Jump to content
 

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

siiri68

Pakko avautua - asiaa vajaalla tekemisestä!

Recommended Posts

siiri68

Moi!

Työskentelen pienen aluesairaalan yhteispäivystyksessä, johon kuuluu perusterveydenhuollon päivystyksen ja erikoissairaanhoitopäivystyksen lisäksi myös valvontaosasto. Erikoissairaanhoidon päivystyksessä on pysyvästi 8 paikkaa + eristyshuone ja lisäsänkyjä 4-5 kpl, valvontayksikössä on 3 paikkaa, joista 1 eristyspaikka (käytetään kyllä muutenkin kuin eristyspaikkana). Henkilökuntaa meillä on yhteensä (oh + projektinomistaja mukaanluettuna) 17 sairaanhoitajaa. Yhtään perus- tai lähihoitajaa meillä ei ole, ei myöskään lääkintävaksia. Oh + projektinomistaja osallistuvat kliiniseen työhön hyvin vähän. Oh:n työsopimuksessa lukee vissiin, että 30% kliinistä työtä. Kyseinen oh on myös ns. hallinnollinen osastonhoitaja. Projektinomistaja on ikävä kyllä täysin pihalla kaikesta mitä osastolla tapahtuu.

Nyt huolenamme, siis koko henkilökunnan huolena, on se, että miten jaksamme kesän. Meidän normaali miehitys on arkisin triage + 2 sh:ta esh:ssa ja valvonnassa 1 sh aamuvuorossa, iltavuorossa 2 sh:ta esh:ssa, 1 pth:ssa ja 1 valvonnassa. Yövuorossa on 2 hoitajaa, jotka hoitavat esh:n, pth:n ja valvonnan potilaat. Viikonloppuisin on ollut 2 esh:n hoitajaa, 1 valvonnan hoitaja, 1 pth:n hoitaja klo 9-16 ja 1 pth:n hoitaja on tullut töihin klo 12-20. Iltavuoroissa miehitys on ollut samanlainen kuin arkisinkin, eli esh:ssa 2 hoitajaa ja valvonnassa 1 hoitaja.

Nyt on alkanut kesä ja lomat pyöriä, on viikonlopun aamuista otettu 1 hlö pois, eli lakkautettiin (ainakin kesän ajaksi, mutta todennäköisesti ratkaisu tulee olemaan pysyvä, kuten kaikki ns. kokeilut) vuoro, jossa hoitaja oli pth:ssa klo 9-16. Meillä pth toimii ajanvarauksella ja ajanvaraus alkaa viikonloppuisin klo 9. Nyt siis tuo ns. puhelinvastaaja (ja samalla myös aamuvuoron TRIAGE) puuttuu kokonaan kaikista viikonlopuista. Elikkä siis la-su aamut tehdään 3:lla hoitajalla, joista 1 on valvonnassa ja 2 ns. esh:n hoitajia. Ilmoitus menettelyyn tuli oh:lta, ilman mitään keskusteluja tai ehdotuksia. Syyksi tähän sanotaan työvoimapulan ja toinen vaihtoehto olisi ollut se, että KUKAAN hoitajista ei olisi saanut YHTÄÄN vapaata viikonloppua koko kesänä (paitsi tietysti loma-aikoina). Valvonnassa on lähes aina potilaita, ainakin 1. Potilaiden skaala vaihtelee infarktipotilaista melenan kautta pöhöön. Hengityskonepotilaita meillä ei hoideta, vaan kaikki ne lähetetään keskussairaalaan.

Sen vielä tarkennan tähän, että olemme n. 12000 henkilön merenrantakaupungissa, jonka vastuualueeseen kuuluu yhteensä n. 45000 asukasta (naapurikunnat mukaanlukien) ja kesäkautena asukasmäärä suunnilleen kolminkertaistuu mökkiläisten ansiosta, joka tietysti heijastuu myös päivystykseen kaikilla tavoin. Samoin ulkomaalaisia käy paljon, vaikka eivät täällä asukaan, mutta meillä on vilkas vierasvenesatama.

Syy, miksi kirjoitan tätä nyt on se, että itse olin tänään aamuvuorossa, valvonnan vastaavana. Valvonnassa oli 1 infarktin sairastanut sekava potilas. Työvuoroni alkoi siis klo 7. Hopi-hopi aamutoimet tekemään valvontaan, pesemään ja petaamaan. Sen jälkeen olikin lääkkeiden aika ja sitten aamupala. Klo 8.50 tuli lääkäri kierrolle. Yritin hoputtaa lääkäriä, koska MINUN kuuluu mennä vastaamaan pth:n puhelimeen klo 9 alkaen ja toivoa, että sekava potilas pysyy sängyssään. Esh:n puolella oli yöstä jäänyt 6 potilasta ja ambulansseja tuli taukoamatta, piti hakea lisävuoteet käyttöön. Puhelimet, sekä esh:n että pth:n, soivat taukoamatta, kukaan ei ehtinyt kaikkiin vastata. Lisättäköön tähän nyt vielä, että viikonloppuisin meillä käy A-klinikan korvaushoitopotilaat, joita on PAKKO valvoa, ts. seisoa vieressä 10-20 min/potilas. Tänään näitä korvaushoitopotilaita oli 2 ja minulta meni niiden valvomiseen yhteensä lähes 50 min, tuon ajan olin siis ns. pois "ringistä".

Meille on tehty hieno prosessi, jossa puhutaan potilaslähtöisyydestä. Tänään aloin miettimään, että onko tämä potilaslähtöistä, kun potilaita ei ehditä hoitaa kuin raapaisemalla, tehdään vain pakolliset ja nekin hutiloiden. Ei ehditä vastaamaan puhelimeen, en tiedä miten monta puhelua tänäänkin jäi vastaamatta, onneks ne saa operaattorilta pyydettäessä. Monet soittajista oli vihaisia, kun olivat yrittäneet soittaa monet kerrat, mutta kukaan ei vastannut. Sitten hoitajien aikaa tuhlataan siihen, että kysytään PÄIVYSTYKSESTÄ, että milloin sairaalan pääovet sulkeutuvat ja yritetään tilata teatterilippuja yhteispäivystyksen puhelinnumerosta ja jankataan, kun ei osata sanoa, mistä niitä sitten saa ellei päivystyksen numerosta.

No, asia, joka eniten jäi tänään kismittämään on se, että otin nenäni eteen listat, joita on tehty ruhtinaallisesti jo heinäkuun alkuun saakka ja aloin tutkia, että monenako viikonloppuna oh (joka siis tekee 30% kliinistä työtä) ja projektinomistaja (jonka pitäisi olla 60% kliinisessä työssä) ovat vuorossa. Ja kas-kas, oh ei ole yhtenäkään kesäviikonloppuna ainuttakaan lauantaita tai sunnuntaita töissä, projektinomistajalla on 1 vkl töitä heinäkuun alkuun mennessä. Meillä listoja tekee oh:n lisäksi 1 sh. Tänään tuo kyseinen sh tuli töihin ja mä kysyin tuolta listantekijältä, että miksi oh:lla ei ole ollenkaan viikonlopputöitä kesällä. Tämä sh vastasi "oh sanoi, että hän EI TEE kesällä viikonloppuja, koska ne ovat kiireisiä ja on niin KIVA viettää aikaa mökillä". No joo, ehkä rivisairaanhoitajatkin haluaisivat viettää aikaa mökillä, mutta työpäivän jälkeen ei enää yksinkertaisesti jaksa. Siellä puristetaan kaikki mehut irti vuoron aikana.

Syynä tähän vajaalla tekemiseen on oh:n mukaan se, että sijaisia ei saada. Enkä yhtään ihmettele, ettei saada, koska sijaisia aletaan kyselemään huhtikuussa, kun kesälomat alkaa toukokuussa. Olen ollut tuossa talossa töissä yli 15 vuotta ja koko tämän ajan tilanne on ollut sama. Eikö mitään koskaan opita. Mä sanoinkin sille oh:lle, että kyllä pitää alkaa kyselemään niitä sijaisia sitten jo ennen joulua, koska opiskelijat eivät odottele huhtikuulle. Oh oli ihan hätä kädessä huhtikuussa, kun ei saanut sijaisia. Oli OLETTANUT, että joku, joka oli kysellyt töitä, jää odottamaan soittoa...HUH, miten joku voi ajatella noin!!!

Meiltä on lähtenyt 4 kokenutta sairaanhoitajaa muualle töihin tuon työpolitiikan vuoksi ja sen vuoksi, että oh ei jousta missään. Vaikka ihmisen elämäntilanne olisi mikä tahansa, niin joustoa ei tule. Yksi sh on ollut sairauslomalla jo yli vuoden, tähän ei ole vuoden aikana sijaista saatu, vaan vuorot on jaettu meille vakituisille ja jo sijaisena oleville. Yötyöaikahyvitystä on turha kuvitellakaan saavansa aikana, vaan jokaisella on lähes aina täydet listat. Lomatoivomuksia kysytään, mutta sitten joka vuosi on ne samat, jotka saavat esim. elokuun ja toiset joutuvat joustamaan. Esim. itse en saanut viime vuonna lomaa siten kuin olisin toivonut, en saanut myöskään tänä vuonna sitä toivomaani aikaan. Miksi sitten edes kysytään, mihin lomansa haluaisi, kun ne ei kuitenkaan toteudu. Olisi kaikkia kohtaan tasapuolisempaa, kun lomat arvottaisiin ja tämä koskisi myös projektinomistajaa, joka viimeiset 10 vuotta on lomaillut AINA elokuussa, koska miehelläkin on silloin loma. Niin, meillä muillahan ei ole miehiä eikä lapsia tai vaikka olisikin, niin työ menee perheen edelle tuossa työpaikassa.

Tänään jo pari potilasta oli kauhuissaan, että miten pienellä määrällä me oikein töitä tehdään ja sanoivat, että kyllä nostavat hattua kun jaksamme hymyillä ja viljellä huumoria kiireestä huolimatta.

Tämä kyseinen oh käyttää mielivaltaansa täysin, koskaan hän ei kysy kenenkään mielipidettä vaan tekee muutoksia oman mielensä mukaan. Jos jollekin ei työvuoroon tuleminen sovi vapaapäivänä (hälytystyönä), niin hän MÄÄRÄÄ tulemaan. Meillä on ollut erittäin paljon muutoksia viimeisen 3 vuoden aikana, olemme joustaneet ja selvinneet. Kaikki muutokset eivät ole menneet aivan sääntöjen mukaan, KVTES:ssä sanotaan, että mikäli toimenkuva muuttuu oleellisesti tulee toimenkuvan muuttumisesta käydä YT-neuvottelut. Sekä oh, että projektinomistaja myönsivät, että virhe on tapahtunut, mutta kukaan ei nostanut tästä asiaa (jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt uskaltaa). Mutta nyt alkaa mitta lähes jokaisella täyttyä, voimat ehtyvät, ei jaksa enää välittää. Mietinkin, että monikohan mahtaa tämän kesän jälkeen jäädä burn out -lomalle, kun yksinkertaisesti ei enää jaksa.

Hienona ohjesääntönä on POTILASLÄHTÖISYYS, mutta kyllä potilaslähtöisyys kokee kovan kolauksen ainakin meidän osastolla. Harmittaa, että olen hävittänyt Tehy-lehden, jossa oli juttu hyvästä johtajasta ja työviihtyvyydestä, sen olisi voinut ottaa mukaan kehityskeskusteluun (mikäli sinne nyt koskaan kutsua tulee, koska olen liikaa puuttunut oh:n toimintaan ja esittänyt oman mielipiteeni asiasta - olen siis oh:n mustalla listalla).

Mitä ajatuksia tämä teissä herätti? Onko teillä muilla näin? Olemmeko täysin yksin tämän asian kanssa?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

Ihan perus päivystyshän tuo. Tehdään pienellä väellä paljon töitä, saikuille ei ole sijaisia vaan pitää tehdä omalla väellä, ylitöitä ei kuitenkaan saa tulla, työsuojelupiiri hiillostaa kun vapaat ei täyty ja on kallistakin ja niin pois päin.

No, henkilöstö voi vaikuttaa tähän siten, että tekevät asian kerrallaan rauhassa ja muistavat, että lähiesimiehillä kun on virka niin ongelmatilanteissa (pitkät jonot, liian vähäinen miehitys päivittäistoiminnan hoitamista varten, sairaslomat, jne.) heille saa ja pitää soittaa. kyllä siinä rupeaa oh miettimään väkisinkin, kun joka yö soi puhelin, että aamusta puuttuu puolet vuorovahvuudesta. Jos resurssit on laskettu sopimaan 80-luvulle ja niistäkin on vielä nipistetty niin eihän se ihme ole, että työntekijä piiputtaa viimeisiään.

Tosiaan, homma kerrallaan. Kasautukoot, jos on kasautuakseen. Ei kiinnosta tällä palkalla. Pari-kolme tonnia lisää kuussa niin voin alkaa miettiä hallinnon, väestövastuun ja talouden kannalta päivystyksen toimintaa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
jnnu

Ammattiliittoon tai työsuojeluihmisiin yhteys. Kannattaa kerätä ihan konkreettista näyttöä paperille ; päivämäärä ja potilaiden määrä (ja hoitoisuus) suhteessa henkilökunnan määrään. Jos ja kun potilaat ovat tuohtuneita odotusajoista ja hoidon laadusta, kannattaa heitä ohjata lähettämään palautteensa suoraan ylemmälle tasolle. Kun valituksia alkaa tulla tarpeeksi, on johdon pakko reagoida jotenkin. Luulisi potilasturvallisuuden vaarantuminen kiinnostavan johtoa (tai sen tuleminen julkiseen tietoisuuteen enemmänkin).

Sitten tämä "ei saada sijaisia" juttu on vähän sellanen, että siihen on esimiehen helppo vedota, mutta kuinka montaa ihmistä hän on yrittänyt edes kysyä? Usein kun soitellaan vanhoille opiskelijoille tai jo valmistuneille, on kiinnostuneita yleensä. Usein toki opiskelijat petaavat paikkansa jo helmi-maaliskuussa, mutta kyllä niitä matti myöhäsiäkin joukosta löytyy. Hyväksi havaituille opiskelijoille kannattaa tarjota töitä jo ajoissa, vaikka heti harjoittelun päätyttyä.

Päivystykset ruuhkautuvat usein joko virka-aikaan toimivien terveyskeskusten ongelmien vuoksi (kun apua ei saatu tk:sta, mennään päivystykseen, siellä ei ainakana ole "ajat varattu kuukausia eteenpäin") tai puutteellisen tiedon vuoksi. Sikäli puhelinneuvontaan kannattaisi yrittää panostaa, sillä näin voidaan joitakin vaivoja hoitaa puhelimitse kotihoito-ohjeet antamalla, jolloin vältytään turhalta päivystyskäynniltä. Toki triage jo luukulla karsii osan porukasta, mutta joskus potilas otetaan listalle "kun se jo tänne asti on tullut".

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pöllö

Se on esimiehenä niin helppo katsoa, että voihan sitä vielä yhtä vähemmällä tehdä. Ja vielä yhtä... Sijaiset pitäisi olla tiedossa jo listoja tehdessä, jos on lomia tai pitkäaikaisia poissaoloja. Kesäsijaisia pitää alkaa huhuilemaan viimeistään vuodenvaihteessa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
nooraneeamaria

Pakko hieman kommentoida, vaikka en päivystyksessä työskentelekään. Kiinnostaisi kovasti tietää, miten tämä ns vahvuus lasketaan. Meillä perus osastotyössä vahvuus on Alvin mukaan 0,7. Kuitenkin nyt kun osastolla on kovat säästöpaineet, kun budjetti on ylitetty, niin jopa listalle suunniteltu vahvuus ei aina ole edes 0,5. Asiaa on toki kysytty oh:lta ja jopa ylihoitajalta. Vastaus on, että se vahvuus on keskiarvo, eli kun aina ei osasto ole täynnä, niin nämä päivät tasaavat sen. Mutta kuinka pitkä on se "tasausaika", mahtaako riittää "jos pari viikkoa sitten oli päivä kaksi jolloin miehitys oli esim 0,75", mun matikkapään mukaan ei. Siis sairaslomiin ei tietenkään oteta sijaista, mutta se, että listat on jo alunperin tehty vajaaksi suututtaa. Säästetään ja säästetään, jos joku uskaltaa vihjaista siihen suuntaan, että mitäs mahtais aluehallintovirasto tuumata, käännetään kelkka ja sanotaan, että kún sijaisia ei saada.Työntekijät väsyy, potilasturvallisuus vaarantuu ja hoidon laatu ja teho kärsivät ja sitä myötä kustannukset nousevat. Itse henkilökohtaisesti en haluaisi osastollemme potilaaksi. Sen verran heikkona pidän hoidontasoa kiireen vuoksi

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

kyllä mä sanosin "adios" tolle kioskille.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pöllö

kyllä mä sanosin "adios" tolle kioskille.

Näistä Teliksen kommenteista kyllä tykkään...

Työn sisältö, siihen motivoituminen ja työympäristö ovat tärkeitä asioita, mutta kyllähän se oma jaksaminen ja työstä maksettava korvaus suhteessa työmäärään ja vastuuseen myös tulee huomioida. Ei se työelämä helppoa ole missään, mutta rapian kahden tonnin peruspalkalla kun huomaa tekevänsä kahden ihmisen töitä ja pohtivansa motivaatiota ja jaksamista, niin kyllähän jossain vaiheessa voi tulla hetki, jolloin pitää miettiä, mitä työltä saa, vai alkaako se viedä kaiken. Bussinkuljettaja saa saman lähtöliksan...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

kyllä mä sanosin "adios" tolle kioskille.

Näistä Teliksen kommenteista kyllä tykkään...

Työn sisältö, siihen motivoituminen ja työympäristö ovat tärkeitä asioita, mutta kyllähän se oma jaksaminen ja työstä maksettava korvaus suhteessa työmäärään ja vastuuseen myös tulee huomioida. Ei se työelämä helppoa ole missään, mutta rapian kahden tonnin peruspalkalla kun huomaa tekevänsä kahden ihmisen töitä ja pohtivansa motivaatiota ja jaksamista, niin kyllähän jossain vaiheessa voi tulla hetki, jolloin pitää miettiä, mitä työltä saa, vai alkaako se viedä kaiken. Bussinkuljettaja saa saman lähtöliksan...

työn ei tarvitse olla mukavaa,mutta helpottaa jos ei koko ajan tarvi miettiä että montakohan meitä on aamussa.Työ ei ole sen arvoista että sitä murehtii päivittäin tai kohta murehtii saikulla sitalopraami ja alpratsolaami resepti kourassa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Lääkärihoitaja

Olen alkanut päivittäin miettiä mikä on minkäkin arvoista. Oma terveys, vapaa-aika, oma mielenterveys ja stressitaso. Tällä palkalla en jaksa paljon huolta kantaa, kuten Julmakin totesi.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×