Jump to content
MAINOS

Hoitoalan työilmapiiristä.


bambu

Recommended Posts

Hei arvoisat kollegat!

Haluaisin kysellä teiltä miten voin elää tämän toivottomuuden tunteeni kanssa.

Olen opiskellut nyt n. 1,5 vuotta sairaanhoitajaksi, ja tällä hetkellä opintopisteeni riittävät siihen että voin toimia lähihoitajana.

Ongelmana on kuitenkin hoitoalan työilmapiiri.

Olen ollut harjoitteluissa jo hieman eri paikoissa; vanhusten vuodeosastolla, kirurgisella vuodeosastolla, leikkaussalissa ja syöpätautien vuodeosastolla. Osa harjoitteluista ovat olleet ihania. Työilmapiiri on ollut hyvä ja ohjaajani ovat olleet mahtavia sairaanhoitajia ja ihmisiä. Toisaalta olen huomannut, että myös näissä hyvissä työyhteisöissä on aina joku, jolla on hyvin kielteinen asenne hoitotyöhön.

Olen ollut myös harjoitteluissa paikoissa, joissa tunsin oloni luuseriksi, huonoksi ja epäonnistuneeksi, sillä minua kohdeltiin hyvinkin huonosti. Ajattelin että lopetan koko opiskelun, mutta en todellakaan tiedä mitä tekisin jos en tätä tee.

Nyt olen mahdollisesti alkamassa keikkailemaan vanhusten hoitolaitoksissa.

Olen suoraan sanottuna kauhuissani. Pelkään mennä eri paikkoihin keikkailijaksi. Pelkään että minut haukutaan maan rakoon.

Jos minulle ärjytään toimintatavoistani, en osaa puolustaa omaa tapaani tehdä hoitotyötä, sillä kokemusta minulla ei ole ja olen "vain opiskelija".

En tiedä kestänkö tulevaa kesää ja epätoivoa, pelkoa töihin menosta. Haluaisin voida hyvin ja nauttia työstä ja kesästä. Olen suunnattoman stressaantunut tästä tilanteesta, enkä tiedä mitä tekisin. Paras tyylihän olisi kohdata pelko ja vain MENNÄ.

Millaisia kokemuksia teillä on keikkailijoista / keikkailevista opiskelijoista?

Miten voisin asennoitua tähän kaikkeen, ja tuleviin uusiin asioihin mahdollisimman myönteisellä tavalla?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tee työsi hyvällä omallatunnolla, älä lähde vakityöntekijöiden kotkotuksiin mukaan ja kun leikkii vähän "yksinkertaista" ja antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta korvasta ulos niiin selviää ihan hyvin. Tää on mun kokemus ja hyvästi oon pärjännyt.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokapaikasta valitettavasti löytyy niitä toisille kettuilijoita ja päivänpilaajia mutta niistä täytyy vaan yrittää olla välittämättä. Useimmiten kyseisten henkilöiden käytös ei ole millään muotoa henkilökohtaista ketään kohtaan. Onneksi kuitenkin yleensä on myös niitä mukavia työkavereita joiden puoleen kääntyä ja joilta saa tukea ja apua. Ja yleensä ne kolleegasuhteet siitä lähtee rullaamaan kun on tosiaan vaan oma itsensä ja menee uusiin paikkoihin avoimin mielin ja hyvällä asenteella. Muista että aloittelevana ja opiskelijana sinulla on oikeus olla tietämätön ja kokematon, eikä kaikkea voi tai tarvitse tietääkään. Apua ja neuvoja saa pyytää vaikka samaankin asiaan useampaan kertaan eikä se ole huonon hoitajan merkki, vaan päinvastoin. Älä turhaan pelkää ja murehdi liikaa, ihan hyvin se menee :) Ja jos joku paikka tuntuu huonolta ilmapiirin vuoksi tai muuten, niin aina voi vaihtaa. Paikoista ainakaan ei ole pulaa tällä hetkellä. Kovasti tsemppiä ja tervetuloa alalle!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Reippaasti vaan töihin. Ja keikkalaisenahan voit tarpeen tullen vaihtaa paikkaa jos todella menee kuppi nurin. Pidä puolesi vanhojen tekijöiden kanssa, ainahan niissä löytyy nokan koputtajia, mutta niille ei pidä antaa yliotetta, eikä etenkään näyttää että alistuu. Tee työt niinkuin tähän asti olet oppinut. Ja joka paikassa on myös nuoria hoitajia, ja ne on yleensä ne mukavimmat työkaverit (sanon näin, vaikka itse olen sieltä vanhemmasta päästä:) Mukavaa työkesää!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja joka paikassa on myös nuoria hoitajia, ja ne on yleensä ne mukavimmat työkaverit (sanon näin, vaikka itse olen sieltä vanhemmasta päästä :) Mukavaa työkesää!

Omalle kohdalle sattunut sadistisin ja pahin työpaikkakiusaaja oli sieltä nuoremmasta päästä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Tee työsi hyvällä omallatunnolla, älä lähde vakityöntekijöiden kotkotuksiin mukaan ja kun leikkii vähän "yksinkertaista" ja antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta korvasta ulos niiin selviää ihan hyvin. Tää on mun kokemus ja hyvästi oon pärjännyt.

Komppaan tätä ja lisäisin vielä että kokemuksen myötä varmuus ja sietokykykin kasvaa, itsellä oli aikoinaan melko samankaltaiset tunteet, mutta nykysin on jo helppoa mennä keikkailee ja sijaistamaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...