Jump to content
MAINOS

Lapsipotilaan rauhoittaminen


Esa

Recommended Posts

Miten olette saaneet lapsipotilaan rauhoittumaan jonkin toimenpiteen ajaksi. Jos vaikka joudutaan suturoimaan leuasta haava. Itse pydin juttelemaan ja kertomaan mitä tehdään sekä miksi. Mutta ei leuka vaan edelleen väpättää itkusta. Eikä vanhempien läsnäolo tuo helpotusta.

Onko muita popppakonsneja olemassa.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 76
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Eipä siihen aina auta mikään, jämäkästi on homma vaan hoidettava. Tämä usein riittääkin jos kyseessä on jokin pikkuhaava. Henkilökunnan viivyttely ja epävarmuus vaan pahentaa tilannetta.

LNS:ssa suturoivat isommat haavat leikkurissa nukutuksessa, mikä on sinänsä hyvä vaihtoehto. Vaatii vaan seurantaa osastolla jne. Jossain olen myös kuullut annettavan Dormicumia lapselle rauhoittavaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikä vanhempien läsnäolo tuo helpotusta.

Usein jopa hätääntynyt äiti tai isä provosoi tahtomattaan lasta omalla hermoilullaan ja joskus joutuu pyytämään heitä poistumaan toimenpiteen ajaksi.

Oskun mainitsema Dormicum on loistava esilääke myös lapselle. 7.5 mg p.o ja alkaa jo kummasti tilanne rauhoittumaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuosta midatsolaamista vielä sen verran, että sillä on hassu taipumus saada jotkut lapset hyvinkin vilkkaiksi. Eli joillekin se aiheuttaa agitaatiota pikemminkin kuin sedaatiota.

nimimerkillä "muutaman kerran midatsolaamilla lääkittyä lasta sairaalan käytävällä jahdannut" 8)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

näitä nukahtamis lääkkeitä tosiaan käytetään myös ns bailaus pillereinä,ilmeisesti varsinkin zopiklonia.ainakin muutama tullut vastaan ja useammasta kuullut.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Trio Niskalaukaus

näitä nukahtamis lääkkeitä tosiaan käytetään myös ns bailaus pillereinä,ilmeisesti varsinkin zopiklonia.ainakin muutama tullut vastaan ja useammasta kuullut.

Joo kaikki käy. Mikä menee rännistä yms. alas. Lisää osoitteessa www.paihdelinkki.fi. Sieltä saunan arkistoon, jonne on koottu "sensuurikamaa". Löytyy yksityiskohtaisia vinkkejä yms... AIKA HURJAA!!??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä diatsepaami supollakin aika hyvin ainakin pienemmillä ja tottumattomilla silmä luppasee. Jos ei auta niin sitten ränniin; voi tosin olla vaikee saada tippaa jos on rauhaton, mutta helpompi kuin suturointi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kivuliaissa toimenpiteissä pieni ketamiiniannoskin voipi olla toimiva (esim. murtuman reponointi/muutoin kivun hoito akuuttivaiheessa). Pulmana lienee sairaalan ulkopuolella saatavuus. Ai niin ja pitäähän siihen kummiskin liittää kevyt sedaatio pamilla...

Kyytihän ei ajamalla lopu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

saisivat väsätä jonkun lasten stessu rectiolin,kun toi 10 mg taitaa olla liika paljon pelkkään sedaatioon.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mä oon sitä käyttäny 10 kg stä eteenpäin; en oo ehkä ihan kaikkea ruutannu, mutta kuitenkin ihan jees on toiminu, ja musta vitonenkin löytyy

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pamissa on se hyvä puoli että vaikka ei vie kipua niin vie muistin; poka ei muista jälkeenpäin että on sattunu. Toimii aikuisillakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mä oon sitä käyttäny 10 kg stä eteenpäin; en oo ehkä ihan kaikkea ruutannu, mutta kuitenkin ihan jees on toiminu, ja musta vitonenkin löytyy

mun 99 pharmaca ei tuntenut kuin ton 10mg stessun.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No vielä pamista. Alpharmalta löytyy sekä 5 mg että 10 mg rektaalineste 2,7 ml, josta käytettävää 2,5 ml jossa sitten 5 tai 10 mg pamia.

Annostushan rektaalisesti pamilla on 0,5-1,0 mg/kg. Ja on muistettava että aikuiset, ja varsinkin vanhukset ovat relatiivisesti herkempiä pamin vaikutukselle kuin lapset. Yleinen linja on 1-12kg = 5mg, yli 12 kg 10 mg, tai mainittu 0,5-1,0 mg/kg.

Ja vielä se, että annettu 10-15 minuutin vaikutusaika on ainakin mun kokemuksen mukaan liian lyhyt, mutta 20 minuutissa yleensä muksulla silmä jo vähän luppasee, jos ei sitte satu hirveesti tai pentu ei oo paholaisen sukua, kuten useat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Mut kyllä ne lapset huutaa kovaa mutta ei ne kauaa jaksa ellei sit se oo paholainen mutta en oo törmänny yhteenkään paholaiseen yleensä ne on pieniä enkeleitä ainakin silloin kun ne hiljenee 8)

Täällä tapahtuu ja muualla vielä enemmän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Ei heti lääkitä vaan ensin jutellaan! Eikös se näin mene..?  8)

Mutta kyllä joskus toimii, jos vaan hoitajalla on mielikuvitusta eikä ole akuuttitilanne jne. Voi esim. kertoa kuinka lääkäri ompelee haavan taikalangalla kiinni, että se paranee jne.

Ja jos esim. PPKL on antaa lapselle joku pieni lelu tms. toimenpiteen jälkeen niin sekin joskus rauhoittaa lapsen kun kertoo, että hän saa itse valita jonkin lelun tai kiiltokuvan tms. Tosi sissi kestää yllättävän paljon kun tietää saavansa jonkun pikkulelun, mitä voi esitellä kotona pikkusiskolle.  8)

Mutta tuo edellinen vain rauhoittelukeinona. Ei kenenkään tartte kipua sietää!

Nimim. kokemusta on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 2 kuukautta myöhemmin...

Dormicum painon mukaan ainakin meillä ihan esilääkkeenä saliin meneville, ja muutenkin käytössä, esim. palovammojen sidevaihdoissa, haavahoidoissa jne... tänään juuri tein sidevaihdon sinänsä pieneen painehaavaan kantapäässä: vajaata tuntia ennen Dormicum 7,5 mg jätskin kanssa  :P ja homma hoitui ongelmitta, vaikka eilen oli purtu, potkittu, syljetty jne... äiti luki sarjakuvia ja me askarreltiin haavan kanssa. Joskus kyllä menee sitten painiksikin, mutta yhteistyössä ja rauhassa yleensä onnistuu vähän paremmin. Vanhempien läsnäolo voi olla haitaksikin, ihan hyvin voi myös laittaa vanhemmat odottamaan ulkopuolelle jos lapsi ei siitä repeä lopullisesti.

Faktat on tietty hyvä esittää jämäkästi, tämäkin pikkudaami sanoi ensin että ei ei ei, mutta siitä aloitettiin, että homma on tehtävä ja sen jälkeen pääsee kotiin.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Minä kyllä liputan kunnon kipulääkityksen puolesta. Sen lisäksi pienille syliä ja jämäkkää toimintaa, isommille lahjontaa ja jämäkkää toimintaa! Toimii! :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Lukutaitoisilla lapsilla Aku Ankat on myös hyvä keino rauhoittamiseen  ;) Vie kummasti ajatukset muualle. Hyväksi havaittu keino pienemmissä haavereissa.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...