Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

hsailor

Psyk.Sh:n työmahdollisuudet

Recommended Posts

hsailor

Hei!

Olen sairaanhoitajaopiskelija ja suuntautumassa psykiatrisen pot.ht, ja nyt mietinkin millaisissa työpaikoissa on mahdollista työskennellä? tarkoitan tällä enemmän sitä, että jos teen vaikka 5 vuotta mielenterveyspuolella töitä, niin onko enää mahdollista palata takaisin akuuttipuolle, josta minula on lähihoitajana paljon kokemusta? Onko kellään kokemusta tämmöisestä?

Opettajat ovat painottaneet, että kaikki valmistuvat sairaanhoitajiksi, ja suuntautumisella ei olisi niin väliä. Mutta itse kyllä epäröin tuota..

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
TeeVee

Huutelen nyt näin mielurina vieraaseen pöytään mutta kannattaa (koittaa) pitää myös tatsi somatiikan juttuihin. Jos 5 vuotta olet psykan puolella on meinaan kynnys kasvanut melkoisen suureksi palata somatiikan puolelle väitän mä :)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
TKo

Huutelen nyt näin mielurina vieraaseen pöytään mutta kannattaa (koittaa) pitää myös tatsi somatiikan juttuihin. Jos 5 vuotta olet psykan puolella on meinaan kynnys kasvanut melkoisen suureksi palata somatiikan puolelle väitän mä :)

Totta. Tosin jos ei somatiikka kiinnosta niin eipä siitä sitten ole haittaa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

jep näin on.esim auroran psyk. hoitajille on ihme kun pot. annetaan happea.nimimerkillä 2 osastoo taivastelemassa kun happea annetaan venturimaskilla joka on 35% ja 8 litraa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hsailor

Juu tarkoituksena olis kyllä edelleen tehdä keikkaa päivystyksiin ja ambulanssiin, niin paljon kun vaan jaksaa ja ehtii. Kiinnostus vaan akuuttipuolen hommaan on jotenkin lopahtanut. Mietin vain esim. jos haen joskus tulevaisuudessa vakipaikkaa jälleen akuuttipuolelta niin merkitseekö se että on suuntautunut psykiatriaan siinä kohtaa paljon.. Tulevaisuudesta kun ei voi tietää, jos vaikka joskus halajaakin takaisin :)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
TKo

Juu tarkoituksena olis kyllä edelleen tehdä keikkaa päivystyksiin ja ambulanssiin, niin paljon kun vaan jaksaa ja ehtii. Kiinnostus vaan akuuttipuolen hommaan on jotenkin lopahtanut. Mietin vain esim. jos haen joskus tulevaisuudessa vakipaikkaa jälleen akuuttipuolelta niin merkitseekö se että on suuntautunut psykiatriaan siinä kohtaa paljon.. Tulevaisuudesta kun ei voi tietää, jos vaikka joskus halajaakin takaisin :)

Riippuu varmasti hyvin pitkälle sen hetken työtilanteesta. Itse olen psykiatrian puolen suuntaamiselle nyt somatiikan puolella töissä. Mutta jos on tarjolla tarpeeksi nimenomaan sille puolelle suuntautuneita hoitajia työnhakijoina niin voi olla nihkeämpää.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hsailor

Niin totta, eihän sitä tiedä mikä tilanne vuosien päästä on. Kyllähän siinä onneksi työkokemus kuitenkin merkkaa aika paljon, niin varmaan sillai hyvät mahikset vaihtaa akuutille takasi jos siltä tuntuu. Mä en oo vielä ikinä ollu psyk.puolella töissä joten mielenkiinnolla odotan millasta tuleman pitää.. ;D

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
tiipero

Mua nyt vähän häiritsee tuo psyk.sh. mistä puhut. Kun valmistut, valmistut sh amk:ksi, et psykiatriseksi sairaanhoitajaksi tms. Vissi ero.

Ja mikä suuntautuminen? Itse valmistunut 2010 eikä me kyllä suuntauduttu. Vai tarkotatkos sitä viimestä 10 viikon harjoittelujaksoa?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hsailor

Sinulla ei siis ollut mitään vastauksia kysymykseeni, vain tulit kommentoimaan aivan muuta asiaa.

No minäpäpä vastaan sinulle. Tiedän oikein hyvin että valmistun sairaanhoitajaksi. Kiitos muistutuksesta. Tuo psyk.sh:n työllistymis mahdollisuudet tässä tapauksessa tarkoittaa sitä että psykiatrianpuolella töitä tekevän sairaanhoitajan työllistymismahdollisuuksia. Nykyisin suuntaudutaan johonkin tiettyyn erikoisalaan. Jota koulussa luetaan sen 1/2 vuotta. Se on muuttunut vuoden 2010 jälkeem, siksi et tiedä mitä se tarkoittaa. Eli en tarkoita sitä 10 viikon mittaista harjoittelujaksoa, koska suuntaavissa opinnoissa harjoittelu on 5 viikkoa. Koska en opiskele nuorisoasteen koulutuksesta aikaisemman työkokemukseni vuoksi. Aika monet täällä nostaa karvat pystyyn jos joku puhuu psykiatrisesta sairaanhoitajasta ( mistä en edes puhunut, tai missään nimessä edes väittänyt että minusta tulisi sellainen) Täällä kuitenkin pääosian on ihan ammattilaisia keskustelemassa, ja kyllä kaikki tietävät ammattinimikkeiden erot.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
TKo

Mua nyt vähän häiritsee tuo psyk.sh. mistä puhut. Kun valmistut, valmistut sh amk:ksi, et psykiatriseksi sairaanhoitajaksi tms. Vissi ero.

Ja mikä suuntautuminen? Itse valmistunut 2010 eikä me kyllä suuntauduttu. Vai tarkotatkos sitä viimestä 10 viikon harjoittelujaksoa?

Joo, siinä on ero, kuitenkin nimitystä 'psykiatrinen sairaanhoitaja' käytetään aika laajasti psykiatriaan suuntautuneista sh amkeista niin se on ongelma vaan jos kuulija tulkitsee sen toisin kuin sanoja.

Ja joo, suuntautumisella tarkotetaan yleisesti nykyään niitä syventäviä opintoja. Samalla logiikalla kun edellinen.

Eli en tarkoita sitä 10 viikon mittaista harjoittelujaksoa, koska suuntaavissa opinnoissa harjoittelu on 5 viikkoa.

Onks tää eri aikuisopiskelijoilla? Meillä oli muistaakseni 12vko vai 11vko en muista enää tarkalleen.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hsailor

Juu siis aikuispuolella on lyhyempi suuntaava harjottelu kun esim. nuorisoasteella. Tai siinä edellytetään lähihoitajapohja ja aikasempi työkokemus, niin sillon harjottelut on vaan puolet siitä mitä muuten. Se koskee kaikkia harjotteluita. Ne joilla ei oo alan koulutusta ja työkokemusta tekee sitten pidempia harjotteluita. Nää on tietenkin aina koulukohtasia. Eli ei kaikissa aikuiskoulutuksissa ole näin. Siinä on etunsa ja sitten ne miinuspuolet.

Kun harjottelut on lyhyitä, ei kerkee saamaan niin paljon irti kun muuten sais, mutta tietty siinä on etuna se aikasempi työkokemus ja koulutus, niin osaa ehkä soveltaa oppimaansa nopeemmin, tai niin ainakin mä oon kokenu. Sitten kun yleensä on elämäntilanne eri kun suurimmalla osalla nuorisoasteen opiskelijoista esim. perhettä, asuntolainaa jne.. Niin sillon se on hyvä, ettei tarvi olla 10 viikkoa palkattomalla.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
tiipero

Sinulla ei siis ollut mitään vastauksia kysymykseeni, vain tulit kommentoimaan aivan muuta asiaa.

No minäpäpä vastaan sinulle. Tiedän oikein hyvin että valmistun sairaanhoitajaksi. Kiitos muistutuksesta. Tuo psyk.sh:n työllistymis mahdollisuudet tässä tapauksessa tarkoittaa sitä että psykiatrianpuolella töitä tekevän sairaanhoitajan työllistymismahdollisuuksia. Nykyisin suuntaudutaan johonkin tiettyyn erikoisalaan. Jota koulussa luetaan sen 1/2 vuotta. Se on muuttunut vuoden 2010 jälkeem, siksi et tiedä mitä se tarkoittaa. Eli en tarkoita sitä 10 viikon mittaista harjoittelujaksoa, koska suuntaavissa opinnoissa harjoittelu on 5 viikkoa. Koska en opiskele nuorisoasteen koulutuksesta aikaisemman työkokemukseni vuoksi. Aika monet täällä nostaa karvat pystyyn jos joku puhuu psykiatrisesta sairaanhoitajasta ( mistä en edes puhunut, tai missään nimessä edes väittänyt että minusta tulisi sellainen) Täällä kuitenkin pääosian on ihan ammattilaisia keskustelemassa, ja kyllä kaikki tietävät ammattinimikkeiden erot.

No, hupsista. Anteeksi kun kysyin / kommentoin...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
JasmineB22

En jaksanu ihan koko ketjua lukea, mutta nämä muutamat viimeiset kommentit kiinnitti huomiota. En sitten tiijä, mutta meidän koululla opet sanoi, että vuosiin ei oo enää valmistunu mihinkään suuntautuneita sairaanhoitajia, vaan kaikki valmistuu nykyään ns. yleissairaanhoitajiksi, ja tokarissa tai opintosuoritusotteessa lukee että on suuntautunut yleisesti hoitotyöhön.

Psykiatrinen sairaanhoitaja, kipuhoitaja, vanhustyöhön suuntautunut hoitaja tai mikätahansasittenlieneekään on semmoinen, joka on suorittanut lisäksi vielä 30op. erikoistumisopinnot. Näitähän voi suorittaa sairaanhoitajatutkinnon jälkeen esim. Hesassa ainakin Metropoliassa.

Meillä viimeinen harjoittelu, joista tässä ketjussa puhutaan näköjään suuntaavina opintoina, oli 12 viikon mittainen ja siitä käytettiin nimitystä syventävä harjoittelu. Useimmat, minä myös, tekivät syventävään harjoittelupaikkaan opinnäytetyönsä. Voisinko sikäli kutsua itseäni xxxxx-hoitajaksi? Voisin, jos olisin hakemassa töitä sellaisesta paikasta. En ehkä muuten.

Olin siis aikuisopiskelija lähäripohjalla.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hsailor

Joo. Noissa edellisissä viesteistä olis tullu selväksi noi asiat. Mutta siis kaikki nää "suuntautuvat,erikoistuvat,syventävät" on koulukohtasia. Tällä hetkellä meillä puhutaan suuntaavista. Meidän koulussa. Asialle en voi mitään :) Ja joo jos haluaa jatkaa sairaanhoitajan osaamista voi lukea sen 30 op lisää, vaikka sitten sitä kivunhoitoa. Elikaikki sairaanhoitajat jotka opiskelee tällä hetkellä Suomessa Amk:ssa valmistuu sairaanhoitajiksi, tai oikeestaa sairaanhoitaja AMK:ksi Eli ei voi kutsua itsenään jonk. tietyn alan sairaanhoitajaksi vaikka käviskin sen 12 vkon mittaisen harjoittelun, sen viimeisen harjoittelun. Mutta en jaksa enää tän enempää aiheesta keskustella, kun meni ihan eri juttuun mistä halusin alunperin tietoa. Muistuttaa liikaa suomi24 tai vauva.fi keskustelua. :)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
JasmineB22

Hei!

Olen sairaanhoitajaopiskelija ja suuntautumassa psykiatrisen pot.ht, ja nyt mietinkin millaisissa työpaikoissa on mahdollista työskennellä? tarkoitan tällä enemmän sitä, että jos teen vaikka 5 vuotta mielenterveyspuolella töitä, niin onko enää mahdollista palata takaisin akuuttipuolle, josta minula on lähihoitajana paljon kokemusta? Onko kellään kokemusta tämmöisestä?

Opettajat ovat painottaneet, että kaikki valmistuvat sairaanhoitajiksi, ja suuntautumisella ei olisi niin väliä. Mutta itse kyllä epäröin tuota..

Juu siis aikuispuolella on lyhyempi suuntaava harjottelu kun esim. nuorisoasteella. Tai siinä edellytetään lähihoitajapohja ja aikasempi työkokemus, niin sillon harjottelut on vaan puolet siitä mitä muuten. Se koskee kaikkia harjotteluita. Ne joilla ei oo alan koulutusta ja työkokemusta tekee sitten pidempia harjotteluita. Nää on tietenkin aina koulukohtasia. Eli ei kaikissa aikuiskoulutuksissa ole näin. Siinä on etunsa ja sitten ne miinuspuolet.

Kun harjottelut on lyhyitä, ei kerkee saamaan niin paljon irti kun muuten sais, mutta tietty siinä on etuna se aikasempi työkokemus ja koulutus, niin osaa ehkä soveltaa oppimaansa nopeemmin, tai niin ainakin mä oon kokenu. Sitten kun yleensä on elämäntilanne eri kun suurimmalla osalla nuorisoasteen opiskelijoista esim. perhettä, asuntolainaa jne.. Niin sillon se on hyvä, ettei tarvi olla 10 viikkoa palkattomalla.

Joo. Noissa edellisissä viesteistä olis tullu selväksi noi asiat. Mutta siis kaikki nää "suuntautuvat,erikoistuvat,syventävät" on koulukohtasia. Tällä hetkellä meillä puhutaan suuntaavista. Meidän koulussa. Asialle en voi mitään :) Ja joo jos haluaa jatkaa sairaanhoitajan osaamista voi lukea sen 30 op lisää, vaikka sitten sitä kivunhoitoa. Elikaikki sairaanhoitajat jotka opiskelee tällä hetkellä Suomessa Amk:ssa valmistuu sairaanhoitajiksi, tai oikeestaa sairaanhoitaja AMK:ksi Eli ei voi kutsua itsenään jonk. tietyn alan sairaanhoitajaksi vaikka käviskin sen 12 vkon mittaisen harjoittelun, sen viimeisen harjoittelun. Mutta en jaksa enää tän enempää aiheesta keskustella, kun meni ihan eri juttuun mistä halusin alunperin tietoa. Muistuttaa liikaa suomi24 tai vauva.fi keskustelua. :)

No oikeesti, nyt mulla kyllä meni yli niin että pölähti. Siis että jotta tuota, siis mitänämeinaat? Suuntaudutaanko sitä nyt sitten sun mielestä vai eikö suuntauduta? Ja onko se harjoittelu sitte kumminkin 12 viikkoa, ku eka sanoit että se on 5 ? Ja taisi se välillä olla kymmenenkin?

Eikäku, emmie halua ilkee olla, mutta jotennii vielä tuo viimenen lauseesi: muistuttaa vauva.fi-keskustelua. Mitenniin muka? Sait ihan asiallisia vastauksia. Jos ne ei olleet sulle mieleen tai jos jotenkin "jäit kiinni" siitä, että olitkin itse ihan ulalla, niin eihän se vastaajien/kommentoijien vika ole.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hsailor

hehe, joo en mä mitenkään tunne olevani jäänyt kiinni mistään. Sain hyvin vastauksia siihen mun alkuperäseen kysymykseen, ja muuten tuli sitten vaan vastauksia joita en ollu kysyny, eikä ne ollu lähelläkään sitä mistä halusin tietoa. Se meni tähän koulutushommaan. Ja joo voi olla että menee itekkin sekasin mutta oon siis koko ajan tarkottanu että meidän koulussa suuntaudutaan sitten johonkin erikoisalaansa sitten vikana vuonna. Ja jossai toisessa koulussa voi olla eri nimitys sille esim. erikoistuminen tms..Ja tää suuntaava viimenen harjoittelu on meillä se 5 viikkoa, tarkoitin tällä 10 viikolla nuorisoasteen harjoittelua, ja joillan on ollut jopa 12 viikkoa. Nää on niitä koulukohtasia asioita. Mutta toi on mun tilanne, enkä sitä ite nyt oo mitenkään heittäny hatusta vaan niin se vaan on. Mutta ei tässä nyt oo mitenkään isosta asiasta kyse joten, hyvä lopettaa tämä tähän :) Ja kiitos nyt kaikille vastauksista, oli oma vika muotoilla aluperäinen kysymykseni väärin. En enää tee sitä :D

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
noor-

Nyt menee ihan OT:ksi, muttaniin, tosiaan on ihan koulukohtaista, koska meillä ainakaan ei suuntauduta tai erikoistuta yhtään mihinkään.

Ensimmäisessä syventävän tason harkkapaikassakin olin jo toisessa harjoittelussanl, siis tokan vuoden syksyllä. Ja sen jälkeen on lähes kaikki harkat, ehkä yhtä lukuunottamatta olleet "syventävän tason" paikkoja.

Meillä oli pidempiä harkkoja kolmantena vuonna (kaksi 8 viikon harkkaa - sai halutessaan mennä kyllä neljään 4 viikon harkkaankin) ja viimeinen harjottelu taas on vain 4 vai 5 viikkoa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille