Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

k1n00

Mielenterveyden ja päidetyön koulutusohjelma

Recommended Posts

k1n00

Hei

Olen miespuolinen lähihoitaja opiskelija joka on juuri valitsemassa koulutusohjelmia.

Kysyisin mielenterveyden ja päidetyön koulutusohjelmasta:

Onko siinä hyvät työllisyys mahdollisuudet?

Kuinka siinä voi jatkokouluttaa itseään kun on valmistunut?

Minkälaista työtä saa tehdä?

Jos voisitte vastata näihin kysymyksiin mahdollisimman pian niin olisi kiva. =)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
SeanHoff IV

Itse tein kyseisen koulutusohjelman ensimmäisestä harjoittelusta asti töitä psykiatrisessa sairaalassa eri osastoilla. Työnkuva tietysti poikkeaa sairaanhoitajien työstä eikä esim. lääkehoitoon pääse paljoa osallistumaan mutta siinä näkee hyvin psykiatristen häiriöiden akuutti vaiheen (riippuu tietysti osastosta). Itse tein paljon viikonloppuöitä ja välillä päivävuoroja. Valmistumisen jälkeen työllistyin välittömästi vaikka muutin eri paikkakunnalle kun missä opiskelin. Teen töitä yksityisessä hoitokodissa jossa asuu mielenterveyskuntoutujia. Siellä sitten vastuuta saa enemmän ja esim. injektiot ja lääkehoito on arkipäivää. Tykkään myös itse touhuta ja ohjata erilaisia ryhmiä joten työ sopii minulle. Musiikkia,kokkausta ym mukavaa. Toki työhön kuuluu paljon muutakun eikä se aina ole niin mukavaa mutta itse pidän kovasti työstä jota tällä hetkellä teen. Päihdepuolella on myös samanlaisia kuntoutuskoteja joissa on myös mukava työskennellä. Jatkokouluttautua voi tulevaisuudessa esim. Psykiatrian erityisammattitutkinto.Palkka on yksityisellä puolella huonompi kuin kunnallisella. Sairaalassa ollessani töissä tienasin opiskeluaikana suhteessa paremmin kuin tällä hetkellä, mutta itse en ainakaan alalla rahan takia ole, joten sillä satasella tai parilla ei oo niin väliä. Toivottavasti näistä oli jotain apua :)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
TeeVee

Työnkuva tietysti poikkeaa sairaanhoitajien työstä eikä esim. lääkehoitoon pääse paljoa osallistumaan mutta siinä näkee hyvin psykiatristen häiriöiden akuutti vaiheen (riippuu tietysti osastosta).

Meillä ainoa ero sh:lla ja msh:lla on palkkakuitissa

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Tomppainfin

Työnkuva tietysti poikkeaa sairaanhoitajien työstä eikä esim. lääkehoitoon pääse paljoa osallistumaan mutta siinä näkee hyvin psykiatristen häiriöiden akuutti vaiheen (riippuu tietysti osastosta).

Meillä ainoa ero sh:lla ja msh:lla on palkkakuitissa

Samaa kerto kaveri HUS:n psykalla. Ite en ole viel edes koulutusohjelmaan päässyt vaan on perusopinnot kesken, mutta hommia on vaikka millä mitalla. Vähän tuntuu ettei tässä olla kortistoon valmistumassa. 8)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Torlohka

Täällä eteläisessä psykiatrisessa sairaalassa lähihoitajana on ihan rentoa; ei tarvitse huolehtia lääkkeistä kun täällä ei lääkelupia lähärit ei saa. Töitä on riittänyt, katkeamatta sijaisuuksia jo reilun vuoden. Kuntoutuksen puolella on rentoa, ja täällä psykpuolella on mies-naist työntekijätasapaino paremmin kohdallaan.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
TKo

Hei

Onko siinä hyvät työllisyys mahdollisuudet?

Miehelle äärettömän hyvät. Toki siis alueellisia eroja.

Tietääkseni eroja muihin suuntausvaihtoehtoihin ei oikein ole

Esim lastensuojelun sijaishuollossa, sairaalapsykiatriassa (aikuis/nuori/lapsi), mt-puolen asumispalveluissa, kotihoidossa... Lisäksi toki pätevyys kaikkiin lh-töihin muutenkin. Vaikka päiväkotiin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vimma

Tietääkseni eroja muihin suuntausvaihtoehtoihin ei oikein ole

Mun mielestä luonteva jatko voi olla vaikka päihdetyön tai mielenterveystyön erikoisammattitutkinto riippuen siitä kumpi puoli kiinnostaa enemmän.

Esim lastensuojelun sijaishuollossa, sairaalapsykiatriassa (aikuis/nuori/lapsi), mt-puolen asumispalveluissa, kotihoidossa... Lisäksi toki pätevyys kaikkiin lh-töihin muutenkin. Vaikka päiväkotiin.

Tähän on pakko kommentoida, että vaikka työnkuva on todella laaja ja keikkaa/sijaisuuksia on mahdollista tehdä monessa paikassa niin päiväkotiin ei nykyään oteta kuin lapsiin ja nuoriin suuntautuneita lähihoitajia. Ja harvassa on ne lastensuojelun paikat, ainakin pääkaupunkiseudulla, joissa lähihoitajan toimia riittää.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
TKo

Tähän on pakko kommentoida, että vaikka työnkuva on todella laaja ja keikkaa/sijaisuuksia on mahdollista tehdä monessa paikassa niin päiväkotiin ei nykyään oteta kuin lapsiin ja nuoriin suuntautuneita lähihoitajia. Ja harvassa on ne lastensuojelun paikat, ainakin pääkaupunkiseudulla, joissa lähihoitajan toimia riittää.

Luulen että tuo päiväkoti on aika paljon riippuvainen paikallisesta työvoimatarjonnasta. Jokatapauksessa se antaa ainakin oikeuden sitä työtä tehdä laillisesti.

Lastensuojelun puolelta ainakin Mehiläisen Lastensuojelu pitää kyllä lähihoitajia palkkalistoillaan, halvimpia ammattiryhmiä kun ovat. Sitten sosionomia ja psyk. sh vähemmässä määrin mutta vastuuhenkilöinä. Käsittääkseni jotkut muut firmat tekevät samaa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Torlohka

Jep, toisissa yksityisissä sairaanhoitajat saavatkin huonompaa palkkaa kuin muualla, koska esim lähihoitajat pystyy niin moneen ja esim piikit piikitetään terveyskeskuksissa ym psykpoleilla.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille