Jump to content
MAINOS

Aamupesut kotihoidossa


lemonie

Recommended Posts

Kertokaas uteliaalle, että kuinka teillä töissä tehdään yleensä alapesut aamuisin (siis vessakäynnin yhteydessä, pöntöllä istuen)?

Mietin vaan, että kun olen opiskelija ja nähnyt erilaisia käytäntöjä, että mikä se nyt olisi se kätevin ja puhdistavin tapa..

Kun hyvin yleistä on se, että hoitaja vaan suihkuttaa vettä sinne alapäähän ja asiakas itse kuivaa pyyhkeellä.

Tuntuu siltä, että tuleekohan tuolla tavalla nyt kovin puhdasta kun yön on kumminkin muhinut jonkinlaisessa vaipassa ja varsinkin kookkaan ihmisen ollessa kyseessä, niin aika hankala suihkuttaa edestä ja takaa.. :blink: eikä tuhrut lähde pelkällä suihkulla..

Tai sitten pesulapulla+tenasetillä vaan hieman pyyhitty päällisin puolin muutamalla vedolla silloin kun asiakas istuu.. Ja näin tehty, oli kyseessä sitten mies tai nainen..

Että miten tässä nyt sitten itse tekis? Neuvokaas aloittelijaa ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kertokaas uteliaalle, että kuinka teillä töissä tehdään yleensä alapesut aamuisin (siis vessakäynnin yhteydessä, pöntöllä istuen)?

Mietin vaan, että kun olen opiskelija ja nähnyt erilaisia käytäntöjä, että mikä se nyt olisi se kätevin ja puhdistavin tapa..

Kun hyvin yleistä on se, että hoitaja vaan suihkuttaa vettä sinne alapäähän ja asiakas itse kuivaa pyyhkeellä.

Tuntuu siltä, että tuleekohan tuolla tavalla nyt kovin puhdasta kun yön on kumminkin muhinut jonkinlaisessa vaipassa ja varsinkin kookkaan ihmisen ollessa kyseessä, niin aika hankala suihkuttaa edestä ja takaa.. :blink: eikä tuhrut lähde pelkällä suihkulla..

Tai sitten pesulapulla+tenasetillä vaan hieman pyyhitty päällisin puolin muutamalla vedolla silloin kun asiakas istuu.. Ja näin tehty, oli kyseessä sitten mies tai nainen..

Että miten tässä nyt sitten itse tekis? Neuvokaas aloittelijaa ;)

Jos potilas pystyy seisomaan.esim. ottaen kaiteesta tukea niin sitten vetäisee pesulapuilla ja pesuvoiteella. Siinä on parhaat accessit jokaiseen luukkuun mikä vuotaa eritettä. Jos taas ei pysty seisomaan niin ihan normi vuodepesut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suihkytan alapesun ja potilaan noustessa ylös pyyhin pesuvoiteella kaiken ja kuivaus hoituu samalla.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pöntöllä istuessa suihkutan edestä huolella nivuset, genitaalit. Ja olen näistä kyllä todella tarkka, en vain suihkauta sinnepäin (tosin kyseessä ei kotikuntoiset asiakkaat). Takapuolelle suihkutan vettä lähinnä sen verran, että kankuista ym lähtisi yön tuoksut pois, ja sitten asiakkaan seistessä otan pesuvoiteella ja -lapulla kunnolla sieltä mihin suihku ei hyvin yllä. Joskus kuivaan jo ennen ylös nousemista etupuolta, esim vatsan alusta ja nivusia jos sattuu runsasmuotoisempi asiakas.

Mutta siis kookkaallakin ihmisellä etupuolen kyllä yleensä saa suihkutettua, täytyy vaan reippaasti toisella kädellä siirrellä tiellä olevaa tavaraa syrjemmälle :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän tiimissä ei oo yhtään vuodepotilasta. Alapesu tehdään pöntöllä istuen käsisuihkulla. Joillain HARVOILLA saattaa olla pesuvoidetta + pesulappuja kotona. Harvemmin on koska kotihoidon asiakkaathan ostaa/ maksaa lähes kaiken itse, eikä heillä yksinkertaisesti ole kaikilla rahaa / halua sijoittaa ko. tarvikkeisiin.

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hanskat käteen ja käsisuihkulla. Pese Ihan niin kuin pesisit itsesi. Kotihoidon asiakkaat ovat yleensä sen kuntoisia, että ohjattuna monikin pystyy sen tekemään itse, jos auttaa käsisuihkun kanssa.

Mulla oli kerran miesasiakas jolle oli tehty alapesut aamuisin jo parin vuoden ajan. Kerran kehoitin häntä pesemään itse itsensä ja pitelin vain käsisuihkua. Hetkeen ei tapahtunut mitään ja pappa oli hämillään. Katsoi sitten silmiin ja pyysi hanskoja....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...