Jump to content
Jonde

Lastenpsykiatriaisille kyselyä...!

Recommended Posts

Jonde

Hei!

Olisin iloinen, jos voisitte auttaa minua. *pyhimys*

Te, jotkaa olette olleet töissä/harjoittelussa lastenpsykiatrisella

Minua kiinnostaa olisiko tämä juttu mun juttu! Koska esim. sisätaudit, kirra, leikkurit, yms kauheasti kiinnosta.

Olen sh.opiskelija ja lastenpsykiatriasta kokemusta ei ole muuta kuin Torey Haydenin kirjat..

Olen kuullut, että lasten psykiatrisella on rankkaa, koska lasten taustat ja perhesuhteet ovat vaikeita, eikä työ sovi sellaiselle, joka tykkää tehdä paljon käsin ja kaipaa hetkistä työtä.

1. Onko lastenpsykiatrisella työtahti millaista?

2. Millainen psyykkinen kuormitus ja miten selviää kantamatta koko päivää rankkoja kohtaloita harteillaan?

3. Mikä työssä on haasteellisinta?

4. Mitä kautta olet päätynyt tähän "suuntautumiseen"

5. Mistä luonteenpiirteistä voisi olla etua työssä?

6. Tai mitä hoitajalta vaaditaan tässä työssä?

7. Mitä hoitaja itseasiassa tekee?

8. Näkeekö usein tuloksia ?

9. Ja mikä on palkitsevinta?

10.Mistä harkkakokemuksista voisi olla hyötyä, esim. aikuispsykiatria, lasten sh varmaan myös..?

11. Millaiselle henkilölle lastenpsykiatria ei ainakaan sovi?

12. Onko helppo/vaikea päästä töihin kyseiselle osastolle?

13. Onko ollut hyvä/huono työilmapiiri?

Ihanaa kiitos Vastatkaa miten paljon jaksatte. Kiitos! :)

t. Jonde

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Oinaspässi

Täältä löytyy ennestään jonkin verran infoa aiheesta. Muutaman vuoden vanhaa juttua, mutta eipä se asia siitä ole mihinkään muuttunut. On näitä lastenpsykan juttuja täällä jonkin verran ollut ennestään. Pitäisi löytyä kun kirjoittaa tohon hakukoneeseen ja hakee "foorumin" alueelta.

Yleensä kiinnostus lasten hoitamiseen/hoitotyöhön ja psykiatriaan on hyvä alku.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jonde

Kiitos vinkistä! Sain paljon infoa tuolta vanhasta keskustelusta.

tänne saa toki kommentoida silti jos viitsii : )

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kmmo

Itse olen keväällä aloittamassa harjoittelun lastenpsykalla, ja olen kyllä tosi innostunut siitä! Olin jo aiemmin päätynyt siihen lopputulokseen, että psykiatria on mun juttu... ja nyt lasten -ja perhehoitotyön harjoittelun jälkeen tuntuu, että haluan työskennellä lasten parissa. Toki siis pidän vielä kaikki mahdollisuudet avoinna, mutta alana lastenpsyka kyllä kiinnostaa!

Tulikin mieleeni, että olisiko kenelläkään suositella jotain hyvää "perusopasta" lastenpsykiatriseen hoitotyöhön mikä kannattaisi lukea ennen harjoitelua?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Oinaspässi

Aika vähän semmoisia perusoppaita on, ei ainakaan tule heti mieleen. Osa on niin laajoja tutkimuksia ja osan on pienempiä tutkimuksia. Jari Sinkkosen kirjat saattaa auttaa ymmärtämään lapsen oirehdintaa, etenkin ne, missä kerrotaan jotain härvelipojista. Tytöt menee siinä samalla. Masennus, ADHD, syömishäiriöt, psykoosit, lapsen normaali kasvu ja kehitys eri ikävaiheissa... Noiden tuntemisesta/tietämisestä on apua. Tsemppiä harjoitteluun

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kmmo

Kiitos :)
Joo, noihin Sinkkosen kirjoihin törmäsinkin kun selailin Helmetin sivuja, täytyy käydä lainaamassa kun ehtii.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kerde

Itse olen keväällä aloittamassa harjoittelun lastenpsykalla, ja olen kyllä tosi innostunut siitä! Olin jo aiemmin päätynyt siihen lopputulokseen, että psykiatria on mun juttu... ja nyt lasten -ja perhehoitotyön harjoittelun jälkeen tuntuu, että haluan työskennellä lasten parissa. Toki siis pidän vielä kaikki mahdollisuudet avoinna, mutta alana lastenpsyka kyllä kiinnostaa!

Tulikin mieleeni, että olisiko kenelläkään suositella jotain hyvää "perusopasta" lastenpsykiatriseen hoitotyöhön mikä kannattaisi lukea ennen harjoitelua?

Meillä oli oppikirjana mm. Lasten ja nuorten mielenterveystyö (WSOY), Friis, Seppänen & Mannonen. Sinkkosta peukutan myös.

Lisäksi itse keräsin kansiota erilaisista "työkaluista" mihin harjoitteluissani lasten psykalla törmäsin. Siellä on siis erilaisia monisteita eri aiheista. Lasten kanssa kun ei välttämättä voi vain istua ja jutella vaikeista asioista. Asiat löytyy tekemällä ja lapsi puhuu paremmin, kun on muuta tekemistä samalla. Multa esimerkiksi kansiosta löytyy: Turren huolitesti, Vanhemmuuden roolikartta (http://www.vslk.fi/index.php?id=19), erilaisia pahan olon mittareita, tunnetilojen väritystehtäviä yms.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kmmo

Vastaan vanhaan aiheeseen näin vajaan kolmen vuoden kokemuksella lastenpsykalta! Viimeksi tänne kirjoitellessani olin vielä opiskelija :)

1. Onko lastenpsykiatrisella työtahti millaista?

Riippuu osastosta/polista, mutta yleensä aika kiirettä pitää. Paljon tapaamisia, koulumatkoja, jne. Joskus myös rauhallista hengailua.

2. Millainen psyykkinen kuormitus ja miten selviää kantamatta koko päivää rankkoja kohtaloita harteillaan?

Välillä työasiat mietityttää työmatkoilla, mutta mitään taakkoja ei ole harteille jumiutunut. Työnohjaus ja työyhteisö auttaa tässä.

3. Mikä työssä on haasteellisinta?

Ajanhallinta ja multitaskaaminen.

4. Mitä kautta olet päätynyt tähän "suuntautumiseen"

Psykiatria kiinnosti, lasten ja nuorten kanssa työskentely kiinnosti.

5. Mistä luonteenpiirteistä voisi olla etua työssä?

Rauhallisuus, huumorintaju.

6. Tai mitä hoitajalta vaaditaan tässä työssä?

Rauhallisuutta, tilannetajua, suunnitelmallisuutta, luovuutta, pitkäpinnaisuutta.

7. Mitä hoitaja itseasiassa tekee?

Osallistuu kokouksiin, käy koulussa, joskus pitää kiinni riehuvasta lapsesta, syö lasten kanssa, leikkii, katsoo leffoja, puhuu tunteista, ottaa vastaan kiukkua, purkaa hankalia tilanteita, istuu sohvalla.

8. Näkeekö usein tuloksia ?

Tuloksia kyllä näkee, mutta harvoin ne mitään kovin suuria läpimurtoja on.

9. Ja mikä on palkitsevinta?

Lasten voinnin paraneminen.

10.Mistä harkkakokemuksista voisi olla hyötyä, esim. aikuispsykiatria, lasten sh varmaan myös..?

Lastensuojelu, ja oikeastaan mikä tahansa lasten kanssa tehty terveydenhoitoalan työ. Aikuispsykiatriasta on myös hyötyä.

11. Millaiselle henkilölle lastenpsykiatria ei ainakaan sovi?

Joustamattomalle, äkkipikaiselle ja/tai helposti loukkaantuvalle.

12. Onko helppo/vaikea päästä töihin kyseiselle osastolle?

Melko helppoa jos on edes jotain relevanttia työkokemusta. Ainakin pk-seudulla on tällä hetkellä paljon lastenpsykan paikkoja auki.

13. Onko ollut hyvä/huono työilmapiiri?

Enimmäkseen hyvä, mutta vaihtelee yleisen kuormitustason mukaan.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras
Olet jättämässä kommenttia vieraana. Jos sinulla on tunnus, kirjaudu sisään.
Vastaa aiheeseen...

×   Lisäsit muotoiltua sisältöä.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Linkkisi on upotettu automaattisesti..   Näytä pelkkä linkki.

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.