Jump to content
MAINOS

Terveystieteellisen pääsykokeisiin 2012


ompu

Recommended Posts

Miten muilla lukeminen edistyy? Olen nyt pääsiäisen aikana yrittänyt tehdä muistiinpanoja voimasanoista, luvussa 7 menossa, joten kohta siltä osin valmista. Voimasanoista voisi toisaalta tulla vaikka monivalintatehtäväkin, mutta mun veikkaus kysymyksistä on jotain reliabiliteetistä/ validiteetistä tai sitten jotain niistä alkusivuista, tiedosta ja sen kriteereistä tms. Laadullisen kirjasta kun tulee väkisinkin laadullinen kysymys, niin voimasanoista voisi luulla, ettei siitä kysytä laadulliseen liittyviä asioita. Artikkeleita olen lukenut lähinnä siitä näkökulmasta, että miten teorian muodostaminen/ testaaminen tapahtuu, eli prosessinomaisuutta siis olen pähkäillyt.

Epätoivo ja -usko kyllä iskee lähes joka päivä, kun tuntuu, että lukemisesta huolimatta mitään ei tiedä eikä muista. :rolleyes: :huh:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 228
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Hei kaikki pääsykoekirjojen parissa ahkeroivat,

Miten lukuhommat edistyy? Onko kukaan Teistä hakemassa Itä-Suomen yliopistoon? Itse haen sinne.

Miten hoitotiede-kirja? Mitä painotatte sieltä? Onko mielessä jotain erityisiä "tärppejä"? Menetelmät-kirjaa olen lukenut. Sitä pitää usein kerrata, ja miettiä syvällisesti- että ymmärtää. Lukiessa tuntuu, että jotain ymärtää...mutta tunnin päästä asian unohtanut esimerkkeineen. Mustiinpanoja ole yrittänyt tehdä molemmista kirjoista.

Jotenkin tuntuu, että pitää tietää paljon enemmän, kuin mitä on valmiuksia soveltaa niitä tieteen maailmaan. Mutta jatketaan. Näin tänä aamun pohdiskellen kahvikupin ääressä. Tsemppiä kaikille pääsykokeisiin pakertajille!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi Nursing! Minä myös valmistaudun Itä-Suomeen pääsykokeisiin. Toista kertaa, viime vuonna jäi pisteestä kiinni... Tänä vuonna on siis erityisen kovat paineet sisäänpääsystä, viime vuonna lähdin asenteella, että käyn katsomassa kuinka homma toimii. Silti harmitti kovasti, kun ovet eivät auenneet, kuitenkin olin käyttänyt paljon aikaa ja energiaa lukemiseen. Tänä vuonna olen myös lukenut aika kohtuu hyvin, mutta silti tuntuu, että riittääkö se vieläkään!!!? Asiaa on niin paljon, että epäilen muistikapasiteetin riittävyyttä. Jotenkin jäi viime vuodesta sellainen fiilis, että kokeissa on paljon kyse myös tuurista: oletko sattumalta opetellut ja omaksunut juuri sen asian mitä kysytään. Mutta ongelma on se, että kysymykset voivat olla aivan mitä tahansa. Viime vuonna kuvittelin hallitsevani kokonaisuudet ja silti kaksi kysymystä oli sellaista mitä en ollut opetellut ja lisäksi yhden kysymyksen sekoitin väärään asiaan. Itse en siis enää luota tärppeihin. Oletko muuten Kuopion seudulta kotoisin vai meinaatko opiskella pidemmän matkan takaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en jotenkin jaksa uskoa sisäänpääsyyn, vaikka olenkin nyt jonkin verran lukenut ja tehnyt myös avoimessa hoitotieteen aineopintoja. En vaan jotenkin sisäistä tuota pääsykoemateriaalia niin, että osaisin sitä soveltaa tai että muutenkaan muistaisin siitä läheskään kaikkea. :rolleyes: Lisäksi olen tosi tehokas sekoittamaan asioita keskenään, joten eiköhän pääsykokeessakin näin käy. Mutta periksi en silti anna, luen sen mitä tässä kuukaudessa vielä ehtii, ja sitten kesäkuun lopulla katsellaan että riittikö se. Muuta ei voi tehdä kuin parhaansa, ja tänä keväänä se tarkoittaa vähän vähemmän lukemista kuin pitäisi. ;)

Laadullisen kirjan olen lukenut avoimen yo:n maaliskuiseen tenttiin aika monta kertaa, joten sitä en ole sen jälkeen lukenut ollenkaan. Sitäkin toki aion kerrata vielä ennen pääsykokeita. Artikkelit olen lukenut pariin kertaan ja tehnyt niistä muistiinpanot, Voimasanat on myös kahlattu pari kertaa ja muistiinpanot siitä lähes valmiit. Silti, se tärkein, eli ymmärrys (ja muistaminen..) puuttuu osassa asioita kyllä täysin. Mites te muut, millaisia konkreettisia lukumääriä teillä on takana ja millainen lukusuunnitelma on loppuajalle?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä valmistaudun siis Turun yliopiston pääsykokeisiin, missä kirjoina ovat Hoitotiede ja Etiikka hoitotyössä. Hoitotiede-kirjan olen lukenut kerran tehden alleviivauksia, toisen kerran tehden muistiinpanot (yhteensä 20 sivua käsin kirjoitettuna) ja tämän jälkeen laadin kirjan sisällöstä yhteensä kuusi miellekarttaa, joita olisi tarkoitus tankata ulkoa. Jo sisältöjen pelkistäminen miellekartoiksi oli hyvin aihetta syventävä ja oppimistani edistävä prosessi, jota suosittelen lämpimästi muillekin. Jos pääsykokeissa pystyisi palauttamaan miellekartan mieleensä (edes osittain), pystyisi muistamaan laajempia kokonaisuuksia ja samalla olisi myös hyvä esseen runko valmiina. Nyt teen samaa juttua sitten toisen kirjan kanssa. Mitenkäs muilla?

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi Nursing! Minä myös valmistaudun Itä-Suomeen pääsykokeisiin. Toista kertaa, viime vuonna jäi pisteestä kiinni... Tänä vuonna on siis erityisen kovat paineet sisäänpääsystä, viime vuonna lähdin asenteella, että käyn katsomassa kuinka homma toimii. Silti harmitti kovasti, kun ovet eivät auenneet, kuitenkin olin käyttänyt paljon aikaa ja energiaa lukemiseen. Tänä vuonna olen myös lukenut aika kohtuu hyvin, mutta silti tuntuu, että riittääkö se vieläkään!!!? Asiaa on niin paljon, että epäilen muistikapasiteetin riittävyyttä. Jotenkin jäi viime vuodesta sellainen fiilis, että kokeissa on paljon kyse myös tuurista: oletko sattumalta opetellut ja omaksunut juuri sen asian mitä kysytään. Mutta ongelma on se, että kysymykset voivat olla aivan mitä tahansa. Viime vuonna kuvittelin hallitsevani kokonaisuudet ja silti kaksi kysymystä oli sellaista mitä en ollut opetellut ja lisäksi yhden kysymyksen sekoitin väärään asiaan. Itse en siis enää luota tärppeihin. Oletko muuten Kuopion seudulta kotoisin vai meinaatko opiskella pidemmän matkan takaa?

Hei,

Koen "Riituh" kanssasi samanlaisia fiiliksiä. Kävin itse myös vuosi sitten pääsykokeissa, ja samoin "ovet" eivät auenneet sillä kertää. Osittan olin pettynyt, koska mielestäni olin valmistautunut hyvin. 2 kysymystä ei vaan auennut tarpeeksi (tiedon tyypit+ se toinen teoria kysymys)...jäin 1,5 pisteen päähän. Elämäntilanteeni oli vuosi sitten erilainen. Nyt olen työnohessa yrittänyt lukea, mitä ehdin. Toisaalta, ehkä jotenkin helpompi, kun jotain vähän muistaa. Mutta niin, tärppeihin ei voi luottaa. Kysymykset voi olla taas ihan jotain muuta. Olen suorittanut avoimen kautta hoitotieteen aineopinnot+ kasvatustieteen perusopinnot. Pisteet ei kuitenkaan vielä riittäneet väylän kautta hakuun, joten nyt sitten taas pääsykokeiden kautta.

Omat mustiinpanot tein jo viime keväänä ja niitä aina kertailen. Tänä aamuna olen taas kerrannut validiteetti ja relibialiteetti määritelmiä, mitä niillä tarkoitetaan. Viimeksihän aineisto artikkeli oli etiikan kysymyksiin liittyvä (Helsingin julistus). Jospa tänä vuonna arvioitaisiin luotettavuutta ;-)

Onhan se kyllä niin, että hurjan paljon tässä "vihreässä" vaiheessa pitää opetella, sisältää ja ymmärtää...että menestyt pääsykokeissa ja olisit niiden 40 joukossa, jotka valitaan. Pitää tavallaan jo hallita niitä asioita, mitä kandi- ja graduvaiheessa sovelletaan. Tieto kuitenkin vielä niin "hataraa" yhdistellä tieteelliseen maailmaan, että katsotaan. Ei auta, kuin yrittää. Tsemppiä sisko (-t)!

Juu, olen täältä Savon alueelta, eli jos pääsisin opiskelemaan, niin matkanteko ei ongelma. Itä-Suomen hoitotieteenlaitoksella on hyviä opettajia. Suosittelen tätä laitosta. Opiskelijat otetaan hyvin vastaan ja myös etäopiskelu huomioidaan.

Auringonvaloa päiväänne!

kahvikupposen ääressä mietiskellen :-)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi Nursing! Minä myös valmistaudun Itä-Suomeen pääsykokeisiin. Toista kertaa, viime vuonna jäi pisteestä kiinni... Tänä vuonna on siis erityisen kovat paineet sisäänpääsystä, viime vuonna lähdin asenteella, että käyn katsomassa kuinka homma toimii. Silti harmitti kovasti, kun ovet eivät auenneet, kuitenkin olin käyttänyt paljon aikaa ja energiaa lukemiseen. Tänä vuonna olen myös lukenut aika kohtuu hyvin, mutta silti tuntuu, että riittääkö se vieläkään!!!? Asiaa on niin paljon, että epäilen muistikapasiteetin riittävyyttä. Jotenkin jäi viime vuodesta sellainen fiilis, että kokeissa on paljon kyse myös tuurista: oletko sattumalta opetellut ja omaksunut juuri sen asian mitä kysytään. Mutta ongelma on se, että kysymykset voivat olla aivan mitä tahansa. Viime vuonna kuvittelin hallitsevani kokonaisuudet ja silti kaksi kysymystä oli sellaista mitä en ollut opetellut ja lisäksi yhden kysymyksen sekoitin väärään asiaan. Itse en siis enää luota tärppeihin. Oletko muuten Kuopion seudulta kotoisin vai meinaatko opiskella pidemmän matkan takaa?

Siis periaatteessa osasit vastata yhteen kysymykseen ja kuitenkin sait hyvin pisteitä????? 19/20 Mielenkiintoista

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi Kukkis,

Juu, nimenomaan, tämä on mielestäni hyvä esimerkki siitä, että aina kannattaa yrittää! Viimeinen kysymys oli se artikkelitehtävä, jossa piti pohdiskella etiikkaan liittyviä kysymyksiä "Helsingin julistuksen" mukaan. Mulla ei ollut mitään mielikuvaa tuosta Helsingin julistuksesta, mutta ainahan nyt etiikasta jotain osaa "säveltää", ja luulen, että olen saanut pisteitä siitä kuitenkin sitten melko mukavasti. Kaikkiin kysymyksiin jotain vastasin, vaikka en periaatteessa "osannut" tai tiennyt miten paljon menee asian vierestä. Mähän en tiedä muuta kuin kokonaispistemäärän, en siis sitä, minkä verran mistäkin tehtävästä on pisteitä annettu. Alin pistemäärä sisäänpääsyyn oli Kuopiossa viime vuonna muistaakseni 8 (?) ja mä sain siis siitä pisteen vähemmän...en siis 19/20 :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riituh,

No, no...ei tosiaankaan 19/20 pistettä, vaan muitaakseni jotain 8-8.5. Muistelin, että pääsykoeraja oli jotain 8.5-9.5 luokkaa. Kyllä harmitti silloin, mutta toisaalta se oli hyvä kokemus. Tietää nyt mihin vamistautua. Amanuenssi painotti tammikuun info-tilaisuudessa, että parhaat valitaan. Eli tiukka ranking-kisa päästä 40 joukkoon. vuonna 2010, kun haettii vielä eri suuntatumisvaihtoehtoihin, niin alin pisteraja, millä oli päässyt: 4 pistettä!!!

No, nyt ainakin "rajataan" oikeesti motivoituneet ja valmistautuneet opiskelijat sisään.

Kiva, kun tänne on taas löytynyt keskusteleva joukko vaihtamaan ajatuksia "valmistatumisesta". Vaihdetaan mielipiteitä ja fiiliksiä ja kannustetaan toisiamme!

Kaikki me teemme parhaimme, mihin pystymme.

Mukavaa sunnuntai-päivää!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos Kukkis tsempeistä ja energiaa luku-urakkaan sekä onnea kokeeseen kaikille muillekin! Mukava vaihtaa täällä fiiliksiä ja huomata, ettei ole ainut joka stressaa tänä(kin) keväänä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 viikkoa ja risat lukuaikaa, vähiin siis käy! Mites muilla menee, alkaako sisällöt hahmottua & muistua mieleen? Mulle voimasanat ja artikkelit tuottaa suurta tuskaa, ja nyt kun olen sairastanut lähemmäs kaksi viikkoa, niin lukuaika on jäänyt ihan minimiin. Hiukan alkaa hirvittää, että tuleeko tästä enää mitään, mutta pääsykokeisiin menen, vaikka en mitään osaisikaan. Onpahan kokemus ainakin jos ei muuta. ;)

Tampereellekin otetaan tänä vuonna se 40 parasta, joten saa nähdä mitä se tekee pisterajoille. Kävin jo katsomassa tilastoista hakeneiden määrää, reilu 300 hakijaa oli tänä vuonna.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samat on fiilikset täälläkin, vaikka on jotain lukenut, niin silti ei muista mitään, ei niin yhtään mitään :(

Minulla lukeminen alkaa toden teolla ensi viikolla, olen pyytänyt viimeisille viikoille mahdollisimman paljon vapaata ja muksut viedään päiväkotiin. Muuta mahdollisuutta ei ole meillä...

Olen jo lohduttanut itseäni, että jos en nyt pääse, niin syksyllä suoritan avoimessa perusopinnot/aineopinnot, niin ovat alta pois jos sit joku vuosi onnistuu sisään pääsemään.

Tämä vuosi voisi olla minun vuoteni sillä Turkuun on vain 2 kirjaa luettavana, koen vaikeuksia muistaa ja omaksua laajoja aihealueita (ok, voi kysyä miksi haen yliopistoon :P )

Tsempitykset!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Crane: Sama juttu, voimasanat ja artikkelit tuottaa ongelmia. On tosiaan varsinaisia "Voimasanoja" kun joutuu lukee sitä kirjaa sanakirja toises kädes :D Mitäköhän noista artikkeleista voitas kysyä..? Laadullisen kirja on jopa ihan luettavaa ja mielenkiintoista kun ei koko ajan joudu miettimään mitä edellinen lause tarkoittikaan :) Vai 300 hakijaa..nice. Toivottavasti puoletkaan ei tuu tenttiin :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on nyt kaikista materiaaleista tehtynä muistiinpanot ja mietinkin, että josko nää viimeiset viikot keskittyisin vaan niihin. Toki jotain jää silloin lukematta, koska noihin tiivistyksiin ei tietenkään mahdu kaikki mahdolliset asiat, mutta toisaalta, eipä mahdu mun päähänkään.. :rolleyes:

Artikkeleista veikkailisin, että kysyttäisiin jotakin esim. teorian testaamisesta tai muodostamisen prosessista tai teoriaa testaavan tutkimuksen laadun arvioinnista. Yksi voisi olla myös teorian tyypit ja niihin soveltuvat analyysitavat. Ja mikäänhän ei ole niin varmaa kuin se, että mitään näistä ei tietenkään kysytä! :D Ja ei sillä, että noihin osaisin edes vastata.. Noissa artikkeleissa ei taida olla mitään sellaista asiaa, jonka tuntisin osaavani.

Nythän hakijoita on Tampereelle vähän vähemmän kuin aiempina vuosina, koska esim viime vuonna hakemuksia yhteensä (siis kahteen suuntautumisvaihtoehtoon) oli yli 400, niistä ensisijaisia se vajaa 300. Tänä vuonna hakeneiden ja ensisijaisten määrä oli sama, eli 303. Pääsykokeisiin viime vuonna osallistui reilut 250. Mutta pelkkää triviaahan nää tilastot vaan on, kun pitäisi vielä päästä sinne 40 parhaan joukkoon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pääsykokeessa tulee käymään niin, että en ymmärrä mitä kysytään. Termit ja aiheet sivuavat tosiaan niin läheltä, jos ymmärrätte mitä tarkoitan...?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^haa, mulla on ihan sama fiilis! Onneksi en ole ainoa, luulin jo että multa vain puuttuu joku osanen aivoista. ;) Ja olen aivan valmis heittämään voimasanoilla vesilintua, jotenkin vaan ei uppoa kaaliin ei sitten millään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä on meinannut täälläkin usko loppua moneen otteeseen, mutta ei kait se auta kun koittaa kahlata noita kirjoja läpi, kun kerran leikkiin on lähtenyt...Mielenkiintoista muuten, että Tampereella on tänä vuonna eri aikaan pääsykokeet kun Kuopiossa ja siis tietenkin myös eri pääsykoemateriaalit. Mun mielestä viime vuonna koe oli samaan aikaan ja kirjat myös samat, paitsi Tampereella taisi lisäksi olla se etiikan kirja.

Tampereelle valmistautuvien kommentteja kun täällä seuraa, taitaa materiaali olla aika raskasta? Vaikka aika haasteelliselta tuntuu ainakin meikäläiselle tuo Kuopion matskukin...Tietääköhän kukaan minkä verran Kuopioon on ollut hakijoita?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sama juttu, termit ja aiheet menee sekasin keskenään. Nyt ei tosiaan oo etiikan kirjaa Tampereelle, siitä tuskin tulee kysymystä, kun noissa pääsykoekirjoissa vaan sivutaan vähän aiheesta..? Don't nou.. Ja mietin, esim triangulaatio selitetään kirjoissa todella niukasti, voiko sellasesta tulla kysymystä, kun ei laajemmin selitetä kirjassakaan? :) Samoin validiteetti ja reliabiliteetti selitetään Voimasanat kirjassa, mutta ei siinä esim. lähdetä sen kummemmin validiteetin eri "Muotoja" (mitä lie:D) erittelemään sen enempää.. Mtäköhän meinaavat kysyä laadullisen kirjasta, ois kiva tietää :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuopioon haetaan ilmeisesti erillisvalinnassa(?), eikä sen hakijatilastoja vielä näyttänyt netissä olevan. Muut, ei-erillisvalinnassa olleet, löytyi kyllä.

Mun mielestä Tampereen materiaalia on vaikeinta, mitä on pitkään aikaan ollut. Pääsykokeissa en ole aiemmin ollut, mutta katselin aikaisempien vuosien pääsykoekirjallisuutta. Nyt on tosiaan 7 Hoitotiede-lehden artikkelia ja kaksi kirjaa, joista toinen on kohtalaisen hankala ainakin mulle. Ja noi artikkelit on tosi vaikeita luettavia, kun ei yhtään osaa ajatella, että mitä niistä voitaisiin kysyä (siis kysytäänkö vain yhdestä vai yleisemmin jotain teorian testaamisesta/ muodostamisesta). Nyt oikeastaan tuntuu siltä, että mitä enemmän lukee, sitä vähemmän muistaa. :rolleyes: Triangulaatiosta en usko että kysytään, kun siitä ei juuri mitään kerrotakaan. Oikeastaan toivoisin monivalintaa yhdeksi tehtäväksi (viimevuotiseen tapaan) ja jos se tulisi Voimasanat-kirjasta, niin aina parempi. :) Jotain pikkunippelitietoa varmaan osaisinkin siitä, mutta laajempien kokonaisuuksien hahmottamisessa menen metsään kyllä helposti. Laadullisesta toivoisin, että kysymyksenä olisi vaikka jotain sisällönanalyysistä, siitä osaisin ainakin jotain kirjoitella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen itse pyrkimässä Turkuun ja välillä iskee turhautuminen ja uskonpuute kun tuntuu, ettei mitään jää päähän vaikka kuinka lukealopottaa. Lohduttaa huomata, että muilla on samanlaisia ajatuksia, ja sitten jaksaa taas yrittää eteenpäin. Tsemppiä meille kaikille :) .

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikein kauniisti pyydään Turkuun lukevia nimeämään ne kappaleet mitkä Etiikka- kirjassa pitää lukea. Aloin nähkääs panikoimaan nyt vielä sitä, että mulla on väärä painos ja luettavaksi ilmoitetut luvut on mun kirjassa jotain ihan muuta...

Tuo Tampereen materiaali kuulostaa ihan karmealta :shock:

Taitaisi jäädä pääsykokeet minulta väliin tänä vuonna jos sinne haikailisin.

Edelleen hämmennyn tästä asiasta kun mitään ei muista asioista vaikka juuri on lukenut, varmaan on vääränlainen lukutekniikka. Ja miten jostain yksinkertaisesta asiasta saadaan niiin vaikea, esim. arvon määritelmä.

Kaikesta huolimatta, yritän taas huomenna avata kirjat...

Mä en löytänyt Turkun hakijatilastoja, ainoastaan lääketieteellisen tiedekunnnan hakijat oli ilmoitettu, ei erittelyä hoitotieteen hakijoihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en enää millään jaksais lukea! Pääsykokeet Kuopiossahan on siis hieman aiemmin kun esim. Tampereella, eli 8.5. Asiaa on todellakin niin paljon omaksuttavana että ei mulla kapasiteetti riitä kaikkea muistamaan. Toisaalta tulin jo viime vuonna aika lailla siihen tulokseen, että pääsykokeessa on pitkälti kiinni myös tuurista: harvassa lienee ne, jotka hallitsevat koko koealueen. Jos siis kysytään juuri sitä, minkä olet sattumalta lukenut hyvin ja vieläpä muistat, olet onnekas. Tärppejä on vaan niin mahdoton tietää etukäteen näistä materiaaleista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turkuun tulevat!

Tentit ovat useammassa eri rakennuksessa eli tulkaa ajoissa, jotta ehditte löytää oikean rakennuksen ja luentosalin.

Vielä ei tiedossa, miten pääsykokeisiin tulijat jaetaan.

Olen Turussa tarjoamassa kahvia eli tsemppiä kokeeseen ja hymyillään kun tavataan!

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...