, niin olisin koulun suuntaan ohjaavaan opettajaan yhteydessä. Kertoisin, että minulla on vaikeuksia soveltaa tuota kohtaa näyttötutkintoon enkä tiedä kuinka minun kannattaisi toimia. Jos sinulla on oma ohjaaja siellä harjoitelupaikassa, niin hänkin saattaa osata auttaa. Kuitenkin kun kyse on opiskelun arvostelusta tai pikemminkin jostain tulkitsemisesta, niin melkein kääntyisin koulun puoleen.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Leksa71

No jos minä olisin sinä, niin olisin koulun suuntaan ohjaavaan opettajaan yhteydessä. Kertoisin, että minulla on vaikeuksia soveltaa tuota kohtaa näyttötutkintoon enkä tiedä kuinka minun kannattaisi toimia. Jos sinulla on oma ohjaaja siellä harjoitelupaikassa, niin hänkin saattaa osata auttaa. Kuitenkin kun kyse on opiskelun arvostelusta tai pikemminkin jostain tulkitsemisesta, niin melkein kääntyisin koulun puoleen.

Kiitos vastauksestasi! Taidankin tosiaan kysäistä ohjaavalta opettajlta mitä mieltä on tuosta. Ja itseasiassa kysäisin tuosta kohdasta työpaikan ohjaajalta ja muultakin henk.kunnalta, mutta hekin vaan ihmettelivät miten tuollaisessa toimitaan, eivätkä osanneet antaa vastausta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kpl

Joo, niin ajattelinkin että harjoittelupaikassa voi olla vaikeampi miettiä noita arvosteluja :) Opettaja ei kuitenkaan välttämättä ensimmäistä kertaa samaan tai samantapaiseen kysymykseen törmää, joten voi olla että sieltä tulee kuin apteekin hyllyltä vastaus että miten ko kohtaa sovelletaan.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
pocis

Jos asiakas ei pysty sairautensa (mielenterveys) vuoksi tekemään niitä niin ei se tee susta T1 jos et saa häntä tekemään niitä. Ilmeisesti kukaan muukaan hoitaja ei siinä onnistu, eihän sellaista voi sultakaan vaatia. Ne asiat mitä ne tekee itse voi olla pieniäkin ja sun tehtäväs on kannustaa ja motivoida niissä. T1 mielestäni on semmoinen jos et ees yrittäs antaa asiakkaalle tilaa vaan tekisit vaan itse kun on nopeampaa. Perustele miksi asiakas ei pysty/ voi tehdä itse.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Leksa71

Jos asiakas ei pysty sairautensa (mielenterveys) vuoksi tekemään niitä niin ei se tee susta T1 jos et saa häntä tekemään niitä. Ilmeisesti kukaan muukaan hoitaja ei siinä onnistu, eihän sellaista voi sultakaan vaatia. Ne asiat mitä ne tekee itse voi olla pieniäkin ja sun tehtäväs on kannustaa ja motivoida niissä. T1 mielestäni on semmoinen jos et ees yrittäs antaa asiakkaalle tilaa vaan tekisit vaan itse kun on nopeampaa. Perustele miksi asiakas ei pysty/ voi tehdä itse.

joo totta. Kiitos sinullekkin!

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
TKo

Ei liity suoranaisesti tähän, mutta yleisesti aiheesta tuli mieleen kaksi asiaa:

a) Se että potilaita ei ole onnistuttu motivoimaan toivottuun toimintaan ei sinällään todista että se on mahdotonta. Se vaan osoittaa että se ei onnistu niillä keinoilla mitä on tähän mennessä käytetty.

b) Valitettavan usein tuo kuntouttava työote meinaa sitä että potilaat kuntoutuvat kun heidät saadaan tekemään sitä mitä hoitajat haluavat heidän tekevän (esim. siivous) tavalla jolla hoitajat haluavat heidän tekevän sen. Kuitenkaan tämä ei varmasti ole ainut mahdollinen toiminto joka voidaan katsoa kuntouttamiseksi. On ainakin teoriassa mahdollista että heidät olisi mahdollista motivoida tekemään jotain muuta joka edistäisi hoidollisia tavoitteita vaihtoehtoisilla, asiakkaan näkökulmasta mielekkäämmillä tavoilla. Asiakaslähtöisyys ja voimavarakeskeisyys ja kaikkia hienoja käsitteitä.

Mutta aloittajan ongelman kannalta aiemmat vastaukset lienevät ne mielekkäät.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
ST72

Ei liity suoranaisesti tähän, mutta yleisesti aiheesta tuli mieleen kaksi asiaa:

a) Se että potilaita ei ole onnistuttu motivoimaan toivottuun toimintaan ei sinällään todista että se on mahdotonta. Se vaan osoittaa että se ei onnistu niillä keinoilla mitä on tähän mennessä käytetty.

b) Valitettavan usein tuo kuntouttava työote meinaa sitä että potilaat kuntoutuvat kun heidät saadaan tekemään sitä mitä hoitajat haluavat heidän tekevän (esim. siivous) tavalla jolla hoitajat haluavat heidän tekevän sen. Kuitenkaan tämä ei varmasti ole ainut mahdollinen toiminto joka voidaan katsoa kuntouttamiseksi. On ainakin teoriassa mahdollista että heidät olisi mahdollista motivoida tekemään jotain muuta joka edistäisi hoidollisia tavoitteita vaihtoehtoisilla, asiakkaan näkökulmasta mielekkäämmillä tavoilla. Asiakaslähtöisyys ja voimavarakeskeisyys ja kaikkia hienoja käsitteitä.

Mutta aloittajan ongelman kannalta aiemmat vastaukset lienevät ne mielekkäät.

Komppaan tätä.

Jotenkin pitäisi löytää se punainen lanka, jolla saisi asiakkaan / asukkaan toimimaan. Tosin jos fyysinen kyky ei anna siihen myötä niin asia on toinen..

Jokainen asiakas / asukas toimii niinkuin kykenee; toinen kykenee petaamaan vuoteensa vain puoliksi, toinen ei ollenkaan => toista autetaan silloin enemmän kuin toista.

Esimerkiksi omassa työyksikössäni omalla asukkaalla toispuoleinen hemi & istuu pt:ssa; kykenee kyllä petaamaan vuoteensa erittäin mallikkaasti niinä päivinä, kun on "hyvä" päivä. Toisina päivinä se ei sitten luonnistukaan. :(

Eteenpäin mennään pienin askelin, kaikki ei tapahdu käden käänteessä vaikka joskus hoitajana niin toivoisikin.. kuntouttava työote vaatii malttia hoidettavaltakin siinä, missä hoitajaltakin. Jos joku tekee koko ajan puolesta niin edistystä ei tapahdu. Ja kuten pocis sanoi niin perustele kantasi tutkintotilaisuuden aikana, miksei joku asukas / asiakas kykene tekemään jotain ja miksi hänen kanssaan toimitaan juuri näin.

Tsemppiä! :)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
TKo

Tahdon vielä lisätä aikaisempaan kirjoitukseeni sen että tietenkään ei ole kuntouttavaa vaatia ihmiseltä jotain mitä hän ei pysty tekemään.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille