Jump to content
MAINOS

Huijari-hoitaja


wtf

Recommended Posts

Kuinka tulisi menetellä kun tiedän eräässä yksityisessä vanhusten paikassa olevan töissä "hoitajan", jolla ei itse asiassa ole minkäänlaista koulutusta? Henkilö on aiemminkin esitellyt itsensä lähihoitajana / lähihoitajaopiskelijana erinäisiin työpaikkoihin. Vitkutellut todistusten tuomista ja kun ei enää ole voinut vitkutella on saanut lemput kun selvinnyt, että valehtelee.

On siis nykyisellä työpaikallaan jonkin sortin "lääkevastaava", täten osallistuu täysivaltaisesti lääkehoitoon (i.m injektiot ym.), ottaa verinäytteitä, tekee kaikkea. Työvuorolistoilla on lh:n tittelillä. Soitin nimettömänä pomolle, ei kuulemma keskustele työntekijöidensä asioista ulkopuolisen kanssa. Soitin valviraan, sieltä sanoivat selvittelevänsä ja takertuivat vaan siihen, ettei lähihoitajan nimikettä saa käyttää jos ei ole koulutusta. Toinenkin henkilö soitti valviraan, hänelle sanottiin samaa ja lisäksi oli sanottu, että voi toimia lähihoitajan työtehtävissä, mikäli on työkokemuksen/ työpaikkakoulutuksen myötä hankkinut ammattitaitoa em.tehtäviin. Voiko tämä mennä näin? Ihanko tosiaan voi kuka tahansa matti meikäläinen toimia täysivaltaisesti lähihoitajan tehtävissä ilman koulutusta, kunhan on kokemusta? Eikö silloin koko lähihoitajan koulutus ole aivan turha! Kuka tähän sitten voi puuttua jos valvira ei puutu? Työntekijöistä on kova pula kyseisellä työnantajalla, niin en tiedä eikö pomo siksi ole kovin innokas asiaa selvittämään, pää-asia kunhan joku käsipari töissä on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No huh huh! Voiko tälläistä olla vielä 2000-luvulla? Ton asian selvittämistä pitää kyllä jotenkin jatkaa ja saada ei pätevä hoitaja pois noinkin vaativista työtehtävistä.Aika outoa on se että valvira ei asiaan reagoinut!!! Itse olen soittanut joskus johonkin lääninhallituksen valvontavirastoon joka tekikin yllätyskäynnin kyseiseen työpaikaan ja työnantaja sai varoituksen siitä että käytti ei koulutettuja henkilöitä mm. tehostetussa yövalvonnassa yksin yövuorossa.

Paperilla kaikki oli upeasti mutta käytännössä asiat oli päin mäntyä.Johtaja jankutti että heidän " asioitaan ei saa puhua talon ulkopuolelle".Valveutuneimmat työntekijät saivatkin sitten koeajalla kenkää kuten allekirjoittanut.

Sen koommin en ole hakeutunut ykistyisiin työpaikkoin.Itse haluan että asioita noudatetaan niinkuin kuuluu ja työntekijät tekevät niitä töitä johon on koulutus ja sen mukainen ammattitaito.Jo oman oikeusturvan takia on riskaapelia keikkua jatkuvasti harmaalla alueella.Sitä en itse halua mutta jotkut työnantajat kyllä joo.

Valtio/kaupunki ovat näissä asioissa olleet parhaita työpaikkoja.Ainakin mun mielestä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laki sanoo että "nimikesuojattujen ammattihenkilöiden ammatissa voivat toimia muutkin henkilöt, joilla on riittävä koulutus, kokemus ja ammattitaito" http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19940559/ Eli jos työantaja katsoo että ko. henkilön ammattitaito riittää niin eipä siihen ole paljoa sanomista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valtiolla tai kaupungilla ei tälläista pääsekään tapahtumaan, en ainakaan koskaan ole kuullut. Mutta joo, totisinta totta tämä on. Täytyneepä selvitellä tuota tuon lääninhallituksen valvontavirasto tms. kantaa asiaan. Ja näkyyhän tuossa laissa olevan myös pykälä virheellisestä toiminnasta..? Ja kai sitä nyt jollain pitää osaamisensa todistaa?

Tää kyseinen henkilö on varmasti henkisesti sairas. On aina ollut kova valehtelemaan ja ei kai kenenkään täysjärkisen ihmisen tarvikkaan leikkiä hoitajaa, tai valehdella olevansa kun ei ole. Voi lähtee koulun penkille ja opiskelemaan jos siltä tuntuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valtiolla tai kaupungilla ei tälläista pääsekään tapahtumaan, en ainakaan koskaan ole kuullut.

Ei se nyt ihan tavatonta ole; esim. kylvettäjiä käytetään edelleen hoitotyössä (myös lääkehoidossa) ja tietysti monet opiskelijat, sijaiset ja harkkarit eivät täytä kaikkia kriteereitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...