Guest Posted April 13, 2012 Posted April 13, 2012 Tervehdys, millainen mahtaa olla röntgenhoitajan tyypillinen työpäivä? Mitä kaikkea siihen mahtuu? Olen hakenut tuossa kevään yhteishaussa opiskelemaan radiografian ja sädehoidon koulutusohjelmaan... -- Miika
nomdeplume Posted April 28, 2012 Posted April 28, 2012 Päivähän riippuu ihan työpaikasta, esim. isossa yksikössä jossa on monta eri modaliteettia (laitetyyppiä, eli magneetti, ct, ultraääni, natiiviröntgen, angio...), ollaan yleensä yhdellä laitteella koko aamuvuoro, päivystysvuorossa taas on vähemmän hoitajia ja silloin kaikki tekevät kaikkea (mitä osaavat) ihan sen mukaan mitä tutkimuksia pyydetään. Itse olen päivystävässä röntgenissä töissä, ja siellä aamuvuoro esim. natiivikuvauksessa sisältää sekä ajanvarauspotilaita että päivystyksiä, yleensä kahdella koneella noin 80-120 potilasta päivässä 4 röntgenhoitajalla. Päivystykset voivat olla käveleviä tai ei. Aamulla osa hoitajista käy tehokierrolla aamuthoraxit kuvaamassa, osa taas avaa laitteet, vaihtaa lakanat yms. Päivän mittaan käydään välillä osastolla kuvaamassa, mutta enimmäkseen röntgenissä. 10 minuutissa ehtii hyvin kuvaamaan kävelevän potilaan thoraxin, tehdä siitä kirjaukset, soittaa osastolle ja kysyä onko leikattu potilas siinä kunnossa että voi pyytää kuljettajaa hakemaan hänet röntgeniin, ja käydä viereisessä huoneessa nostamassa isoa vuodepotilasta lantiokuvaa varten. Kuvaustyön lisäksi esim. viedään potilaita takaisin päivystykseen ja keskustellaan radiologin kanssa mitä kuvia lähettävä lääkäri oikeastaan haluaa kun ei sitä lähetteestä saa selville. Päivystysvuorot ovat monesti leppoisampia, joskus tosin hyvä että ehtii syömään. 3 tai 4 hoitajaa sukkuloi CT:n, natiivikuvauksen, ja ultraäänen väliä tarpeen mukaan, ja lisää hoitajia saa yrittää hälyttää kotoa jos tulee jotain aikaavievämpää, kuten magneetti tai angio. Siinä nyt jotain, toivottavasti auttaa. Ja onnea hakuun!
Guest Posted May 30, 2012 Posted May 30, 2012 Kiitos vastauksesta. Tuli valintakoekutsu tuossa joku päivä ja perjantaina (1.6.) olisi sitten tuo valintakoe...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.