Jump to content
MAINOS

Osa-aikaisuus: 2 vk töitä, 2 vk "vapaata"


Virmas

Recommended Posts

Mitä minun pitäisi tietää tuollaisesta järjestelystä? Kannattaako edes harkita?

Eli minulla olisi mahdollisuus lähteä tekemään osa-aikaeläkeläisen vapaaviikkoja. Väliviikoilla työnantaja velvoittaa olemaan käytettävissä sairaslomasijaisuuksiin ja vuosilomien tuuraajaksi, mikä sopisikin minulle oikein hyvin, jos niitä sijaisuuksia tulisi tarpeeksi paljon. On kuitenkin lainoja maksettavana, ja olisihan se mukavaa, että elo olisi vähän rahakkaampaa kuin opiskellessa.

Lomiakaan tuskin kertyy, jos "vapaaviikoilla" ei ole töitä. Kesällä mitään vapaaviikkoja tuskin edes olisi, kun kaikki muut pitävät vuosilomiaan. Kesälomaa, edes viikon verran, pidän kuitenkin tärkeänä.

Toivoisin toki saavani kyseisen työn kokonaan itselleni, kun osa-aikaeläkeläinen lopulta jää pysyvästi eläkkeelle, mutta eihän sekään varmaa ole, että sen saisi. Niin olen ymmärtänyt...

- Uskollisesti aina väärässä paikassa väärään aikaan -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä rakennettiin niihin ns. vapaaviikkoihin poissaoloista, lomista ja virkavapaista kate eli puolikkaan tekijä oli täysipäiväinen. Ekana kesänä ei toki ollut lomaa (palkatonta taisi ottaa viikon verran), mutta sen jälkeen on lomat pyörineet normaalisti.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Väliviikoilla työnantaja velvoittaa olemaan käytettävissä sairaslomasijaisuuksiin ja vuosilomien tuuraajaksi

Miten se siihen velvoittaa? Ei kannata sopia mitään "työaika 50 - 100 %" sopimusta, koska sua kusetetaan mm. ylitöissä ja kuitenkin olet sidottuna työhösi koko ajan jos vapaaviikoilla odottelet soittoa työmaalle. Mikäli sopimukseen kirjataan 50 % työaika, saat sen jälkeen ylitöitä, mikäli siihen kirjataan 100 % työaika, saat aina täyden palkan vaikka vuoroja ei sattuisikaan olemaan tarjolla.

Sinin kertoma systeemi kuulostaa ihan järkevältä, vuoroviikoin ns. varahenkilöstönä ja toinen puoli viikoista sitä osa-aikaista. Tuolla tavalla saat vakioidut tulot, normaalit lomat ja työvuoroluettelot tulemaan ajallaan jne jne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos Sinille ja Julmalle vastauksista :). Selvensi asiaa mukavasti. Nyt vaan odottelen, mihin lopulta päädyn. Kävin tänään työhaastattelussa ihan toisenlaiseen hommaan, ja joulunaika eletäänkin piinaavassa jännityksessä, kuinka eukon käy :P .

- Uskollisesti aina väärässä paikassa väärään aikaan -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tilannepäivitys:

Sain kuulla, että saisin toisen työn, johon kävin haastattelussa. Töitä olisi vajaaksi vuodeksi - kokopäiväisenä. Kyseinen työ on sellainen, josta varmasti pitäisin. Ainoa miinus on, että sitä tehdään kahdessa vuorossa ja tietenkin myös viikonloppuisin. Omien lasten kannalta ikävää :-/ .

Soitin tuonne osa-aikatyötä tarjoavaan paikkaan. Vastaukset olivat kovin epämääräisiä... Väliviikkojen töistä ei voitu sanoa mitään, koska kevään lomia ei ole vielä katsottu. Väliviikkojen töistä tulee korvaus kuulemma tunnista tuntiin, niin kuin osa-aikaisilla aina. Osastonhoitaja käski soittamaan liittoon ja ottamaan selvää väliviikoille maksettavasta päivärahasta.

En tiedä... Tuntuu jotenkin kauhean hankalalta ruveta kerjäämään jotain tukia. Eikö se ole jatkuvaa lappujen täyttämistä ja selvitysten tekemistä? Löysin TEHY:n sivuilta tällaisen: http://www.tehy.fi/tyottomyyskassa/tyottomyyspaivaraha/tyotulot-tyottomyysajalla/

Soviteltua työttömyyspäivärahaa, jota työtulot vähentävät, voidaan maksaa silloin, kun teet enintään 2 viikkoa kestävän kokoaikatyön.

Mitä tuo tarkoittaa? Tarkoittaako se ennalta sovittua kokopäiväistä työjaksoa, vai kaikkia normipitkiä päiviä yhteensä (eli kahden viikon täydet päivät + väliviikkojen täydet päivät)?

Toisaalta omaa koulutusta vastaava päivätyö kiinnostaisi, toisaalta minulla on tunne, että tässä on jotakin mätää. Ehkä olen vain vainoharhainen :rolleyes: . Toinen työnantaja tarjoaa selkeää vaihtoehtoa mielenkiintoisessa työssä, mutta sen vajaan vuoden jälkeen tulisin todennäköisesti olemaan taas työtä etsimässä, ja mitkä mahdollisuuteni sitten ovat päästä terveydenhoitajan hommiin, kun en olisi niitä valmistumisen jälkeen tehnyt?

- Uskollisesti aina väärässä paikassa väärään aikaan -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...