Jump to content

Ari Koo

Miksi Mt ja päihteet yhdistetään?

Recommended Posts

Ari Koo

Kaikkihan sen tietävät, että mielenterveystyö ja päihdetyö ovat kaksi eri alaa? Miksi ne kuitenkin nykyään yhdistetään jopa opetussuunnitelmissa?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
psyhoi

Kaikkihan sen tietävät, että mielenterveystyö ja päihdetyö ovat kaksi eri alaa? Miksi ne kuitenkin nykyään yhdistetään jopa opetussuunnitelmissa?

Niinpä, yhtä hyvin voisi yhdistää ensihoidon ja päihteet.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pöllö

Tietysti osalla päihdepotilaista on taustalla mielenterveysongelma. Mutta... Ehkä päihteiden käyttö myöskään sairautena ei ole tässä maassa oikein laajalle levinnyt ajattelutapa. Mietin myös, luoko yhdistäminen lisää stigmaa kummallekin potilasryhmälle, tai johtuuko liittäminen sitten tästä stigmasta. Ikäänkuin päihteiden käyttäjät ja mt-ongelmaiset nyt eivät ihan aina ole olleet muuta kuin jonkinmoinen kaatoryhmä, ihmisiä, jotka ovat itse luoneet ongelmansa ja voisivat selvitä niistä lähinnä ottamalla itseään niskasta kiinni, tuottamattomia, äänekkäitä ja vaarallisia ihmisiä, joihin ei rahaa kannata kaataa. Eihän nuo nykyiset uutiset päihdelakien täytäntöönpanosta kovin positiivisesti asioita esille nosta.

Alakoulussa meillä oli yllättävänkin kohtuullisesti päihdevalistusta ala-asteella, ja noilta ajoilta vielä voi löytyä vanhoja tv-dokumentteja, jossa nähtiin ihmistä päihteenkäyttäjän takaa. Tietysti alkoholin käyttö vaikkapa työelämässä oli ilmeisesti erittäin erilaista kuin nykyään - toki alkoholismi oli välillä myös se piiloteltu ongelma, kuten myöhemmin ihan omista sukulaisperheistä tarinaa tuli... Nyt tuottavuusajattelu ja moralismi ovat ehkä turhan paljon esillä päätöksenteossa. Jäin myös miettimään, pitäisikö sitten päihde- ja mt-ongelmien lisääntyä tai marginalisoitua, jotta asennoituminen muuttuisi - tarvittaisiin toimia, tai sitten resurssiongelma pienenisi.

Päihteitä ensihoidon koulutuksessa voisi muuten jopa korostaa, kuitenkin ensihoidon ja päivystysalueen potilaista kohtuullisen monella löytyy kohonneet promillet, suhteessa väestöä suuremmalta osalta muita päihteitä, varmaan myös mt-sairautta. Hoitokontaktit keskittyvät kyllä soomaan, eikä noissa niin hirveästi varmasti mihinkään vaikuteta. Saattavat olla harvoja hoitopuolen kontakteja tai sitten osa alkavaa hoitoketjua kuitenkin. Nyt meni puolen päivän luennoilla kyllä tuo tontti meillä...

Muokattu - Pöllö

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Tuntuu. että enenevässä määrin (nuorilla) mt-potilailla on jonkinmoinen päihdetausta ja osalla ihan siitä syystä, että sillä on lääkitty tuota mt-ongelmaa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Tuisku

Mielenterveysongelmat altistavat päihteiden väärinkäytölle ja päihteiden väärinkäyttö altistaa mielenterveysongelmille.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Lumivalko

Koska kaksoisdiagnoosit ovat yleisiä. Tää on nyt suoraan Päihdelinkistä kopsattu, mutta

"Alkoholiongelmaisista noin 40 %:lla on jossakin elämänsä vaiheessa jokin päihteistä riippumaton psykiatrinen häiriö. Huumeongelmaisilla luku on vielä suurempi. Yleisyyttä voidaan tarkastella myös toisin päin. Noin 30 %:lla psykiatrisia häiriöitä potevista on jossakin vaiheessa myös päihdeongelma. Luku vaihtelee kuitenkin huomattavasti eri psykiatrisissa häiriöissä. Esimerkiksi noin puolella skitsofreniassa tai kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä on myös päihdeongelma."

Monissa tapauksissa on varmaan vaikea sanoa kumpi oli ensin päihteiden käyttö vai psyykkinen sairaus.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Ari Koo

Kyllä te oikeassa olette, käsi kädessä ne kulkevat.

Mutta molemmat ovat oma alansa ja kun ne yhdistetään, niin kummastakaan ei saa riittävää käsitystä. Mielenterveystyö on oma erikoisalansa, samoin päihdetyö, kuten myös sisätaudit, kirurgia jne.

Päihteet liittyvät ihan kaikkeen tänä päivänä, edes lastenpsykiatriassa EI "karkuun" pääse.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
TKo

Kun kaksoisdiagnoosit on niin yleisiä niin on varmaan tarkoituksenmukaista että molempien tietotaito löytyy samasta paikasta. Näin saadaan kokonaisuutta hoidettua, kun usein toisen puolen hoitaminen vaatii myös toiseen osa-alueeseen reagoimista jollain tavalla.

Näitten erottamisesta olen hoitajan ominaisuudessa huomannut aika ikävän seurauksen, nimittäin potilaan mt-ongelmia ei hoideta kun päihdeongelma on akuutti ja päihdepuoli ei voi hoitaa päihdeongelmaa koska sen taustalla oleva mt ongelma on niin määrittävä. Pahimmassa tapauksessa molemmat tahot toteavat että tämä ei ole meidän potilasmateriaaliamme.

Käsitteellisesti näen kyllä tuon epäloogisuuden mutta käytännön kannalta pidän itse hyvänä ratkaisuna, ainakin siitä suunnasta mistä olen itse asiaa katsonut. Toki on edelleen mahdollista että vaikkapa avohuollonyksikössä on osa hoitajista keskittynyt erityisesti päihdetyön osaamiseen ja osa psykiatriaan. Molempia osaamisia kuitenkin käytännössä usein tarvitaan koska potilaita ei ole monesti mahdollista jakaa tehokkaasti kahtia eikä saman ihmisen mt- ja päihdeongelmaa voi nähdä ihan puhtaasti erillisinäkään kun ne vaikuttavat niin vahvasti toisiinsa.

Toki samaa voisi sanoa somaattisistakin sairauksista ja sosiaalipuolen ongelmista. Etenkin jälkimmäisistä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Torlohka

Kohta täällä kuntoutuksen puolella ei ole muuta kuin päihdetaustan omaavia. Että hyvähän jos sitä tietoakin olisi kun ovat kovin käyvät vähiin kohta perinteiset skitsofreenikot.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
{BS}

Samalla voisi kysyä, että miksi naistentaudit ja synnytykset ovat yhdessä? Myös korva-, nenä- ja kurkkutaudit yhdistetään? Ja naistentaudit, synnytykset ja lastentaudit muodostavan usein yhteisen hallinnollisen yksikön....

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Väsynyt hoitaja

Itse asiassa tänä päivänä ne eivät ole kaksi eri asiaa. Itse olen tehnyt useamman vuoden psyk. puolella ja yli 7 vuotta yhteensä päihdepuolella kahdessa kaupungissa. Päihdepuolella on nykyään hyvin usein kaksoisdiagnoosi asiakkaita. Ei toista ilman sitä toistakin näin se vaan menee.On hyödyllistä tutustua asioihin jo koulutusasteella mutta vasta ko; työn tekeminen opettaa. Valittevan usein olen törmännyt varsinkin päihdepuolella työntekijöihin joilla ei ole hajuakaan psyk.puolen hoitokaaresta.Ja se näkyy sitten työnteossa, kaksoisdiag. asiakkaan kohtaamisessa ja siinä millä asenteella työt hoidetaan. On hyvä tuntea ihmiselon kirjo ennenkun asettuu hoitamaan moniongelmaisia ihmisiä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Sebastian

On mielenkiintoista nähdä kuinka kuvio rupeaa pelittämään kun ainakin helsingissä sos-ja terveysvirasto yhdistyvät ja sitten ei enään ole meidän ja teidän asiakkaita.Työntekijöille on siinä haastetta kun asiakkaat ovat yhä moniongelmaisempia.Tarvitaan laaja-alaisia osaajia ja palvelupaketteja joihin nivoutuu kaikki se tarve minkä kukin asiakas tarvitsee.

Tähän asti ainakin päihdepuoli on puurtanut omaa sarkaansa ja sos.puoli omaansa ja varsinkin viimeksimainittu joka aina tuo ekana esille kiireen ja resurssit.

On myöskin iso haaste saada nyt ja jatkossa motivoituneita työntekijöitä alalle tekemään aika raskasta ja huonosti palkattua työtä jossa väkivallan uhkakin on tätä päivää jopa neuvolassa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
TKo

On myöskin iso haaste saada nyt ja jatkossa motivoituneita työntekijöitä alalle tekemään aika raskasta ja huonosti palkattua työtä jossa väkivallan uhkakin on tätä päivää jopa neuvolassa.

Nippelitieto: Väkivallan uhka on hoitalalla erikoisalasta riippumatta melkoinen. Tutkimuksissa on todettu työpaikkaväkivallan todennäköisyyden vuoden aikajaksolla olevan reippaasti yli 50% (itseasiassa eri tutkimukset toki vaihtelee, mutta 80% on ihan yleinen). Siis keskimäärin kaikilla hoitotyön tekijöillä. Vanhainkodeissa on aika todennäköistä saada turpiin, eikä siellä yleensä ole edes erityisesti varauduttu väkivaltatilanteisiin. Jossain paikallisella psykiatrialla tehdyssä haastattelututkimuksessa oli todettu että osastolla (suljettu osasto siis) väkivaltaa oli kokenut 80% naisista ja 100% miehistä vuoden aikana. Ja ainakin nuo väkivallan riskitekijät on ilmeisesti yleistynyt lähivuosina joten voisi veikata että myös väkivalta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
koati

TKo, mista lahteesta mainitsemasi prosentit loysit?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bAnnigs

Minuakin kiinnostaisi tuo kovasti. Eniten väkivaltaa olen nähnyt ihan somaattisella puolella akuuttihoidon yksiköissä, joissa on niin deliriumeja kuin sekavia vanhuksiakin. Eipä sillä että kokemusta tuosta psykan puolesta olisikaan kuin sen seitsemän viikon harjoittelun verran.

Mielestäni tätä väkivalta-asiaa pitäisi tutkia enemmänkin niin, että hoitajien työturvallisuuteen voisi vaikuttaa enemmän. Oman kokemukseni perusteella niitä vartijoita kutsutaan aivan liian harvoin paikalle, ja Alzheimer-potilaalta turpiinsaantikin kuitataan villaisella. Psykalla (ainakin akuuteilla osastoilla) tuntuu siltä, että väkivallan uhkaan on varauduttu paljon paremmin ja hälytysnappia painetaan ihan oikeasti tarpeen tullen tai soitetaan vartijat paikalle. Toista se on somatiikalla.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Sebastian

Mielenterveyspuolen henkilökuntaa jatkuvasti koulutetaan juuri selviytymään mahdollisista väkivaltatilanteista mutta myöskin ennaltaehkäisemään niitä.Itse olen kokenut työskentelyn mielisairaalassa turvalliseksi.Jos osastolla tarvetta saada lisäapua niin hälytyksen jälkeen minuutissa on paikalla 10 hoitajaa joista suurin osa miehiä.Lisäksi apua antaa tarvittaessa vartijat sekä poliisi.

Nyt on joku jännä suuntaus menossa sen suhteen että esim. päihdeasuntoloista on poistettu vartijat koska heistä asukkaat saavat ikäviä fiboja.Sitten nuoren sosionomin pitäisi yksin valvoa satapaikkaista taloa ja kun tilanne tulee niin eikun vauhdilla ovesta ulos ja kadulle kirkuen.

Mitään sanktioita ei saa antaa ja kieroon katsotaan kun otat asioita puheeksi ja taikka olet vuorossasi pyytänyt lisäapua taloon.

No onneksi voi valita aika pitkälle sen että missä haluaa työuraansa tehdä.Ei näillä liksoilla kyllä huvita olla hakattavana.Tietty jos siitä muuten pitää....

Muokattu - Sebastian

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
koati

Sitten nuoren sosionomin pitäisi yksin valvoa satapaikkaista taloa ja kun tilanne tulee niin eikun vauhdilla ovesta ulos ja kadulle kirkuen.

Mitään sanktioita ei saa antaa ja kieroon katsotaan kun otat asioita puheeksi ja taikka olet vuorossasi pyytänyt lisäapua taloon.

Uskomatonta, etta jossakin pain tata sivistysvaltiota on laitos, jossa on 100 paihteiden vaarinkayttajaa joita valvoo YKSI NUORI SOSIONOMI! Yhteydenotto Avi:on olisi paikallaan.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Sebastian

Jep! Siis helsingissä sijaitsevat asuntolat menevät ilta-ja yöaikaan tosi pienillä miehityksillä kun ajattelee että auroratalossa on yli 100 paikkaa ja Pelastusarmeijan asuntolassa pitäjänmäellä samoin.Näissä mestoissa meno on välillä aika rankkaa ja virkavalta tuttu ystävä niin päivällä että yöllä.Tarkoitus ei ole muuten kritisoida toimintaa mutta miten oikeasti pystytään turvaamaan työntekijöiden turvallisuus?

Olisi hyvä juttu jos joku näissä mestoissa työskentelevä vähän aukaisisi aihetta vaikka näillä hoitajat-sivustoilla.Kyse on tärkeästä asiasta joka askaruttaa kovasti alan työntekijöitä alati muuttuvassa maailmassa!

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
TKo

Monesta eri lähteestä, mistä nyt mieleen tulee lähinnä SuPerin teettämä kysely jäsenilleen ja tuo mainittu paikallisen psykiatrisen henkilökunnalle tekemä kysely joka oli AMK:n opinnäytetyöhön liittyvä.

Tein siis päättötyön aiheesta, jos tahdot niin voin kaivaa noita tilastolähteitä esiin, mutta nyt en juuri ehdi.

Mielenterveyspuolen henkilökuntaa jatkuvasti koulutetaan juuri selviytymään mahdollisista väkivaltatilanteista mutta myöskin ennaltaehkäisemään niitä.

Monessa paikassa kyllä, mutta ainakaan meillä ei jostain syystä sitä juurikaan käsitellä koulussa. Minusta se olisi ihan järkevä asia jo ammattiopinnoissa vähän vähintäänkin sitä ennaltaehkäisyä käydä läpi.

Itse olen kokenut työskentelyn mielisairaalassa turvalliseksi.

Joo, siis niin itsekin olen. Tai siis onhan se väkivallan uhka ihan olemassa toki.

Kävin muuten miettimään niin ei varmaan itsellä ole sellaista työtä ollut jossa ei ainakin kerran vuodessa olisi jonkunlaista väkivaltaa tai sen yritystä tapahtunut minua kohtaan. Tosin sitten ihan varsinaiset niinkun semmoiset päällekäymiset ovat aika harvinaisia vaikka jossain niitäkin on ollut välillä monta kertaa viikossa (olin hankalan tyypin vierihoitajana pari vuotta). Mutta useimmiten kyse on jostain yksittäisestä huitaisusta tai muusta semmoisesta mikä ei varsinaisesti aiheuttanut mainittavaa vahinkoa tai pysyviä jälkiä. Tänä vuonna joku vuodepotilas muistaakseni huitaisi ja väänsi kädestä. Edellisenä vuonna en juuri tehnyt töitä paljoakaan mutta muistaakseni silloin joku mummo puristi perseestä suht kivuliaasti. En tiedä lasketaanko sitä :)

Muokattu - TKo

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bAnnigs

Edellisenä vuonna en juuri tehnyt töitä paljoakaan mutta muistaakseni silloin joku mummo puristi perseestä suht kivuliaasti. En tiedä lasketaanko sitä :)

Tuo lasketaan seksuaaliseksi häirinnäksi. :D Yst. terv. nimim. Been there, done that, tosin puristajana on ollut joku papparainen.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
TKo

Tuo lasketaan seksuaaliseksi häirinnäksi. :D Yst. terv. nimim. Been there, done that, tosin puristajana on ollut joku papparainen.

Joo, oon huomannu että seksuaalinen häirintä ei ole lähellekkään niin miellyttävää kun aina ajattelin :).

Pääasiassa se ongelma on siinä että sitä tekee aina ihan väärät henkilöt.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bAnnigs

[sarkasmi]^ Eihän? :D Minä kun luulin, että kaikki nauttivat potilaiden lähentelystä...[/sarkasmi]

Mutta joo, väkivaltaa on monenlaista.

Pahin tunne mielestäni on se väkivallan uhka, se fiilis kun tuntee että kohta tapahtuu jotain. Onneksi on vartijat joille voi pirauttaa pahan hetken tullen. Somatiikalla etenkin nuo delikat tuppaavat olemaan aika arvaamattomia.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
TKo

Muuten, ketjun alkuperäiseen aiheeseen: Minusta olisi sinällään ihan kiva semmoinenkin malli jossa potilaita ei olisi jaettu erikoisalojen mukaan eri karsinoihin vaan esim. hoidosta vastaisi tiimi josta löytyisi näiden alojen asiantuntijoita.

Itse miellän että tuo erikoisalajaottelu lähinnä palvelee sitä hoidon järjestäjää eikä niinkään potilasta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
koati

Muuten, ketjun alkuperäiseen aiheeseen: Minusta olisi sinällään ihan kiva semmoinenkin malli jossa potilaita ei olisi jaettu erikoisalojen mukaan eri karsinoihin vaan esim. hoidosta vastaisi tiimi josta löytyisi näiden alojen asiantuntijoita.

Itse miellän että tuo erikoisalajaottelu lähinnä palvelee sitä hoidon järjestäjää eikä niinkään potilasta.

Epailen hiukan etta olisi potilaan(kaan) edun mukaista, etta kaikki hanen vaivansa hoidettaisiin yhdessa ja samassa paikassa, yhdella vastaanottokaynnilla tai osastojaksolla; pallolaajennus, tyraleikkaus, sytostaattihoito, kaihileikkaus, juurihoito, dialyysi ja vaikkapa joku markiva ihotulehdus.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Epailen hiukan etta olisi potilaan(kaan) edun mukaista, etta kaikki hanen vaivansa hoidettaisiin yhdessa ja samassa paikassa, yhdella vastaanottokaynnilla tai osastojaksolla; pallolaajennus, tyraleikkaus, sytostaattihoito, kaihileikkaus, juurihoito, dialyysi ja vaikkapa joku markiva ihotulehdus.

Kyllähän sairaaloissa on jo osastoja joissa hoidetaan erilaisia potilastyyppejä; päivystysosastolla on samassa huoneessa sisätautiset ja kirurgiset, lastenosastolla hoidetaan yhtä laajasti ja paljon on myös näitä osastojen yhdistämisiä viikonloppuisin ja sulkuaikoina. Ei mikään mahdoton ajatus johonkin rajaan saakka minun mielestäni.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras
Olet jättämässä kommenttia vieraana. Jos sinulla on tunnus, kirjaudu sisään.
Vastaa aiheeseen...

×   Lisäsit muotoiltua sisältöä.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Linkkisi on upotettu automaattisesti..   Näytä pelkkä linkki.

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.