Jump to content
MAINOS

Terveydenhoitoon liittyvän poissaolon korvaaminen


Aadelheid

Recommended Posts

Olen töissä päiväyksikössä. Minulla on tulossa omalla terveysasemallani lääkärikäynti, joka on kello 10.30. Kyseessä on siis omalääkärini, ei työterveyslääkäri.

Tuoksi päiväksi minulle on työvuorolistaan suunniteltu normaali työpäivä. Osastonhoitajan mukaan jos menen lääkäriajalle, joudun jokaisen tunnin korvaamaan ja tekemään listan muina päivinä takaisin. Vaihtoehto on pakottaa minut vaihtamaan listalle myöhemmin suunnitelty T-päivä tuoksi päiväksi.

Kuitenkin Tehy-lehden numerossa 2/2012 oli artikkeli (s.58, Katkennut jakso) jossa sanotaan seuraavasti:

"Työntekijän terveydenhuollon toimenpiteisiin (lääkärikäynti ja lääkärin määräämät tutkimukset) käyttämä aika ei ole tavallisessa jaksotyössä työaikaa. Työntekijä saa työstä vapautuksen niiden ajaksi, jolloin lista jää vajaaksi. Työnantaja ei voi vaatia työntekijää tekemään lisää tunteja, ottamaan päivää vapaaksi tai täyttämään listaa esimerkiksi aikahyvityksillä, vaan listan annetaan jäädä vajaaksi."

Tuota lukiessani tuli mieleen että onko tämä oma tilanteeni nyt ihan oikein? Vai päteekö tuo artikkelin asia ainoastaan vain joissain tietyissä tilanteissa? Voiko työnantaja päättää vapaasti miten poissaolojen kanssa toimitaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mulle puhuttiin tuolla työpaikassa että ne työterveyshuollon käynnit olisi ihan työaikaa eivätkä ne aiheuttaisi mitään listavajeita.

Joko siis mulle on ohjeistettu väärin, tai sitten artikkelissa ei puhuta työterveyshuoltoasiasta. Mutta mitä tilannetta tossa artikkelissa sitten tarkoitetaan jälkimmäisessä tapauksessa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä mikä on oikein, mutta ihan perusterveydenhuollon lääkärikäynnit meiänkin pitää tehdä takaisin. ESH:n lääkärillä saa käydä työajalla.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

KVTES sanoo

Lääkärin lähetteellä määräämiin tutkimuksiin, kuten erikoislääkärin, laboratorio- tai röntgentutkimukseen kulunutta aikaa ei lueta työajaksi, mutta mikäli viranhaltija/työntekijä todellisen tarpeen vaatiessa joutuu työaikanaan em. tutkimuksiin, järjestetään niitä varten vapautus työstä. Sama koskee synnytystä edeltäviä lääketieteellisiä tutkimuksia, mikäli tällainen tutkimus on suoritettava työaikana.
ja soveltamisohjeena notta:
Todellisella tarpeella tarkoitetaan tässä sitä, että tutkimus ei ole tehtävissä työajan ulkopuolella tai että kysymyksessä on äkillinen tutkimustarve. Sopimusmääräys ei koske oma-aloitteista lääkärissä, hammaslääkärissä ja hoidossa käyntiä, useamman päivän kerrallaan kestäviä tutkimuksia eikä tutkimuksia, jotka on suoritettu viranhaltijan/työntekijän oma-aloitteisen lääkärissäkäynnin yhteydessä.

Joten vastaus kysymykseen lienee notta ei lasketa työaikaan vaan tunnit pitää tehdä takasin.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

KVTES sanoo

Lääkärin lähetteellä määräämiin tutkimuksiin, kuten erikoislääkärin, laboratorio- tai röntgentutkimukseen kulunutta aikaa ei lueta työajaksi, mutta mikäli viranhaltija/työntekijä todellisen tarpeen vaatiessa joutuu työaikanaan em. tutkimuksiin, järjestetään niitä varten vapautus työstä. Sama koskee synnytystä edeltäviä lääketieteellisiä tutkimuksia, mikäli tällainen tutkimus on suoritettava työaikana.
ja soveltamisohjeena notta:
Todellisella tarpeella tarkoitetaan tässä sitä, että tutkimus ei ole tehtävissä työajan ulkopuolella tai että kysymyksessä on äkillinen tutkimustarve. Sopimusmääräys ei koske oma-aloitteista lääkärissä, hammaslääkärissä ja hoidossa käyntiä, useamman päivän kerrallaan kestäviä tutkimuksia eikä tutkimuksia, jotka on suoritettu viranhaltijan/työntekijän oma-aloitteisen lääkärissäkäynnin yhteydessä.

Joten vastaus kysymykseen lienee notta ei lasketa työaikaan vaan tunnit pitää tehdä takasin.

Ah, kiitos :) Hyvä että selkisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 9 kuukautta myöhemmin...

Mitenkä menetellään raskauden aikaisten neuvolakäyntien kanssa, joutuuko niihin menevät tunnit tekemään takaisin? Olen töissä paikassa jossa tehdään vain päivätyötä (7.30-15.30), jolloin työajan ulkopuolella ei ole mahdollista käydä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkä menetellään raskauden aikaisten neuvolakäyntien kanssa, joutuuko niihin menevät tunnit tekemään takaisin? Olen töissä paikassa jossa tehdään vain päivätyötä (7.30-15.30), jolloin työajan ulkopuolella ei ole mahdollista käydä.

Juu, ei ole pakko tulla raskaaksi, joten korvata täytyy ja tuplana.

 

(anteeksi huono huumoro, syytän yövuoroa)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MItes muut säännöllistä päivätyötä tekevät ovat hoitaneet elektiiviset päiki-toimenpiteen (joista siis ei odotettavissa mitään pidempää saikkua). Mulla lyö nyt ihan tyhjää, en voi alkaa korvaamaan 8 h/3 viikkoa viikkoa....

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MItes muut säännöllistä päivätyötä tekevät ovat hoitaneet elektiiviset päiki-toimenpiteen (joista siis ei odotettavissa mitään pidempää saikkua). Mulla lyö nyt ihan tyhjää, en voi alkaa korvaamaan 8 h/3 viikkoa viikkoa....

Itse olen käynyt suunnitellussa viisaudenhammasoperaatiossa. Ilmoitin pomoille etukäteen milloin operaatio on, ja koko leikkauspäivä merkittiin listaan saikuksi jo etukäteen.

 

Mutta edelleenkin omaan kysymykseeni vastausta kaipailisin: eli mitenkä menetellään raskauden aikaisten neuvolakäyntien kanssa, joutuuko niihin menevät tunnit tekemään takaisin? Olen töissä paikassa jossa tehdään vain päivätyötä (7.30-15.30), jolloin työajan ulkopuolella ei ole mahdollista käydä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta edelleenkin omaan kysymykseeni vastausta kaipailisin: eli mitenkä menetellään raskauden aikaisten neuvolakäyntien kanssa, joutuuko niihin menevät tunnit tekemään takaisin? Olen töissä paikassa jossa tehdään vain päivätyötä (7.30-15.30), jolloin työajan ulkopuolella ei ole mahdollista käydä.

 

Työsopimuslain 4. luku 8 § 2. mom sanoo, että "työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella." 

 

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

 

Työsopimuslain 4. luku 8 § 2. mom sanoo, että "työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella." 

 

 

Näin laissa tosiaan lukee, mutta jotkut TA:t tulkitsevat sitä siten, että tunteja korvaamatta saa käydä vain sen käynnin, jolla saa Kelaa varten todistukset raskaudesta. Tai kaikki lääkärikäynnit, mutta ei normaaleja neuvolakäyntejä terveydenhoitajalla. Mutta tosiasiahan on, että jokaisella käynnillä tehdään lääketieteellisiä tutkimuksia (siihen ei tarvita lääkäriä, vaikka joku pomo niin saattaakin ajatella - en tosin tiedä voiko terveydenhoidossa olla niin tyhmiä pomoja) ja kaikki käynnit pitäisi saada tehtyä ilman tulonmenetyksiä tai tuntien korvaamista. Ja läheskään joka neuvolassa ei ole mitään iltavastaanottoa, tässä kaupungissa ei yhdessäkään, joten sekään ei ole vastaus ongelmaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...