Jump to content
MAINOS

Naiset ensihoitajina


tikru

Recommended Posts

Mun mielestä mies-nainen työpari on hyvä, jos molemmat kykenee suhtautumaan ammatillisesti eikä ns. ala napsia kuormasta...  Laajentaa vähän tota katsantokantaa ja jotkut potilaista vaan tuntee olonsa rauhallisemmaksi jomman kumman sukupuolen läsnäollessa.

Tietty ihan hyvä jos molemmilla kestää sekä fysiikka että pää, niin ei ole niin epäreilua näitä raskaammat hommat usein osakseen saavia miehiä kohtaankaan  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 76
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Ihmettelen että viellä 2000 luvulla :)  pähkäilään mikä on naisten työ ja mikä miesten. Naisia on poliiseina, vartijoina, putkimiehinä palomiehenä autonasentajina taistelee rintamalla sotilaana. Niin miksei sitten myös ensihoidon alalla ambulansissa.  8) paareja kantamassa tai työntämässä.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihmettelen että viellä 2000 luvulla 8)  pähkäilään mikä on naisten työ ja mikä miesten. Naisia on poliiseina, vartijoina, putkimiehinä palomiehenä autonasentajina taistelee rintamalla sotilaana. Niin miksei sitten myös ensihoidon alalla ambulansissa.  :) paareja kantamassa tai työntämässä.

Esa! Vedit itselles justiinsa isot pojot!  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihmettelen että viellä 2000 luvulla :)  pähkäilään mikä on naisten työ ja mikä miesten. Naisia on poliiseina, vartijoina, putkimiehinä palomiehenä autonasentajina taistelee rintamalla sotilaana. Niin miksei sitten myös ensihoidon alalla ambulansissa.  :) paareja kantamassa tai työntämässä.

Näin!  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En nyt lukenut kaikkia aikaisempia aiheeseen liittyviä viestejä, mutta sanohan kuitenkin mielipiteeni tähän nainen ambulanssissa asiaan.

Itselläni on kokemusta lanssissa sekä mies että naisparin kanssa toimimisesta. Molemmat toimivat hyvin. Toki täytyy ottaa huomioon ambulassintyön fyysinen kuormittavuus. Jos nainen (tai tietty mieskin) haluaa lanssiin pitää hänellä olla riittävä fysiikka jotta normaalit ambulassitoimet onnistuvat. Omissa kokemuksissani on aina ollut näin.

Ambulanssissa tilanne sikäli eroaa esim. osastotyöstä, että niitä lisäkäsiä esim. kantamiseen ei ole yhtä helposti käytössä kun esim. osastolla. On toki ollut myös keikkoja jossa on myös miesparin kanssa toimittaessa pyydetty hööki kantoavuksi, kun voimat yksinkertaisesti eivät ole riittänet. Sitäkään ei tietty joka keikalla haluaisi tehdä. Nämä tilanteen ovat kyllä harvinaisia.

Toisaalta kun työparina on nainen olen huomannut että esim. tiettyjen keikkojen hoituminen on ollut helpompaa. (kun esim. on haastateltu/hoidettu raiskattua teiniä etc.)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jättäköön vaa jotkut "aivot kotii ku se voima on joka jyllää", mä ainaki hoidan potilaita sen mukaan, mitä mulla älliä riittää. se ei paljo auta jos jaksaa nostella niitä plus satakilosii vaikka yksin jos ei oo mitää hajua mitä niille tekee. eiks se niin oo että tän päivän ensihoidossa tuodaan se hoito potilaan luokse eikä vaa kiidätetä pokaa sairaalaa niin nopeesti ku mahdollista? tietty poikkeustapauksiakin on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Härveli

Amen!  8)

Aina voi nimittäin soittaa kantoapua, mutta soitapa "me kyllä jaksettais kantaa, mut ei osata hoitaa. Tulisko sieltä joku joka haltsais homman?"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aina voi nimittäin soittaa kantoapua, mutta soitapa "me kyllä jaksettais kantaa, mut ei osata hoitaa. Tulisko sieltä joku joka haltsais homman?"

Kyllä noinkin voi tehdä. Sitä kutsutaan konsultaatioksi 8) :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Härveli

Kyllä noinkin voi tehdä. Sitä kutsutaan konsultaatioksi :)

Voi hitsi, multa oli unohtua... Ai niin, teillähän olikin ne lääkäriyksiköt...  8)

Oli pakko päästä taas sanomaan...  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi hitsi, multa oli unohtua... Ai niin, teillähän olikin ne lääkäriyksiköt... 

Niin? Ja teillä peräkylän TK-lääkärit mille te rimpauttelette. Kyllä härveli lh on lh periferiassakin. 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Härveli

Niin? Ja teillä peräkylän TK-lääkärit mille te rimpauttelette. Kyllä härveli lh on lh periferiassakin. 8)

Kyllä! Leäkärille rimpaotellaan kun on konsultaation tarvista!  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pienellä paikkakunnalla ampparihommat eivät todellakaa ole fysisesti raskaita. Joka paikkaan on matkaa paljon ja keikat kestävät keskimääriin 1,5- 3 tuntia. Jos keskimäärin on vuorokaudessa 3-5 keikkaa on takamus ainoa, joka on kovilla siitä autossa istumisesta.

Maalla toimii myös hyvin ensivasteyksiköt ja niistä löytyy aina miehiä, jotka haluavat nostella ja kantaa niin potilaita kuin pakkejakin.

Oli pakko rekisteröityä ja kirjoittaa tästä asiasta. Olen 7 v ollut ampparihommissa eri puolilla suomenmaata. Pääasiassa pienillä paikoilla. En ikinä sanoisi, että siellä työ kevyttä. Ei tartte kantaa kyllä kerrostaloissa, mutta maalla autolla ei pääse aina lähellekään kohdetta. Monesti kannetaan reilut puol kilsaa pimeässä mettäpolulla paareilla jotain mökkiläistä tai sitten haetaan vinniltä potilasta ja kannetaan alas karmistuolilla, kun muuta ei saada mahtumaan rappusiin. (Tiedättehän kaikki vanhat vinnin jyrkät rappuset).

Sitten se evy joo, hyvähän se on ja mielellään mukana, mutta monesti niin kaukana, että ei voi jäädä odottamaan tai potilas kuolee ennen kuin lisäkädet ehtivät apuun. Meillä monasti ollut yli tunti matkaa kohteeseen, jossa ollaan huomattu, että apu tarvis, vaikka ihan hoitamiseen, ei voidan jäädä silloin oottelemaan muita vaan on toimittava.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitten kommentoin vielä tuota nainen ambulanssissa aihetta. Minä olen nainen ampparissa, ollut aina 19 v asti. Kannan, kun kannan, mutta silloin ei kanna miehetkään, jos en minäkään. Mitoiltani olen suhteellisen normaali nainen, enkä harrasta mitään erityistä urheilua, salilla käyn kun joudan.

Nostaminenhan ei ole yksistään fyysinen suoritus vaan siinä tarvitaan myös oikeaa tekniikkaa. Lukekaapa tuo miten ensihoitotyökuormittaa tuolta www.akpo.net sivulta, siellä työ, missä mallimittattu kuormittavuutta.

Yksikössäni työparinani on ollut naisia ja miehiä, isoja ja pieniä. Naiset usein todella sisukkaita ja tekevät paljon sen eteen, että jaksavat kantaa.Miehet saattavat helpommin luottaa siihen luonnolliseen fyysiseen jaksamiseensa. Joillain henkilöillä tulee töissä ongelmia, jos ovat lyhyitä, kun korkea jenkkipaari nousen meikäläistä tuohon rinnan kohdalle, mihin sitten sellaista 150 cm? Mutta tästä tulee ongelma samanlailla naisille kuin miehillekin, jotka ovat lyhyitä.

Mutta summa summarum: Itselläni ei ole koskaan tullut ongelmaa kantamisesta töissä. Silloin, kun lisäkäsiä olen ehdottanut niitä on toivonut työparinikin.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

>Toisaalta kun työparina on nainen olen huomannut että esim. tiettyjen keikkojen hoituminen on ollut helpompaa. (kun esim. on haastateltu/hoidettu raiskattua teiniä etc.)

???Hyvä pointti. Olen tästä keskustellut tutkijakollegani kanssa ja olemme suunnitelleet kirjoittaa aiheesta artikkelinkin, joten hyvään aiheeseen tartuit.

Itse näen, että fyysinen puoli on se miesten juttu ja psykologinen naisten. Meidän pojat tykkää, että mä saan hoitaa synnyttäjät, lapset ja ne psykiatriset, jotka kokee miehen uhaksi. Näin toimii hyvin. 8) meidän kaikkien mielestä.

Kommentoikaahan muut kokemuksia tästä asiasta? Onko mitään eroa onko pokan kanssa nais- vai mieshoitaja? huh.gif

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

>Jostain syystä ensihoito tuntuu olevan joillekin naisille "se keino päteä ja osoittaa", kuten inttinkin. Sinne mennään osoittamaan, "että kyllä nainen siinä missä mieskin". Puhuttaessa fysiikasta vastataan "Entäs treenaava nainen".. ..OK.. entäs treenaava mies?

Mitenkö mahdat tän perustella? Minä en ainakaan ole mennyt lanssiin päteäkseni. Vahingossa jouduin, kun kaupunki työllisti alle 20 v kaikkiin kaupungin yksiköihin. Lanssiin ei halunnut kukaan ja minulle kelpasi kaikki työ. Sille tielle jäin ja olen tehnyt ja tulen sen eteen kaikkeni tekemään. Suunnittelen parhaillaan ensihoidon koulutuksen kehittämistä ja ensimmäistä väitöskirjaa ensihoitoa koskien hoitotieteessä niin, että se hyödyntäisi meitä käytännöntyössäkin. Jospa minä sitten haluan päteä?! Olihan se silloin ekana kesänä makeeta ajaa lapa ulkona lanssin ikkunasta pillit päällä kylän halki, ko kaverit katto, mutta eipä enää, nopeasti se tollanen haihtu.

>Naiset ensihoidossa aiheuttavat joskus myös muuta päänvaivaa.. ...miesvaltaisella alalla seuraa hämmennnystä ja epämääräistä vonkausta 8). Sitäpaitsi.. mitäs jos sanon tähän sellaisen väittämän, että kun mies ja nainen tekevät intensiivistä työtä yhdessä niin aina syntyy jännitteitä?

Jaa, missäs se näin menee? minä oon asustellu nyt muutaman kesän ja osan talvestakin tiiviisti miespuolisten työkavereideni kanssa neliön päikkäkämpällä. Ei mitään ongelmia. Ei minkäänlaista viritystä kenenkään suhteen. Olen ottanut asenteen, että ne on työkavereita, heillä sama asenne minuun päin. Ei tulisi mieleenkään ruveta niitä iskemään. Hyi, pois se minusta. Enhän minä iske miespuolisia potilaitakaan.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

täytyy ottaa kantaa tähän painoasiaan:

totta!potilas ei paina sen enempää,mutta tilat,nostoasennot ja porukan vähyys ottaa selän päälle enempi ambulanssi hommissa.olin 8 vuotta osasto hommissa niin ei ollut kertaakaan selkä kipee ja 8vuotta ambulanssissa ei tervettä päivää nähnytkään.myös apuvälineiden puute ja kiire tekee tehtävänsä.

Kai meillä sitten on lanssissa pirun hyvät välineet. Ei tule selkä kipeeks juur koskaan. Sairaalassa olin valmistuttuani sairaanhoitajaks 3 vkoa ja jatkuvasti oli joka paikka kipee, kun työparit oli mua noin 20 cm lyhyempiä. Joutu nostaan tosipaljon jaloillaan tai sitten selällään. Ei hyvä. Lanssissa, kun pelataan nyt melko tuoreilla Pensin paareilla ei ole ollut selkäkipuja, kun kerran kiitos tuote-esittelijän, joka rytkäytti paarit mun käsistäni niin, että paino (noin 100 kg äijä paareilla) jäi kokonaan mun selän varaan.

Mä luulen, että se ettei selkä kipeenny amppahommissa johtuu siitä, että siellä miettii enempi sitä miten nostelee. Sairaalassa on aina kiire ja nostellaan puolihuolimattomasti.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse näen, että fyysinen puoli on se miesten juttu ja psykologinen naisten.

Ensihoidosta en tiedä pakollista opiskeluaikojen harjoittelujaksoa enempää, mutta ainakin psykiatrian puolella myös mieshoitajilla on yleensä aivot ja puheenlahjoja niiden muskeleiden lisäksi... 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olempahan törmännyt tässä niin tasa-arvoisessa??? kotimaassamme siihen, että naisia syrjitään hakiessa työpaikkaa sakusta!!! Itseltä kerran kiertelemällä ja kaartelemalla kyseltiin, että mitenkäs se fyysinen puoli mahtaa olla kun on naispuolisesta ihmisestä kyse. Olenpahan kuullut myös paikoista, johon ei naisia oteta töihin... Eräs kaveri kertoi soittaneensa työpaikkaan, jossa oli tylysti suoraan vastattu työpaikkakyselyihin, etteivät ota naisia töihin. JA TÄMÄHÄN ON LAITONTA....! Jos itse kuulen vielä kerran jonkun vihjailevan tähän suuntaan, niin taatusti perästä kuuluu! Kommentteja ja kokemuksia kaivataan.....

Joo tätä tapahtuu valitettavan usein. Itse uudelta asuinpaikaltani hain sakuhommia. Mulle tuli ongelma siitä, että oon nainen, nuori ja opiskellu liikaa. Ei kuulemma tarvita teoreetikkoja, jotka ei jaksa kantaa paareja. Kumma ajattelutapa, koska minulla oli esittää työtodistuksia siitä, että olen opiskellessanikin tehnyt kokoajan kenttätyötä ja työnantajani ovat olleet minuun tyytyväisiä.

Eipä mitään, jos omistaisin lanssifirman ottaisin työntekijät töihin fyysisen ja teoria/hoitotestauksen jälkeen. Ei se niin vaikeaa ole ja sitten tietäis millanen se työntekijä on fysiikaltaan ja millaset tiedot ja taidot sillä on. Eikös näin vältyttäisi tällaiselta spekuloinnilta?

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse näen, että fyysinen puoli on se miesten juttu ja psykologinen naisten.

mutta ainakin psykiatrian puolella myös mieshoitajilla on yleensä aivot ja puheenlahjoja niiden muskeleiden lisäksi... 8)

Joo, tuo pisti minunkin silmään. Vähän turhan paljon haiskahtaa ikivanhoilta roolimalleilta tuollainen asettelu.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kai meillä sitten on lanssissa pirun hyvät välineet. Ei tule selkä kipeeks juur koskaan. Sairaalassa olin valmistuttuani sairaanhoitajaks 3 vkoa ja jatkuvasti oli joka paikka kipee, kun työparit oli mua noin 20 cm lyhyempiä. Joutu nostaan tosipaljon jaloillaan tai sitten selällään. Ei hyvä. Lanssissa, kun pelataan nyt melko tuoreilla Pensin paareilla ei ole ollut selkäkipuja, kun kerran kiitos tuote-esittelijän, joka rytkäytti paarit mun käsistäni niin, että paino (noin 100 kg äijä paareilla) jäi kokonaan mun selän varaan.

Mä luulen, että se ettei selkä kipeenny amppahommissa johtuu siitä, että siellä miettii enempi sitä miten nostelee. Sairaalassa on aina kiire ja nostellaan puolihuolimattomasti.

nojaaaaaa..... riippuu tyäpaikasta ,ootko ollu stadissa yksityisellä montakin vuotta hommissa?

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

nojaaaaaa..... riippuu tyäpaikasta ,ootko ollu stadissa yksityisellä montakin vuotta hommissa?

En ole enkä tule stadiin hommiin. Kiirettä se pitää maallakin. Ajettu joskus putkeenkin 4 vrk, niin ettei lepoa juuri ehdi ees aatella. Meille kuuluu muuten muutakin työtä, kun ensihoito. Polihommat, talkkarintyöt, ruuankuljetus, osastojeesinki...

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Härveli

En ole enkä tule stadiin hommiin. Kiirettä se pitää maallakin. Ajettu joskus putkeenkin 4 vrk, niin ettei lepoa juuri ehdi ees aatella. Meille kuuluu muuten muutakin työtä, kun ensihoito. Polihommat, talkkarintyöt, ruuankuljetus, osastojeesinki...

Joo, ja maalla on muutenkin paljon mukavempaa!  :) Joskus ollaan jopa sisustussuunnittelijoita, jos polin OH sille päälle sattuu "kehitelkääs toi kaappi tuosta jonnekin muualle" ja TYTÖT kantaa!  8)

Ensihoidosta en tiedä pakollista opiskeluaikojen harjoittelujaksoa enempää, mutta ainakin psykiatrian puolella myös mieshoitajilla on yleensä aivot ja puheenlahjoja niiden muskeleiden lisäksi... :)

Kyllä on miehiäkin joilla on puhelahjoja, mut kyllä muistan opiskeluajoilta jo sen että menin hakemaan psyk. potilaan tämän kodista, koska pojat tiesi jo etukäteen että käy päälle jos he hakevat, tai juoksee takaovesta karkuun niin kuin kerran kävi.

Kyllä ne on useimmiten naisia jotka ovat parempia puhumisessa, mutta ei AINA! Siis HUOM; EN YLEISTÄ!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole enkä tule stadiin hommiin. Kiirettä se pitää maallakin. Ajettu joskus putkeenkin 4 vrk, niin ettei lepoa juuri ehdi ees aatella. Meille kuuluu muuten muutakin työtä, kun ensihoito. Polihommat, talkkarintyöt, ruuankuljetus, osastojeesinki...

eiku sillä vaan että meillä saatto olla päivässä 15 kyytiä,joista 30% kerroksiin kantoa.selkiä paukkunut viime vuosina useampia>>>>>> 2leikattu 2 siirtynyt muihin hommiin.vanhat gubbet puhu että aikanaan kun vielä kuntousta saatiin,niin just kerroksiin kantoa treenattiin.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eiku sillä vaan että meillä saatto olla päivässä 15 kyytiä,joista 30% kerroksiin kantoa.selkiä paukkunut viime vuosina useampia>>>>>> 2leikattu 2 siirtynyt muihin hommiin.vanhat gubbet puhu että aikanaan kun vielä kuntousta saatiin,niin just kerroksiin kantoa treenattiin.

Joo niinhän se on. Kotiin kuljettava siirtosaku saa kantaa ja korkealle, koska harvaan hissiin menee paarit tai edes kantotuoli. Mutta maalla meillä ei taida olla ees yhtään hissitaloa, kun kolmeen kerrokseen sellasta ei tarvi laittaa. Kaksi urani ensimmäistä kesää vietin kaupungissa palokunnan leivissä ja siellä sitten kannettiin kerroksiin ja muuallekin (ei ollu pyöriä alla). Monella selkä rikki. Muissa työpaikoissani ollut pyöräpaarit ja eipä enää tarvi niin paljoo kannella.

Lopuksi: Tämä on sitten henkilökohtainen mielipide, ei mainos! Uudet Pensin pyöräpaarit on todella näpsät. Aina vaan pyörät alle, jos ei jyrkkiä rappuja. Voi tarvittaessa laskea alas eikä tarvi nostaa maasta. Sitten jos paarit joutuu laittaan maahan ilman pyöriä saa ne kätevästi ylös nostamalla "pää kerrallaan", jolloin painavaa potilasta voi nostaa kaksi hoitsua yhdessä.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...