Jump to content
MAINOS

Onko ohjaaja lainsuojaton ??


Vieras: Lähihoitaja v62

Recommended Posts

Vieras: Lähihoitaja v62

Hei, vaan !!

Tässä pieni tarina joka on valitettavasti totta!!!

Sain eräältä asukkaalta turpaan 20.11.2004 klo.15-15.15 välisenä aikana.

Hän iski nyrkillä minua keskelle kasvojani, sain tästä mustansilmän ja turvonneen posken ja kivut poskiluussa.

En saa nostaa tästä rikosilmoitusta, kun on työtapaturma. Jotenkin tuntuu pahalta kaveri voi siis ihan vapaasti hakata meitä ohjaajia mielensä mukaan. Kaveri pääsee tästä kuin koira veräjästä. Voiko näin todellakin käydä huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Miten niin et saa nostaa? Tottakai siitä PITÄÄ tehdä ilmoitus poliisille. Miksi olet antanut jutun vanhentua noin kauan? Tuollaisissa tapauksissa pitää käydä lääkärillä näyttämässä vammat ja työtapaturmailmoituksen LISÄKSI poliisiasiat vireille. Kaikkea sitä...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi

Valitettava juttu, en osaa sinun kohdallasi sanoa oikeuksistasi, sillä riippuu varmasti kuka on työnantajasi ja millä nimikkeellä toimit.

Mutta ainakin eräs turvallisuuskouluttaja on ohjeistanut meidän polin työntekijöitä käyttämään hyväkseen Rikoslain 16 luvun (rikoksista viranomaisia vastaan) 1, 2 ja 3. pykälää tarvittaessa. Ympäripyöreästi niissä todetaan että uhkailusta, pahoinpitelystä tai sen mahdollisuudesta voidaan tekijä tuomita vankeuteen tai sakkoihin. 1 pykälästä löytyy myös määritelmä, jolla myös ainakin kunta-alalla olevat hoitajat määritellään viranomaisiksi. Katsokaapa Finlexistä http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=rikoksista%20viranomaisia%20vastaan.

Muutaman kerran olen tuota käyttänyt, kun potilaan äänensävy on ruvennut nousemaan ja uhkauksia on alkanut tulla. Lyhyeen on loppunut. Ja tuon perusteella on rikosilmoitus mahdollista tehdä, ja näin on kerran tehtykin meillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valitettava juttu, en osaa sinun kohdallasi sanoa oikeuksistasi, sillä riippuu varmasti kuka on työnantajasi ja millä nimikkeellä toimit. 

Jokainen ihminen jota lyödään ns. turpaan, on oikeutettu tekemään poliisille tutkintapyynnön. Poliisin tehtävä on sitten selvittää onko asiassa tapahtunut rikosta. Työsuhteella, työnantajalla tai sillä että onko lyöjä ns. asiakas ei ole merkitystä asiaan.

Ja hyvä työnantajahan tekee tutkintapyynnön/rikosilmoituksen työntekijän puolesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Korjatkaa jos olen väärässä. Muistaakseni edellytys sairauspäivärahojen maksamiselle pahoinpitelytapauksessa on rikosilmoituksen tekeminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ilman muuta teet rikosilmotuksen! Ei tässä mitään yleisiä nyrkkeilysäkkejä olla. Se antaa väärän singaalin jos asia painetaan villasella. Ei muuta kuin poliisin tykö .

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kukaan ei pidä meidän puoliamme, jos emme itse tee sitä. Mistään ei pidä vaieta, kaikki väkivaltatilanteet täytyy tuoda julki, muistakaa kaikki hoitajat, pidetään toistemme puolta!

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten niin et saa nostaa? Tottakai siitä PITÄÄ tehdä ilmoitus poliisille. Miksi olet antanut jutun vanhentua noin kauan? Tuollaisissa tapauksissa pitää käydä lääkärillä näyttämässä vammat ja työtapaturmailmoituksen LISÄKSI poliisiasiat vireille. Kaikkea sitä...

-Jäin kanssa miettimään kuka tuollaisia sääntöjä tekee? Työnantajako?

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei, vaan !!

Tässä pieni tarina joka on valitettavasti totta!!!

Sain eräältä asukkaalta turpaan 20.11.2004 klo.15-15.15 välisenä aikana.

Hän iski nyrkillä minua keskelle kasvojani, sain tästä mustansilmän ja turvonneen posken ja kivut poskiluussa.

En saa nostaa tästä rikosilmoitusta, kun on työtapaturma. Jotenkin tuntuu pahalta kaveri voi siis ihan vapaasti hakata meitä ohjaajia mielensä mukaan. Kaveri pääsee tästä kuin koira veräjästä. Voiko näin todellakin käydä huh.gif

Onko ko. ihminen psykkisestisairas, siis DG:n kera?

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei, vaan !!

Tässä pieni tarina joka on valitettavasti totta!!!

Sain eräältä asukkaalta turpaan 20.11.2004 klo.15-15.15 välisenä aikana.

Hän iski nyrkillä minua keskelle kasvojani, sain tästä mustansilmän ja turvonneen posken ja kivut poskiluussa.

En saa nostaa tästä rikosilmoitusta, kun on työtapaturma. Jotenkin tuntuu pahalta kaveri voi siis ihan vapaasti hakata meitä ohjaajia mielensä mukaan. Kaveri pääsee tästä kuin koira veräjästä. Voiko näin todellakin käydä huh.gif

Onko ko. ihminen psykkisestisairas, siis DG:n kera?

Ei sekään asiaan vaikuta. Psykoosissakin olleet maksavat samalla lailla korvaukset tekemisistään.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokos on rikosilmoitus tehty? Omasta mielestäni tapauksesi on luokiteltavissa ehdottomasti poliisiasiaksi. Ei kyseessä voi olla työtapaturma, jos potilas/asiakas mottaa sinua turpaan  angry.png Kyllä se silloin on jo jonkin asteinen pahoinpitely!

Mielestäni hoitoalalla on paljon tällaisia vääriä luuloja tyyliin "emmä voi ilmoittaa siitä poliisille, kun se on sairas", tms. Ja sit vielä kehdataan ihmetellä hoitotyön turvattomuutta  :P (kai se nyt turvatonta onkin, jos asioille ei kerta tehdä mitään).

Itse myönnän suoraan, että minä olen jopa yhdestä tehnyt rikosilmoituksen (tosin rikosnimikkeellä "häirintä". Tehtiin yhessä työparin kanssa, kun kyseinen pt. soitteli lanssia paikalle parhaimmillaan noin 20 kertaa vuorokaudessa).

Jos joku minua turpaan mottaisi, niin kyllä minä soittaisin heti poliisille (silloin olis omasta mielestäni täysin toisarvoista se, että joku olisi minua kieltänyt soittamasta). Tosin oman luonteeni tuntien voisin hyvinkin motata takaisin ennen soittoa  ::) *tsoukki*

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itselle tulee mieleen tehdä rikosilmoitus TYÖNANTAJASTA esim.työsuojelurikkomuksesta tms.

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lähihoitaja v62

Hei

Olen töissä UEP uudenmaan erityispalveluilla. Meillä on asukkaina kilttejä oikeita kehitysvammaisia ja häiriintyneitä nuoria jotka tulee laitoshoidon ja monen erehdyksen kautta meille avopuolelle asumaan. Tämä nuorimies löi muuten vain kun häneltä on asiaa kyselty eli mitään syytä siis ei ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Korjatkaa jos olen väärässä. Muistaakseni edellytys sairauspäivärahojen maksamiselle pahoinpitelytapauksessa on rikosilmoituksen tekeminen.

pahoinpitelyn ensisijainen maksaja on tekijä eli aina rikosilmoitus,tekijän jäädessä pimeäksi maksaja on valtionkonttori.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tottakai teet rikosilmoituksen. On se kumma kun jokapuolella kuvitellaan,että hoitoalan ihmiset ottavat vastaan hymyssä suin kaiken p..... Olipa työpiste mikä tahansa ei kenelläkään ole kohdella hoitohenk.kuntaa väkivaltaisesti tai muuten loukkaavasti. Ellei asia ala muuten selvitä on liitossa olemassa lakimiehet joilta voi neuvoa kysyä. Toivottavasti asiasi on jo etenemässä. Tsemppiä työhön ja tosiaan muistettakoon, että pidetään toistemme puolia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei

Olen töissä UEP uudenmaan erityispalveluilla. Meillä on asukkaina kilttejä oikeita kehitysvammaisia ja häiriintyneitä nuoria jotka tulee laitoshoidon ja monen erehdyksen kautta meille avopuolelle asumaan. Tämä nuorimies löi muuten vain kun häneltä on asiaa kyselty eli mitään syytä siis ei ole.

Väkivalta tilanteet kehitsvamma-puolella tuntuvat olevan varsin yleisiä, varsinkin haastavasti käyttääytyvien asiakkaiden osastoilla/ asuntoloissa. Asiasta yleensä vaietaan, ei niinkään henkilökunnan vaan ylemmän portaan tahdosta. Pelätään huonoa mainetta ym. Psyk. puolella on sentään kunnon "välineet" jotta aggressiivinen asiakas voidaan "rauhoittaa". Kehitysvammaisten parissa näin ei usein olekaan. Toisaalta ongelmat ei yleensä poistu pelkästään avopuolelta, laitospuolelle siirrettäessä, vaikka laitospuolella miehitys onkin suurempaa. Väkivalta tilanteista pitäisi pystyä avoimesti puhumaan, eikä niistä tulisi vaieta. Että kannattaa selvittää mahdollisuus rikosilmoituksen tekemiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: yökyöpeli

Olin taannoin turvallisuuskoulutuksessa ja kyselin mitä tehdä, kun potilas pätkäisee nyrkillä. Vastaus oli, että jos agressiivisuus on sairauden aiheuttamaa on potilas täysin vastuuton tekoihinsa. Joten kannattaa olla vain notkea ja väistellä iskuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin taannoin turvallisuuskoulutuksessa ja kyselin mitä tehdä, kun potilas pätkäisee nyrkillä. Vastaus oli, että jos agressiivisuus on sairauden aiheuttamaa on potilas täysin vastuuton tekoihinsa.

Edesvastuttomuus mitataan vasta oikeusalissa, eli tutkintapyyntö kannatta aina tehdä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin taannoin turvallisuuskoulutuksessa ja kyselin mitä tehdä, kun potilas pätkäisee nyrkillä. Vastaus oli, että jos agressiivisuus on sairauden aiheuttamaa on potilas täysin vastuuton tekoihinsa.

Edesvastuttomuus mitataan vasta oikeusalissa, eli tutkintapyyntö kannatta aina tehdä.

Olen täysin samaa mieltä Dinon kanssa. Väkivaltatapauksiin tulee aina suhtautua vakavasti. Vaikka kävisikin niin että potilas todettaisiin vastuuttomaksi, niin ainakin asia tulee "ylempien" tahojen tietoon. Hoitoalalla esiintyvää väkivaltaa ei saa peitellä, vaan asiasta täytyy pitää meteliä. Ei siihen muuten kukaan reagoi.

Jos väkivaltatapauksiin suhtaudutaan tyyliin "ei niille mitään voi", tarkoittaa se samaa kuin että hyväksymme sen, ja kurjistamme siten omaa asemaamme. On vastuutonta jättää ilmoittamatta pahoinpitelystä!

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin taannoin turvallisuuskoulutuksessa ja kyselin mitä tehdä, kun potilas pätkäisee nyrkillä. Vastaus oli, että jos agressiivisuus on sairauden aiheuttamaa on potilas täysin vastuuton tekoihinsa.

Edesvastuttomuus mitataan vasta oikeusalissa, eli tutkintapyyntö kannatta aina tehdä.

Olen täysin samaa mieltä Dinon kanssa. Väkivaltatapauksiin tulee aina suhtautua vakavasti. Vaikka kävisikin niin että potilas todettaisiin vastuuttomaksi, niin ainakin asia tulee "ylempien" tahojen tietoon. Hoitoalalla esiintyvää väkivaltaa ei saa peitellä, vaan asiasta täytyy pitää meteliä. Ei siihen muuten kukaan reagoi.

Jos väkivaltatapauksiin suhtaudutaan tyyliin "ei niille mitään voi", tarkoittaa se samaa kuin että hyväksymme sen, ja kurjistamme siten omaa asemaamme. On vastuutonta jättää ilmoittamatta pahoinpitelystä!

Osastolla missä keikkailen pyritään aktiivisesti tekemään väkivaltailmoituksia, jotta "ylempi" taho ymmärtää mm henkilökunnanmäärän tarpeellisuuden osastolla. Kaikki avunannot muille osastoille kirjataan ja tilastoisdaan jne...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osastolla missä keikkailen pyritään aktiivisesti tekemään väkivaltailmoituksia, jotta "ylempi" taho ymmärtää mm henkilökunnanmäärän tarpeellisuuden osastolla. Kaikki avunannot muille osastoille kirjataan ja tilastoisdaan jne...

Juuri näin. Vaikkei se uhka olisikaan aiheuttanut mitään muuta kuin säikähdyksen, kannattaa juttu kuitenkin viedä eteenpäin jotta emme itse vetäisi mattoa altamme - ellei ilmoituksia tehdä, "ylempi" taho luulee kaiken olevan kunnossa eikä parannuksia (esim. henkilöstömäärän suhteen) tapahdu. Päin vastoin.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Lähihoitaja v62

Hei..

Ajattelin nyt kertoa miten asia eteni, tein asiasta rikosilmoituksen ( loppujen lopuksi pomo antoi luvan tehdä vaikka se hänen mielestään ei ole oikein ) Selvästi pomolla on huoli maineesta, nyt hänen käytöksensä minua kohtaan on todella kylmää.

Kiitos teille kannustamisesta toivotan teille kaikille oikein hyvää joulua ja onnellista tulevaa vuotta 2005.....

;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...