Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Hoitajat.net

Terveydenhuollon it-hankinnoissa lähes kaikki on mennyt pieleen

Recommended Posts

Hoitajat.net

Satojen miljoonien terveydenhuollon tietojärjestelmähankkeita on pyöritetty lähes vailla valvontaa, jyrisee eduskunnan tarkastusvaliokunta. Valiokunnan mietintö moittii tietojärjestelmähankkeiden vaarantaneen osin myös potilasturvallisuutta ja toimineen markkinahäirikkönä. Lukuisissa tapauksissa harkitaan rahojen takaisinperintää.

Terveydenhuollon sähköisten tietojärjestelmien kehittämiseen julkisessa terveydenhuollossa pantiin vuonna 2010 noin 300 miljoonaa euroa – 2,7 % julkisen terveydenhuollon kokonaismenoista. Lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon alueellisten tietohallintohankkeiden kehittämiseen on käytetty vuosina 2000–2009 noin 180 miljoonaa euroa.

Moitittuja sähköisiä terveyspalveluja ovat mm. sähköinen resepti eli e-resepi-hanke. Se on edennyt takkuillen, vaikka sosiaali- ja terveysministeriö onkin antanut tarkastusvaliokunnan mukaan hankkeesta myönteisen kuvan. Kansallinen Terveysarkisto -hanke nielee taas kaikkiaan noin 400–500 miljoonaa euroa veronmaksajien rahoja. Lisäksi tarkastusvaliokunta tarkasti useita muita sosiaali- ja terveysalan it-hankkeita.

Lisää aiheesta: http://yle.fi/uutise...pieleen/6103664

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Kyllä sentään jossain osataan http://www.laakarile...id=12095/type=1

-Mimmonen lie oikeasti?

Noista esim. HUS:sin käytössä olevista ohjelmista kokemuksena sanoisin kyllä jotakuta tai joitakuita huijatun raskaasti keskeneräistä pask ohjelmaa myytäessä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jone

-Mimmonen lie oikeasti?

Noista esim. HUS:sin käytössä olevista ohjelmista kokemuksena sanoisin kyllä jotakuta tai joitakuita huijatun raskaasti keskeneräistä pask ohjelmaa myytäessä.

Efficahan tuolla ISSHP:ssä on käytössä. Muistaakseni heillä on kuitenkin käytössä koko sairaanhoitopiirin kattava kertakirjautuminen, eli kun tökkäät kortin lukijaan, niin mihinkään järjestelmään ei tarvitse enää syöttää tunnus/salasanaparia, vaan koko taivas aukenee kortilla + PIN-koodilla. Järjestelmät kuitenkin ovat erillisiä, mutta käyttäjä kokee, että "kaikki on samaa järjestelmää", kun ei tarvitse kirjautua (=syöttää tunnareita) erikseen.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
The O

Noinhan sen pitäs ollakkin. Hussisakin joudut jatkuvasti hakkaamaan salasanoja koneelle ja jokaiseen systeemin eri tunnukset.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pöllö

Off-topic:

Bisnesmallejahan on...

Kauppaat vanhan mallin mukaista systeemiä yhteen tarkoitukseen, ostavia yksiköitä on useita. Joku ostaja haluaa jonkin osion parannettavaksi lisähintaan, joten kyseiselle ostajalle teet sitten yhdestä kohdasta parannetun version. Teet tuotekehityksenä uuden tuotteen ja yrität sitten projektin kustannuksin kattaa myös ne tuotekehitys- ja testauskustannukset. Lupaat yhtä, tarjouksessa kuitenkin voi laittaa vain sellaisen hinnan, että on mahdollisuuksiakin saada homma, joten lopputuloksesta tingitään mikä voidaan. Tai sitten alat projektin aikana heittämään sopimuksen puitteissa - ja sen ulkopuolella - lisäkustannuksia, jotta lopullisesta tuotteesta tulisi edes osa siitä mitä on tarjottu. Projektinhallinta ja ohjelmoimisen kokonaishallinta taustalla voinee vaihdella laidasta laitaan eli mennään kuin rakentamisen maailmassa, organisaatiossa on alihankintaa ja palasia käsittämätön määrä, aikataulut ja projektin palasten sovittamiset toisiinsa tulevat osasille yllätyksinä ja hyvin nopeilla varoitusajoilla, ja päällekkäin on puuhaa jos toista - ja osa projektista ulkoistetaan etäälle, vaikka Aasiaan, jolloin ei enää paljoa ole kontrollia ja kontaktia. Rajapintojen koordinointi ei mitenkään onnistu organisaation ajan, toimintaperiaatteiden ja resurssien puitteissa.

Tai sitten pelaat tarjouksessa varman päälle, otat huomioon erilaiset reunaehdot, huomioit kehitysehdot ja varaat aikaa kaikenlaiseen, ja tarjouksesta tulee valtavan hintainen. Ostajalta tulee ympäripyöreät reunaehdot eivätkä osaa edes tehdä valmista vuokaaviota kaikista ohjelman toiminnoista (jonka tekijä voisi oikeastaan liki samalla energialla tehdä koko ohjelman valmiiksi asti), eivätkä osaa edes tehdä sellaista tarjouspyyntöä, joka vastaisi niitä työtapoja, mihin putiikissa on totuttu. Tai tuleekohan joskus ylhäältä pomoilta ukaasia, että tulosta pitää kasvattaa, jolloin esim. olemassa olevat hankkeet tulee toteuttaa klipsimällä joku kiva prosenttiosuus niihin varatuista resursseista pois - tai nappaistaan projektin keskeisiä ihmisiä "vielä tärkeämpiin" hommiin... Ohjelman käyttäjä on aivan eri henkilö kuin ostajan omassa organisaatiossa toimiva nörtti, joka kyllä tietää, miten atk-hommelit täytyy toteuttaa - valitettavasti potilastyötä tekevä ohjelman käyttäjä näkee asiat ja tarpeet aivan eri tavalla kuin nörtti, jonka mukaan tällaiset ohjelmalliset ratkaisut nyt pitäisi kaikkien osata itsekin. Jos loppukäyttäjä ja atk-puoli koskaan ovat toisiaan tavanneet - yksi keino järjestää tämän rajapinnan yhteistyö on läntätä käyttäjänäkökulman tuominen atk-järjestelmään (esim. yhden tai kahden henkilötyövuoden tehtävänä) ylimääräiseksi projektiksi kaiken muun työn päälle, joita jo on aika haastavaa tehdä edes sinne päin...

Nimim. Eräässä valtionhallinnon putiikissa päätettiin kehittää ohjelma. Kesätyöntekijänä tein omaa projektia, ja sitten atk-puolelle nakitettiin ko. ohjelman kehittäminen, ja käyttäjiä pyydettiin viidestä suunnasta. Esimiehen käskystä minä olin paikalla, sitten toisesta osastosta oli ylityöllistetty korkean tason ihminen, jonka aika riitti muutaman tunnin palaverointiin. ATK-puolelle projekti tuli toisen ison projektin päälle, ja heillä oli kiire saada se toinenkin homma loppuun. ATK-puolelta tuli kyllä hyvät toiveet parametrien, käyttäjäliittymän ulkoasun ja ohjelman vuokaavioiden suhteen, mutta kesurina oma päätavoite oli saada se oma, työsopimuksessa kuvattu projekti kasaan, tuohon hommaan pystyi irrottamaan työpäivän pari. En tiedä, onko kuvio näin kymmentä vuotta myöhemmin vieläkään valmis - ja paljon eri tahoille on ripoteltu erilaisia vastuita ja pyydetty kannanottoja...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Noinhan sen pitäs ollakkin. Hussisakin joudut jatkuvasti hakkaamaan salasanoja koneelle ja jokaiseen systeemin eri tunnukset.

-Ellen väärin muista niin kymmenkunta salasanaa/tunnusta käytössä. Yhtään ei ota pattiin vekslata niitten kanssa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-VF-

Noinhan sen pitäs ollakkin. Hussisakin joudut jatkuvasti hakkaamaan salasanoja koneelle ja jokaiseen systeemin eri tunnukset.

Kertakirjautumista on luvattu jo vuosia, mutta juuri mitään ei ole tapahtunut. Aina on tullut joku uusi tekosyy sille, että sitä ei saada toimimaan.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
TeeVee

Meilläkin on jo kortinlukijat koneiden vieressä ja PIN-koodit tulleet postissa. Mitään tietoa ei vaan ole milloin nuo otetaan käyttöön.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jone

Kertakirjautumista on luvattu jo vuosia, mutta juuri mitään ei ole tapahtunut. Aina on tullut joku uusi tekosyy sille, että sitä ei saada toimimaan.

Kyllä sille viivästymiselle on ihan varmasti oikea syy olemassa. Luuletko, että tietohallinnon tavoitteena on vitkutella tällaisen asian kanssa?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

Noinhan sen pitäs ollakkin. Hussisakin joudut jatkuvasti hakkaamaan salasanoja koneelle ja jokaiseen systeemin eri tunnukset.

Kertakirjautumista on luvattu jo vuosia, mutta juuri mitään ei ole tapahtunut. Aina on tullut joku uusi tekosyy sille, että sitä ei saada toimimaan.

SatSHP:ssa toimii. Voi kirjautua kortilla ja pin-koodilla tai sitten perinteisillä käyttäjätunnuksilla, mutta sen jälkeen kaikki aukee automaagisesti.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-VF-

Kertakirjautumista on luvattu jo vuosia, mutta juuri mitään ei ole tapahtunut. Aina on tullut joku uusi tekosyy sille, että sitä ei saada toimimaan.

Kyllä sille viivästymiselle on ihan varmasti oikea syy olemassa. Luuletko, että tietohallinnon tavoitteena on vitkutella tällaisen asian kanssa?

Suurin piirtein kuusi vuotta sitten kuulin ensimmäisen kerran kuinka kertakirjautuminen tulee "ihan kohta" lähes kaikkiin järjestelmiin. Tavoite varmaan ei ole vitkutella, mutta kovin suurta luottoa tietohallinnon osaamiseen ei minulla ole. Eikä näppituntuman mukaan ole kovin monella muullakaan.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jone

Suurin piirtein kuusi vuotta sitten kuulin ensimmäisen kerran kuinka kertakirjautuminen tulee "ihan kohta" lähes kaikkiin järjestelmiin. Tavoite varmaan ei ole vitkutella, mutta kovin suurta luottoa tietohallinnon osaamiseen ei minulla ole. Eikä näppituntuman mukaan ole kovin monella muullakaan.

Varmaan tiedät senkin, että tietohallinto ei päätä isoja linjauksia. Esim. Husplussaa on haukuttu - se ei ollut edes tietohallinnon projekti, mutta tottakai kun sitä käytetään tietokoneella, niin tietohallinto ottaa vastaan haukut. Ja näitä esimerkkejä on paljon.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Varmaan tiedät senkin, että tietohallinto ei päätä isoja linjauksia. Esim. Husplussaa on haukuttu - se ei ollut edes tietohallinnon projekti, mutta tottakai kun sitä käytetään tietokoneella, niin tietohallinto ottaa vastaan haukut. Ja näitä esimerkkejä on paljon.

-Mitkäs noista ohjelmista ovat sitten tietohallinnon vastuulla ja saako niihin kirjauduttua yhdellä salasanalla?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jone

-Mitkäs noista ohjelmista ovat sitten tietohallinnon vastuulla ja saako niihin kirjauduttua yhdellä salasanalla?

TIedät hyvin vastauksen jälkimmäiseen. Julkisella sektorilla on ongelmana kilpailutuspakko. Jos voisi vaan kävellä kauppaan ja ostaa sitä mitä haluaa, niin moni asia olisi tällä hetkellä toisin.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
The O

Julkisella sektorilla on ongelmana kilpailutuspakko.

http://www.instapape...n-it-eilen.html

Nyt Uranuksesta ollaan luopumassa. Tavoiteltuja integraatiohyötyjä ei saatu, ja järjestelmän käytettävyydestä on tullut paljon valituksia. Koska sairaalaa ei kuitenkaan voi jättää tyhjän päälle, osti HUS vielä kolmen vuoden tuen ja pienkehityksen Uranukseen Logicalta. Hinta oli 15,7 miljoonaa euroa, eli yli viisi miljoonaa vuodessa. Osto tehtiin ilman kilpailutusta, koska vaihtoehtoja ei oikeastaan ole. Tietoviikon sanoin “Hankinta on tehty ilman kilpailutusta, koska Uranus-potilastietojärjestelmä on Logican kehittämä ja yhtiö omistaa sen oikeudet.” Alkuperäisen kehitystyön toki maksoivat sairaanhoitopiirit.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pöllö

Hyvä blogi Otso Kivekkäältä.

Itse ihmettelen tuota seuraavaa rahastuskeinoa, eli asuntokaupan varainsiirtoveron korotusta. Asuminen on erittäin kallista Suomessa, ja veronkorotus johtaa tietysti siihen, että kaupassa yritetään saada tuo todennäköinen tuhansien eurojen veronkorotus tietysti takaisin. Asuminen kallistuu entisestään, ja valtiovallan toimesta. Tavallinen työntekijä saa aika monta kuukautta säästää palkastaan, että korotus on saatu kasaan.

Tällä viikolla HS nosti esiin helsinkiläisessä rakentamisessa piilevän korruption. Ja kyseessä on vain lumipallo jäävuoren huipusta, arvelen ma. Rakennusliikkeet teettävät asiakkaalla runsaasti lisätöitä, joiden hinnoitteluperiaatteita voi mietiskellä em. Otso Kivekkään blogia lukiessa, ja näiden lisätöiden arvo nostaa hankkeen kokonaiskustannuksia noin kolmanneksella. Esitetyistä kahdesta tapauksesta liki puolet lisäkustannuksien hinnasta oli ilmaa, käytännössä tämä meni korruptioon. Kun rakentamisessa halvalla tehdään, laatu on hirveää ja loppuhinta kallis, ei voi kuin päätyä yhteen johtopäätökseen: rahaa menee aivan muihin taskuihin kuin itse rakentamisen kuluihin.

Omassa taloyhtiössä oli mielenkiintoista seurata kunnostustyötä, johon liittyi sähkö-, hissitekniikka- ja rakennustöitä. Hissipuoli teki hommat luvatusti ja prikulleen. Sähkö- ja rakennuspuoli oli jatkuvaa vedätystä, aivan uskomattomalla tavalla. Asiakkaalta kysymättä (sopimuksenkin mukaan vaatii asiakkaan kirjallisen luvan) piirustuksia muutettiin, "rakennusteknisistä syistä" ei voitu tehdä piirustusten mukaan (kummallista kyllä, muutokset olivat aina helpompaan suuntaan), ja esim. kattopelteihin tehtiin "muutostyö", josta lähetettiin vaatimaton 11 000 euron lasku n. 2 neliömetriä kohden (tyypillinen yksikköhinta alkaa n. 200 - 300 e/m2). Jäipä meiltä moiset laskut maksamatta, ja käräjillehän siitä sitten oltiin joutumassa. Näyttää en pysty, mutta aika vahva tunne on, että tuossa useampi tuhat euroa liikkui tuossakin pienessä yksityiskohdassa taskusta toiseen, sovittu kuvio hyvin tunnetun urakoitsijan ja alihankkijan välillä...

Kun politiikan puolella ei kyetä mitenkään hyödyntämään keinoja, jotka laskisivat asumisen hintaa, tekee mieli jälleen kerran laskea yhteen 1 + 1. Varainsiirtoverojen korotus nostaa asumisen kuluja, mikä tietysti on hyödyllistä vaikkapa uudisasuntojen rakentamiselle. Jos muutamien miljoonien korjausurakoissa saattaa liikkua satojen tuhansien eurojen korruptiorahat, jopa enemmän, yksittäisen pääurakoitsijan taholta, paljonko olisi intressiä maksaa politiikassa, jos rakennusalalla mennään liki 30 miljardissa eurossa vuosittain? Korruptio on alalla paljon laajempaa, mitä julkisesti tiedetään, eli sen käyttö on tuttua, sitä tehdään jo muutaman tuhannen euron kuvioissa, saati miljoonatason korjausrakentamisessa usealla organisaation tasolla. Alalla voisi kuvitella olevan koko joukon toimijoita, joilla olisi halua, kykyä ja rahaa soveltaa korruptiota päättäjiin muuallakin kuin vain kuntatasolla.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
TKo

Jännä kyllä että terveydenhuollon tietojärjestelmien toimivuus ja käytettävyys tuntuu olevan aikalailla heikompi kuin ihan siviilipuolen (tai no, oikeastaan minkä tahansa puolen) ohjelmistojen. Effica vaatii aika runsaasti naputteluja ihan vaan että saa yhden potilaan keskeisimmät tiedot luettua ja tämä pitää päivän saatossa tehdä aika monelle potilalle monta kertaa. Lisäksi jokainen napautus tuo mukanaan kohtuuttoman viiveen ennenkuin mitään tapahtuu. Jos kotikoneella olisi näin hidas ohjelma niin se vaihtuisi aika nopeasti toimivampaan.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

Jännä kyllä että terveydenhuollon tietojärjestelmien toimivuus ja käytettävyys tuntuu olevan aikalailla heikompi kuin ihan siviilipuolen (tai no, oikeastaan minkä tahansa puolen) ohjelmistojen. Effica vaatii aika runsaasti naputteluja ihan vaan että saa yhden potilaan keskeisimmät tiedot luettua ja tämä pitää päivän saatossa tehdä aika monelle potilalle monta kertaa. Lisäksi jokainen napautus tuo mukanaan kohtuuttoman viiveen ennenkuin mitään tapahtuu. Jos kotikoneella olisi näin hidas ohjelma niin se vaihtuisi aika nopeasti toimivampaan.

Effica on tosin paras noista mitä olen käyttänyt. Samassa paikassa on labrat, epikriisit, rtg:t, ekg:t ja kaikki mahdolliset seurantalehdet yms. Se lagaaminen kyllä kieltämättä rassaa välillä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
{BS}

Effica on luksusta mirandaan verrattuna.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Nurse Buddy

EI hätää, hoitajan paras kaveri on täällä!! Ratkaisu kaikkiin hoitoalan tietoteknisiin ongelmiin löytyy osoitteesta ******

Olemme 5 opiskelijakaverusta, joita häiritsi se tosi asia, että edeltävät hoitoalalla käytetyt ohjelmistot ainoastaan pilaavat hoitajien päivän ja hidastavat työntekoa.

Siksi teimme NurseBuddyn, ensimmäisen hoitajien kanssa yhdessä tuotetun työkalun, jota käytettäessä hymy irtoaa ja raportit syntyvät käden käänteessä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-VF-

EI hätää, hoitajan paras kaveri on täällä!! Ratkaisu kaikkiin hoitoalan tietoteknisiin ongelmiin löytyy osoitteesta ************

Olemme 5 opiskelijakaverusta, joita häiritsi se tosi asia, että edeltävät hoitoalalla käytetyt ohjelmistot ainoastaan pilaavat hoitajien päivän ja hidastavat työntekoa.

Siksi teimme NurseBuddyn, ensimmäisen hoitajien kanssa yhdessä tuotetun työkalun, jota käytettäessä hymy irtoaa ja raportit syntyvät käden käänteessä.

http://protomo.fi/va...y/bakkari-welho

NurseBuddy on innovatiivisesti kotihoidon palveluprosessia tehostava käyttäjälähtöinen toiminnanohjaus- ja raportointijärjestelmä. Uudenlaisesta lähestymistavasta kehitetty ekosysteemimme mahdollistaa kotihoidon tehokkuuden ja laadun kannalta tärkeimpien lisäarvoa tuottavien toimijoiden ja sidosryhmien osallistuttamisen palvelun tuottamiseen. Interaktiivinen, luotettava, läpinäkyvä ja tehokas informaation kulku mahdollistaa entistä räätälöidymmän ja asiakkaan tarpeet syvällisemmin tyydyttävän kokonaisuuden.

Hymy kieltämättä irtosi tuota mainostekstiä lukiessa. :)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
The O

Ratkaisu kaikkiin hoitoalan tietoteknisiin ongelmiin löytyy osoitteesta *****

Minä en löytänyt ainuttakaan ratkaisua niihin ongelmiin tuosta osoitteesta.

Jatkoa varten, kaupallinen mainonta tällä sivustolla on maksullista.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
MaHa

Toivottavasti ei kuintenkaan Cernerin tuotatta valita. Ei siita ole muuta kuin ongelmia. Mina nykyisessa tyossani hallinnoin paivystyksen osalta Cernerin potilastietojarjestemaa. Ei ole hauskaa ollut.

Cerner on huonosti toteutettu jarjestelmapuolelta, eika kayttoliittymakaan kummoinen ole.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.