Jump to content
MAINOS

sairausajanpalkka


kerridwen

Recommended Posts

Hei!

Osaisiko joku neuvoa...Työskentelen tällähetkellä vastaanottosihteerinä pienessä 1 lääkärin vastaanotossa, ja meillä on käytössä yksityisen terveydenhuoltoalan tes.

Nyt olen toista viikkoa sairaslomalla ja koodit saikkulapussa oli Z73 ja F32, eli burn-out ja masennus.

Sairastan bipolaarihäiriötä ja työnantajani tietää tämän, huolimatta siitä hän on jatkanut työpaikkakiusaamistaan niin pitkään että olen henkisesti aivan loppu ja jäin sairaslomalle. Kun ilmoitin sairaslomastani, hän ensinnäkin kommentoi "valitettavasti minä olen ainoa joka määrä sairaslomat". ja toisekseen ilmoitti ettei tuota syytä sairaslomaanikaan hyväksy, koska on burn out. ja huolimatta että lisänä on F32. Eli ei maksa minulle palkkaa.

Voiko hän näin menetellä?

Ja ilmoitti minulle ettei kelakaan hyväksyisi päiväraha-anomustani koska minulla on ylimpänä saikkulapussa tuo Z73.

Eli onko joku viisaampi joka osaisi asiassa auttaa.....?

Se ei pelaa joka pelkää

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Työsopimuslaki 2. luku 11. pökäle:

Sairausajan palkka

Työntekijällä, joka on sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemästä työtään, on oikeus sairausajan palkkaan. Jos työsuhde on jatkunut vähintään kuukauden, työntekijällä on oikeus saada esteen ajalta täysi palkkansa sairastumispäivää seuranneen yhdeksännen arkipäivän loppuun, enintään kuitenkin siihen saakka, kun hänen oikeutensa sairausvakuutuslain (364/1963 begin_of_the_skype_highlighting 364/1963 end_of_the_skype_highlighting) mukaiseen päivärahaan alkaa. Alle kuukauden jatkuneissa työsuhteissa työntekijällä on vastaavasti oikeus saada 50 prosenttia palkastaan.

Työntekijällä ei ole oikeutta sairausajan palkkaan, jos hän on aiheuttanut työkyvyttömyytensä tahallaan tai törkeällä huolimattomuudella. Työntekijän on pyydettäessä esitettävä työnantajalle luotettava selvitys työkyvyttömyydestään.

Maksettuaan työntekijälle sairausajan palkan työnantajalla on vastaavalta ajalta oikeus saada työntekijälle sairausvakuutuslain tai tapaturmavakuutuslain (608/1948 begin_of_the_skype_highlighting 608/1948 end_of_the_skype_highlighting) mukaan kuuluva päiväraha, enintään kuitenkin maksamaansa palkkaa vastaava määrä.

Tästä on varmaan jotain ennakkotapauksiakin, mutta tuo kohta että "sairauden tai tapaturman vuoksi" on se oleellinen. Burn-out, koska se on lisäkoodilla merkittävä tieto, ei ole Kelan tai työnantajienkaan silmissä sairaus, kuten ei esim. tupakointi tai alkoholin käyttökään. Sillä porsaanreiällä voidaan sitten vedota maksamatta jättämiseen. Tohtorisi onkin ollut fiksu siinä mielessä että ei ole jättänyt sitä ainoaksi diagnoosiksi, joten kyllä tuossa asiassa laki on puolellasi. Toivottavasti kuulut liittoon, jos asiasta tulee epäselvyyksiä pomosi kanssa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

joo, no niin munkin mielestä toi pitäs mennä että koska siinä on se f32 koodi myös, ei pitäisi olla mitään mahdollisuutta luistaa palkanmaksusta.Mutta, niin vain on päättänyt tehdä ja sen lisäksi tänään tuli sähköposti jossa ilmoitti että työsuhteeni on päätetään huomenna. En tiennytkään että ihmisen voi sairasloman vuoksi irtisanoa...Mutta näemmä voi..

Ihan hullu eukko koko lääkäri...en suosittele kenellekään työnantajaksi.

nyt on ainoa hetki kun harmittaa että en kuulu liittoon...en meinaan tiedä mihin enää ottaisin yhteyttä.Kela eikä työsuojelupiiri osannut auttaa tuossa sairaslomapalkka-asiassa.

Se ei pelaa joka pelkää

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No nythän tuo alkaa jo olla työsuojelupiirin asia jo koska kyseessä on laiton työsuhteen purku/irtisanominenkin. Sinne päin vaan yhteyttä.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...