Jump to content
MAINOS

Vastavalmistuneen nolot kysymykset...


Timo13

Recommended Posts

Vieras: Vierihoitolista
7 tuntia sitten, Vieras: Opiskelijan hölmö kysymys kirjoitti:

Ensiksi kiitos hyvistä vastauksista noihin aiempiin hyviin kysymyksiin. Mutta kertokaapa joku kun olen useita vierihoitoja tehneenä, miettinyt jo pitkään, onko vierihoitajan kiellettyä torkkua yövuorossa? =)

Totta kai tuo on vähintään epäsuotavaa. Lähinnä mietin, onko pieni torkku yhtä kiellettyä kuin intissä konsanaan vartiossa organisaation kannalta? Noloa ainakin allekirjoittaneelle kun mahtavat ammattilaiset sairaanhoitajat tulevat huoneeseen ja hups - yksi sankari torkkuu pää vinossa =). Osastovuorossa sitä laittaa itsensä liikkeelle jos ei potilaat järjestä liikettä mutta hämärässä hiljaisessa huoneessa... ZZZ ZZZ ZZZ...

t: Pasi "tulevaisuudessa valveillakin työvuorossa?"

Itsellä on hyvät kokemukset aikuis. psykpuolelta. Kun oli yön yli vierihoito niin silloinhan rerussit ovat vahvennettu muutenkin.Yököt teli listan että sama hoitaja on vierihoitajana max 2 h ja sit vaihto. 1 h oli mun mielestä hyvä. Sitten pääsi kahville ja jaloittelemaan osaston puolelle.Oli taas virtaa kun seuraava vierihoitovuoro alkoi.

Toivottavasti missään ei ole sitä käytäntöä enään että yksi ja sama tekee koko pitkän vierihoitovuoron.Onhan se raskasta.Tietty jos menet jonnekin jossa sinut on tilattu vierihoitajaksi niin kuvio voi mennä sitten miten menee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Laimennos: i.v. solumedrol? Entä millä vauhdilla?

Siipineula: puhdistus ja käyttö? Eihän sitä voi huuhdella kun s.c. potilaalla esim. Morkkua varten. Joten eikös se lääkemäärä jää siihen pieneen letkun pätkään?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi ei voisi s.c. menevää siipineulaa huuhdella? En nyt itse ainakaan keksi yhtäkään syytä... huuhtelutilavuuden tietty pitää olla pieni, esim 2x letkun ja neulan tilavuus voisi olla hyvä näin lonkalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Miten on, onko infuusionestepullon (vaikkapa NaCl 100ml) tulppa steriili ja käyttövalmis pois vedettävän folion alla? Vai tarvitseeko erikseen vielä  alkotufferilla puhdistaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riippuu pullon merkistä ja mallista. Tutustu tuotteen käyttöohjeisiin (jokaisessa laatikossa mukana ja varmaan löytyy valmistajan sivuilta myös).

Muistelen että erään tosi yleisen putelin valmistaja lupailee steriiliyttä. (Äläkä kumminkaan usko random netti-ihmisiä sanoo ne että on tai ei vaan tarkista.)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Olen äärimmäisen huono kanyloimaan. Toki yritän joka kerta kun siihen tulee mahdollisuus, mutta sitten joudun yleensä pyytämään kokeneen kollegan laittamaan sen kanyylin. Toki huonosuoniselle en lähde edes yrittämään. 

Mitä siis teen väärin? Saan kanyylin pistettyä suoneen, kammioon tulee verta. Tässä vaiheessa lähden kääntämään kanyylia suonen suuntaisesti. Usein tässä tökkää, kanyyli ei lähdekään uimaan suonessa ja joskus ihan jumittuu, ettei sitä saa eteen päin. Yritän ottaa kanyylia varovasti taakse päin, sitten jälleen eteen päin, liikuttelen sitä että löytäisin sen suonen jälleen. Yleensä tässä vaiheessa potilaalle tekee todella kipeää, sen näkee jo ilmeestä. Siinä vaiheessa yleensä luovutan. Olisiko konkareilla vinkkiä kanylointiin? Miten se onnistuu? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koita työntää sitä vähän enemmän eteenpäin neulan kanssa. Kuulostaa siltä, että vasta neulan kärki olisi mennyt suoneen ja se muovinen katetri ei löydä enää perille jos ottaa tuossa vaiheessa neulaa taaksepäin. Ja koulussa muistaakseni opettavat menemään aika isossa kulmassa suonen puhkaisuun saakka. Itse laitan alusta asti paljon loivemmin ja hyvin ne tuntuu menevän. 

Kyllä se sitten aikanaan alkaa sujua, kun on riittävä määrä toistoja alla. Laitat vaan niitä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
On 12/13/2018 at 10:56 AM, Guest sh-opiskelija said:

Mikä on takaisiniskuventtiili? Milloin sitä käytetään? Minkä näköinen se on? 

Sorry mutta pakko suositella googlea tämän tyyppiseen vaivaa.

Ja "takaiskuventtiili".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Työharjoittelussa ohjaajani käski tutkimaan vatsakipuisen potilaan ja kysyi että onko vatsa palpoiden pehmeä/myötäävä. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Eikös se ole automaattisesti myötäävä jos kerran pehmeäkin..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
On 4/8/2019 at 8:30 AM, Guest Makkara said:

Työharjoittelussa ohjaajani käski tutkimaan vatsakipuisen potilaan ja kysyi että onko vatsa palpoiden pehmeä/myötäävä. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Eikös se ole automaattisesti myötäävä jos kerran pehmeäkin..

Kysyisin itse ensimmäisenä ohjaajalta tästä asiasta. Myötääminen tarkoittaa varmaan sitä, että miten kudos käyttäytyy painaessa. Jos vatsa ei myötää niin vatsalihakset ovat jännittyneet (syynä esim. kipu tai vatsan alueen sairaus). Pehmeys taas on vaan sitä, miten kimmoisa/löysä iho on, tuntuuko siellä jotain ylimääräistä (tyrä nyt esimerkiksi). Jos laiha vanhus ei esim. ole ulostanut viikkoon niin vatsa on ihan pullea ja kivikova ulostemassan takia.

Haastavaa palpoinnissa on todella ylipainoiset potilaat, joiden vatsalihaksia ei pysty tunnustelemaan rasvakudoksen määrän takia... 

Kannattaa lukea aiheesta Akuutti vatsa ja vatsan alueen tutkiminen jos harjoittelupaikasta löytyy vaikka Akuuttihoidon käsikirjaa (tai vaikka Duodecimista).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
8.4.2019 klo 08.30, Vieras: Makkara kirjoitti:

Työharjoittelussa ohjaajani käski tutkimaan vatsakipuisen potilaan ja kysyi että onko vatsa palpoiden pehmeä/myötäävä. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Eikös se ole automaattisesti myötäävä jos kerran pehmeäkin.. Löydä halvin sähköyhtiö: Vertaahinta.com/sahkoyhtiot/

16.4.2019 klo 16.21, Pikkulohari kirjoitti:

Kysyisin itse ensimmäisenä ohjaajalta tästä asiasta. Myötääminen tarkoittaa varmaan sitä, että miten kudos käyttäytyy painaessa. Jos vatsa ei myötää niin vatsalihakset ovat jännittyneet (syynä esim. kipu tai vatsan alueen sairaus). Pehmeys taas on vaan sitä, miten kimmoisa/löysä iho on, tuntuuko siellä jotain ylimääräistä (tyrä nyt esimerkiksi). Jos laiha vanhus ei esim. ole ulostanut viikkoon niin vatsa on ihan pullea ja kivikova ulostemassan takia.

Haastavaa palpoinnissa on todella ylipainoiset potilaat, joiden vatsalihaksia ei pysty tunnustelemaan rasvakudoksen määrän takia... 

Kannattaa lukea aiheesta Akuutti vatsa ja vatsan alueen tutkiminen jos harjoittelupaikasta löytyy vaikka Akuuttihoidon käsikirjaa (tai vaikka Duodecimista).

Samaa mieltä. Kannattaa ensimmäisenä kysyä ohjaajalta.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei,

osaako joku suoralta kädeltä sanoa, että onko väärin käyttää suodatinneulaa kun vetää ruiskuun Aquaa/NaCl muovisesta pullosta (ei lagenula)? Eli ne muoviputelit, joista käännetään korkki auki? Mietin, että teoriassa pieniä mikromuovin osia sinne voi tippua. :D 

Aivot jäätyi totaalisesti. Katsoin jonkun opinnäytetyönä tehdyn opetusvideon, jossa sanottiin, että suodatinneulaa ei tarvitse käyttää. Ei sitä siinä toisaalta myöskään kielletty. Lääkeaineista taas pitää aina tarkistaa erikseen, saako niitä vetää ruiskuun suodatinneulalla.

Muokattu - Pikkulohari
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten ihmeessä se voisi olla väärin?

Suodattimen läpi ei saa vetää emulsioita tai kolloidiliuoksia (voivat erottua tai tehoaine suodattua pois) ja viskoosimpien aineiden vetäminen siitä läpi on käytännössä mahdotonta, mutta näiden lisäksi ei oikein tietääkseni ole syitä miksi ei saisi ja voisi käyttää.

  • Tykkää 1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Tässä tyhmä kysymys. Olen kirurgisella vuodeosastolla, jossa saattaa välillä olla liikkuvia asiallisia potilaita. Jotkut potilaat ovat niin omatoimisia, että ottavat osaston kaapista itse itselleen vaatteet ja pyyhkeet. 

Omatoimisuus on tietenkin hyvästä, mutta onko tuo hygienian kannalta sittenkään niin hyvä juttu sairaalaoloissa? Kun hoitajilta vaaditaan, että kaapeista otettaisiin tavarat desinfioiduin käsin, niin mietityttää että hoksaavatko kaikki potilaat välttämättä noudattaa samanlaista käsihygieniaa. Voiko siis tuolla perusteella kieltää potilasta ottamaan itse itselleen puhtaita vaatteita? En ole koskaan kieltänyt ketään, kun en tiedä onko minulla loppujen lopuksi siihen hyviä perusteluja, vai onko se vaan minun mutuilua että hoitajat vaan saisivat mennä osaston kaapeille. Vaatteitahan ne kuitenkin vaan ovat, eivätkä vaikka haavanhoitotuotteita, joita potilaalla ei pitäisikään olla mitään asiaa mennä itsenäisesti ottamaan (+ joiden kohdalla luonnollisesti pitäisi noudattaa Hyvää aseptiikkaa). 

Mitä mieltä tai minkälaiset ohjeet teidän osastoilla on asian suhteen? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Raseeminen adrenaliini? Ilmeisesti joissakin hengitysvaikeus-tilanteissa käytetään. Onko valmiina joku inhalaatioon tarkoitettu liuos vai tehdäänkö itse esim 1% addusta ja nakkelista?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Raseeminen adrenaliini on eri tuote, siinä on sekaisin 1:1 molempia adrenaliinin muotoja kun "normaali adrenaliini" on vain L-adrenaliinia. Erot on lähinnä se että raseeminen on halvempaa ja vahvuudet voi olla eri.

Suomessa ei tällä hetkellä pharmaca fennican mukaan ole myyntiluvallista raseemisen adrenaliinin valmistetta ollenkaan. (erityislupavalmisteita voi olla) 

Raseeminen on korvattavissa tavallisella (yleensä juurikin nakkeliin laimentaen) mutta ei omin päin vaan pysyväismääräyksen tai erillismääräyksen ohjeiden mukaan.

Muokattu - jupet
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Saako perifeeristä kanyylia huuhdella jos epäilee sen menneen tukkoon ja kanyyli ei ole ollut pitkään tukossa (esim alle 10min) ? Olen itse nähnyt että tippaletkustoa taitellaan/kierretään ja vapautuksen jälkeen tippa alkaa vetämään. Myöskin olen huomannut että kanyyli huuhdellaan Nacl ruiskulla. Kerkiääkö kanyyliin tulla niin merkittävä hyytymä jo muutamassa minuutissa että tuollainen huuhtelu voisi aiheuttaa keuhkoembolian potilaalle?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saa ja pitää huuhdella noin normaalitapauksissa. Huuhtelua se letkun kanssa härvääminenkin on.

Normaalissa käytössä normaali laskimokanyyli ei oikein kovinkaan realistisesti voi semmoista hyytymää kehittää että siitä keuhkoembolia syntyisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Kysymykseni ei aivan kuulu tämän topicin alle, mutta postaan kuitenkin.

Miten menettelet, jos asiakas alkaa puhumaan, että tykkää sinusta/haluasi viettää kanssasi enemmän aikaa/perheen perustusta ???? Kyseessä avh-asiakas.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

16 tuntia sitten, siriina kirjoitti:

Kysymykseni ei aivan kuulu tämän topicin alle, mutta postaan kuitenkin.

Miten menettelet, jos asiakas alkaa puhumaan, että tykkää sinusta/haluasi viettää kanssasi enemmän aikaa/perheen perustusta ???? Kyseessä avh-asiakas.

Kerron, että ihan kiva jos asiakas minusta tykkää, mutta siihen se jääköön, koska minulla on oma henkilökohtainen elämäni ja suhteemme hänen kanssaan on ainoastaan ammatillinen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
19.6.2012 klo 23.05, TKo kirjoitti:

 

Joo siis ei minulla siiä ollut epäselvyyksiä että terveydenhuollossa yleisesti työpaikan säännöt määrittävät aika paljon ja on ihan oma juttunsa mitä kannattaa tehdä ja mitä esim. velviran opas sanoo. Ihan vaan sitä hain että sanooko laki jotain tiettyä tästä asiasta. Siis että onko käsikauppalääkkeiden luovuttaminen asiakkaalle kiellettyä ilman lääkärin määräystä joko esim. terveydenhuollon ammattihenkilöiltä tai terveydenhuollon toimipisteissä.

 

En ole siis aikeissa mitenkään poiketa oman työpaikkani lääkärin laatimasta ohjeistuksesta, ihan vaan uteliaisuudesta tätä kysyn.

 

Ja en siis kysy eri paikkojen vaihtelevia käytäntöjä vaan ihan valtakunnallista lakia jos joku siitä tietää.

 

Tuohon voisin vasta et asia selvinnee helpommin osoitteesta finlex.fi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...