Jump to content
MAINOS

Mitä uutta 2013 tuo millekin SHP alueelle?


Heijastinhousu

Recommended Posts

Olisi mielenkiintoista tietää, miten vastuu-/ylilääkärit on päättäneet rempoa alueensa ensihoitoa eteenpäin. Luonnollisesti kyllin reipas Heijastinhousu kurkistaisi kunkin alueen palvelutasopäätöksiä, mutta jospa tämä toimisi laiskan ihmisen informaatioväylänä. Ja tässä saa samalla hyvän tuntuman muutoksista ja suunnitelmista, kun toimijat itse kertovat millaisina ne kokevat.

Jos aihe on hanurista, adminit poistakoon sen, mutta innolla odotan näkemyksiänne.

T: Heijastin

Link to comment
Share on other sites

MAINOS
  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Jorvin alueella mennään taaksepäin kun mennään Stadin malliin ja kiireettömiin varatut yksiköt tippuvat 4:sta 2:n. Kiireettömät yksiköt eivät aja enää kansalaiskeikkaa eikä sairaalasiirtoja. Muuten kuten ennenkin.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Link to comment
Share on other sites

Pirkanmaalla toivottavasti malli afrikan perähikiä loppuu. Tai kuinka ny MG si homman hoitaa poislukien alpen alueet? Ainakin vastuulääkärit on asialla.

Link to comment
Share on other sites

Jokaisen sairaanhoitopiirin keksiessä pyörää itse, myös Keski-Suomessa sitä ollaan keksimässä. Kehitystyötä tehdään kuuntelematta kenttää (ei mitään uutta siis tässä) ja vasteita suunnitellaan tuijottamalla tilastoja. Koulutusasioissa ollaan menossa harppauksia eteenpäin ja niitä suunnitellaan tarpeen mukaan suunnattaviksi - mikä on erityisen hyvä. Varallaoloa ei olla lopettamassa, kuntien ambulansseja mieluummin karsitaan kuin lisätään, toimijoiden työtoimenkuvaa ollaan laajentelemassa. Monenmoista uutta ja jännää. Tai sitten paluuta entiseen - mene ja tiedä.

Mielenkiinnolla katsellaan, mitä tapahtuu.

Link to comment
Share on other sites

Jorvin alueella mennään taaksepäin kun mennään Stadin malliin ja kiireettömiin varatut yksiköt tippuvat 4:sta 2:n. Kiireettömät yksiköt eivät aja enää kansalaiskeikkaa eikä sairaalasiirtoja. Muuten kuten ennenkin.

Mitäs nuo kiireettömät yksiköt sitten ajavat, jos eivät kansalaisnyyttiä eivätkä sairaalasiirtoja ?

Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true! - Homer Simpson

Link to comment
Share on other sites

Sori, ajatuskirotuhäriö. Eli kiireettömiä ajavat eivät aja abc keikkoja vaan ainoastaan Dave rallia.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Link to comment
Share on other sites

Ppshp alueella lisää kyytiä ja osalla alueesta varalla-olo häviää kokonaan ja jossain jää vielä jäljelle,

Link to comment
Share on other sites

Lapissa hoitotason lansseja muutetaan perustasolle. Ei ainakaan palvelu parene kun nuo etäisyydet on mitä on. Enontekiö ja Muonio siirtyivät jo perustasolle käskystä.

No comments

Link to comment
Share on other sites

Lapissa hoitotason lansseja muutetaan perustasolle. Ei ainakaan palvelu parene kun nuo etäisyydet on mitä on. Enontekiö ja Muonio siirtyivät jo perustasolle käskystä.

Avataan tätä hieman niin saadaan eri näkökulmaa aiheeseen.

LSHP jolla lainmukaan on ensihoidon järjestämisvastuu antoi toukokuussa 2012 uudet ensihoidon ohjeet koskien lähes kaikkea. Ohjeessa on määritelty tarkkaan ensihoito-asetusten yms mukaan yksiköiden tasot, lääkkeet, hoito-toimenpiteet yms. Nämä kaikki menee aikapitkälle ensihoito-oppaan ja käypähoitojen mukaan.

Hoitotasolle on määritelty pätevyydeksi sh, ensihoitaja-amk joilla ON voimassa olevat valtakunnallinen "nettitentti". Ohjeessa on velvoitettu kaikki perustason ja hoitotason henkilöt suorittamaan tentit tänä vuonna jos ei voimassa. Kaikista valtakunnallisista ohjeista poiketen perustason lääkevalikoimaan on jätetty rapifen, oxynorm ja stesolid iv. Tämä perustuu nimenomaan pitkiin etäisyyksiin yms mihin en ota kantaa sen enempää.

Lapissa on ollut muutama virallinen hoitoyksikkö eikä esim Enontekiö, Muonio tai Kolari näitä ole ollut vaan yrittäjät ovat virittäneet perustason sopimuksen päälle omia lisäpalveluitaan. Nyt LSHP on antanut virallisen ohjeistuksen miten ensihoitotoa pyöritetään. Lapissa käydyissä keskusteluissa on kyllä tehty selväksi että jos henkilöllä on LSHP hyväksymät hoitotason velvoitteet niin hän voi toimia yksikössä hoitotason ensihoitajana. Enontekiöllä tämän ei pitäisi olla esimerkiksi ongelmana kun siellä kuulemma on molemmat omistajat (käytännössä melkein aina töissä) hoitotasolla. Nyt on sitten taas kysymys että tarjooko yrittäjät vaatimusten mukaista hoitotasoa perustason sopimuksella? ei todennäköisesti...

Jokainen voi miettiä tuoko tämä potilasturvallisuutta ensihoitotyöhön kun jokainen työntekijä on testattu edes huonolla nettitentillä ja minivaatimukset on asetettu. Vanhat kuntien myöntämät hoitoluvat on myös kumottu eikä vastavalmistuneella lähihoitajalla tai vuodeosaston hoitajalla ole enään pelottavaa määrää lääkkeitä eikä toimenpide lupia.

Tämä on vai yksittäisen kyytimiehen mielipide jolla on ollut testit ja luvat voimassa vuosia....

Link to comment
Share on other sites

Vanhat kuntien myöntämät hoitoluvat on myös kumottu eikä vastavalmistuneella lähihoitajalla tai vuodeosaston hoitajalla ole enään pelottavaa määrää lääkkeitä eikä toimenpide lupia.

Mutta tuskin ovat saaneet ihan ominpäin lääkitä vai saiko?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Lapissa hoitotason lansseja muutetaan perustasolle. Ei ainakaan palvelu parene kun nuo etäisyydet on mitä on. Enontekiö ja Muonio siirtyivät jo perustasolle käskystä.

Avataan tätä hieman niin saadaan eri näkökulmaa aiheeseen.

LSHP jolla lainmukaan on ensihoidon järjestämisvastuu antoi toukokuussa 2012 uudet ensihoidon ohjeet koskien lähes kaikkea. Ohjeessa on määritelty tarkkaan ensihoito-asetusten yms mukaan yksiköiden tasot, lääkkeet, hoito-toimenpiteet yms. Nämä kaikki menee aikapitkälle ensihoito-oppaan ja käypähoitojen mukaan.

Hoitotasolle on määritelty pätevyydeksi sh, ensihoitaja-amk joilla ON voimassa olevat valtakunnallinen "nettitentti". Ohjeessa on velvoitettu kaikki perustason ja hoitotason henkilöt suorittamaan tentit tänä vuonna jos ei voimassa. Kaikista valtakunnallisista ohjeista poiketen perustason lääkevalikoimaan on jätetty rapifen, oxynorm ja stesolid iv. Tämä perustuu nimenomaan pitkiin etäisyyksiin yms mihin en ota kantaa sen enempää.

Lapissa on ollut muutama virallinen hoitoyksikkö eikä esim Enontekiö, Muonio tai Kolari näitä ole ollut vaan yrittäjät ovat virittäneet perustason sopimuksen päälle omia lisäpalveluitaan. Nyt LSHP on antanut virallisen ohjeistuksen miten ensihoitotoa pyöritetään. Lapissa käydyissä keskusteluissa on kyllä tehty selväksi että jos henkilöllä on LSHP hyväksymät hoitotason velvoitteet niin hän voi toimia yksikössä hoitotason ensihoitajana. Enontekiöllä tämän ei pitäisi olla esimerkiksi ongelmana kun siellä kuulemma on molemmat omistajat (käytännössä melkein aina töissä) hoitotasolla. Nyt on sitten taas kysymys että tarjooko yrittäjät vaatimusten mukaista hoitotasoa perustason sopimuksella? ei todennäköisesti...

Jokainen voi miettiä tuoko tämä potilasturvallisuutta ensihoitotyöhön kun jokainen työntekijä on testattu edes huonolla nettitentillä ja minivaatimukset on asetettu. Vanhat kuntien myöntämät hoitoluvat on myös kumottu eikä vastavalmistuneella lähihoitajalla tai vuodeosaston hoitajalla ole enään pelottavaa määrää lääkkeitä eikä toimenpide lupia.

Tämä on vai yksittäisen kyytimiehen mielipide jolla on ollut testit ja luvat voimassa vuosia....

Lapissa uudistus menee ainakin omasta mielestä parempaan suuntaan. Mitään tarkkaa virallista tietoa ei ole vielä julkaistu, mutta palvelutasopäätöksen yhteydessä julkaistuja suunnitelmia pitäisin melko luotettavina. (oletus, se kaikkien munausten äiti vai miten soli. ;D )

Kaikkien kuntien ykkösautot nousevat lähivuosien aikana hoitotasolle, jos ne eivät sitä nyt jo ole. Toukokuisilla ohjeilla haluttiin saada perustason henkilöstö lopettamaan hoitotason toimenpiteet. Nyt perustason henkiöstölle suunnitellaan lisäkoulutusta, jotta hoitotason henkilökuntaa olisi riittävästi.

Päivystävien ambulanssien määrät eivät taida vähentyä yhdestäkään kunnasta. Tosin en aivan varmasti tiedä näitä nykyhetken päivystyskuvioita kakkos- ja kolmosautojen päivystysten osalta.

Huomattavin muutos on se, että kuntien ykkösautot eivät tulevaisuudessa hoida enää (kiireettömiä) hoitolaitossiirtoja.

Muita muutoksia on monien yksiköiden aktiivipäivystyksen osuuden nousu. Tosin Rovaniemen ulkopuolella ei yksikään auto ole 24/7 välittömässä valmiudessa, mutta eipä se nyt kovin realistinen ajatus näillä tehtävämäärillä/ajoilla olekaan.

Lisäksi Kittilässä ja Kolarissa kakkosautojen päivystys siirtyy kuntakeskuksista Levin ja Ylläksen hiihtokeskuksiin.

Eipä tässä tietenkään aivan kaikkea tullut, mutta aika paljon kuitenkin. :)

EDITTIÄ: Ai niin joo, LSHP tulee järjestämään ensihoidon omana toimintanaan. Tällä hetkellä LSHP hoitaa ensihoidon Rovaniemellä, sekä ensi vuoden alusta lähtien myös Kittilässä. Muut seurailevat ajallaan perässä

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Juu ja Lapissa ei kukaan tunnu tietävän mistään mitään. Kolmen kuukauden päästä alkaa SHP:n ensihoidon toiminta Kittilässä, kaluston hankintaa ei ole edes aloitettu henkilökunnan rekrytoinneista puhumattakaan.

Muualla Lapissa yrittäjien kalusto vanhenee käsiin, kun kukaan ei uskalla investoida mihinkään.

edit, kirotusvireiden poisto

Link to comment
Share on other sites

aijuu... tammikuussa medgroup aloittaa staaden ja häken alla hoitamaan ns kansalais davet. 4 bilikaa ja 28 ukkoa tarvitaan.hohhoijaa

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Link to comment
Share on other sites

aijuu... tammikuussa medgroup aloittaa staaden ja häken alla hoitamaan ns kansalais davet. 4 bilikaa ja 28 ukkoa tarvitaan.hohhoijaa

Ovatko nuo kaikki 4 autoa 24 h ajossa ? Tornihuhu metsälän kesoililta kertoo että MG hankkinut Fiat Ducatot ajoneuvoiksi Stadiin, eli se siitä asiallisesta kalustosta mitä mainostetaan hakuilmoituksessa

Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true! - Homer Simpson

Link to comment
Share on other sites

aijuu... tammikuussa medgroup aloittaa staaden ja häken alla hoitamaan ns kansalais davet. 4 bilikaa ja 28 ukkoa tarvitaan.hohhoijaa

Ovatko nuo kaikki 4 autoa 24 h ajossa ? Tornihuhu metsälän kesoililta kertoo että MG hankkinut Fiat Ducatot ajoneuvoiksi Stadiin, eli se siitä asiallisesta kalustosta mitä mainostetaan hakuilmoituksessa

no tolla määrällä autoja ei ajeta päivädaveja,kyllä ne mun kokemuksen mukaan tarvii olla 24/7

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Link to comment
Share on other sites

aijuu... tammikuussa medgroup aloittaa staaden ja häken alla hoitamaan ns kansalais davet. 4 bilikaa ja 28 ukkoa tarvitaan.hohhoijaa

Ovatko nuo kaikki 4 autoa 24 h ajossa ? Tornihuhu metsälän kesoililta kertoo että MG hankkinut Fiat Ducatot ajoneuvoiksi Stadiin, eli se siitä asiallisesta kalustosta mitä mainostetaan hakuilmoituksessa

Onko Ducatoissa muuta vikaa kuin se että niitä ei Suomessa yleisessä lanssikäytössä ole?

Link to comment
Share on other sites

F1AT on romuraudan kemiallinen tunnus vai miten se meni. Kyllähän tuo jotain auton sopivuudesta lanssiksi kertoo jos suomalaiset yrittäjät eivä niitä ole juurikaan käyttäneet. Varsinkin pienemissä keskuksissa ja pitkillä etäisyyksillä ei kaikkia kannata edes kokeilla, vaikka halvalla saisi.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Link to comment
Share on other sites

F1AT on romuraudan kemiallinen tunnus vai miten se meni. Kyllähän tuo jotain auton sopivuudesta lanssiksi kertoo jos suomalaiset yrittäjät eivä niitä ole juurikaan käyttäneet. Varsinkin pienemissä keskuksissa ja pitkillä etäisyyksillä ei kaikkia kannata edes kokeilla, vaikka halvalla saisi.

Tuo kommentti on kyllä täydellisessä tasapainossa hoitoalan yleiseen käytäntöön "Ei meillä mitään uutta voi kokeilla ku aina on tehty näin".

Link to comment
Share on other sites

F1AT on romuraudan kemiallinen tunnus vai miten se meni. Kyllähän tuo jotain auton sopivuudesta lanssiksi kertoo jos suomalaiset yrittäjät eivä niitä ole juurikaan käyttäneet. Varsinkin pienemissä keskuksissa ja pitkillä etäisyyksillä ei kaikkia kannata edes kokeilla, vaikka halvalla saisi.

Tuo kommentti on kyllä täydellisessä tasapainossa hoitoalan yleiseen käytäntöön "Ei meillä mitään uutta voi kokeilla ku aina on tehty näin".

Ei siinä mitään uutta ole, takapakkia se on. Pelkästään ajatuksena Ford Transit työkaluna aiheuttaa jo monelle päänvaivaa.

Link to comment
Share on other sites

F1AT on romuraudan kemiallinen tunnus vai miten se meni. Kyllähän tuo jotain auton sopivuudesta lanssiksi kertoo jos suomalaiset yrittäjät eivä niitä ole juurikaan käyttäneet. Varsinkin pienemissä keskuksissa ja pitkillä etäisyyksillä ei kaikkia kannata edes kokeilla, vaikka halvalla saisi.

Tuo kommentti on kyllä täydellisessä tasapainossa hoitoalan yleiseen käytäntöön "Ei meillä mitään uutta voi kokeilla ku aina on tehty näin".

Kyllähän noita Ducatoja on ollut lansseinakin, mutta se että ne ei ole yleistyneet lienee autonsta kiinni? Omakohtaista kokemusta ei ole 2000 luvun transiiteistakaan, mutta ainakin kolme firmaa tiedän jotka ovat ottaneet kokeiluun ja hiljalleen palanneet näihin yleisempiin merkkeihin. Jos yrittäjä itse istuu autossa hyvinkin paljon, niin se vaatii laatua kalustoltaan joka suhteessa, taas jos kasvoton suurempi firma ostaa nipun Ducatoja ja jakaa kentälle, niin rengit ajavat mielissään, tai ajavat ja kiroavat, sillä ei se osakkeen omistajia kiinnosta. Yhdeksänkymmentä luvun alussa Transit merkkinen pakettiauto oli tehoton ja perä piti meteliä sen verran ettei tahtonut sireenin ääntä erottaa, saati kommunikoida potilaan kanssa. Loppu aika onkin mennyt volkkareiden ja mersujen kanssa liikkuessa.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Link to comment
Share on other sites

Loppu aika onkin mennyt volkkareiden ja mersujen kanssa liikkuessa.

En tiedä mikä on lopullinen totuus, mutta eipä nuo volkkarit eivätkä mersutkaan viime aikoina ole vakuuttaneet laadulla. Periaatteessa ajettavuus ja ominaisuudet ovat näissä autoissa kunnossa, mutta aivan liikaa ne pajalla ovat lähinnä erilaisten anturi- yms. pikkuvikojen vuoksi.
Link to comment
Share on other sites

Loppu aika onkin mennyt volkkareiden ja mersujen kanssa liikkuessa.

En tiedä mikä on lopullinen totuus, mutta eipä nuo volkkarit eivätkä mersutkaan viime aikoina ole vakuuttaneet laadulla. Periaatteessa ajettavuus ja ominaisuudet ovat näissä autoissa kunnossa, mutta aivan liikaa ne pajalla ovat lähinnä erilaisten anturi- yms. pikkuvikojen vuoksi.

Sprinteri on meillä oireillut ainoastaan ilmastoinnista, joka onkin pari kertaa mennyt uusiksi. Volkkarit ovat kyllä T5 mallisina varsinkin alkupäässä olleet ongelmallisia, mutta nyt tuntuu kestävän paremmin. kuluvia osia sitten vaihdellaan tasaiseen tahtiin ja kilometrejä tulee sellaiset 150-200tkm välille vuodessa. Eipä näitä nykyautoja edes tehdä enää kestämään miljoonamatkoja, kuten vanhat mersut aikanaan. Tuo 150tkm alkaa olla se maaginen raja, joka alottaa auton kovemman huoltotarpeen ja sitten voisi sanoa, että riippuu yksilöstä koska huoltokustannukset nousevat liian korkeiksi.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Link to comment
Share on other sites

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...