Jump to content
MAINOS

Apuvälineet työpaikalla


sipriina

Recommended Posts

Olen opiskelemassa lähihoitajaksi ja valmistun ensi keväänä. Olen saanut harjoitella monissa työpaikoissa mm.palvelutalossa nyk. kait sanotaan hoivakodeiksi. Koulutuksen aikana on paljon tietoa erilaisista apuvälineistä työn helpottamiseksi, nostojen keventämiseksi esim.henkilönostimia. Mutta miksi ihmeen kummassa vain harvassa työpaikassa niitä on hankittuna? Hoitajat rikkovat hartioita ja selkäänsä käsinnostoin. Kun sitten kummastelee apuvälineiden hankintaa, joka tietääkseni on työsuojelua, työturvallisuutta ja hoitajan jaksamista työssään niin aina vedotaan rahaan. Eikö se tule loppupeleissä halvemmaksi hankkia esim säädettävä sänky jalattomalle ja halvaantuneelle asukkaalle ja nostolaite kuin hoitajien jatkuvien sairaslomien maksu. Jos hoitoala on todella näin "takapajuista" apuvälineiden osalta, ei todellakaan ole tulevaisuudessa hoitajia esim. vanhuksia hoitamaan. Kertokaahan kokemuksianne?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
MAINOS

Itse työskentelen yksityisellä puolella vanhusten palvelutalossa ja raha todellakin ratkaisee.. Apuvälineistä pitää vääntää ja selvittää miksi tarvitaan. Aina ei ole mahdollista saada apuvälinelainaamosta esim.nosturia asiakkaalle jos hänellä on esim.palveluseteli asumismaksuihinsa.. Tässä tapauksessa työnantaja ei ole suostuvainen ostamaan uusia nostolaitteita vaan talon ainoa jumalattoman kokoinen nosturi on ainoa apu.. Näin siis työpaikallani!

Asiasta on väännetty useasti, mutta ei se näytä kolahtavan pomoon... Ainakaaan tähän asti ei ole valitettu sairaspoissaoloista ja useimmiten ne on kuitattu huonolla ergonomialla.. Ei kai sitä kukaan jaksa jos nostaa pyörätuoliin n.80kg rouvaa, joka on kuin raskas perunasäkki. On tullut testattua myös vielä raskaampien rouvien nosto lattialta ihan käsivoimin..

Toivoisin itse kyllä että työpaikka tarjoaisi koulutuksen, jotta siirrot saataisiin tehtyä mukavasti asukas sekä hoitajat huomioiden..Vaikka kyseessä yksityinen laitos niin toivoisin työnantajan tulevan vastaan ja huomaavan myös sen, ettemme veny kaikkeen vaikka hoitajia olemme.

Ainiin, kuinkas moni on joutunut siirtelemään raskaita sairaalasänkyjä? Tarkoitan siis sitä että siirto esim. käytävän perimmäisestä huoneesta toiseen päähän ( näin liioiteltuna)? On sitä oviakin irrotettu saranoilta kun tuntuu että huoltomies on liian "kallis" tuohon hommaan.. Tai ylipäätään että saatas kunnon siirtoalusta niille sängyille.. :D Taitaa moni ihmetellä tätä tekstiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainahan näitä paikkoja riittää.. Itsekin opiskeluaikana olin hoivakodissa töissä, jossa oli yksi ja ainut hoitaja vuorossaan. Siunaantuipa meille sinne taloon erittäin huonojalkainen ja obeesi rouva.. Apuvälineitä meillä ei siellä tietenkään ollut jotenka soitto naapuritaloon (joka myöskin hoivakotia) jossa oli toinen hoitaja vuorossansa ja tuli nostoavuksi, toki sitten kun oli saanut omat hommansa siihen malliin että pääsi irtaantumaan.. Saipa itse loppuillan juosta tuli perseen alla jos halusi aikanaan kotiinkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aina kyse ei ole pelkästään rahasta, vaan myöskin asenteista. Keikkaillessa on tullut törmättyä näihin tilanteisiin että kun niitä apuvälineitä lähtee hakemaan, niin työpari huokailee kyllästyneesti ja puhisee että "aina ennenkin on kyllä ihan nostettu ilman härveleitä" esim pyörähdyslevyä hyödyntäessä siirtymisissä pyörätuoliin ja sängylle. Suihkuun lähtiessä ihmettelin että miksi sitä yhtä pappaa pitää aina nostella riuhtoen niistä housunkauluksista ja vastaanottaen sitten nyrkiniskuja ja sylkäisyjä ja selkää rikkoen (elopaino >100kg) kun nosturi on valmiina ko lafkassa. No, vie kuulema muutaman minuutin enemmän aikaan. Ja ei, ko henkilö ei ole enää vuosiin ottanut jaloilleen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...