Jump to content
MAINOS

Naiset ensihoitajina


tikru

Recommended Posts

Mitäs mieltä olette naisista ensihoidon puolella, ovatko vaan enemmän haitaksi? Onko meistä naisista mihinkään kentällä vai jäädäänkö vain miesten jalkoihin? Mielipiteitä, kokemuksia, hyviä ja huonoja, otetaan vastaan!

Minä synnyin tällaiseksi, mikä on sinun puolustuksesi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 76
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Paha/hölmöä ruveta yleistämään. Riippuu hyvin paljon ihmisestä, oli nainen tai mies. Joihinkin tilanteisiin miehet soveltuvat paremmin ja päinvastoin. Ei o ihan mustavalkoinen juttu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mihin naiset soveltuu, mihin miehet? Tarkennas vähän 8)

Yksilöllistähän se on miten alalla pärjää, mutta riittääkö naisilla voimat moiseen työhön? Pitäiskö olla normaalia paremmassa hapessa että jaksais tällä alalla?

Minä synnyin tällaiseksi, mikä on sinun puolustuksesi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos vaan pystyy kantamaan yli satakiloisia potilaita portaita alas ja tarvittaessa painimaan jonkun kilahtaneen 8-5:sen kanssa, niin siinä tapauksessa on aivan sama onko nainen vai mies.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

voimahan punnitaan vasta sitten kun yli sata kiloset kannetaan rykäsemällä ylös 5. kerros kotio paareilla.

Syö rotan lailla sukupuolesta riippumatta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun -87 vietin melkein koko viimeisen lukukauden koiraslottakoulusta USA:ssa, vierailin (kun suurimman osan aikaa olin Seattlessa) matkani loppupuolella mm. L.A.:ssä, Santa Monica:ssa.

Sain siellä oppaakseni paloaseman luutnantin (asemamestari), joka kertoi talon tavat, antoi formun ja selitti ambulanssikuviot ennenkuin lähettiin keikoille.

Kaveri oli Kalifornialaiseen tapaan naiivin ystävällinen ja hymyilevä.

Kun pukukaappien ovissa oli naisten nimiä, hymähdin retorisesti ja sanoin, sovinistis-machomaisesti, että niin teillä on täällä näitä NAISIAKIN, mites te tuutte niitten kanssa toimeen.

Hymy jähmetty, ja kaveri sano aika jäätäväsi että "ihan hyvin, menin viikko sitten naimisiin yhen sellasen medicin kanssa".

Minä ja mun suuri suuni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

voit lohduttauta sille ettei kuormasta syönnistä koidu ikinä mitään hyvää8)

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jaa. omasta ambulanssityöstä on jo vähän aikaa.... mutta.

100 kg jakautuu fysiikan lakien mukaan 50kg per kantaja tasaisella

maalla, tosin tuolloinkin toisessa päässä on enemmän painoa

potilaan vartalon epätasaisuudesta johtuen.

sitten jos mennään portaisiin niin painoa jakaantuu uudelleen

johtuen kaltevuustason muutoksesta.

eli yleensä varmaan kannettavaksi tulee aina alle 50kg kevyempään

päähän, ja tarkoittanee noin MAX 25 kg per käsivarsi.

ja kyllä itse ainakin kohteliaana miehenä mielelläni kantaisin sen

raskaamman pään jos naispuolisen työparin fysiikka ei riitä.

mitä hulluihin tulee niin niitä naispoliisit osaavat kaiketi taltuttaa

siinä missä miehetkin. onhan niitä kaasuja ja jujutsuja. ja 112sta saa

myös poliisia avuksi jos alkaa puukot suhista ja tuolit lennellä.

ei mulla ainakaan niin pakko ole koskaan ollut "auttaa" ihmisiä ettenkö

ois jaksanu ootella että poliisi tulee ja hoitaa oman työnsa.

omasta mielestäni kaikkein tärkein tekijä ammatissa on työpaikan

ilmapiiri.

useiden eri toimipisteiden jälkeen voin sanoa että itse olen (miehenä)

viihtynyt parhaiten paikoissa joissa on sekä miehiä että naisia

työntekijöinä.

eli mun puolestani lisää naisia vaan ensihoitoonkin. itseä väsytti joskus

vanhemman sukupolven palomiesten asenteet joissa niitä ei

pätkääkään kiinnostanut ensihoidolliset asiat. eli oliko heidän

mielestään (alalle tullessaan) sitten kivempi vaan potkia ovia

sisään ja roiskia letkulla vettä tuleen.

mut maailma muuttuu.

eipä muuta.

:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselläni ei ole mitään vastaan missä nainen työskentelee, vaan pääasia etta homma hoituu. Nainen sairaankuljetuksessa on yhtä hyvä ratkaisu kuin miespuolinenkin.

Ja onhan naisiakin tulossa myös palopuolelle kts: ( helsingin sanomat 27.6.03 s: B2 ).

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hieman outo aihe...Mutta pelkästään hyviä kokemuksia löytyy.Jopa PV:n hommissa naiset hoitivat ensihoidon loistavasti.

Outoa,että tällainen juttu on edes teema...

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kunhan käväsi mielessä, että onko sitä tullu valittua ihan mahdoton ala. Silloin tällöin tosiaan törmää sellaisiinkin kommenteihin että vois ne naiset jäädä vaikka kotio.

Mutta, oli kiva kuulla ihan kivaakin kommentia, eiköhän tää tästä.. 8)

Minä synnyin tällaiseksi, mikä on sinun puolustuksesi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän en malta olla kommentoimatta...

Tätä asiaa pohdittiin paljonkin opiskeluaikanani. Tultiin siihen tulokseen lopulta, että hyvät fysiset ominaisuudet on +, mutta ei välttämättömiä. Nykyisin paarit ym. ovat "puoliautomaattisia", eivätkä vaadi mahdotonta lihasvoimaa. Toisin on ollut aiemmin, kun paarit on pitänyt kantaa paikasta toiseen ja nyt niitä sitten työnnellään. Toki on ne 7 kerroksen potilas tapaukset, mutta samalla tavalla ne on rasite teille miehille kuin meille naisille. Itse ainakin koen pärjääväni ampparissa siinä missä mieskin! Minun parini ei tarvitse nostaa aina "pää puolelta". Pitää kuitenkin myöntää että välillä tiukkaa tekee, mutta aina sitä on selvitty. 8)

Toisaalta on väärin työparia kohtaan jos ei toinen jaksakkaan tehdä omaa osuuttaan!

Naisia kentälle, jos he todella kokevat pärjäävänsä siellä, siinä missä mieskin!

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulkaa, gimmat kaikki tänne Ruotsiin ambulanssiin. Täällä kotiinkuljetukset hoitaa paaritaksi tai vastaava; ei ambulanssi. Samoin kuin D/E keikatkin....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Taalla meillakin paasee ambulansissa vahemmalla fyysisella rasituksella. Ja naisia on tosi paljon. Ei vaan taida suomalaisella koulutuksella paasta technicianiksi tai paramediciksi. Toisaalta enpa taalla haluaisi sita hommaa tehdakkaan kun kaikki pitaa kuljettaa. Ambulanssia kutsutaankin meilla vihreaksi taksiksi 8)

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: stesolid

kyllä voimaa pitää olla. se on aivan älytöntä jos työkaveri ei jaksa kantaa ja potilas pitaisi silti saada sieltä 6. kerroksesta alas. superpainavien kanssa tottakai pyydetään ahk:stä toinen yksikkö avuksi mutta jos kyseessä on tavallinen 70kiloinen niin aika noloa pyytää lisäyksikkö kantoavuksi.

Heikot naiset ja miehet kummatkin tasapuolisesti, kevyempiin hommiin jos ei punttisalilla huhkiminenkaan auta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: stesolid
Ei vaan taida suomalaisella koulutuksella paasta technicianiksi tai paramediciksi.
voisitko kertoa vähän lisää ensihoitotyöstä sielläpäin?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heippa kaikki!

Oon samaa mieltä edellisten kanssa, että kyllä sairaankuljettajalla pitää olla jonkin verran kokoa, siis myös pituutta ja hartioita. Pikkutyttöjäkin näkee näissä hommissa ja joskus myös pikkupoikia, mutta kun heidät laittaa muutaman kerran kantamaan painavasta päästä, he voivat ihan itse huomata, että siellä polilla voisi sittenki olla parempi?..

Muuten se ei kai ole sukupuolesta kiinni vai olenko ainoa, joka on toiminut naisena naisparin kanssa sairaankuljetuksessa ja ilman ongelmia..

Hyvää syksyä vaan!

T. Ei-amatsoni

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja onhan naisiakin tulossa myös palopuolelle kts: ( helsingin sanomat 27.6.03 s: B2 ).

Itseasiassa naisia taitaa palopuolelta jo löytyä. Hesarista löytyvä juttu taitaapi olla ensimmäisestä helsinkiläisestä naispuolisesta pelastajasta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itseasiassa naisia taitaa palopuolelta jo löytyä. Hesarista löytyvä juttu taitaapi olla ensimmäisestä helsinkiläisestä naispuolisesta pelastajasta...

JEP, pelastajaksi on pelastusopistosta valmistunut 2 naista(kursseilta 27/29?) joista kuulemma toinen on brankkarina ja toinen pelkästään sairaankuljettajana, siis näin olen kuullut. Lisäksi taitaa olla pari valmistnut palomestariksi, toisesta oli ihan TV-juttu pari-kolme vuotta sitten.

Jos joku tietää paremmin. niin kertokaa toki...

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Helsingin pekossa on yks sm-tason triathlonisti oppimassa palomies-sairaankuljettajaksi,siis nainen.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: AMBULANSSI

No niin heräsimpä minäkin unesta tähän keskusteluun...Nainen sopii aivan mainiosti ensihoidon puolelle ja varsinkin ambulanssiin, puhun omasta kokemuksesta vuosia ensihoidossa työskennelleenä ja naisena. Mitä sitten kokoon tulee niin ihan pienet tytöt ei välttämättä pärjää, mutta heiltä löytyy sitten sisua ja tekniikkaa.Mitä sitten tulee palopuolelle, niin se on kyllä puhtaasti miesten hommia, vaikka naisena niin sanonkin. Fysiikkaa tarvitaan ja varmasti myös aivan raakaa voimaakin palomiehen hommissa, jätetään ne hommat miehille, siellä ei vältämättä aina sitä ajattelua, mitä naiset osaa tarvita!?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ampparitytsy

Mielenkiintoinen aihe... Omasta kokemuksestani voin kertoa, että nainen sopii vallan hyvin sairaankuljetukseen. Itse olen vuosia työskennellyt naisena ambulanssissa, välillä mies- ja välillä naistyöparin kanssa.

Mitä kantamisiin tulee, niin eipä ole vielä yksikään jäänyt kantamatta, jostain sitä vaan saa kummasti lisäpuhtia tiukan paikan tullen 8) Toisaalta taas yliyrittäminen ja omien voimien väärinarviointi voi kostautua ja esim. selkä sanoa sopimuksensa irti. Meillä pienehköllä paikkakunnalla toimii todella hyvä ensivaste, josta voi tarv.pyytää kantoapua -nolostumatta. Normaali peruskunto ja jonkin verran punttiskäyntejä riittää tähän hommaan.

Mitä taas tieto-taitoon tulee, niin nainen pärjää yhtä hyvin kuin mies -ellei joskus vähän paremminkin :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ampparitytsy

no montakos keikkaa on päivässä?

Riippuu päivästä, parhaimmillaan ite voi joutua olemaan 10 keikalla. Usein matkat pitkiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...