Jump to content
MAINOS

Vastavalmistuneen nolot kysymykset...


Timo13

Recommended Posts

Haiskahtaisko nyt hiukan koulutehtävältä? :)

https://www.google.lv/search?q=aitiopaineoireyhtymä&oq=aitiopaineoireyhtymä&aqs=chrome..69i57.4843j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

"Raajojen aitiopaineoireyhtymässä oireiden osalta pätee edelleen vanha viiden P:n sääntö: ”painful onset, pallor, paresthesia, paralysis, pulselessness”. Tärkein raajan aitiopaineoireyhtymän oireista on kipu. Kipu voi olla suhteettoman kovaa vammaan nähden ja reagoida huonosti kipulääkkeille. Tuntopuutoksia voi esiintyä, varsinkin kahden pisteen erotuskyky voi olla heikentynyt. Palpaatiossa voidaan havaita kovat lihasaitiot." Finnanest

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
27.4.2018 klo 11.59, Kunkku kirjoitti:

Uudet tuulet taas puhaltaa, kommentoin tässä ketjussa kun asiaa käsitelty pitkään edellä.

Q-syte ei kuulemma sovi käytetäväksi PICC ja laskimoportin kanssa, koska liikaa painetta muodostuu. Tähän tulossa meillä joku uusi tuote, ei ole vielä tiedossa mikä.

Näin on, sama ohje meidän puljussa. Korvaava tuotekin jo tuli, aikamoinen mötikkä :o Merkkiä en muista. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

37 minuuttia sitten, Kotsari kirjoitti:

Näin on, sama ohje meidän puljussa. Korvaava tuotekin jo tuli, aikamoinen mötikkä :o Merkkiä en muista. 

Voisko olla Braunin Caresite? Ainakin mötikkä kuvaus sopisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2 tuntia sitten, Kotsari kirjoitti:

Näin on, sama ohje meidän puljussa. Korvaava tuotekin jo tuli, aikamoinen mötikkä :o Merkkiä en muista. 

Osaisko joku selittää miten tämä paineen muodostus tapahtuu? Tarvittava huuhtelu on niin voimallinen että siitä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: vastavalmistunut

Täällä kirjoittelee vastavalmistunut sh, joka on ollut nyt työelämässä 1kk. Olen alkanut kyseenalaistamaan oikeaa alanvalintaa ja miettimään muita opintoja. Työ on hyvin raskasta ja vastuullista, ja etenkin työn vastuullisuus on alkanut jopa pelottamaan.  Vielä olisi 3 kk edessä töitä sopimuksen mukaan. Kuuluuko tällaiset tuntemukset työelämään siirtymiseen? Vapaa-aikana murehdin lähes koko ajan teinkö kaiken oikein työssäni. Olen koko opintojeni ajan välillä miettinyt tuliko valittua oikea ala, välillä ala tuntuu oikealta ja välillä taas ei. Eniten pelottaa se, että joku kuolee virheeni takia. Mietinkin, että olenko liian herkkä ja stressaantunut hoitoalalle. Toisaalta, en tiedä mikä muu minua kiinnostaisi ja pidän hoitoalaa hyvin mielenkiintoisena.

 

Vielä loppuun, kertokaas vinkkejä kanylointiin. Olen umpisurkea siinä eikä kehitystä näy harjoittelun myötä...:(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: vastavalmistunut
42 minuuttia sitten, Vieras: vastavalmistunut kirjoitti:

Täällä kirjoittelee vastavalmistunut sh, joka on ollut nyt työelämässä 1kk. Olen alkanut kyseenalaistamaan oikeaa alanvalintaa ja miettimään muita opintoja. Työ on hyvin raskasta ja vastuullista, ja etenkin työn vastuullisuus on alkanut jopa pelottamaan.  Vielä olisi 3 kk edessä töitä sopimuksen mukaan. Kuuluuko tällaiset tuntemukset työelämään siirtymiseen? Vapaa-aikana murehdin lähes koko ajan teinkö kaiken oikein työssäni. Olen koko opintojeni ajan välillä miettinyt tuliko valittua oikea ala, välillä ala tuntuu oikealta ja välillä taas ei. Eniten pelottaa se, että joku kuolee virheeni takia. Mietinkin, että olenko liian herkkä ja stressaantunut hoitoalalle. Toisaalta, en tiedä mikä muu minua kiinnostaisi ja pidän hoitoalaa hyvin mielenkiintoisena.

 

Vielä loppuun, kertokaas vinkkejä kanylointiin. Olen umpisurkea siinä eikä kehitystä näy harjoittelun myötä...:(

Lisäksi tuntuu, että olen muuttunut ihmisenä. Ennen olin iloinen, vitsikäs ja rento ihminen. Nykyään olen vapaa ajallakin jotenkin varautunut ja ylihuolestunut kaikesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puhuminen yleensä auttaa!

Olisko joku opiskelukaveri tai luottotyökaveri jolle puhua? Tai joku esim opettaja jonka kanssa synkkasi hyvin kun koulusta ei vielä ole pitkä aika?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

55 minuuttia sitten, Vieras: vastavalmistunut kirjoitti:

Lisäksi tuntuu, että olen muuttunut ihmisenä. Ennen olin iloinen, vitsikäs ja rento ihminen. Nykyään olen vapaa ajallakin jotenkin varautunut ja ylihuolestunut kaikesta.

Onks sulla mitään spesifisiä pelkoja, vai vaan yleisiä "teen jotain tyhmää ja joku kuolee" -tyyppistä? Aina kun sulla on epävarma olo, pyydä et joku toinen tulee kaveriks/tarkistaa asian. 

Millasessa yksikössä oot töissä? Kuulostaa siltä, että oot saanu liian vähän perehdytystä, tai että oot liian haastavassa paikassa työkokemukseen nähden. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Aloittelija

Millaisia virheitä pelkäät? Täällä myös yksi melkein valmis ja nyt kesätöissä. Välillä nolottaa kun joku työkaveri kysyy että paljonko opintopisteitä minulla on jne ja tunnen itseni tyhmäksi. Mutta myös "tyhmiä kysymyksiä" pitää kysyä koska muuten ei voi oppia ja ala on vastuullinen. Koulussa sain aina 4 ja 5 kursseista mutta silti tuntuu etten osaa riittävästi. Tuntuu myös että asiat unohtuvat nopeasti jos niitä ei käytä töissä tai harjoittelussa... Itsellä ei ollut tätä ennen paljon työkokemusta sairaalasta joten minusta ymmärttetävää että asioita on unohtunut ja niitä pitää kerrata. Jos joku työkaveri ei ymmärrä sitä että asioita unohtuu jos niitä ei käytä, se on minusta häneltä typeryyttä.

Yksi esimerkki jota jäin miettimään on: onko hälyttävää jos pyelostooma-dreenistä tuleva virtsa on veristä? Eräs työkaveri (sh) sanoi että ei kiire, itse kokemattomana koen että siihen pitäisi reagoida äkkiä... 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä yksi nolo kysymys! Kun tiputetaan potilaaseen esim. antibiootti i.v. infuusiona niin kun infuusio on loppunut (kaikki lääke mennyt) alkaako letkusto työntämään potilaaseen ilmaa? Joissakin pakkausselosteissa lukee että ilmaembolian takia pitää olla tarkkana infuusion loppuvaiheessa? Pitääkö siinä kytätä vieressä että milloin viimeinen pisara on mennyt ja sitten äkkiä sulkea hana :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Letkuun voi mennä ilmaa mikäli letkussa ei ole suodatinta joka tämän estää. Tällöin letku täytyy ilmata tai vaihtaa ennen seuraavaa infuusiota. Ei se sieltä letkusta verenkiertoon kyllä periferisessä iv-yhteydessä itsekseen pääse. Keskuslaskimokatetrissa on teoriassa mahdollista että laskimon alipaine imee tyhjenneestä letkusta ilmaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tassa myos erittain tyhma kysymys jonka olen unohtanut sh-opinnoista: kun potilaalla on nestelista, ja jos potilas ei juo riittavasti vuorokauden aikana (esim. Kieltaytyy) niin milla iv-valmisteella vrk nesteen tarve korvataan ja miksi juuri silla valmisteella?  NaCl ilmeisesti, mutta miten NaCl korvaa nestevajeen?  Olen tyhma enka varmaan ikina saisi iv-lupia. Ja mika olikaan aikuisella vrk nestetarve? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enta onko eroa antibiootin tehossa,  vaikutuksessa yms jos potilas saa sen i.v. vs p.o? Miski joillekin potilaille annetaan juuri iv antibiootti eika p.o. antibioottia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

23 minuuttia sitten, Vieras: Tyhma kirjoitti:

Enta onko eroa antibiootin tehossa,  vaikutuksessa yms jos potilas saa sen i.v. vs p.o? Miski joillekin potilaille annetaan juuri iv antibiootti eika p.o. antibioottia?

Mitkäs ne erot olivatkaan farmakokinetiikassa i.v. ja p.o.? Äkkiä kertaamaan, jos tällanen perusasia on unohtunut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: sairaanhoitaja

Iv-antibiootit tehoavat paremmin. Saadaan vereen isompi pitoisuus kuin p.o-lääkkeillä. Muistahan nyt vielä kuitenkin kertailla teoriaa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

7/29/2018 klo 17.03, Vieras: Juuri valmistunit kirjoitti:

Mitä tapahtuu jos arteria kanyyliin laittaa lääkkeitä tai nestettä reilummin? 

 

Lääkkeitä ei saa laittaa arteriakanyyliin. Nestettähän sinne menee huuhtelun muodossa. Mutta muutoinhan oikea nesteytysreitti on laskimoon. En tarkalleen osaa sanoa mitä tapahtuu, mutta ei se hyväksi ole.

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

29.7.2018 klo 17.03, Vieras: Juuri valmistunit kirjoitti:

Mitä tapahtuu jos arteria kanyyliin laittaa lääkkeitä tai nestettä reilummin? 

- Lääkepitoisuus nousee liian suureksi tietyssä kudoksessa/kudoksissa ja saattaa aiheuttaa riippuen lääkeestä kudosnekroosia, laskimon kautta lääke jakautuu koko kropan tilavuuteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: terkkari

Luen aina uuden i.v. lääkkeen kohdalla pakkausselosteen, jotta tiedän miten lääke tulee annostella potilaalle. Pakkausselosteessa ei aina kuitenkaan lue, pitääkö lääke laimentaa ennen sen antamista potilaalle. Voidaanko ajatella, että jos laimentamisesta ei lue mitään pakkausselosteessa niin lääke annetaan "raakana"?  Monesti pakkausselosteessa lukee vain injektioliuos tai muuta vastaavaa sekä tyypilliset annostukset. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: r-labra

mitenkäs, jos henkilöllä on syystä x matalat leukosyyttiarvot pidempiaikaisesti, siis syy on tiedossa ja hoidossa, mutta leukkarit ajoittain aika paljonkin alhaalla, tätä myöten vastustuskyky alhaisempi, voiko kyseinen henkilö työskennellä terveydenhoitoalalla tänä aikana? Osastolla? Entä muunlaisessa, esim.vastaanottotyössä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

8.7.2018 klo 22.19, Vieras: Tyhma kirjoitti:

Tiedan kylla erot I.v ja p.o farmakokinetiikassa mutta mietin onko jotain muitakin eroja?  Ja varoitin etta on tyhma kysymys.

Farmakodynamiikassa on myös isoja eroja. PO menee ensikierron metabolian kautta (maksa toimii ns. tullina), kun taas IV:sti annettaessa lääke pääsee kroppaan ilman turvatarkastusta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: Opiskelijan hölmö kysymys

Ensiksi kiitos hyvistä vastauksista noihin aiempiin hyviin kysymyksiin. Mutta kertokaapa joku kun olen useita vierihoitoja tehneenä, miettinyt jo pitkään, onko vierihoitajan kiellettyä torkkua yövuorossa? =)

Totta kai tuo on vähintään epäsuotavaa. Lähinnä mietin, onko pieni torkku yhtä kiellettyä kuin intissä konsanaan vartiossa organisaation kannalta? Noloa ainakin allekirjoittaneelle kun mahtavat ammattilaiset sairaanhoitajat tulevat huoneeseen ja hups - yksi sankari torkkuu pää vinossa =). Osastovuorossa sitä laittaa itsensä liikkeelle jos ei potilaat järjestä liikettä mutta hämärässä hiljaisessa huoneessa... ZZZ ZZZ ZZZ...

t: Pasi "tulevaisuudessa valveillakin työvuorossa?"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...