Jump to content
MAINOS

määräaikaisen sopimuksen purkaminen, kokemuksia?


hannananna

Recommended Posts

olen kaupungin "palveluksessa", ollut jo pidempään erimittaisilla määräaikaisilla sopimuksilla, tämän hetken sopimus syyskuun loppuun, satuin kuitenkin saamaan paikan yksityiseltä puolelta ja he toivoo että alottaisin mahdollisimman pian. (elokuussa)

Millaisia kokemuksia teillä on määräaikaisen sopimuksen katkaisemisesta?

Oh on nytten lomilla joten kai marssittava aoh:n puheille tällä viikolla, hieman epäilyttää suhtautuminen kun tuntuu "olevan niin vaikea saada ylipäätänsä sijaisia":/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Itselläni on määräaikainen työsopimus ensivuoden alkuun, mutta pääsin nyt koulun penkille ja koulu alkaa syyskuussa.

Menin johtajan pakeille, kerroin syyn, ja hän totesi vain että onhan sinne kouluun mentävä. 14vrk irtisanomisaika.

Kaupungilla työskentelen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voin olla väärässä ja toivottavasti joku vahvistaa käsitykseni tai valistaa minua, mutta minun tietääkseni määräaikaisen sopimuksen voi purkaa vain yhteisymmärryksessä. Siis tarkoitan sitä että jos työntekijä haluaa sopimuksen lopettaa niin työnantajan ei ole pakko suostua siihen. Eikä toisinpäin. Tietysti mahdollisen koeajan jälkeen.

Itse en kyllä ole kuullut kuin yhdestä tapauksesta jossa työnantaja ei suostunut purkamaan sopimusta vaikka työntekijä olisi tahtonut ja se ei ollut hoitoalalla. Varmaan useimmiten on niin että työnantajat eivät tahdo vastentahtoisia työntekijöitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voin olla väärässä ja toivottavasti joku vahvistaa käsitykseni tai valistaa minua, mutta minun tietääkseni määräaikaisen sopimuksen voi purkaa vain yhteisymmärryksessä. Siis tarkoitan sitä että jos työntekijä haluaa sopimuksen lopettaa niin työnantajan ei ole pakko suostua siihen. Eikä toisinpäin. Tietysti mahdollisen koeajan jälkeen.

Melko yleistä on että ainaki isommilla kunta-ta:jilla on määräaikaisissakin työsopimuksissa irtisanomisajat nykyään ja ihan laillisiahan ne on jos on mustaa valkosella.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en kyllä ole kuullut kuin yhdestä tapauksesta jossa työnantaja ei suostunut purkamaan sopimusta vaikka työntekijä olisi tahtonut ja se ei ollut hoitoalalla. Varmaan useimmiten on niin että työnantajat eivät tahdo vastentahtoisia työntekijöitä.

Kai ne osaa laskea sen, että on halvempaa palkata uusi työntekijä kuin maksaa sairaslomapalkkaa monta kuukautta ja sen lisäksi palkata sijainen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Millaisia kokemuksia teillä on määräaikaisen sopimuksen katkaisemisesta?

Määräaikainen työsopimus sitoo molempia osapuolia. Työntekijä ja työnantaja ovat keskenään sopineet, että työsuhde on voimassa tietyn ajan jonka jälkeen se päättyy.

Periaatteessa määräaikaisesta työsopimuksesta ei puolin tai toisin voi luistaa ilman, että siihen on erikseen sovittu irtisanomisaika tai koeaika, mutta käytännössä tilanne on toinen. Yleensä työnantajan kanssa voi sopia, että kesken määräaikaisuuden työsuhde voidaan päättää työntekijän toiveesta, sillä eihän kukaan väkisin tule ketään kotoaan töihin hakemaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että tällaisessa tilanteessa työnantajalla on oikeus vaatia työntekijää korvaamaan tästä aiheutuneet kulut. Käytännössä se kai olisi uuden työntekijän hankkimiseen liittyvät kulut.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4 §

Irtisanomisajan noudattamatta jättäminen

Työnantajan, joka on irtisanonut työsopimuksen noudattamatta irtisanomisaikaa, on maksettava työntekijälle korvauksena täysi palkka irtisanomisaikaa vastaavalta ajalta.

Työntekijä, joka ei ole noudattanut irtisanomisaikaa, on velvollinen suorittamaan työnantajalle kertakaikkisena korvauksena irtisanomisajan palkkaa vastaavan määrän.

Jos irtisanomisajan noudattaminen on laiminlyöty vain osittain, korvausvelvollisuus rajoittuu noudattamatta jääneen irtisanomisajan osan palkkaa vastaavaksi.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse purin määräaikaisen sopimuksen koeajan jälkeen. Keskustelin työnantajan kanssa ja kerroin syyt miksi haluan vaihtaa työpaikkaa ja hän ymmärsi hyvin ja saatiin purettua sopimus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4 §

Irtisanomisajan noudattamatta jättäminen

Työnantajan, joka on irtisanonut työsopimuksen noudattamatta irtisanomisaikaa, on maksettava työntekijälle korvauksena täysi palkka irtisanomisaikaa vastaavalta ajalta.

Työntekijä, joka ei ole noudattanut irtisanomisaikaa, on velvollinen suorittamaan työnantajalle kertakaikkisena korvauksena irtisanomisajan palkkaa vastaavan määrän.

Jos irtisanomisajan noudattaminen on laiminlyöty vain osittain, korvausvelvollisuus rajoittuu noudattamatta jääneen irtisanomisajan osan palkkaa vastaavaksi.

http://www.finlex.fi...a/2001/20010055

Tämä pykälä ei suoranaisesti koske määräaikaista työsopimusta, sillä siitä ei voi irtisanoutua tai irtisanoa ellei asiasta ole erikseen sovittu. Määräaikaisessa työsopimuksessa ei normaalisti tunneta irtisanomisaikaa, joten sitä ei myöskään voi jättää noudattamatta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...