Jump to content
MAINOS

syöpäosasto


Encephalon

Recommended Posts

Kysymys kuuluu kaikessa lyhykäisyydessään että: minkälaista on työskennellä syöpäosastolla? Mieluusti kuulisin kaikenlaisia kokemuksia kaikilta ketkä syöpäosastolla ovat joskus työskennelleet :) kiitos!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mikälaista sen pitäisi olla työskennellä syöpäosastolle? Osastotyötä se vain on, siinä missä moni muukin paikka. Itse olen pyörinyt hematologisella nyt 6 vuotta.

Erityispiirteinä ovat sytostaattien kanssa pelaaminen, matalasoluvaiheen hoito, veritankkaukset ja tietysti palliatiivinen hoito. Kuolemaa näkee ja siihen tottuu/turtuu jos sitä hait kysymykselläsi.

Kysele toki tarkemmin jos hait jotain erityistä asiaa.

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No ei se nyt ihan sama asia ole kuin tavallinen osasto, jossa hoidetaan vähemmän rankempia sairauksia. Kaikista ei ole olemaan niin läheisesti ja paljon tekemisissä kuoleman kanssa kuin mitä syöpäosastolla tulee eteen. Henkistä kanttia ja jaksamista vaatii. Ja on osattava olla ottamatta liikaa omille harteilleen ihmisten joskus äärimmäisen rankkojakin kohtaloita. Toki näitä tulee kaikilla osastoilla vastaan, mutta korostuu ehkä syöpäosastolla. Tarvitaan myös kykyä kohdata kuoleva ihminen, taito jota kaikilla ei ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aadelheid: Onko sulla paljonkin työkokemusta syöpäosasto(i)lta? Ei nimittäin kuulostaa yhtään tutulta tuo jatkuva kuoleminen jne... Itse en ole enää muutamaan vuoteen edes keikkaillut syöpäosastolla, mutta silloin kun siellä olin niin kokeneemmat puhuivat, että yleensä ne potilaat kuolevat kotonaan tai perusterveydenhuollon puolella, eivät erikoissairaanhoidossa vaikka sitäkin toki tapahtuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aadelheid: Onko sulla paljonkin työkokemusta syöpäosasto(i)lta? Ei nimittäin kuulostaa yhtään tutulta tuo jatkuva kuoleminen jne... Itse en ole enää muutamaan vuoteen edes keikkaillut syöpäosastolla, mutta silloin kun siellä olin niin kokeneemmat puhuivat, että yleensä ne potilaat kuolevat kotonaan tai perusterveydenhuollon puolella, eivät erikoissairaanhoidossa vaikka sitäkin toki tapahtuu.

Konkreettisen kuoleman määrä toki riippuu osastosta, syöpään voi liittyä aika monenlaista osastoa joista toisissa potilaat viipyvät vain muutamia tunteja tai sitten niitä lopullisia hoitopaikkoja joista ei enää lähdetä kotiin ja kaikkea siltä väliltä. En sanonut tekstini missään kohdassa että ihmiset siellä syöpäosastolla ainoastaan kuolevat, vaan että siellä joutuu tekemisiin kuoleman kanssa. Ajatus kuolemasta on lähes aina syöpäpotilaiden mielessä läsnä tavalla tai toisella. Tietoisuus tulevasta kuolemasta tai sen mahdollisuudesta, kuolevan potilaan hoito ja tukeminen, kuolemaan valmistaminen, kuolemaan liittyvien pelkojen käsittely ja niin edelleen. Kuoleman kanssa voi olla tekemisissä muutenkin kuin ruumista käsittelemällä. Ja sitä muuta nyt tässä lähinnä tarkoitin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähemmän syöpäosasto(i)lla oli vainajia/vainajien laittoa kuin esim. gastrokirurgialla.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

10-15 vuotta sitten syöpäosastoilla oli terminaalivaiheen potilaita enemmän, mutta nykyään siellä osastolla annetaan nimenomaan hoitoa syöpätauteihin ja terminaalivaiheen hoito on terveyskeskuksien vuodeosastoilla.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen lasten hematologian ja -onkologian osastolla töissä,6v tulee kohta. Työ on mukavaa, mutta raskastakin. Potilaina lapset ovat erilaisia kuin aikuiset. Työ on vaativaa ja monipuolista. Potilasmateriaali on välillä todella huonokuntoista ja lääkehoito on suht. vaativaa. Työ on kuitenkin palkitsevaakin. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko muuten mielestänne terveyskeskuksen vuodeosasto oikea paikka terminaalivaiheen potilaille?

Miksei olisi? Yhtälailla siellä on(kai) lääkäri ja lääkekaappi saatavilla kuin missä tahansa muuallakin. Potilaan ja omaisten tukeminen voi olla se haastellisempi puoli. Meidän potilaita on kuollut yliopistosairaalassa, kaupungin sairaalassa, aluesairaalassa, vanhainkodissa, palvelutalossa, TK:ssa, hoitokodissa ja kotona.

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oli paikka mikä tahansa niin asianmukaisesta yksityisyydestä ja rauhasta on voitava huolehtia, eli ei jossain kuuden hengen huoneen kaaoksessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko muuten mielestänne terveyskeskuksen vuodeosasto oikea paikka terminaalivaiheen potilaille?

Miksei olisi? Yhtälailla siellä on(kai) lääkäri ja lääkekaappi saatavilla kuin missä tahansa muuallakin. Potilaan ja omaisten tukeminen voi olla se haastellisempi puoli. Meidän potilaita on kuollut yliopistosairaalassa, kaupungin sairaalassa, aluesairaalassa, vanhainkodissa, palvelutalossa, TK:ssa, hoitokodissa ja kotona.

Terminaalivaiheessa on mun mielestä muutakin tärkeää kuin lääkäri ja lääkekaappi. Yksityisyys, rauhallinen ympäristö, kiireettömyys, asiakkaan erityistoiveiden huomioiminen, potilaan ja omaisten henkinen tuki. Isäni vietti terminaalivaiheen terveyskeskuksen vuodeosastolla ja sillä nimenomaisella osastolla kaikki tämä pystyttiin toteuttamaan ja isälläni oli oma huone jossa omaiset saattoivat koko ajan päivystää. Toista oli kun olin itse opiskeluaikana harjoittelemassa toisen terveyskeskuksen vuodeosastolla, missä terminaalivaiheen potilaat olivat monen hengen huoneissa ahtaissa tiloissa ilman omaa rauhaa puhumattakaan yksilöllisten toiveiden huomioimisesta. Kaikilla ei ole mahdollisuus päästä Terho-kotiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko muuten mielestänne terveyskeskuksen vuodeosasto oikea paikka terminaalivaiheen potilaille?

Miksei olisi? Yhtälailla siellä on(kai) lääkäri ja lääkekaappi saatavilla kuin missä tahansa muuallakin. Potilaan ja omaisten tukeminen voi olla se haastellisempi puoli. Meidän potilaita on kuollut yliopistosairaalassa, kaupungin sairaalassa, aluesairaalassa, vanhainkodissa, palvelutalossa, TK:ssa, hoitokodissa ja kotona.

Terminaalivaiheessa on mun mielestä muutakin tärkeää kuin lääkäri ja lääkekaappi. Yksityisyys, rauhallinen ympäristö, kiireettömyys, asiakkaan erityistoiveiden huomioiminen, potilaan ja omaisten henkinen tuki. Isäni vietti terminaalivaiheen terveyskeskuksen vuodeosastolla ja sillä nimenomaisella osastolla kaikki tämä pystyttiin toteuttamaan ja isälläni oli oma huone jossa omaiset saattoivat koko ajan päivystää. Toista oli kun olin itse opiskeluaikana harjoittelemassa toisen terveyskeskuksen vuodeosastolla, missä terminaalivaiheen potilaat olivat monen hengen huoneissa ahtaissa tiloissa ilman omaa rauhaa puhumattakaan yksilöllisten toiveiden huomioimisesta. Kaikilla ei ole mahdollisuus päästä Terho-kotiin.

Ei edes yliopistosairaala takaa aina noita kaikkia vaatimuksia. Mahdollisuuksien mukaan joka paikassa yritetään toimia.

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ETIn kanssa samalla hemalla töissä mutta lyhyemmällä kokemuksella. Oma ajatus tästä syöpähoitotyöstä jotenkin sinne päin, että vaatii yhtä aikaa kovaa kliinistä osaamista ja kykyä ottaa huomioon vakavassa sairauskriisissä oleva potilas ja hänen perheensä niistä heidän omista lähtökohdistaan.

Ja voi jessus maaria kuinka paljon niitä omia lähtökohtia sitten onkaan.

Minkä nuorena oppii se vanhana haittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...