Jump to content
MAINOS

Kirjaaminen tehtävänimikkeellä


Tepate

Recommended Posts

Joo, meille tuli sähköinen potilas/asukasjärjestelmä ja hämmästykseni oli melkoinen kun talon perushoitajat, hoitoapulaiset ja kodinhoitajat kirjautuivat järjestelmään lh lyhenteellä!!! Kaikiien hoitajien Tehtävänimikkeet on vähän aikaa sitten muutettu lähihoitajiksi.

Ihmettelen sitä että tälläinen työnantajapuolelta on mahdollista, mutta myös sitä että nämä muun koulutuksen omaavat suostuvat tähän.

Miten tuli mieleen valelääkäri, valesairaanhoitaja, valelähäri.. mihin tähän enää uskoo, en ainakaan nimikkeisiin, en rintaneulassa enkä potilaspapereissa... ohhoijaa, liitolle nyt ainakin kirjelmää!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

. Kuinka hoitoapulaiset ym. voivat käyttää lähihoitajan nimikettä? Kirjaaminen on oikeuskelvollinen asiakirja 10v. voimassa. Tiedän tapauksia kun on viety asiakirjan dokumentti oikeuteen todistuksena. Siitä selviää mitä on tehty tai jätetty tekemättä. Nämä työntekijät ovat itse joutuneet vastaamaan siitä. Selitykset, eivät kelpaa oikeudessa.

Käsitykseni mukaan, jos esim.kh kirjaa itsensä lh. Hän on silloin valelähäri ja asia menisi eteenpäin. Maksetaako heille myös lähihoitajan palkka? Taisi liitto saada töitä.Lähärin koulutuksen alussa jo painotetaan tästä omilla nimi- ja ammattimerkillä kirjataan. Yksikään toinen työntekijä Ei kirjaa toisen puolesta mitään. Jokainen vastaa itse kirjaamisesta omilla tunnuksilla.

Miksi tämä on niin vaikeata ymmärtää > omasta turvallisuudesta on kysymys. Olen itse joutunut todistamaan todella huonoa kirjaamista tai sitä ei ole tehty? Selityksiä osataan antaa, vaan se ei toimi oikeudessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä potilastietojärjestelmä teillä on käytössä? Luulisi, ettei se kovin vaikeaa voi olla muuttaa ammattinimikkeitä oikeiksi tietojärjestelmään. Lähihoitaja on nimikesuojattu ammatti, joten sitä saa käyttää ainoastaan ne henkilöt, joilla on lähihoitajan tutkinto.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Efficassa saa käyttäjä muutettua itsekin tittelinsä muistaakseni. Mirandassa kai tartti mennä sen vanhan systeemin kautta (VAX vai mikä lie) ja sieltä saa muutettua. Pegasoksessakin se kai on melko helposti tehtävissä, mutta en tiedä vaatiiko se jotkut admin-oikeudet tms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pegasoksessakin se kai on melko helposti tehtävissä, mutta en tiedä vaatiiko se jotkut admin-oikeudet tms.

Vaatii isommat oikeudet, käytännössä talossamme yksi sellainen eli ns. pääkäyttäjä.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pegasoksessakin se kai on melko helposti tehtävissä, mutta en tiedä vaatiiko se jotkut admin-oikeudet tms.

Vaatii isommat oikeudet, käytännössä talossamme yksi sellainen eli ns. pääkäyttäjä.

Kyllä mä oon noita päässyt muuttelemaan, olen ns. Pegasoksen "vastuukäyttäjä" meidän osastolla. Joka osastolla meidän talossa nuo oikeudet löytyy oh:lta, aoh:lta vastuukäyttäjältä ja sihteeriltä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Effica meillä on käytössä, pitääpä tarkastaa miten niitä muutellaan.

Pääluottamusmies meillä sitten sillä kannalla, että näin se vaan on, kaikki kirjaavat lähihoitajana, nimineulassa ei saa käyttää muuta kuin koulutusnimikettä. En nyt tätä oikein ihan näin hyväksy, vaikka toisaalta miksi se olisi minun päänsärkyni?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Effica meillä on käytössä, pitääpä tarkastaa miten niitä muutellaan.

Pääluottamusmies meillä sitten sillä kannalla, että näin se vaan on, kaikki kirjaavat lähihoitajana, nimineulassa ei saa käyttää muuta kuin koulutusnimikettä. En nyt tätä oikein ihan näin hyväksy, vaikka toisaalta miksi se olisi minun päänsärkyni?

Kysy vielä suoraan liitosta asiaa.

Efficassa riittää kun menee käyttäjätietoihin ja sieltä muuttaa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse ottaisin vastaavassa tilanteessa yhteyden liittoon jos ei työnantajan kanssa saa asiaa selvitettyä. Onhan totta että lähihoitajaksi ei saa itseänsä kutsua jos ei oikeasti ole lähihoitaja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Faktaa liitolta: Opiskelija /vastaava käyttää nimineulaa,jossa lukee `opiskelija`, vaikka hän työskentelisi laillistetun ammattihenkilön sijaisena. Potilailla ja omaisilla on oikeus tietää, että hoitaja ei ole vielä täysivaltainen. Hän keskeyttää toiminnan, jos ei selviä tehtävästä tai on vaarassa toimia väärin. Potilastietojärjestelmään opiskelija kirjaa omat havaintonsa omilla tunniksilla. Jokainen vastaa terveydenhuollossa omasta toiminnastaan, eikä vastuuta voi siirtää. Jos opiskelija työskentelee lh, hoitoapulaisena tai muulla vastaavalla nimikkeellä, työtehtävien tulee olla kyseisen nimikkeen mukaisia. On oltava itse tarkkana, että ottaa vastaan vain sellaisia tehtäviä, joita hän osaa riittävästi ja jotka kuuluvat hoidettavan sijaisuuden piiriin. Kodinhoitajat ym. hoitoapulaiset, voivat aina hakea kouluun opiskelemaan ei tarvitse olla kateellinen muille. Itselläni on todella huono kuva teidän työskentelystä vanhuustenhoidossa ja erikoissairaanhoidossa. Tämä on arkea nykyisin: Olen joutunut liian monta kertaa korjaamaan heidän töitä. Pahin oli joudun puuttumaan asiakkaan lääkitykseen ja kirjaamiseen. Todella pahoja virheitä kh teki efficaa. Kirjasivat sellaisia töitä, mitä eivät olet tehneet ja väärillä tunnuksilla. Toiset joutuivat korjaamaan ja pyytämän anteeksi heidän virheetä Seur.päivänä saivat palautteen ylimmältä taholta ja siirto pois siitä yksiköstä. Suoraan sanoen heidän asennekäytös on `hävettävää` toisia työntekijöitä kohtaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt on esimies ollut tietoinen jo kotvan aikaa, katotaan tapahtuuko mitään.

Ite en löytänyt asetuksia mistä vois omia tietojaan Efficassa muuttaa.

Ja ihan oikeesti nää ihmiset jotka kirjottaa näillä Väärillä nimikkeillä eivät välitä, omaakuoppaansa vaan kaivaavat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ite en löytänyt asetuksia mistä vois omia tietojaan Efficassa muuttaa.

Ajanvarauksessa "Käyttäjä -> Vastaanottajatiedot"

No tuo kyllä viittaa enemmänkin siihen, että omaan ajanvarauspohjaan voi muuttaa tarvittaessa nimikettä, jotta muiden ajanvaraajien on helpompi hahmottaa, mille vastaanotolle varaus kannattaa tehdä. Esim. henkilö on sairaanhoitaja, mutta pitää diabeteshoitajan vastaanottoa -> vastaanottajatietoihin muutetaan "diabeteshoitaja". Mutta enpä usko, että käyttäjä oikeasti pystyy muuttamaan itse omaa järjestelmässä olevaa ammattiluokitusta ja/tai tehtävänimikettään, joka näkyisi suoraan potilaalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ite en löytänyt asetuksia mistä vois omia tietojaan Efficassa muuttaa.

Ajanvarauksessa "Käyttäjä -> Vastaanottajatiedot"

No tuo kyllä viittaa enemmänkin siihen, että omaan ajanvarauspohjaan voi muuttaa tarvittaessa nimikettä, jotta muiden ajanvaraajien on helpompi hahmottaa, mille vastaanotolle varaus kannattaa tehdä. Esim. henkilö on sairaanhoitaja, mutta pitää diabeteshoitajan vastaanottoa -> vastaanottajatietoihin muutetaan "diabeteshoitaja". Mutta enpä usko, että käyttäjä oikeasti pystyy muuttamaan itse omaa järjestelmässä olevaa ammattiluokitusta ja/tai tehtävänimikettään, joka näkyisi suoraan potilaalle.

Pystyy muuttamaan. Itsekin olen sen useasti muuttanut.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ite en löytänyt asetuksia mistä vois omia tietojaan Efficassa muuttaa.

Ajanvarauksessa "Käyttäjä -> Vastaanottajatiedot"

Mutta enpä usko, että käyttäjä oikeasti pystyy muuttamaan itse omaa järjestelmässä olevaa ammattiluokitusta ja/tai tehtävänimikettään, joka näkyisi suoraan potilaalle.

Itse vaihdoin tuolta nimikkeeni lh-opiskelijasta lh:ksi ja sen se toimii mitä pitääkin, eli kertomukseen kirjatessa käyntiriville tulee oikeat tiedot. En tiedä sitten missä muualla näkyy ja mitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pystyy muuttamaan. Itsekin olen sen useasti muuttanut.

Näin oikeista töistä vieraantuneena, miksi nimikettä pitää muuttaa useasti?

Olin synnytyksillä kätilönä ja sisätaudeilla sairaanhoitajana. Erilliset ammatit ja molemmat ei mahdu yhtä aikaa sarakkeeseen.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...