Jump to content
MAINOS

Usean rokotteen samanaikainen pistäminen


minttu82

Recommended Posts

Jos pistätte useaa lihaksensisäistä rokotetta samanaikaisesti niin mitkä ovat suosimanne pistopaikat?? Ajatellaan vaikka, että jos pistetään 4 rokotetta samanaikaisesti ja kaikki im.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Olkavarret ja pakarat l.a.

Rokotteiden antamisesta en tosin tiedä onko siinä jotain erikoista kun en sellaisia pistä, mutta i.m. lääkkeet noin muuten oon pistänyt eri lihaksiin jos on useampaa tarvittu samaanaikaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Aikuisilla suositeltavinta on antaa lihakseen pistettävät rokotteet olkavarren hartialihakseen. Pakaran ylä-ulkoneljännestä tulisi käyttää vain silloin, kun pistettävää ainetta on runsaasti (esimerkiksi suuret immunoglobuliiniannokset) tai annettaessa useita pistoksia samanaikaisesti."

Lähde: Rokottajan käsikirja, THL

nimim. joululoma luettu eikä tästä tuu mitään :haukotus:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Pakaraan" on laitettava rokotekin, kun tila muualta loppuu.

Ventrogluteaalinen suositeltavampaa, kuin pakaran yläneljännes. Itse olen siirtynyt oikeastaan kokonaan ventroon ja itsellekin pistettäessä se on ollut paljon mukavampi (Norflex + Ketorin).

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Jos pistätte useaa lihaksensisäistä rokotetta samanaikaisesti niin mitkä ovat suosimanne pistopaikat?? Ajatellaan vaikka, että jos pistetään 4 rokotetta samanaikaisesti ja kaikki im.

Jos vain pystyy niin aikuiselle pistäisin ensin 2 ja muut sitten kuukauden päästä. Jos ihan pakko laittaa kaikki 4 samantien (jotkut matkalle lähteävät vaativat tämän kun liian myöhään rokotteensa ottavat..) niin molemmat olkavarret ja pakarat. Reisiin en aikuisilla laita.

Vauvojen ja pienten lasten kohdalla sitten molemmat reidet ja lisäksi olkavarret. Vanhemmille lapsille (4-6 vuotiaat) suosisin sitten taas noita aikuisten paikkoja (olat + pakara).

Meconium happens.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Itse olen oppinut, että hartialihaksia pitäisi suosia niin pitkälle kuin pystyy eli pistäisin hartioihin 2+2. Ei ihan vierekkäin ja katsoisin rokotemäärien mukaan, mitkä rokotteet laittaisin samaa käteen. Toisena vaihtoehtona lykkäisin 2 rokotteen antamista seuraavaan kertaan eli en antaisi pakaraan lainkaan. Tämä siis aikuisten kohdalla!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä vastikää piti laittaa kuusi rokotetta kertarysäyksellä. Molempiin olkavarsiin ja pakaroihin i.m. ja vielä olkavarsiin hiukan eri paikkaan s.c. 

ja seuraavana päivänä jatkettiin lisää :)

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä siinä pakaralihakseen pistämisessä edelleen on, kun sinne tykätään tökkiä joka paikassa. Tutkimustietoa on vaikka millä mitalla, että kankkuun pistetyt lääkkeet eivät mene lihakseen asti.

 

https://www.sairaanhoitajaliitto.fi/ammatilliset_urapalvelut/julkaisut/sairaanhoitaja-lehti/10_2008/muut_artikkelit/injektionanto_lihakseen_milla_mi/

 

Tuossa artikkelissa puhutaan pakaralihakseen pistetyistä lääkkeistä 5-15% menneen minne pitikin, eli lihakseen, lopuissa injektioissa lääke päätyi siis sc. Joissain toisissa artikkeleissa puhutaan JOPA kolmannes pistoista yltäneen lihakseen asti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...