Jump to content
MAINOS

1 ml Morphin ampulla 20 mg/ml


marjuli64

Recommended Posts

Mielestäni on kertakäyttöön, mutta sain ohjeen vanhainkodin hoitajalta johon teen keikaa, että pitää antaa potilaalle hänelle määrätty 0,2 ml ja vetää loput morkut valmiiksi neljään ruiskuun josta voidaan sitten piikittää jatkossa. Näin ei tulisi hävikkiä ollenkaan . Olen tottunut kirjaamaan 0,2 ml potilaalle ja loput 0.8 ml hävikkiin. Kuinkas tässä sitten tehdään kirjaus huumekorttiin ??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jos tiedän että kyseessä on potilas, joka tulee todennäköisesti tarvitsemaan lisää morkkua (pian) niin en heitä kerralla hävikkiin vaan jätän ampullan huumekaappiin avonaisena jemmaan ja haen sieltä sitten lisää tarpeen mukaan, vuoron jälkeen kuittaan mitä mennyt ja paljonko jäi hävikkiä, en siis vedä valmiiksi ruiskuihin. Korttiin merkkailuhan on se ärsyttävin osuus jälkeenpäin, ja auta armias jos se unohtuu niin tulee sanomista... varsinkin keikkalaiselle. Joskus oon antanu samalle potilaalle samasta ruiskusta morkkua (20mg/ml vahvusta) useita kertoja (loppuvaihees kivulias hengenahdistus syöpäpotilas), tuntuu menevän kohtuuttomasti aikaa juosta huumekaapille avata ampulla, vetää ruiskuun, juosta takaisin jos potilas on tuskissaan... Oon merkannu huumekorttiin sit jokaisen annon omalle riville ja yhdysviivalla yhdistäny ne lopuks ja kirjottani vielä "1 ampulla" , mahdollinen hävikki tulee sitten vaan yhelle riville.

Kävipä kerran niin etten ehtinyt huumekaapista ennen exitusta takaisin potilaan luo ja se kaiveli vastavalmistunutta hoitajatarta kyllä pitkään, mietin miks en vaan pitäny sitä valmista ruiskua taskussa kun oli oletettavaa että potilas tarvitsee vähintään kerran tunnissa morkku-stoossin...Joskus jos huomaan että alkaa yötavasten käymään ampullat vähiin niin saatan sanoa että siellä on avonainen ampulla tai taktikoida vuoron aikana käyttöä niin etten heitä heti hävikkiin, yleisesti tunnustaudun kyllä aikamoiseksi "tuhjailijaksi" et saisin varmaan teiän vanhainkodista potkut! Onneks HUS:illa ei oo tullu koskaan mitään sanomista. Ehdota että hommaa sinne teille 10mg/1ml ampulloita, niitä voi vähän huolettomammin paukutella auki ja tuhlailla ;D hävikkiäkin tulis sun tapauksessa 0.2ml vähemmän :rolleyes:. MUTTA en tiedä kuinka kauan noi ampullat säilyy oikeesti farmakologisesti avattuna/jos vetäis valmiiks ruiskuihin, osaako joku sanoa siihen jotain? ja kuinka pitkään tällaiset valmiit ruiskut sitten pahimillaan odottaisivat käyttöä siellä vanhainkodin huumekaapissa, en usko että ainakaan yli vuokautta saisi säilyttää? Hyvät perustelut ja pomolle luu kurkkuun!

Piikittämiseen tulee himo ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitten vaan seuraavat jatkais omalla nimmarillaan alle ja vastuu on pois sulta mitä lopuille tapahtuu/miten merkataan, niinhän sen on mentävä varsinkin jos pomo vaatii tollasta käytäntöä! mutta tekisin ihan samalla tavalla kun sä jos kerran vuorossa menee vaan, sotkua siitä muuten vaan tulee ja haluan pitää hommat "omissa hyppysissä" enkä miettiä kotimatkalla jonkun avatun ampullan kohtaloa...siinä voi piillä vielä aikamoinen hoitovirheenkin riski jos noita ruiskuja lojuu huumekaapissa (toki olis merkattu) ja kuitenkin siellä on eri vahvusia aineita...Ei tuntuis kivalta itekään jatkaa vuoroa ja mennä tuikkaa sellanen mitä ei oo ite vetäny ruiskuun.. Näin ajattelis tää hoitsu :rolleyes:

Piikittämiseen tulee himo ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä samasta ampullasta vedettiin ylijäämä muihin ruiskuihin, joihin sitten laitettiin tarra kertomaan lääke ja vahvuus. Lisäksi laitettiin lappu, joka kertoi päivän ja kellonajan, jolloin vedetty. Säilyvät tietyn tuntimäärän. Jos noita ei käytetty, niin vasta sitten laitettiin hävikkiin. Vaatii tietysti hyvän lääkekulttuuriin, jos jäävät seuraavalle vuorolle, niin täytyy olla varma, että tulevat merkityksi. Ko. yksikössä yritettiin huumekortteja tarkastaa kyllä vuoron alussa/lopussa.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon tehnyt niin, että vetänyt sen koko ampullan ruiskuun, antanut sen mitä tarttee, merkannut korttiin ja sen jälkeen heittänyt loput roskiin. Turhaan niitä rupee säästelemään kun euroja ampullia kohden ei kulu kuitenkaan kovin kohtuuttomasti, pysyy huumekorttikin selkeästi luettavana ja ajan tasalla. En tiedä saako tuollaista avattua ampullaa edes säilyttää, sehän kun altistuu ilmalle ja lialle. Jos on intressejä säilyttää sitä mittatappiota niin se varmaankin pysyy siellä ruiskussa parempana (mutu).

Poikkeuksena tilanne jossa annosteluohje on "kunnes kivuton", silloin pidän sen ruiskun potilaan vierellä missä itsekin olen ja heitän rojut roskiin kun haluttu vaste on saavutettu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole kauaa vielä kerennyt sh:n hommia tehdä (siis opiskelen). Kuitenkin jotenkin itseäni ainakin hirvittää ajatus valmiiksi vedetyistä morkkuruiskuista huumekaapista. Tarvis ainakin erittäin hyvät merkinnät, jottei tulisi sekaannuksia. En tiedä. Itse ottaisin vaan sen yhden annoksen kerrallaan ja muut laittasin pois. En uskaltaisi ottaa riskiä. Samaten avattujen ampullojen kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan oikeastihan nuo on kertakäyttöisiä, eli avatusta ampullasta annetaan kerran. Mun työpaikalla kun iv:sti annetaan niin on olevinaan joku apteekin lupa antaa saman työvuoron aikana ruiskusta niin monesti kuin tarvii/riittää, ja oman työvuoron päätteeksi heivataan loput pois. Morkulle ei voida avattuna antaa minkäänlaista säilymisaikaa. Etenkin säilyttäminen avatussa ampullassa kuulostaa aika hurjalle. Jos on pakko säästellä morkkua niin edes ruiskussa. (Ja oikeastihan se on halpa lääke. Ja lääketurvallisuuden ja muun semmoisen suhteen, huumelääke kun on, olisi turvallisempaa nakata ylimäärä ampullasta roskiin.)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No nyt seuraavaan episodiin. (Olen todella inhottu henkilö v.kodissa kun jopa annan neuvoja ko henkilökunnalle. ja tietenkin annan tarvittaessa jopa Tenoxin rauhattomalle vanhukselle unta tuomaan, Imovanekin on jo suuri virhe !)

No, olivat menneet valittamaan o-hoitajalle että lääkitsen liikaa ja epäilevät että lääkitsen salaa !!! Kirjaamatta .siis !!

Tämä toki oh.n kanssa selvitetty, mutta jäi vaivaamaan... Olin kuitenkin koko osaston pätevin (työvuosilta ja koulutukselta sekä kokemukselta) ja saa kuulla tämmöistä !! Tuohan on erittäin kova syyte !! Mitä olette mieltä arvoisat kollegat, unohtaako ja jatkaa eteenpäin vai mitä tehdä ??

Onhan se hyvä, että puututaan epäkohtiin. Tietysti minäkin olisin kyrpiintynyt, jos koko liiga juonittelee jotain selän takana, eikä voi tulla puhumaan suoraan, mutta jos asia on nyt käsitelty ja todettu että toimintasi on ollut korrektia niin ei kai sitä enää tartte märehtiä. Valitettavan usein taitaa silti olla niinkin, että moisen vasikoinnin taustalla on jotain ihan muuta kuin aito huoli potilasturvallisuuden toteutumisesta.

Ps. Jos olet keikkalaisena sanonut ääneen olevasi "osaston pätevin", niin meillä taitaa olla motiivi selvillä :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä toki oh.n kanssa selvitetty, mutta jäi vaivaamaan... Olin kuitenkin koko osaston pätevin (työvuosilta ja koulutukselta sekä kokemukselta) ja saa kuulla tämmöistä !! Tuohan on erittäin kova syyte !! Mitä olette mieltä arvoisat kollegat, unohtaako ja jatkaa eteenpäin vai mitä tehdä ??

Onhan näitä työpaikkoja, joissa on omat fakkiintuneet uskomuksensa ja tapansa, ja hyvin varovainen saa olla tekemisissään ja puhumisissaan. Kannattaa olla ottamatta itseensä, jos tietää muiden perustelut ja tietää omat perustelunsa. Tietysti kuvaa työpaikkaa ja/tai sen yksittäisiä työntekijöitä, jos sitten yksittäisistä sanoista tai - hui iiks sentään - nukahtamislääkkeen antamisesta tehdään suuri numero ja valitus osastonhoitajalle. Työpaikan linjanvetoja tietysti kannattaa lähtökohtaisesti kunnioittaa, ja lähinnä oikeasti potilasturvallisuuteen vaikuttavissa tapauksissa tehdä kuten oikein on. Neuvominen... Vaikka joskus olisi todella järkevää edes keskustella asioista niiden oikeilla nimillä, valitettavasti ei aina onnistu, ei mitenkään.

Mutta jos vakityöntekijöille on hyvin haastavaa sietää keikkalaisia, niin he voivat opetella olemaan ilman keikkalaisia ja tehdä kaikki työt itse.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No nyt seuraavaan episodiin. (Olen todella inhottu henkilö v.kodissa kun jopa annan neuvoja ko henkilökunnalle. ja tietenkin annan tarvittaessa jopa Tenoxin rauhattomalle vanhukselle unta tuomaan, Imovanekin on jo suuri virhe !)

No, olivat menneet valittamaan o-hoitajalle että lääkitsen liikaa ja epäilevät että lääkitsen salaa !!! Kirjaamatta .siis !!

Tämä toki oh.n kanssa selvitetty, mutta jäi vaivaamaan... Olin kuitenkin koko osaston pätevin (työvuosilta ja koulutukselta sekä kokemukselta) ja saa kuulla tämmöistä !! Tuohan on erittäin kova syyte !! Mitä olette mieltä arvoisat kollegat, unohtaako ja jatkaa eteenpäin vai mitä tehdä ??

Ei nyt tuu mieleen muuta ku ihan silkkaa kateutta hyvää ja erittäin pätevää keikkalaista kohtaan!! Eiks nyt imovanen ja jopa tenoxin anto pitäis olla ihan peruskauraa (kunhan lukee tarv.läkkeissä) eikä ,mitään epäilyttävää toimintaa! Ajattelee varmaan, että keikkalainen haluaa päästä helpolla kun ensin huumaa vanhukset uneen ettei niistä olisi vaan vaivaa! Valitettavasti näin ajattelevia kateellisia kusipäitä tältä alalta löytyy! Kateus on sitten kyllä hirveä asia...

Piikittämiseen tulee himo ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No nyt seuraavaan episodiin. (Olen todella inhottu henkilö v.kodissa kun jopa annan neuvoja ko henkilökunnalle. ja tietenkin Tuohan on erittäin kova syyte !! Mitä olette mieltä arvoisat kollegat, unohtaako ja jatkaa eteenpäin vai mitä tehdä ??

Eikös se ole normaali tapa toimia, kun annetaan esimiehelle tehtäväksi selvittää mahdolliset virheet. Oma kirjoituksesi kielii siitä, ettei kanssasi ole herkkua keskustella hoitolinjoista. Toivottavasti asiat selkenivät ja sait esimiehen tuen toimillesi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...