Jump to content
MAINOS

Terveystieteellisen pääsykokeisiin 2012


ompu

Recommended Posts

Yksi viime vuonna opiskelemaan päässyt täällä kyselee, että kuinka tämän kevään hakijoilla on lähtenyt lukeminen sujumaan? Toivottavasti hyvin. :) Tsemppiä kaikille hakijoille ja uskokaa itseenne!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 228
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Dento: Luettu on, mutta takaraivossa silti ajatus siitä, onko luettu tarpeeksi...Viime vuonna sisäänpääsy jäi tosiaan pisteestä kiinni, ja opetti sen, että kysymykset voivat olla ihan mitä vaan, tärppejä on turha miettiä. Joten ei auta muu kuin opetella kirjat kannesta kanteen. Aikaa onneksi vielä on, vaikka lukemiseen aikaa on oikeastaan vain viikonloppuisin. Asiaa noissa kahdessa kirjassa vaan on niin paljon, että en tiedä miten muistikapasiteetti riittää. Miten muilla lukeminen sujuu?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lukeminen on tosi vaikeeta! Tai asioitten saattaminen pysyvään muistiin...

Mä olen kyllä lukenut kirjat läpi ja alleviivaillutkin, mutta sitten kun yritän palauttaa mieleen mitä jossakin kappaleessa sanottiin, niin lyö ihan tyhjää :shock:

Täytyy tehdä harjoituksia, että kirjoittaa ikäänkuin tenttiin.

Riituh, ihan totta, tärppejä on varmaan turha kalastella! Tai olen mä yhden tärppiin satsannut, nimittäin siihen, että viime vuoden kysymyksiä ei olisi...

Miten pitkiä vastauksia niissä pääsäreissä kirjoitetaan?? Siis A-nelonen täyteen vai vielä pidempiä? Käytetäänkö lyijykynää vai kuulakärkikynä??

Sallitte hölmöt kysymyset näin ensikertalaiselle :rolleyes:

Onko joku muu jo ilmoittautunut??

Hei Dento, millaista opiskelu on ollut? Rankempaa vai helpompaa kuin kuvittelit? Missä opiskelet?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

sh-minnie: Oulussa opiskelen. Opiskelu on ollut aikalailla sellaista, millaiseksi sen kuvittelinkin: mielenkiintoista ja sopivan haasteellista, mutta ei se mitään ydinfysiikkaa ole. :) Suurin osa ryhmästäni on ottanut opintovapaata tai tekee vain esim. 50 % työaikaa.

Lukemisessa ei tosiaan voi valita vain "tärppejä", koska ainakin Oulussa (ja varmasti muuallakin) kysymykset ovat vaihdelleet. Välillä on ollut samoja kysymyksiä ja välillä taas aivan jotain muuta. Eli mitä tarkemmin ja enemmän muistaa, niin sen parempi. Kannattaa myös panostaa asioiden ymmärtämiseen ja muistamista auttaa, jos kirjojen asioita voi jotenkin mielessään yhdistää esim. omaan työhön tms. Itse luin kirjat ensin pari kertaa läpi, sitten tein kummastakin koneella muistiinpanot, joita sitten lueskelin kerta toisensa jälkeen, välillä palasin myös kirjoihin. Tein myös jonkin verran harjoitusesseitä, niitä suosittelen lämpimästi. :) Esseevastaukset esim. tentissä on yleensä noin 1-2 sivua, mutta toki pääsykokeessa kannattaa kirjoittaa kaikki mitä vaan aiheesta irti saa, kunhan vaan pysyy aiheessa. Tällä mun opiskelutekniikalla pääsin sisälle alani parhaimmalla pääsykoepistemäärällä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jokainen oppii eri tavalla, tää toimi mulla. Itselläni on vielä tuoreessa muistissa tuo sama fiilis, kun tuntuu, ettei mitenkään voi muistaa kaikkea ja vaikka kuinka lukisi, niin ei ole lukenut tarpeeksi. MUTTA muistakaan, että ihmisiä ne on, jotka sinne opiskelemaan pääsee. Teette parhaanne ja se riittää. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen aikeessa hakea Ouluun hoitotiedettä lukemaan. Työuraa jo takana yli 15 vuotta joten nyt on jo aikaa siirtyä eteenpäin ;D . Tenttikirjat on saatu, joten lukeminen voi siis alkaa. Oulun tenttikirjan on Ronkaisen ym Tutkimuksen voimasanat + Eriksson ym. Hoitotiede. Lukeeko kukaan muu Ronkaisen kirjaa? Mielestäni teksti on välillä aika ylimenevää. :huh: Tulee tunne, että ei tästä taida tulla mitään. Miten teillä on edistynyt tenttiin lukeminen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dooris; Jos sinne on pääsykirjoiksi nuo annettu, niin takuu varmaa on, että molemmista tulee kysymys. Eli ei kannata jättää lukematta vaikka kuinka vieraalta tuntuisi!

"Kohta" ensimmäinen vuosi takana. Opintovapaata olen ottanut 2-3 kuukautta syksyyn ja kevääseen. Ehkä ne ei ihan tarpeeseen olleet, osittaisellakin olisin perheellisenä pärjännyt. Mutta toisaalta on ollut ihanaa vapautta suunnitella menot (koti) ja ne toiset menot (koulu) :) ilman työn asettamia rajoituksia. Opinnoissa on pysynyt hyvin opetussuunnitelman mukana. Eniten töitä ja harmaita hiuksia on aiheuttanut englannin kieli, mutta siinäkin alkaa jo jotain sujuvuutta hahmottumaan. Eli ei sitäkään kannata pelätä. Yläasteen arvosana ko. aineessa 6.

Jaksakaa lukea ja Onnea pääsykokeisiin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heippa!

Tuosta eestaas reissaamisesta.Itse olen pienten lasten äiti ja olen tämän vuoden opiskellut kansanterveystiedettä Treella Etelä-Pohjanmaalta käsin.Joskus olen käynyt päiväseltään,usein ollut viikolla muutaman yön tuttavilla.Siinä on sit olleet illat vapaita opintoihin.Me ollaan onnellisessa asemassa,on saatu paljon apua isovanhemmilta ja mies on pyörittänyt elämää kiitettävästi kotosalla.

Tsemppiä kaikille hakuprosessiin ja opintoihin,kyllä ne käytännön järjestelyt sitten kanssa jotenkin sumpliutuvat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heippa,

kansanterveystieteessä tutkitaan terveyttä ja sairauksia vähän laajemmasta näkövinkkelistä.Esim.mitkä tekijät vaikuttavat joidenkin kansansairauksien syntyyn ja miten niitä pystyttäisiin ehkäisemään.Olen opiskellut mm.terveystaloustiedettä,epidemiologiaa,biostatistiikkaa,terveyden edistämistä ja terveydenhuoltojärjestelmiä.Tosi mielenkiintoista,suosittelen! :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hain Turkuun. Todistukset matkalla postissa. Jännää!Pohdin vain kuinka paljon läsnäoloa on. Tarkoitus ainakin osittain olla töissä. Ehkä opintovapaa kuukausi- kaksi silloin tällöin. Kirjat vasta haussa mutta onhan tässä vielä aikaa :w00t:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sh-minnie kyseli Treelle Hoitotiede-lehden artikkelin aihetta...Pääsykokeeseen tulee siis koko lehti, ei yksittäinen artikkeli, lehden teemana on teorian muodostus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yövuoro, paras vuoro.

Edellisenä yritin lukea jonkin verran (täällä on rauhallisempaa kuin kotona ;D ) ja nyt vähän kokeilin silmäillä, että palautuuku mieleen mitä luin. No eipä palautunut, aivan niin kuin uutta asiaa olisi lukenut!

Nytkin olen jankannut tuota eettinen ongelmanratkaisu-kappaletta (etiikka hoitotyössä-kirja) ties kuinka kauan, mutta voi hyvä ihme kun on vaikeaselkoista tekstiä.

Onneksi Turkuun on vain kaksi kirjaa, mä en varmaan selviäisi jos sinne olisi vielä jokin tutukimuskirja...

Turkuun hakevat, pliis vastatkaa! Onhan Etiikka hoitotyössä- kirjasta vain kappaleet

1. Johdanto

2. Hoitotyön etiikan perusta

4. Eettinen ongelman ratkaisu

6. Eettisesti erilaiset hoitokäytännöt

Sit kun pitää lähettää ne todistukset, niin sekö sinne lähtetään missä sh-tutukinnon numerot ym.? Täytyykö ne numerotkin olla vai vaan se osa missä todetaan, että on suorittanut tutkinnon??

Saiko opintovapaalla jotain rahallista tukea?

Tsemppiä kaikille, jo opiskeleville sekä meille opiskelemaan yrittäville :peukku:

*edit älkää välittäkö kirj. virheistä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dooris: Luen myös juuri Tutkimuksen voimasanat kirjaa. Kirja on ajoittain korkealentoista ja siinä on paljon asiaa jotka ei tunnu menevän tajuntaan, mutta paljon siitä olen oppinut. Siihen tulokseen olen tullut, että jos tuon kirjan olisin lukenut ensin ennen amk opinnäytetyöni tekoa, olisi työni lopputulos ollut pikkusen eri luokkaa :D Ainakin olisi ymmärtänyt mitä on tekemässä, eikä tehnyt vain koska ohjaajat käskivät ;D

Onko joku lukenut Tampreen materiaaleihin kuuluvan Hoitotieteen lehti pläjäyksen? Miltä vaikutti?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Haen Tampereelle ensimmäistä kertaa ja kovasti yritän lukea, minkä vaan ehdin. Kotona on pienet lapset ja mies, joka myös opiskelee ja tekee töitä, joten oma lukuaika jää tosi vähälle.

Olen lukenut kaikki materiaalit ainakin kertaalleen, laadullisen kirja tuntuisi olevan aika hyvin hanskassa, mutta Voimasanat ja artikkelit on vielä aika hakusessa. Artikkelit on nyt kahteen kertaan luettuna, ja yritän kovasti pohtia, että miten niitä kannattaisi lukea. Kysytäänköhän vain yhdestä artikkelista vai ylipäätään teorian muodostuksesta/ testaamisesta tms. Ei kai se pähkäily auta, kun ei voi etukäteen tietää.. :rolleyes: Erilaisten käsitteiden hallinta tuntuu ajoittain aika vaikealta, eli vaikka asian jotenkin ymmärtää, niin sitä on silti vaikea omin sanoin kertoa.

Huoh, tuleekohän tästä yhtään mitään... Epätoivo meinaa välillä iskeä. :huh:

Piti vielä kysyä, että jos jollain ihmeellä opiskelupaikka heltiää, niin koska lähiopinnot Tampereella syksyllä alkaa? Me ollaan nimittäin lähdössä viikoksi ulkomaille 1.9., joten käyköhän sitten juuri niin, että reissu menee päällekäin opintojen kanssa..? Ja jos menee, niin voiko niitä suorittaa jotenkin muuten? Kun eikös tuohon alkuun ole orientoivia opintoja tms. Olen lukenut avoimessa jonkin verran hoitotieteen aineopintoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turkuun hakevat:

Mihin osoitteeseen lähetitte tutkintotodistuksenne? En löytänyt netistä mistään ja haluaisin varmistaa, että menee varmasti oikeaan paikkaan...

Itse olen lukenut molemmat kirjat kahteen kertaan, alleviivannut ja nyt olen tekemässä omia muistiinpanoja. Tarkoitus olisi sitten loppuaika kerrata niistä. Tuntuu kyllä myös tosi työläältä tuo pänttääminen. Meillähän on 3,5kk vauva kotona, joka ei nuku lainkaan päiväunia. Mies käy sitten vauvan kanssa kolmena iltana viikossa ulkona tai kyläilemässä, jolloin saan lukea 1,5-2h kerralla. Ei mitään hirmuluksusta :)

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turkuun hakevat:

Mihin osoitteeseen lähetitte tutkintotodistuksenne? En löytänyt netistä mistään ja haluaisin varmistaa, että menee varmasti oikeaan paikkaan...

laitoin asiasta kyselyn joku aika sitten. Tässä mitä sain infoa... (copy)

Liitteiden pitää olla meillä viimeistään 12.4. ja

osoite on

Opiskelija- ja hakijapalvelut

Yliopistonmäki

20014 Turun yliopisto

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mukana ollaan! :) Tosin taijan olla aikalailla jälessä teitä muita... viime viikolla päätin hakea Ouluun ja nyt vasta metästän pääsykoekirjoja! Hoitotiede löytyi ongelmitta, mutta tuo Voimasanat on vähän huonosti saatavilla. Työvuosia on sen verran takana, että saan aikuiskoulutustuen, joten aattelin opiskella ihan täyspäiväsesti, sikälimikäli sisään pääsen ;) Kiva oli löytää tämä ketju, vertaistukea ja tsemppausta luku-urakkaan tarvitaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä Pirkanmaalla tuo Voimasanat on tosi vaikea saada kirjastosta lainaan, varauksia taisi olla joku 15 kpl kun viimeksi katsoin (onhan niitä kirjoja toki enemmän kuin yksi, mutta silti). Mulla kävi niin hyvä tuuri, että sain ensin kuukaudeksi lainaan amkin kirjastosta ja viikon päästä kaveri tuo vielä Jyväskylän yliopiston kirjastosta sen lainaan. Moni on tainnut ostaa tuon kirjan kun saatavuus lainaan on niin heikko.

Mulla tulee aikuiskoulutustukeen tarvittavat työvuodet täyteen tämän vuoden lopussa, joten jos sisään pääsen, olen ensimmäisen lukuvuoden opintotuella (ja kotihoidon tuella) ja sitten 2013 syksystä hakisin töistä opintovapaata. Siihen asti olen joka tapauksessa kotona hoitovapaalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Piti vielä kysyä teidän muiden lukutapoja, millaiset opiskelumetodit teillä on? hansukatti kertoo alleviivanneensa ja tekevänsä muistiinpanot, samoilla linjoilla olen itsekin. On vain tosi vaikea miettiä, että millaisia muistiinpanoja noista artikkeleista tekee, eli onko se teorian muodostus/ testaaminen oleellisempi tietää kuin se itse aihe, josta artikkeli kertoo. Mulla on myös yksi tuttu joka hakee lukemaan hoitotiedettä, joten hänen kanssaan käydään etenkin noita artikkeleita läpi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Crane: Mulla ei ois viralliset työvuodet riittänyt, mutta kun aikuiskoulutustukeen vaadittavaan 8vuoteen hyväksytään myös äippälomat ja hoitovapaat (työsuhteen aikana), niin riittääkin hyvin! Tavoitteena ois ensimmäinen vuosi panostaa täysillä opiskeluihin tuon tuen avulla, sittemmin varmaan tulee tehtyä osittaista työaikaa...

Opiskelumetodit on vielä mietinnässä, ku ny ehtis ees lukea :) Hoitotiede -kirja on onneksi tuttu jo sh-opintojen ajalta, ja toki tutkimuskäytöntöjäkin opiskeltiin... mutta ne on ehkä vähän päässy unohtumaan :rolleyes:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^mulla riittää vuoden lopussa vasta niiden äitiyslomien kanssa. :D Tätä on tarkkaan laskettu! ;) Sitä työssäoloon rinnastettavaa aikaa voi olla enintään 2 vuotta. Hyvä suunnitella kaikki valmiiksi, enää puuttuukin sitten vaan se opiskelupaikka.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MYY:

MYYY. Olipa mukava kuulla, että joku muukin kokee tutkimuksen voimasanat kirjan välillä korkealentoiseksi. Useaan kertaan on täytynyt lukea joitakin kohtia, että ymmärrys menee perille. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että kirja olisi pitänyt lukea jo paljon aiemmin eli nyt sitten vain sisäistetään tex ja kirjoitetaan essee :PNo joo, ei taida olla niin helppoa .Ei minulla ainakaan. :)

Kirjat on luettu x 2. Muistiin panoja tehty, vaan mistä saisi hieman tärppejä? Ei kai mistään. :(

Kaikille hyviä ja rauhallisia lukuhetkiä. Kyllä tästä keväästä tulee oikein aurinkoinen ja antoisa.

HYVÄÄ PÄÄSIÄISTÄ KAIKILLE :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, Voimasanat on tosiaan välillä aika vaikeaa luettavaa. Ja sitten jos jossain kohtaa ymmärtää lukemansa, niin sitä ei enää muista tunnin päästä. :rolleyes: Ja seuraavalla lukukerralla lukee taas ihan kuin uutta asiaa. Tältäköhän muistisairaista tuntuu? :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...