Jump to content
MAINOS

Vastavalmistuneen nolot kysymykset...


Timo13

Recommended Posts

Kanyloimaan oppii vain kanyloimalla, mutta se taito on kyllä ihan mahdollista oppia, kunhan jaksaa harjoitella tarpeeksi toistoja. Itsekään en mikään maailman paras kanyloija ole, mutta suurin osa nykyään kyllä onnistuu. Vaikka olisi kuinka hyvä pistäjä, joskus on vaan huono päivä ja ei se silloin onnistu, mutta joku muu voi kanyylin saada helpostikin.

Yksi asia, mikä itselle aiheutti alussa ongelmia, oli se, että kun neula on suonessa, ei varsinainen kanyyli vielä välttämättä kunnolla ole, koska neulan kärki toki on kanyylin ulkopuolella pistämisen mahdollistamiseksi. Kun saan verta kammioon, työnnän yleensä kanyylia vielä varovasti loivasti eteeinpäin, ennenkuin lähden ottamaan neulaa taaksepäin. Jos verta ei siinä vaiheessa tule kanyyliin, voi koko kanyylia vetää varovaisesti hieman taaksepäin, kunnes verta toivottavasti tulee, jonka jälkeen kanyyli sujahtaa suoneen. Huonosuonisia kanyloivien anestesialääkäreiden olen osastolla myös nähnyt usein näin tekevän.

Pistopaikkoina suosin ensisijaisesti suonten yhdistymiskohtaa siis sellaista, jossa kaksi suonta yhdistyy yhdeksi, jos vain sattuu sellainen hyvä paikka löytymään. Kun pistää juuri sen haarautumiskohdan alapuolelle ja vie kanyylia suoraan ylös, ei suoni pääse karkaamaan mihinkään eikä se myöskään kovin helposti puhkea. Joillakin ihmisillä suonet muljuvat tosi helposti alta pois, vaikka kuinka pitäisi ihoa paikoillaan. Silloin voi myös pistää (vahingossa tai tahallaan) juuri suonen viereen ja sitten kanyloida suonen siitä.

Yleisestikin ottaen hyvän pistopaikan löytäminen on jo puoliksi kanyloitu eli siihen kannattaa käyttää aikaa. Jos suonet ovat pieniä ja/tai ääreisverenkierto huono, esim. lämpöpakkauksen käyttö on myös hyvä kanyloimisen helpottamiseksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Siinä kohtaa kun verta tulee indikaattorikammioon on usein liian aikaista vetää neulaa ulos kanyylista. Vasta neulan kärki on suonessa ja pitää edetä vielä niin paljon (1-3mm) että se varsinainen kanyyli (muoviputki) on myös suonessa. Havainnekuva kaivettu googlella tuolta: http://nikhilthegrizzlybear.blogspot.fi/2013/08/the-ultimate-cannulation-and.html

cannula+close+up.jpg

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

6 tuntia sitten, Pikkulohari kirjoitti:

Moi, oon saanu i.v luvat pari viikkoa sitten ja mulle on kauheana ongelmana se, etten saa kanyylia suoneen ja myös "pistotekniikkani" tekee jonkun verran kipeetä potilaille. :( Joudun koko ajan pyytämään apua kokeneemmalta ja turhauttaa kun tiedän, että muillakin on kiire. Koitan kompensoida sillä, että tarjoan apuani heille. Kun annoin näytön niin ei ollut mitään ongelmaa kanyloinnissa...

Mulle on sanottu nyt, että aloita mahdollisimman alhaalta kädestä ja etene ylöspäin kun etsin suonia. Kyynärvarren suonet pitää säästää verinäytteenotolle, jos vain mahdollista. Onko mitään muita vinkkejä, joilla saisin valittua mahdollisimman hyvän pistopaikan? Koitan pitää ihoa paikoillaan ennen pistoa kahdella sormella.  Loivennan pistokulmaa ja otan neulaa taakse siinä kohtaa kun verta tulee kammioon, mutta siinä kohtaa sitten käy niin, että suoni puhkeaa tai sitten jostain muusta syystä verta ei enää tulee (kanyylin letkuosa/katetri luiskahtaa pois paikalta kun lähden viemään sitä suoneen?)... Koitan olla pistämättä sellaisiin suoniin, jotka haarautuu tai en tunne sormilla.  Oon kauhean stressaantunut tästä.

Itse taistelin jossain vaiheessa samankaltaisen ongelman kanssa. En tiedä, onko tässä kyse siitä, mutta minulla auttoi se, että kun verta tulee kammioon, työnnän kanyylia vielä hieman suoneen ennen kuin vedän neulaa ulospäin. Näin kanyyli lähtee paremmin "uimaan" suonessa, eikä ainkaan itsellä enää tapahdu juurikaan tuota ilmiötä mitä kuvasit. Onnistuneiden kanylointien määrä kasvoi huomattavasti kun tajusin tämän.

 

EDIT. Empäs huomannut, että muut olivat jo saman asian ehtineet kertoa. No, tulipahan toistettua.

Muokattu - Olaff
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

26.6.2017 klo 17.01, Pikkulohari kirjoitti:

Mulle on sanottu nyt, että aloita mahdollisimman alhaalta kädestä ja etene ylöspäin kun etsin suonia. Kyynärvarren suonet pitää säästää verinäytteenotolle, jos vain mahdollista. Onko mitään muita vinkkejä, joilla saisin valittua mahdollisimman hyvän pistopaikan? Koitan pitää ihoa paikoillaan ennen pistoa kahdella sormella.  Loivennan pistokulmaa ja otan neulaa taakse siinä kohtaa kun verta tulee kammioon, mutta siinä kohtaa sitten käy niin, että suoni puhkeaa tai sitten jostain muusta syystä verta ei enää tulee (kanyylin letkuosa/katetri luiskahtaa pois paikalta kun lähden viemään sitä suoneen?)... Koitan olla pistämättä sellaisiin suoniin, jotka haarautuu tai en tunne sormilla.  Oon kauhean stressaantunut tästä.

Sopivaa kanylointipaikkaa lähdetään etsimään sieltä kämmenselästä, jos ei löydy niin kyynervarresta. Jos pitää kanyloida isolla kanyylilla nopsasti, niin se on se kyynertaipeen suonet. Muuten se kyynertaive kannattaa antaa olla rauhassa. Kokemattomana en myöskään pistelisi ranteen sisäpuolelle yhtään mitään kun siellä on valtimot ja hermot.

Veikkaan, että teet vähän samaa virhettä kuin itse aikoinaan. Yleensä ne suonet on aivan ihon pinnalla, eli niistä helposti pistää läpi jos sitä kanyylia ei vie ihan vaakatasossa.

Suonikanyylin laitto on alkuun hyvinkin psyykkinen suorite, siihen pitää ruveta ihan rauhassa ja unohtaa siksi aikaa muut asiat. Hyvin näkyvää ja täyttynyttä suonta on helpoin kanyloida. Suonet saa käsivarresta näkymään parhaiten kun kun laittaa potilaan lähelle sängynreunaa makaamaan, nostaa päätyä ylös ja potilas pystyy silloin laskemaan käden roikkumaan sängynreunalta. Kun nostat sänkyä riittävästi niin sinulla on hemmetin optimaaliset olosuhteet kanyloida. Ensimmäisen staasin voi laittaa olkavarteen, jos se ei tuota toivottua tulosta niin toisen voi parin minuutin päästä laittaa lisäksi kyynervarteen. Staassi pitää olla napakasti. Jos pistät suonen paskaksi, niin staasit irti, pistokohtaan reilu määrä taitoksia ja staasi painamaan pistokohtaa. Näin ei synny mustelmia ja samaa kohtaa voi kanyloida jonkun ajan päästä uudestaan.

Jos olet sellaisessa paikassa jossa kanyloidaan päivittäin, niin pyydä joku asiasta kiinnostunut katsomaan että mitä mahdat tehdä väärin. On harmi jos siitä kanyloinnistä pääsee muodostumaan sellainen peikko, koska sitten stressaat vain lisää.
 

 

Muokattu - Kunkku
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla oli opiskeluaikana kanylointi niin hankalaa etten saanut koulussa yhtään onnistunutta suoritusta, tästä syystä pelkäsin ko. toimenpidettä niin paljon etten saanut kanyloitua edes pelastusopiston testeissä. Sitten kun pääsin työharjoittelussa kanyloimaan sillä lailla ettei tähän liittynyt mitään testaus-arviointi- tai näyttötilannetta, niin sain ensimmäisiä onnistuneita suorituksia, niin sitten vasta homma lähti luonnistumaan. Ea-polilla olinkin sitten lopulta aina se joka haettiin kanyloimaan jos ei toisilla onnistunut. 

Mutta juuri tuo parin millin työntö kammion täyttymisen jälkeen on aivan elimellinen. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

5 tuntia sitten, Kunkku kirjoitti:

Sopivaa kanylointipaikkaa lähdetään etsimään sieltä kämmenselästä, jos ei löydy niin kyynervarresta. Jos pitää kanyloida isolla kanyylilla nopsasti, niin se on se kyynertaipeen suonet. Muuten se kyynertaive kannattaa antaa olla rauhassa. Kokemattomana en myöskään pistelisi ranteen sisäpuolelle yhtään mitään kun siellä on valtimot ja hermot.

Täältä röntgenistä semmoset terveiset että mielellään vihreä kanyyli ja kyynärtaipeeseen niin kestää kaikki varjoaineruiskutukset. Kämmenselästä menee suonet rikki jos aletaan ruuttaamaan varjoainetta 4-5 ml/s tiettyihin tutkimuksiin. (ja tuntuu muuten potilaasta aika pahaltakin vaikkei meniskään)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

26.6.2017 klo 17.01, Pikkulohari kirjoitti:

Mulle on sanottu nyt, että aloita mahdollisimman alhaalta kädestä ja etene ylöspäin kun etsin suonia. Kyynärvarren suonet pitää säästää verinäytteenotolle, jos vain mahdollista. Onko mitään muita vinkkejä, joilla saisin valittua mahdollisimman hyvän pistopaikan? Koitan pitää ihoa paikoillaan ennen pistoa kahdella sormella.  Loivennan pistokulmaa ja otan neulaa taakse siinä kohtaa kun verta tulee kammioon, mutta siinä kohtaa sitten käy niin, että suoni puhkeaa tai sitten jostain muusta syystä verta ei enää tulee (kanyylin letkuosa/katetri luiskahtaa pois paikalta kun lähden viemään sitä suoneen?)... Koitan olla pistämättä sellaisiin suoniin, jotka haarautuu tai en tunne sormilla.  Oon kauhean stressaantunut tästä.

Jatka suonen suuntaisesti milli pari eteenpäin, kun kammio täyttyy verellä, niin varmistut siitä, että myös kanyyli on suonessa, eikä pelkkä kärki.

Kun vedät neulaa pois suonesta, eikä veri enää nouse kanyyliin, voit koittaa vetää kanyyliä rauhallisesti taaksepäin, jolloin kanyyli voi päätyä takaisin suoneen, jos pisto on mennyt suonesta läpi. 

Vaikea neuvoa, kun ei näe pistotekniikkaasi, mutta kahvikupin sanoi, toistoja toistoja toistoja. Ja voit lohduttautua sillä, että vaikka olisi kuinka paljon vuosia takana, niin joskus menee joskus ei. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koulussa ei mennyt kertaakaan sisään, harjoitteluissa kahdesti. Yhdessä harjoittelussa oli myös ohjaaja joka ei antanut pistää ollenkaan vaikka se harjoitteluun kuului... Nyt kuitenkin töissä näyttöä antaessa meni ensimmäisellä yrityksellä sisään. Eniten auttoi tuo työnnä vielä vähän vinkki. Hirveän stressaavaa kanylointi on mulle huonojen kokemusten myötä, mutta joka kerta aion yrittää kun tilaisuus tarjoutuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

28.6.2017 klo 16.17, kahvikuppi_ kirjoitti:

Täältä röntgenistä semmoset terveiset että mielellään vihreä kanyyli ja kyynärtaipeeseen niin kestää kaikki varjoaineruiskutukset. Kämmenselästä menee suonet rikki jos aletaan ruuttaamaan varjoainetta 4-5 ml/s tiettyihin tutkimuksiin. (ja tuntuu muuten potilaasta aika pahaltakin vaikkei meniskään)

Kaikki potilaat eivät päädy välttämättä missään vaiheessa varjoainetutkimukseen ja se hoitoaika sairaalassa voi olla pidempi kuin kanyylin käyttöikä. Sitäpaitsi jos potilas ei ymmärrä pitää kyynärvartta suorana, vaan vääntää sen koukkuun niin mikään ei tipu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos vaan kapasiteetti riittää niin kannattaa koittaa muistaa kysyä itseltään ennen tipan laittoa onko näköpiirissä varjoainetutkimuksia. Jos ollaan päivystyksessä neurologisten oireiden kanssa niin kannattanee panostaa siihen isompaan ja sentraalisempaan ja jos taas mummo on vaan kuiva ja ollaan pth vuodeosastolla niin pienempi ja perifeerisempi lienee yleensä paikallaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri nyt, jupet kirjoitti:

Jos vaan kapasiteetti riittää niin kannattaa koittaa muistaa kysyä itseltään ennen tipan laittoa onko näköpiirissä varjoainetutkimuksia. Jos ollaan päivystyksessä neurologisten oireiden kanssa niin kannattanee panostaa siihen isompaan ja sentraalisempaan ja jos taas mummo on vaan kuiva ja ollaan pth vuodeosastolla niin pienempi ja perifeerisempi lienee yleensä paikallaan...

Hemodynaamisesti epävakaa, sisäinen vuoto epäily, akuutti vatsa, avh-oireet jne. Niin noihin olen lähtökohtaisesti yrittänyt sen ison kanyylin laittaa tai pyrkinyt ainakin jättämään ne parhaat paikat vapaaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vastavalmistunut

Jos laittaa ab:n kolmitiehanan kautta, pitääkö hana laittaa kiinni sivutippaan päin, kun vaihdat keittosuolaan? Mä tein eilen noin, vaikka jälkeenpäin ajateltuna eihän sitä huuhdella tarvi kun aukiolo tippa on.. kauhea ressi.. hana siis oli auki potilaaseen ja sivutippaan kun vaihdoin ruiskua.. onko ilmaembolian vaara?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

10 tuntia sitten, Vieras: Vastavalmistunut kirjoitti:

Jos laittaa ab:n kolmitiehanan kautta, pitääkö hana laittaa kiinni sivutippaan päin, kun vaihdat keittosuolaan? Mä tein eilen noin, vaikka jälkeenpäin ajateltuna eihän sitä huuhdella tarvi kun aukiolo tippa on.. kauhea ressi.. hana siis oli auki potilaaseen ja sivutippaan kun vaihdoin ruiskua.. onko ilmaembolian vaara?

Jos kyseessä oli perifeeriseen kanyyliin menevä infuusio niin ei ole ilmaemboliariskiä.

Jos taas kyseessä oli keskuslaskimokanyyli niin on olemassa ilmaemboliariski.

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vastavalmistunut
9 tuntia sitten, holbs kirjoitti:

Jos kyseessä oli perifeeriseen kanyyliin menevä infuusio niin ei ole ilmaemboliariskiä.

Jos taas kyseessä oli keskuslaskimokanyyli niin on olemassa ilmaemboliariski.

Perifeerisestä oli kyse.. mietin tätä, koska muistelin itse, että mulle ois näytetty että hana voi olla auki kun vaihtaa ruiskua mutta tuossa tilanteessa, ku toinen hoitaja tuli paikalle nii sano että hana kiinni ku vaihdoin.. ja sit säikähdin et kävi vahinko ekan huuhtelun kohdalla.. nyt toki suljen sen aina ettei tarvi miettiä..

Onko muuten muita jotka jää vapaille miettimään menikö joku vikaan? Oon ollu kuukauden ensimmäisessä sh työpaikassa ja välillä ihan ahdistaa et jos jotain on sattunu/just et oon käsittäny jotain väärin tms.. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähinnä vaara että tulee sotkua, sieltä aukinaisesta liittimestä valuu ennen pitkää sitä infuusionestettä (tai verta potilaan asennosta yms riippuen) jos se on auki ulkomailmaan.

Perifeerisessä laskimoyhteydessä siis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

7 tuntia sitten, Vieras: Vastavalmistunut kirjoitti:

Onko muuten muita jotka jää vapaille miettimään menikö joku vikaan? Oon ollu kuukauden ensimmäisessä sh työpaikassa ja välillä ihan ahdistaa et jos jotain on sattunu/just et oon käsittäny jotain väärin tms.. 

Sillon kun vielä sijaistin sh.ta opiskeluaikana niin tuli välillä vapailla mietittyä ja ahdistuttua. Olen nyt huomannut, että mitä tarkemmin kirjaan niin sitä vähemmän jään vatvomaan vapaa-ajalla. Toki varmaan varmuuttakin tullut jonkun verran työntekoon.

 

Asioden varmistaminen tuplasti ja triplasti ennen toimenpiteitä haittaa vähemmän ku haittatapahtumista ilmoittelu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Hei kiitos tosi paljon vinkeistä. Oon nyt pari kertaa saanut ite kanyloitya mutta paljon vielä tarviin harjotusta. Tuo on kanssa tosi hyödyllistä tietää, että minkä kokoisen kanyylin laittaa. Se paikka missä olen niin potilailla on usein tosi huonot suonet ja aika usein anelääkärilin joutuu laittamaan kanyylin.

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: AnnaElisa

Hei! Muistelen kuulleeni kokeneemmalta kollegalta joskus, ettei infuusioletkuston ilmaluukkua saisi avata muovipulloissa, ainoastaan lasipulloissa. Onko näin ja mikä tähän on peruste? Olen kuitenkin nähnyt monen availevan niitä ja vasta eräs potilaskin pyysi avaamaan sen ilmaluukun, etteivät viimeiset antibioottitipat jää "huilaamaan". Kerroin vain potilaalle, että minun saamani opin mukaan sitä ei saa muovipullossa avata, mutta en osannut perustella sen tarkemmin. 

Jäin vain miettimään, että miksi. Liittyykö se jotenkin paineeseen vai mikä vois olla syynä? Vai olenko saanut kerrassaan ihan väärää tietoa? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

27 minuuttia sitten, Vieras: AnnaElisa kirjoitti:

Hei! Muistelen kuulleeni kokeneemmalta kollegalta joskus, ettei infuusioletkuston ilmaluukkua saisi avata muovipulloissa, ainoastaan lasipulloissa. Onko näin ja mikä tähän on peruste? Olen kuitenkin nähnyt monen availevan niitä ja vasta eräs potilaskin pyysi avaamaan sen ilmaluukun, etteivät viimeiset antibioottitipat jää "huilaamaan". Kerroin vain potilaalle, että minun saamani opin mukaan sitä ei saa muovipullossa avata, mutta en osannut perustella sen tarkemmin. 

Jäin vain miettimään, että miksi. Liittyykö se jotenkin paineeseen vai mikä vois olla syynä? Vai olenko saanut kerrassaan ihan väärää tietoa? 

Mä oon oppinut että lasipullossa ilmaluukku pitää avata. Mutta en oo koskaan kuullutkaan että muovipullon kanssa ei saisi avata. 

Oiskohan kyseessä väärinymmärrys tms?

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: AnnaElisa
42 minuuttia sitten, holbs kirjoitti:

Mä oon oppinut että lasipullossa ilmaluukku pitää avata. Mutta en oo koskaan kuullutkaan että muovipullon kanssa ei saisi avata. 

Oiskohan kyseessä väärinymmärrys tms?

Voi toki olla. Muistan vaan elävästi, kun hoitaja nimen omaan sanoi, että lasipullossa pitää avata, muovipulloissa ei saa avata. Kaduttaa kun ei tullut kysyttyä syytä tähän. Mutta ehkä sillä vanhemmalla hoitajalla oli väärää tietoa. 😁 Toki on mahdollista, että olen myös kuullut/ymmärtänyt väärin. Tuota olen vaan siitä lähtien noudattanut ja jättänyt ne avaamatta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei siitä avaamisesta mitään haittaa ole normaalitilanteessa. Itse ei tule avattua, koska ei siitä ole mitään hyötyäkään. Kai joku satasen muovipullo voi tyhjentyä helpommin kun saa korvausilmaa, en ole seurannut? Kai siinä on teoreettinen riski, että ilman mukana infuusioon joutuu patogeenejä, jos systeemi ei ole suljettu.

Alkuviikosta juuri tosin havaitsin, että jos se korkki on auki niin paineinfuusion aikana sieltä valuu nesteet pihalle, eli silloin ei kannata avata. Muuten tuolla ei liene juuri muuta merkitystä kuin se, että lasipullo vaatii korvausilman, koska se ei mene kasaan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse avaan yleensä ilmaluukun aina muovipulloissakin ja kukaan ei ole koskaan minulle kyllä sanonut, että ei saisi avata. Syynä tähän on lähinnä juuri se, että esim. antibiootti-infuusion tipuessa vapaasti, hidastuu infuusion nopeus vähitellen muovipullon tyhjentyessä ilmeisesti muovipulloon syntyvän alipaineen vuoksi. Toki alipaineen ollessa tarpeeksi suuri, muovipullo painuu kasaan toisin kuin lasipullo, mutta infuusion vauhti hidastuu silti huomattavasti omien empiiristen havaintojen perusteella. Käytännössä joko infuusiossa menee huomattavasti kauemmin tai joudun välissä käymään nopeuttamassa sitä. Ilmaluukun avaamalla tuosta vaivasta pääsee eroon ja ainakin meillä on kaikki tippaletkut sellaisia, että kammion tyhjentyessä ilmaa kuitenkaan enää pääse letkuun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkäs hei ulosteen polttaman pepun/intiimialueiden hoito, mitä olette käyttäneet? Tähän mennessä yritetty ennaltaehkäisevästi Cavilonia ja sit Bepanthenia, mut nyt tarvitaan jo varmaankin järeämmät aseet... kun on niin kipeä että itkettää (ja siis ongelman syy jatkuu edelleen, selvitellään asiaa).

Olisko esim. Daktacortista mitään hyötyä? Ainakin muistan että sitä ollaan joskus käytetty, kun takapuolen/intiimialueiden alue punoittava. Sinkkivoidetta nyt ainakin tilasin apteekkista. Mietin vaan kun terkkarissa on tämän viikon ilmeisesti vain jotain kesäsijaisia, et josko heille osais ihan jo ehdottaa jotain... Kun on niin kipeä että itki ihan tänään (Parasetamol menee, mut ei sekään paljoa lohtua tuo, erit. kun herkästi kääntyy selälleen vaikka miten kyljelleenkin ollaan yritetty tukea).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ÄsHooTeeHoo
2 tuntia sitten, Gila kirjoitti:

Itse avaan yleensä ilmaluukun aina muovipulloissakin ja kukaan ei ole koskaan minulle kyllä sanonut, että ei saisi avata. Syynä tähän on lähinnä juuri se, että esim. antibiootti-infuusion tipuessa vapaasti, hidastuu infuusion nopeus vähitellen muovipullon tyhjentyessä ilmeisesti muovipulloon syntyvän alipaineen vuoksi. Toki alipaineen ollessa tarpeeksi suuri, muovipullo painuu kasaan toisin kuin lasipullo, mutta infuusion vauhti hidastuu silti huomattavasti omien empiiristen havaintojen perusteella. Käytännössä joko infuusiossa menee huomattavasti kauemmin tai joudun välissä käymään nopeuttamassa sitä. Ilmaluukun avaamalla tuosta vaivasta pääsee eroon ja ainakin meillä on kaikki tippaletkut sellaisia, että kammion tyhjentyessä ilmaa kuitenkaan enää pääse letkuun.

Olen samoilla linjoilla. Oman kokemukseni mukaan muovipullo ei mene riittävän hyvin kasaan, ainakaan satasen pullo antibiotteja tiputtaessa. Infuusio tippuu varmemmin ja tasasemmin, kun sen ilmaventtiilin aukaisee. Lasipulloissa se on tietenkin pakko aukaista, pussien kohdalla ei ole mitään syytä aukaista. Mutta en myöskään keksi miksi sen aukaiseminen olisi "ehdottomasti kiellettyä".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikissa yleisesti käytössä olevissa infuusioletkuissa on suodatin siinä ilmaluukussa joten patogeeneista ei taida olla erityisesti pelkoa.

Näitä "ainoita oikeita totuuksia" mitä saa ja ei saa tehdä ei pidä ilman perusteluita ja mielellään kirjallisia lähteitä uskoa alkuunkaan... Alalla on aivan liikaa urbaanilegendoja ja täysin perusteettomia uskomuksia liikkeellä.

Satasen muovipullo tosiaan ei oman havintoni mukaan oikeen tykkää tippua ilman korvausilmaa. Etenkään jos se heiluu edestakaisin autossa ajon aikana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...