Jump to content
MAINOS

Kätilöksi Australiaan


MaijaM

Recommended Posts

Onko ketään hoitajia, jotka suunnittelevat lähtöä töihin Australiaan tai jo työskentelevät/ovat työskennelleet siellä? Itse suunnittelen lähtöä, joten olisi mukava vaihtaa kokemuksia. Olen vasta hakuprosessin alussa eli edessä on ensin kielikoe.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kyllahan meita on taalla useampia suomalaisia toissa. Itse vaikutan lansirannikolla. Vuoden tyoskentely itarannikolla backpacker-henkisesti WH-viisumilla muuttui tasaiseksi elamaksi Lansi-Aussilassa, nyt ensin valiaikasella business-viisumilla ja vuoden paasta pitais olla sit hyppysissa permanent residency. Saa kysella, ja mun blogissa noonis.blogspot.com on kanssa vinkkeja ja sairaalamaailman kuulumisia Down Underista.

Pain heals. Guys dig scars. Glory - Lasts forever.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Hei!

Kiitos vastauksestasi ja mielenkiintoisesta blogista. Kuten jo sanoinkin, olen vasta hakuprosessin alussa. Uskon, että matkan varrella tulee paljon kysyttävää, joten otan sitten yhteyttä. Luulen, että lähtöni Australiaan sijoittuisi aikaisintaan syksyyn, loppuvuoteen. Ensin täytyy kuitenkin läpäistä tuo kielikoe. Ajattelin ainakin alkuun lähteä WH-viisumilla vuodeksi. Katsotaan sitten, minne elämä vie. Kaupungista ei ole vielä tietoa, mutta kuulemma kätilön töitä on tarjolla lähes joka suunnalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toita on jokapuolella, ja katilona voi ymmartaakseni olla jopa vahan ronkelimpi minne menee ja millasessa paikassa asuu. Maaseudulla on usein siis tarjolla parin kk keikkoja joissa asumiset ja lennot isoon kaupunkiin on kuitattu ja keikkafirman kautta palkka on aika muikea. Moni aussi-katilo jolla on keski-ian kriisi ja pennut lentaneet jo maailmalle kiertaa Aussilaa talla tyylilla ja vaihtaa maisemaa aina parin kuukauden jalkeen. Helppo ja edullinen tapa nahda syrjaseutuja. Mutta kylla kaupungeissakin on hommia tarjolla. :)

Pain heals. Guys dig scars. Glory - Lasts forever.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ette nyt tee tätä mulle :D Näin yöllä unta suuresta haaveestani Aussista... ja nyt vielä hoitsun blogi... ei, mulla ei ole varaa, mahdollisuuksia, ei ei ei.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mulla ei ole varaa

Eikö tuolla eläminen ole jonkun verran halvempaa ja palkka tuntuvasti isompi kun vertaa kotimaahan?

Elaminen on kylla kalliimpaa, ainakin lansirannikolla on asuntohinnat huipussaan ja ruokalaskukin on isompi, mut toisaalta.. palkkanauhassakin on melkeen tuplaluku, eli en valita. :D Kaikesta hygienia-kitisemisestani huolimatta en ole nain hyvassa tyopaikassa ennen ollut, varsinkaan hoitoalalla. Suomalaisella todistuksella on melko helppoa tanne tulla, ja varsinkin alle 30-vuotiaiden kannattaa kayttaa toi Working Holiday-viisumi hyvaksi ja kokeilla, onko Aussila tosiaan se tulevaisuuden Oma Paikka. Tai sit tulla vaan vuodeksi nauttimaan elamasta ja heittaan keikkafirman sikaliksoilla vuodeksi keikkaa minne itse haluaa.

Pain heals. Guys dig scars. Glory - Lasts forever.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Täällä kuumeillaan lähtöä kovasti! Lukioaikana oli Uudessa Seelannissa vaihdossa ja sinne olisi tarkoitus päätyä, Australian kautta.

Minäkin olen vasta kesäkuussa menossa kielikokeeseen, mutta jostainhan se on aloitettava.

Itsellä lähtö sinänsä ei ole ihan kaikista yksinkertaisin homma, mukaan lähtee neljä lasta ja mies, joten millään working holiday-viisumilla ei onnistu. Työkokemustakaan ei ihan hirveästi ole, toivotaan kuitenkin, että skilled independent- viisumi heltiäisi. Jos realistisesti ajatellaan, rekisteröinti ja viisumin saaminen (jos kaikki menee hyvin) kestänee vuoden verran.

Mistään en ole löytänyt kokemuksia perheellisen tai viime syksyisen hoitajien rekisteröintiuudistuksen jälkeen matkaan lähteneiden kokemuksia. Jos joku osaa vinkata, kiva olisi!

Joko olet MaijaM kielikokeen tehnyt?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varaa... niin. Mä olen kanssa vasta lähtökuopissa tämän asian kanssa, mutta rahaa on mennyt jo parin kuukauden palkan verran.

- IELTS-kielikoe, joka on jo kahdesti jäänyt kirjoittamisesta kiinni, ekalla kerralla 6,5 ja tokalla jotain paljon vähemmän, kolmas kertakin on jo takana, tuloksia odotellessa, plus IELTS-oppikirja ja yksi valmennuskurssi = 610€

- W&H-viisumi 290€

- Lääkärintodistus keuhkokuvineen ja verikokeineen 495€

- Lentoliput ja kansainvälinen nuorisokortti halvemman lentolipun takia = 950€

= 2345€ tähän mennessä... vielä siis puuttuu kaikki muut APHRA:lle menevät paperit.

Neulominen on helppoa kuin heprea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä kuumeillaan lähtöä kovasti! Lukioaikana oli Uudessa Seelannissa vaihdossa ja sinne olisi tarkoitus päätyä, Australian kautta.

Minäkin olen vasta kesäkuussa menossa kielikokeeseen, mutta jostainhan se on aloitettava.

Itsellä lähtö sinänsä ei ole ihan kaikista yksinkertaisin homma, mukaan lähtee neljä lasta ja mies, joten millään working holiday-viisumilla ei onnistu. Työkokemustakaan ei ihan hirveästi ole, toivotaan kuitenkin, että skilled independent- viisumi heltiäisi. Jos realistisesti ajatellaan, rekisteröinti ja viisumin saaminen (jos kaikki menee hyvin) kestänee vuoden verran.

Mistään en ole löytänyt kokemuksia perheellisen tai viime syksyisen hoitajien rekisteröintiuudistuksen jälkeen matkaan lähteneiden kokemuksia. Jos joku osaa vinkata, kiva olisi!

Joko olet MaijaM kielikokeen tehnyt?

Kannattaa kalastella myos sita 457-business visaa, silla minakin talla hetkella oon. Ainakin meilla sairaala sponssaa ensin sen, ja sit aika perinteisena kaytantona vuoden paasta irtoaa pysyva viisumi. Jotkut yksityissairaaloista sponssaa suoraan 121-permanent residencyn myos. Hyvilla suosituksilla ja huolella tehdylla LAAJALLA CV:lla saattaa paasta jo pitkalle hakiessa paikallista firmaa sponssiksi. Mun CV paisui taalla kolmisivuiseksi, eli ihan kaikki pitaa kirjottaa siihen auki osastosta, vastuualueista, kadentaidoista tai muuten oletetaan, etta sa et osaa kanyloida, katetroida tms. Toi 457 on siita kiva, etta siita jaa itselle maksettavaa enaa pari sataa, vs, skilled independent. Toki siina on sit sidoksissa tyonantajaan, ei saa taytta Medicarea ja joutuu ite maksaan sairasvakuutuksen, mutta kylla se silti halvemmaksi tulee. Ja nopeammin...

Pain heals. Guys dig scars. Glory - Lasts forever.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kiitos kaikille mielenkiintoisista viesteistä! Tuo työskentely ympäriinsä, "syrjäseuduilla", kuulostaa hyvältä. Kiitos vinkistä!

Itse en ole vielä päässyt etenemään tämän Australiaprojektin kanssa, kun elämässä on ollut muita kiireitä, mutta kielikokeeseen olisi tarkoitus kesän aikana mennä. Onneksi työt eivät sieltä todennäköisesti lopu, joten hitaampi eteneminen näin alkuun tuskin on haitaksi.

Olisiko teillä jotain vinkkejä kielikokeeseen? Olen joskus aikoinani jonkun vastaavan tehnyt lähtiessäni vaihto-oppilaaksi, tosin tuolloin vaadittava pistemäärä tuskin on ollut yhtä korkea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

Nyt on herännyt pienoinen haave lähteä töihin Australiaan, kätilöksi. Onko kellään lähiaikojen kokemuksia asiasta, kaikki keskustelut mitä löysin tämän tiimoilta ovat kymmenen vuoden takaa... 

Näyttää, että töitä siellä olisi kyllä tarjolla, lienevätkö suomalaiset kätilöt kovaa valuuttaa? Tällä hetkellä työkokemusta on 10 vuotta sisältäen kaikkea kätilön työhön kuuluvaa, viiden vuoden päästä olisi viisi jo lisää :)

Kertokaa, jos on kokemuksia/tietoa asiasta! Kiitos :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole kokemusta mutta mutu tuntumalla voisin vannoa että prosessi on aivan samanlainen ellei tiukempi kuin sairaanhoitajalla. Todennäköisesti joudut siellä päässä käymään vähintään täydennyskurssin yliopistolla joissa hinnat kai pyörii jossain 10 000e kieppeillä. Käsittääkseni helpompi olisi hakea laillistaminen englantiin ja sitten hakea sillä englantilaisella paperilla australiaan töihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ahaa... mistähän nämä kurssijutut juontaa juurensa, vaikka kuinka etsisi tietoa, niin ei löydy mitään? Kätilön koulutus on Suomessa 4,5 vuotta, josta viimeinen vuosi on täysin työharjoittelua ja täytyy hoitaa tietty määrä synnytyksiä jne. Australiassa voi kätilöksi kouluttautua monta tietä... koulutus kestää 3,5 vuotta suoraan yliopistossa. Tai sairaanhoitaja voi opiskella kätilökurssin, 1,5 vuotta. 

No, en ehkä nyt usko mutu- tuntumiin :D Toki olen jo selvittänyt, mitä kaikkea pitää ensin tehdä, ei ole helppo homma. Mutta ehkä 15 vuoden työkokemus jo merkkaa jotain maassa, jossa on yli 600 kätilön paikkaa auki 😉 

Että jos jollain olisi ihan OIKEAA tietoa asiasta,  niin olisi kiva kuulla!

Tiedän, että suomalaisia on siellä kätilön töissä. 

 

Kiitos Kahvikuppi viestistäsi anyway 😊

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

12.5.2012 klo 22.04, MaijaM kirjoitti:

Kiitos kaikille mielenkiintoisista viesteistä! Tuo työskentely ympäriinsä, "syrjäseuduilla", kuulostaa hyvältä. Kiitos vinkistä!

 

Itse en ole vielä päässyt etenemään tämän Australiaprojektin kanssa, kun elämässä on ollut muita kiireitä, mutta kielikokeeseen olisi tarkoitus kesän aikana mennä. Onneksi työt eivät sieltä todennäköisesti lopu, joten hitaampi eteneminen näin alkuun tuskin on haitaksi.

 

Olisiko teillä jotain vinkkejä kielikokeeseen? Olen joskus aikoinani jonkun vastaavan tehnyt lähtiessäni vaihto-oppilaaksi, tosin tuolloin vaadittava pistemäärä tuskin on ollut yhtä korkea.

Hei! Lähditkö koskaan Australiaan? Jos, niin kerrotko vähän jotain 😊

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perustin mutuni tällä: Overseas nurse pre-registeration ( linkki http://internationalacademy.in/workjob-abroad/jobs-in-australia/nursing-board-registration-registered-nurses-in-australia/ ) Voi tosin olla että tämä koskee jotain filippiiniläisiä hoitajia vaan.

Lainaa

Overseas Nurses Pre Registration Program

Based on the Initial Registration letter, the candidates are expected to complete this training program in centers approved by NBV. The purpose of this 12 weeks course is to provide overseas qualified nurses and Australian nurses who have no practice for 5 years or more, a specific period of training to adapt to the nursing policies of Australia. This includes a period of supervised clinical practice and theory of nursing studies. On successful completion of this program, nurses will get registration with Nurses’ Board of Victoria and become eligible to work in Australia. IA will assist candidates to get admission in the program and visa processing.

Tuition Fee: AUD 8000(This will vary based on the educational provider)

Living Expense for the duration of the course: AUD 3000-4000

Travel Expense: Rs 30,000/-(approximately)

Elikkäs muualta tuleville hoitajille kurssitus jossa käydään läpi klinikkaharjoittelua sun muuta. Voi kyllä olla että koskee vaan filippiinäisiä hoitajia mutta dundernewsin palstalla oli joskus puhetta että koskee myös euroopasta tulevia.

Siitäpä jonkun blogia itse prosessista (jossa mainitaan myös sama kurssi/maksu) http://www.rantapallo.fi/wildestdreams/2015/09/17/sairaanhoitajaksi-australiaan-osa-1/

Eihän se paikkojen vapaana olo korreloi mitenkään siihen töihin kävellään noin vain. Onhan skotlannissakin röntgenhoitajalle töitä vaikka kuinka mutta ei sinne suomalaisella tutkinnolla kävellä noin vaan töihin vaikka olisi kuinka työkokemusta.

Onnea hakuun! :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

19.12.2016 klo 17.21, kahvikuppi_ kirjoitti:

Perustin mutuni tällä: Overseas nurse pre-registeration ( linkki http://internationalacademy.in/workjob-abroad/jobs-in-australia/nursing-board-registration-registered-nurses-in-australia/ ) Voi tosin olla että tämä koskee jotain filippiiniläisiä hoitajia vaan.

Elikkäs muualta tuleville hoitajille kurssitus jossa käydään läpi klinikkaharjoittelua sun muuta. Voi kyllä olla että koskee vaan filippiinäisiä hoitajia mutta dundernewsin palstalla oli joskus puhetta että koskee myös euroopasta tulevia.

Siitäpä jonkun blogia itse prosessista (jossa mainitaan myös sama kurssi/maksu) http://www.rantapallo.fi/wildestdreams/2015/09/17/sairaanhoitajaksi-australiaan-osa-1/

Eihän se paikkojen vapaana olo korreloi mitenkään siihen töihin kävellään noin vain. Onhan skotlannissakin röntgenhoitajalle töitä vaikka kuinka mutta ei sinne suomalaisella tutkinnolla kävellä noin vaan töihin vaikka olisi kuinka työkokemusta.

Onnea hakuun! :)

Kun lukee AHPRA:n sivuja, pääsee ehkä lähimmäs totuutta. Ainakin paljon paperityötä olisi tiedossa. Missään ei mainita tämmösiä kursseja, joten edelleen vaatii selvitystyötä! En todellakaan oleta, että sinne "vaan kävellään" töihin :D

Kätilön työ on Suomessa erinomaisen itsenäistä puuhaa, joten sen puolesta varmaan mennään samoilla hoodeilla kun Australiassakin. 

 

Ja mitä tuohon blogi- linkkiin tulee, jäi kovin tyngäksi oppi hoitajaksi menosta, enempi keskityttiin aivan muihin asioihin 😜 Tosin hyvä koonti dokumenteista mitä ahpra vaatii, oli hyvä 👍🏻 Kiitti linkistä ja vinkistä!

 

Jatkan selvitystyötä! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...