Jump to content
MAINOS

Miten suhtaudut laitosapulaisiin/laitoshuoltajiin työpaikallasi?


Sinelli

Recommended Posts

Kertokaas ihan suoraan,onko ne teille samanarvoisia kuin muutkin vain ihan alakastia jota ei tarvitse kunnioittaa??

Rehellisesti voitte kertoa tuntemuksianne ja kokemuksianne heistä,koska hekin ovat hoitohenkilökuntaa.

Itse olen laitoshuoltaja toiminut hoitoalalla mielenterveys ja päihdetyössä jo vuodesta 2005,niin oon nähnyt ja kokenut kaikenlaista kohtelua,niinpä päätin kysyä teidän mielipidettä,mitä mieltä sinä olet heistä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hyvä laitosapulainen on kullanarvoinen ja korvaamaton. Sellainen joka itsekin arvostaa työtään niin paljon, että tekee sen mahdollisimman hyvin. Laitosapulaisen työ ei ole mitenkään vähäarvoista. Minusta he kuuluvat työyhteisöön yhtä lailla kuin me kaikki muutkin, ja ansaitsevat asiallisen kohtelun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täytyyks niistä olla joku mielipidekin, niiku ryhmänä? Ei miulla oo mielipidettä sairaanhoitajista tai vaikka lääkäreistäkään mielipidettä ryhmänä :blink:

Laitosapulaisten/laitoshuoltajien työ on sellasta, että kun se on kunnolla hoidettu, sitä ei huomaa. Kuulostaa pahalta, mutta ennen kuin älähdät, niin tarkoitin sen hyvällä. Ilman laitosapulaisia ei omasta työstä tulisi mitään ja kun laikkarit hoitavat työnsä, miunkin työ onnistuu. Olisin kusessa ilman laitosapulaisia. Joten en voi muuta kuin arvostaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä laitoshuoltajat eivät osallistu hoitotyöhön muutoin kuin ruuanjaossa laittamalla tarjottimia kuntoon sekä täyttämällä nestelistaan mitä potilas on juonut.

Olen itse ollut sairaala-apulaisena kesälomasijaisuudet mukaanottaen varmaankin pari vuotta ennen sh kouluun pääsyä. Varmaankin senkin tähden en pidä laitoshuoltajia alakastiin kuuluvina, vaan osaston toiminnan kannalta tärkeinä työntekijöinä. Mutta totta puhut, kaikki ei näin ajattele. Olen kuullut kovinkin ikävän sävyisiä sanoja hoitajalta laitoshuoltajalle.

Meillä on tauot eri aikoihin, koska potilaiden ruokaillessa on hoitajien hyvä pitää omat taukonsa. Vanhemmat laitoshuoltajat syövät eväänsä muualla kuin osaston kahvihuoneessa, onneksi nuorempi polvi tulee sinne. Näin pääsemme tutustumaan toisiimme paremmin ja juttu luistaa ihan arkiasioista.

Sanoisin myös, että arvostus lähtee myös laitoshuoltajasta itsestään. Kun arvostaa itse työtään ja kulkee pystypäin niin työyhteisössä muutkin huomaavat sen. Vuosikymmeniä on voinut tulla suoraan kadulta laitoshuollon hommiin, nyt on alalle koulutusta ja koulutuksen myötä alan arvostus varmasti nousee.

Inhoan sanaa " laikkari". Minäkin haluan olla hoitaja enkä milloinkaan "hoitsu".

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laikkareissa on usein mukavaa porukkaa, jotka tekevät työnsä hyvin. Ei voi ajatella, että aina oma työ olisi jotenkin tärkeämpää kuin toisen työ tai aina ylipäätään mikään työ, henkilö tai koulutus olisi toista arvokkaampi tai muiden yläpuolella. Ihmisenä en tuskin olen laikkaria parempi. Tärkeä osa porukkaa, jos paikat eivät ole siistinä ja tavarat kulje, niin muiden työ vaikeutuu, infektioriskit kasvavat, joku muu joutuu tekemään heidän työnsä. Tiedän kyllä paikkoja, joissa on kastijako, missä laitoshuoltajat ovat alimmalla portaalla. Järjetöntä katsottavaa, kun jotkut rakentavat omaa persoonaansa ja ammatti-identiteettiänsä muiden alistamiseen.

Laikkareita voi tervehtiä, heille voi hymyillä, heitä voi huomioida, joskus auttaa - asioita voi pyytää ja sanaa kiitos käyttää, heitä voi myös kehua.

Edit: Kiva, että Sinelli nosti laitosapulaiset täälläkin esiin, ei foorumi tietenkään kaikkien ammattikuntien välisiä ristiriitoja ratko, mutta nohevat, foorumilla pyörivät voivat toki laajentaa hitu omia näkökulmiaan. Laitosapulaisten työ niveltyy kyllä paljon hoitajien työn kanssa, missä vähemmän, missä enemmän. Joissain paikoissa ei tietyt hoitureiden työ etene ennenkuin laikkarit ovat tehneet omansa!

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laikkareissa on usein mukavaa porukkaa, jotka tekevät työnsä hyvin. Ei voi ajatella, että aina oma työ olisi jotenkin tärkeämpää kuin toisen työ tai aina ylipäätään mikään työ, henkilö tai koulutus olisi toista arvokkaampi tai muiden yläpuolella. Ihmisenä en tuskin olen laikkaria parempi. Tärkeä osa porukkaa, jos paikat eivät ole siistinä ja tavarat kulje, niin muiden työ vaikeutuu, infektioriskit kasvavat, joku muu joutuu tekemään heidän työnsä. Tiedän kyllä paikkoja, joissa on kastijako, missä laitoshuoltajat ovat alimmalla portaalla. Järjetöntä katsottavaa, kun jotkut rakentavat omaa persoonaansa ja ammatti-identiteettiänsä muiden alistamiseen.

Laikkareita voi tervehtiä, heille voi hymyillä, heitä voi huomioida, joskus auttaa - asioita voi pyytää ja sanaa kiitos käyttää, heitä voi myös kehua.

Oikein hyvä kirjoitus Pöllö! Laitoshuoltajia kohtelen ihan samalla tavalla kuin muitakin tässä sairaalassa työskenteleviä, pyrin olemaan ystävällinen ja asiallinen. Toki toisten laikkareiden kanssa tulee heitettyä enemmän huulta kuin toisten, mutta niin se on hoitajien ja lääkäreidenkin kohdalla.

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitokset asiallista vastauksista. Olen samaa mieltä että kaikkia pitää kunnioittaa samalla tavalla oli se sitten lääkäri,osastonhoitaja,hoitaja,sh tai laitosapulainen, kaikki ansaitsevan saman arvostuksen. Minä arvostan henkilökuntaa työssäni,jokainen tukee toisiansa ja toivon että yhteishenki pelaa jatkossakin työyhteisössä.

Itse olen kanssa kuullut näitä missä laitosapulaisia pidetään ihan toisen sijan kansalaisina,eli heitä ei arvosteta,mutta kun ne ihmiset jotka eivät arvosta, eivät ajattele sitä,mitä siitä seuraisi jos meitä ei olisi:

-olisiko osasto siisti?

-pelaisiko ruokahuolto?

-miten potilaat kärsisivät siitä?

Olen ollut kolme vuotta hoitovapaalla lapsen kanssa,palaan työyhteisööni viikon päästä,pikkasen jännittää. Osasto on muuttunut,potilaat muuttuneet. Muistaakohan sitä enää miten ne hommat menikään kun tässä ohessa oon pyörittänyt firmaani, jota tulen pyörittämään jatkossakin,mutta pakko pitää olla kiintopiste hoitoalalla koska sieltä se peruspalkka tulee.

Ainakin on kiva kun on uusia ihmisiä työyhtesössä mutta myös niitä vanhojakin. Yksi hyvä puoli on että onneksi ne joiden kanssa ei kemiat pelanneet ja eikä muukaan tullut heidän kanssa toimeen niin ovat vaihtaneet työpaikkaa.

Mielenkiinnolla odottaen mitä tuleman pitää. Onneksi on vakituinen työsuhde kaupungin leivissä,niin se takaa turvan myös hoitovapaan jälkeen,kohtahan sielä ollaankin oltu viisi vuotta :)

Harvemmin hoitoalalla ketään irtisanota tai lomautetaan koska meitä ja teitä tarvitaan jotta potilaat saisivat parhaan mahdollisen hoidon ja tukea elämänilanteeseen. Muistakaa posiitivinen asenne ja kunnioittakaa ihan jokaista vaikka välillä ei tunnu siltä. Positiivisuudella pääsee pitkälle.

Sinelli

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No ihan samanlaisia työkavereita kuin muutkin.

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla sylettää se kuinka monikaan ei ymmärrä laikkareitten tärkeyttä siinä 'ravintoketjussa', se on ihan sama kuinka paljon siellä lääkärit ja hoitajat yms. lotraa sitä käsidesiä ja tekee aseptisesti töitä jos ei laikkari ole ajantasalla hommissansa ja osaa työtänsä. Vielä tänäki päivänä tuntuu istuvan tiukassa se käsitys että "siivota ny osaa kuka vaan" ja että sehän on vaan rätin heilutusta se homma.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä laitoshuoltajat eivät osallistu hoitotyöhön muutoin kuin ruuanjaossa laittamalla tarjottimia kuntoon sekä täyttämällä nestelistaan mitä potilas on juonut.

Taannoisessa työpaikassa nämä tehtävät siirrettiin sairaanhoitajille. Miksi - se on hyvä kysymys.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun mielestä he ovat yhtä arvokkaita työpaikan jäseniä kuin me muutkin.Valitettavasti oon vaan törmännyt niihinkin hoitajiin, jotka eivät ajattele samoin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun mielestä he ovat yhtä arvokkaita työpaikan jäseniä kuin me muutkin.Valitettavasti oon vaan törmännyt niihinkin hoitajiin, jotka eivät ajattele samoin.

Liian moni asettaa itsensä (muka) jotenkin korkeammalle kuin lähipiirin/työyhteisön vähemmän koulutetut tai muuta työtä tekevät ja tämä näkyy sitten erittäin lapsellisena käytöksenä; ei tervehditä, ei istuta samassa kahvipöydässä, ei kommunikoida yms. No, tämähän kertoo vaan yksilön henkisen ja ammatillisen kasvun tilasta sekä yleisestä epävarmuudesta, yllättävän monesti nämä työyhteisön kypsymättömät löytyvät sieltä koulutetuimmasta päästä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tutkinto voi toisilla olla korkeampi ja toisilla alempi, mutta se ei vaikuta kunkin ammattiryhmän tärkeyteen esimerkiksi nyt vaikkapa sairaalaosastolla.

Kaikilla on oma arvokas tehtävänsä ja kaikki ovat tärkeitä jäseniä tiimissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omana kokemuksena useammin se on ollut niin päin että laitosapulaiset itse tuntuvat väheksyvän omaa osuuttaan ja jotenkin tavallaan yliarvostavan hoitajia. Monessa työpaikassa hoitajakunnan ja laitosapulaisten työporukat ovat vähän erillään. En oikein tiedä edes miksi kun samoissa tiloissa kuitenkin työskennellään. Toki varmasti hoitajilla on työtehtävien vuoksi enemmän pakollista keskusteltavaa keskenään kuin laitosapulaisten kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä ainakin suunnattomasti kunnioitan laitoshuoltajia, koska vaikka he tekevätkin "huomaamatonta" työtä, niin ei mikään toimisi ilman heitä. Olen kyllä nähnyt tosi paljon erilaisia työympäristöjä, joissakin paikoissa laitoshuoltajat eivät käy edes samassa kahvihuoneessa tai istuvat erillään muista (lisäksi näissä paikoissa usein eri ammattiryhmät muodostavat omat kupikuntansa) ja osassa paikoista koko paikan henkilökunta istuu sulassa sovussa saman pitkän pöydän ääressä, ja juttu luistaa.

Olen muuten huomannut saman, kuin TKo, että joskus laitoshuoltajat itsekin asettavat itsensä erilleen tai eivät arvosta omaa työtään tai jotain. Muistan kerrankin, kun johonkin harjoittelupaikkaan tullessani toivotin hyvät huomenet vastaan tulleelle laitoshuoltajalle, ja tämä tuntui menevän ihan hämilleen, kun häntä puhuttelin. :blink: Mä yritän aina huomioida laitoshuoltajat tervehtimällä ja kiittämällä, jos käyvät vaikka hoitamassa jonkun pyytämäni jutun tai auttavat mua, kun hölmöilen ympäriinsä :lol:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä yritän aina huomioida laitoshuoltajat tervehtimällä

Tästä tuli mieleen että minkähän takia lääkärit ei tervehdi laitoshuoltajia..? No, pari poikkeusta tulee mieleen mutta pääsääntöisesti näin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä yritän aina huomioida laitoshuoltajat tervehtimällä

Tästä tuli mieleen että minkähän takia lääkärit ei tervehdi laitoshuoltajia..? No, pari poikkeusta tulee mieleen mutta pääsääntöisesti näin.

Ei ne monissa paikoissa vaivaudu tervehtimään aina hoitajiakaan.

Lääkäreillä tuo arvojärjestys ja hierarkisuus tuntuu olevan paljon muita ammattiryhmiä enemmän läsnä. Ehkä se on se tietynlainen jumalakompleksi jonka johdosta itseä pidetään muita parempana. Ei toki päde kaikkiin lääkäreihin, mutta useisiin kyllä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulla on ilo työskennellä niin pienessä ja intiimissä sairaalassa, että kyllä me mm. kaikki tervehdimme toisiamme ja ystävystymme niin lääkäreiden, sihteerien, laikkareiden ja huoltomiesten kanssa.

Kovin vaikea ymmärtää, miten me pyörittäisimme mm. huonesiirtoja, pöpö-potilaita ja maitoja jääkaappiin ilman yhteistyötä KAIKKIEN kanssa?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä yritän aina huomioida laitoshuoltajat tervehtimällä

Tästä tuli mieleen että minkähän takia lääkärit ei tervehdi laitoshuoltajia..? No, pari poikkeusta tulee mieleen mutta pääsääntöisesti näin.

Ei ne monissa paikoissa vaivaudu tervehtimään aina hoitajiakaan.

Lääkäreillä tuo arvojärjestys ja hierarkisuus tuntuu olevan paljon muita ammattiryhmiä enemmän läsnä. Ehkä se on se tietynlainen jumalakompleksi jonka johdosta itseä pidetään muita parempana. Ei toki päde kaikkiin lääkäreihin, mutta useisiin kyllä.

Näinpä. Mistä syystä minä ainakin aina tervehdin lääkäreitä oikein kovaan ääneen, ettei ne kehtaa olla tervehtimättä takaisin x)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miuta jotenkin ottaa päähän, että tällasta ketjua edes pitää laittaa pystyyn. Siis että sille on edes tarvetta.

Sain jossain koulun harjoittelupätkässä aikoinaan erityiskiitokset siitä että suhtauduin ystävällisesti ja tasa-arvoisesti laitosapulaisiin. Tuli kyllä väkisin mieleen että onko se erityisen hyvä suoritus. Luulisi että ennemminkin olisi mainitsemisen arvoista jos ei olisi näin ollut.

Mutta muutenkin olen kyllä vähän sitä mieltä että liikaa ihmisen arvoa katsotaan toimenkuvan mukaan. Ainakin itse ajattelen olevani ensisijaisesti ihminen siinä missä muutkin ja sairaanhoitaja on vaan työkuvaus, ei semmoinen arvonimi joka määrittäisi sen ketkä ovat minun ylä- tai alapuolellani. Työtehtävien suhteen on tietysti komentoketju mutta se määräysvalta ei minusta ulotu kuin nimenomaan työtehtäviin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

.

Mutta muutenkin olen kyllä vähän sitä mieltä että liikaa ihmisen arvoa katsotaan toimenkuvan mukaan. Ainakin itse ajattelen olevani ensisijaisesti ihminen siinä missä muutkin ja sairaanhoitaja on vaan työkuvaus, ei semmoinen arvonimi joka määrittäisi sen ketkä ovat minun ylä- tai alapuolellani.

Tässä on sellaista historian havinaa mukana, sata vuotta sitten oli koko suvun ylpeyden aihe jos poika saatiin koulutettua maisteriksi. Tittelillä esittäydyttiin, tittelillä vastattiin puhelimeen ja hautakivestäkin tuo löytyi.

Tänä päivänä oman itsensä korostaminen ammatilla tai tittelillä on lähinnä säälittävää ja kertoo paljon ko henkilön itsetunnosta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Miuta jotenkin ottaa päähän, että tällasta ketjua edes pitää laittaa pystyyn. Siis että sille on edes tarvetta.

Kyllä sille on tarvetta. Minä olen ennen näitä opintoja ollut useammassakin työpaikassa ja nähnyt miten esim. siivoajia ja atk-tukihenkilöitä käsitellään kuten eläimiä ihan professoritasoisten henkilöiden osalta. Myös nuoria naisia olen nähnyt kyykytettävän ihan silmien edessä, jostain syystä miehet tuntuvat harvemmin joutuvan tulilinjalle.

Jos pirulle antaa pikkusormen, se vie justiinsa koko käden. Ja vielä enemmän. Jos joku näyttää heikolta ja antaa viestin että hän on hierarkiassa koiraakin alempana, jotkut ihmiset kyllä tarttuvat siihen välittömästi. Puoliansa kannataa pitää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä on sellaista historian havinaa mukana, sata vuotta sitten oli koko suvun ylpeyden aihe jos poika saatiin koulutettua maisteriksi. Tittelillä esittäydyttiin, tittelillä vastattiin puhelimeen ja hautakivestäkin tuo löytyi.

Tänä päivänä oman itsensä korostaminen ammatilla tai tittelillä on lähinnä säälittävää ja kertoo paljon ko henkilön itsetunnosta.

Hakematta tulee mieleen ihastuttava Hyacinth Bucket (Bukeé), joka ylpeilee Richardin kihdilla koska se on ELINTASOSAIRAUS :D Ja on kateellinen naapureilleen joiden taloon murtauduttiin kolmasti muistaakseni viikon aikana - Bucketeille ei murtauduttu kertaakaan, naapurit luulevat nyt omistavansa arvokkaampaa tavaraa kuin he... :D :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...