Jump to content
MAINOS

Fast track anestesia


tinkeri

Recommended Posts

Heipä hei!

Tarkoituksena olisi tehdä opinnäytetyö fast track hoitomallista anestesiahoitajan näkökulmasta. Eli kuinka hoitomalli käytännön tasolla vaikuttaa työnkuvaan. Olisiko hyviä lähteitä tai vaikkapa omakohtaisia kokemuksia asiasta? Kiitos!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tein oman kandintutkielmani nuista nopean toipumisen ohjelmista, joista siis tuo fast track on yksi nimitys monien joukossa. Tein sen mukaeltuna kirjallisuuskatsauksena, enkä tietokantahauissani löytänyt yhtään tutkimusta joka olisi tehty perioperatiivisen hoitotyön näkövinkkelistä, tai edes sivuten sitä. Eli hoitotieteellistä tietoa ei löydy, lääketieteellistä kyllä paljonkin, plus hoitotyötä on käsitelty ei-siteerattavissa töissä esim. kandintyöt ja amk-opparit.

Nto:t ovat kuitenkin kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön tulevaisuus kaikilla erikoisaloilla ja kaikilla potilasryhmillä, joten aihe on tulevaisuutta ajatellen mielenkiintoinen tutkia. Mutta koska valmista tutkimusta ei ole, joutunet keräämään ehkä empiirisen aineiston? Omia lähteitäni voin antaa, jos ne kiinnostavat, mutta teillä varmaan kuuluu se itse hakeminen siihen oppimiseen?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos aiot käyttää jonkun kokemuksia, niin kerrot kyllä ensin että kuka olet, mistä koulusta, mikä opinnäytetyö, mihin projektiin se tulee, missä tuloksia tullaan käyttämään jne. perustietoa joka on asianmukaista jakaa aineistoa kerätessä vastaajille.

Ja koko opparin tarkoitushan on että oppii itse tekemään tutkimusta ja löytämään itse niitä lähteitä, ei se palvele mitään että annetaan suora lista lähteistä eikä se todellakaan ole tarkoituksenmukaista.

Se voi toisinaan olla hyvinkin tuskaista (tiedän omasta kokemuksesta) jos ei meinaa lähteitä löytyä mutta silloin kokeilet uusia hakusanoja, yhdistelet hakusanoja, kokeilet eri muotoja sanoista, katkaistuja sanoja, synonyymeja ja niin edelleen. Kokeilet eri kielillä. Ja kokeilet monista eri tietokannoista. Jos et osaa käyttää tietokantoja, niin koulu järjestää niihin pajatunteja jossa asia neuvotaan kädestä pitäen. Tai sitten koulun kirjaston informaatikot auttavat varmasti mielellään. Jos et tiedä miten edetä tai minkälaisia julkaisuja lähdet etsimään, niin menet juttelemaan opparin ohjaavan opettajan kanssa joka neuvoo sinut oikeaan suuntaan. Opinnäytetyö vaatii todella suuren panostuksen, aikaa ja vaivaa jotka jokaisen on uhrattava ihan itse. Kaikki me ollaan oltu tuntikausia siellä kirjastossa hautautuneena lähteisiin, ei kukaan ole helpolla päässyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aadelheidille muistuttaisin että lähteiden löytäminen itse on hyvin monimuotoista, toisten töiden lähdeluetteloiden käyttäminen on ihan hyvä ja hyväksyttävä tapa.

Toki olen samaa mieltä, että jos kaipaa oppariapua, tulee työn taustat kertoa paremmin kuin ketjun aloitusviestissä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

toisten töiden lähdeluetteloiden käyttäminen on ihan hyvä ja hyväksyttävä tapa.

Mutta ei se mihin suoraan siirrytään. Kyllä pitää edes vähän yrittää itse. Osa sitä koko opinnäytetyöprosessia on se, että oppii hakemaan itse niitä lähteitä ja arvioimaan niiden luotettavuutta ym. Kaikki tieto on saatavilla ja on omasta viitseliäisyydestä kiinni etsiä ja löytää se. En itsekään löytänyt kertakaikkiaan mitään lähteitä kun tein omaa opparia, vaikka kuinka hain. Syynä oli se että käytin tietokantoja ihan päin helvettiä enkä ollut osannut säätää hakuehtoja oikeanlaisiksi. Kun näin vaivaa ja kävin kirjaston hakupajassa rupesi homma sujumaan - ja löytyi lähteitä sadoittain

En voi uskoa ettei aiemmassa viestissä kuvailemillani tavoilla joku löytäisi niitä lähteitä ihan itsekin. Tulee sellainen olo ettei aloittaja ole edes yrittänyt etsiä vaan on suoraan postannut tänne..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kuule kyllä täällä ollaan ihan niska limassa tehty töitä. En pyytänyt kokemuksia tai lähteitä päästäkseni helpolla tai käyttääkseni kokemuksia opparissa. Tarkoituksena oli vaan saada vähän ns. pohjatuntumaa aiheeseen sillä en itse siinä vaiheessa ollut kyseisiä leikkauksia nähnyt. Foccelle kiitos vastauksesta ja Aadelheidille tiedoksi että kyllähän me kaikki itse se osuutemme hoidetaan. Ei näin keskustelupalstan avulla mitään lopullisia pohjatietoja haeta vaan ainoastaan vinkkejä. Kirjallisuuskatsaus on nyt hyvässä vaiheessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...