Jump to content
MAINOS

Esittäytyminen potilaalle


enfermeda

Recommended Posts

Hei!

Pohdin tässä miten minun pitäisi esittäytyä potilaalle. Olen aikaisemmalta koulutukseltani lähihoitaja ja nyt teen kesän sairaanhoitajan sijaisuutta. Sairaanhoitajan opinnoista olen suorittanut noin 180 op.

Sanonko potilaalle siis:

A) Hei. Olen sairaanhoitaja x

B) Hei. Olen sairaanhoitaja-opiskelija x

C) Jotain muuta

Työpaikalla sanoivat, että sanoisin olevani sairaanhoitaja, koska potilaat saattavat hämmentyä opiskelija-lisästä sekä koska teen sh:n sijaisuutta, jossa tittelini on sh. En kuitenkaan ole vielä valmistunut sairaanhoitaja, joten periaatteessa en saisi vielä käyttää kyseistä nimikettä. Ja toisaalta potilaalla on oikeus tietää, että olen vielä opiskelija..

Mitä mieltä olette?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Perehdytyksessä mut esiteltiin viimeksi kesäkätilönä ja lätkään kirjotin "kätilöharj." (Jos tittelinä pelkkä kätilöopiskelija, ehkä hieman sekoittava(?), harjoittelija antaa kuitenkin ilmi, etten ole vielä valmistunut). Mutta hyvä kysymys, samaa pohdin minäkin! Mitä mieltä muut?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

koska siut on palkattu sh:n sijaiseksi, niin sanoisin että sh x. Et ole opiskelijana, etkä harjoittelussa, vaan oot sairaanhoitajan sijainen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viime kesänä tein ensimmäistä kertaa sairaanhoitajan sijaisuutta opiskelijana, ja esittelin itseni aina sairaanhoitaja X:ksi. Kirjatessani minun piti kuittaukseen laittaa sairaanhoitajaopiskelija, ja myös nimikyltissä luki opiskelija. Virallisissa dokumenteissa ja asiakirjoissa kun ei voi esittää olevansa sairaanhoitaja kun ei sitä vielä ole. Näin meidät ohjeistettiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

miksi ei voi sanoa "päivää, olen hoitaja x" - näin et esittäydy minään mitä et ole? näin meillä kesätytöt ja -pojat esittäytyy eikä kukaan potilaista ole ruvennut ihmettelemään. itse asiassa, varsin useat henkilökunnastamme esittelevät näin, ja itsekin vastaan useimmiten puhelimeen tuollaja hoitajatittelillä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsekin mietin tuota, että sanoinsin olevani hoitaja. Pitänee kysyä vielä oh:n kanta tänään

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

koska siut on palkattu sh:n sijaiseksi, niin sanoisin että sh x. Et ole opiskelijana, etkä harjoittelussa, vaan oot sairaanhoitajan sijainen.

Mun mielestä tuntuis varsin kummalliselta että valmistumaton immeinen esittelis itsensä noin, oli se titteli sitten lh, kätilö tai se sh :blink:

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

koska siut on palkattu sh:n sijaiseksi, niin sanoisin että sh x. Et ole opiskelijana, etkä harjoittelussa, vaan oot sairaanhoitajan sijainen.

Mun mielestä tuntuis varsin kummalliselta että valmistumaton immeinen esittelis itsensä noin, oli se titteli sitten lh, kätilö tai se sh :blink:

Ääh, miusta siinä ei ole mitään ongelmaa. Mutta joo, ehkä se paras tapa ois vaan ilmaista ittensä sitten hoitajana.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ite valmistunut aikoja sitten ensihoitajaksi/sairaanhoitajaksi ja aina esitellyt itseni hoitajana ilman mitään etu- tai takaliitteitä. Eiköhän se potilas kysy, jos tarkempi titteli kiinnostaa eikä näe sitä nimineulasta lukea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

miksi ei voi sanoa "päivää, olen hoitaja x" - näin et esittäydy minään mitä et ole? näin meillä kesätytöt ja -pojat esittäytyy eikä kukaan potilaista ole ruvennut ihmettelemään. itse asiassa, varsin useat henkilökunnastamme esittelevät näin, ja itsekin vastaan useimmiten puhelimeen tuollaja hoitajatittelillä.

Ihan totta, en olekaan tullut ajatelleeksi. Mikä ahaa-elämys. 8)

Ja tarpeen vaatiessa nimineulasta näkee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osastonhoitajan kanta oli, että esittelen olevani sairaanhoitajajan sijainen

Meillä kiellettiin osastonhoitajan toimesta käyttämästä tuota "sijainen" tekstiä nimineulassa tai kirjatessa, johtuen siitä että sairaanhoitajan sijainen voi tarkoittaa myös ihan valmistunutta laillistettua sairaanhoitajaa, ja siksi erotukseksi piti opiskelijoiden käyttää "opiskelija"liitettä. Esittäytyä sai miksi halusi sanallisesti, mutta nimineulassa ja kirjauksissa siis piti olla noin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osastonhoitajan kanta oli, että esittelen olevani sairaanhoitajajan sijainen

Meillä kiellettiin osastonhoitajan toimesta käyttämästä tuota "sijainen" tekstiä nimineulassa tai kirjatessa, johtuen siitä että sairaanhoitajan sijainen voi tarkoittaa myös ihan valmistunutta laillistettua sairaanhoitajaa, ja siksi erotukseksi piti opiskelijoiden käyttää "opiskelija"liitettä. Esittäytyä sai miksi halusi sanallisesti, mutta nimineulassa ja kirjauksissa siis piti olla noin.

Näin ne käytännöt vaihtelee saman kaupungin sisällä.. mun nimineulassa lukee nimenomaan Sairaanhoitaja AMK sijainen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kotihoidossa lukee esim. lähihoitaja opiskelijalla : "lähihoitaja opiskelija" vaikka onkin sijaisena.

Itsellä oli "lähihoitaja sijainen" opiskeluaikana nimineulassa. En muista lukiko siinä myös opiskelija.

Seurella käytin aina nimikettä "hoitaja".

Musta on vähän hassua käyttää esim. lh/ sh x jos ei oo valmis vaikka tekeekin sijaisuutta, ei siis hoitajan kannalta vaan potilaan. Siis potilaana haluaisin tietää jos joku on opiskelija. Vaikka toisaalta sehän on työnantajan velvollisuus pitää huolta että hoitajilla on vaadittava ammattitaito..

Jos on valmistunut jo niin vaikka olis sijaisuudessa niin tarviiko sitä sijaista siinä sanoa?

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäpä luulette käyttääkö poliisi kuinka paljon energiaa tällaisiin tittelikysymyksien ja esittäytymisten pähkäilyyn..? Siellä puolella on toiminut vuosikymmeniä vanha tuttu "poliisista päivää", (mahtaako olla ohjeistettu?) miksei hoitopuolellakin toimisi laajemminkin tämä "hoitaja x päivää". Vielä jos käsipäivää sanoo ja katsekontaktin ottaa niin sehän on siinä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En itse esittelisi olevani tai laittaisi nimikylttiin sairaanhoitaja jos sitä en virallisesti ole. Kyse on kuitenkin laillistetusta ammattihenkilöstä. Mun mielestäni olisi hyvä jos nimikyltissä olisi tieto että hoitaja on opiskelija. Näkisin itsekin nopeasti ja helposti jos joku on opiskelija ja osaisin huomioida hänet paremmin. Kun sinkoilee osastolta toiselle niin nimet ja kasvot ei aina jää niin hyvin mieleen kuin toivoisi. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esittelyssä ei varmaan niin väliä, mutta nimineulassa pitää mun mielestä lukea opiskelija (niin tympeää kuin se onkin, muistan vielä), johtuen jo vastuukysymyksistäkin: opiskelijallahan pitää olla vuorossa aina joku, joka vastaa myös opiskelijan tekemisistä, näin ainakin muistelen. . Valmiilla sh:lla (tai millä muulla tahansa) vaikka toimisi sijaisena ei taas ole ketään vastaavaa, vaan itse ottaa vastuun työstään.

Näin mää sen ainakin käsitän.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitajana ollessani sanon kait usein huoneeseen mennessäni; "hyvää huomenta, nimeni on Maarit ja olen tässä aamussa teidän hoitaja."

Huoneet kun on 2-4 petipaikan kokoisia.

Tittelit tulee peliin vasta sitten, jos joku niitä kysyy. Sitä tapahtuu äärimmäisen harvoin.

Puhelintyössä taas, riippuen tunnenko vai en, valitsen kaikkea mahdollista pelkästä etunimesä koko nimeen, paikka mistä soitan ja titteli eli os.siht. Variaatioita on tosi monia, ne tulee ihan ilman miettimisiä.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teen mielisairaanhoitajan sijaisuutta ja se lukikin vähän aikaa sitten rinnassa, mutta kun lähihoitaja olen niin käytän sitä nykyään myös esitellessä. Voisi tosiaan sanoa vain hoitaja esim puhelimeen. Täytyypä yrittää muistaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosin ei se pelkkänä hoitajanakaan esiintyminen tuo esiin potilaalle, ettei kyseessä ole tutkinnon suorittanut henkilö vaan vasta opiskelija.

(Jollei kyseessä ole sh:ksi opiskeleva lähihoitaja)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Btw. kotihoidossa kun olen siis töissä niin uusille asiakkaille mennessä sanon vaan että olen (nimi) ja kotihoidosta. Mulla on "nimikortti" josta näkee asian. Jos kysytään niin sanon olevani lähihoitaja.

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosin ei se pelkkänä hoitajanakaan esiintyminen tuo esiin potilaalle, ettei kyseessä ole tutkinnon suorittanut henkilö vaan vasta opiskelija.

(Jollei kyseessä ole sh:ksi opiskeleva lähihoitaja)

Siksi nimineulassa pitää lukea "opiskelija" tai vähintäänkin kait harjoittelija

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosin ei se pelkkänä hoitajanakaan esiintyminen tuo esiin potilaalle, ettei kyseessä ole tutkinnon suorittanut henkilö vaan vasta opiskelija.

(Jollei kyseessä ole sh:ksi opiskeleva lähihoitaja)

Siksi nimineulassa pitää lukea "opiskelija" tai vähintäänkin kait harjoittelija

Niin, mutta suullisessa esittäytymisessäkin pitäisi sitten aina käyttää tuota opiskelijaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei!

Pohdin tässä miten minun pitäisi esittäytyä potilaalle. Olen aikaisemmalta koulutukseltani lähihoitaja ja nyt teen kesän sairaanhoitajan sijaisuutta. Sairaanhoitajan opinnoista olen suorittanut noin 180 op.

He, itse tein sh sijaisuutta, olin shop ja lh ja työsopimuksessa luki sairaanhoitaja (epäpätevä). Minulla oli aina suuri huokutus vastata puhelimeen "Epäpätevä sairaanhoitaja".

Käytännössä taisin esittäytyä vain 'hoitajana' ellei joku tarkemmin kysynyt eikä kyllä montaa kertaa kysynyt. Ei kai se ole asiakkaalle yleensä niin kiinnostavaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...