Jump to content
MAINOS

työvuorot


kusattuu

Recommended Posts

Työnantajani kertoi suunnittelevansa meille uutta työvuorokäytäntöä, työskentelemme vanhusalalla. Uusia tarkoittaa sitä, että tullaan töihin aamulla eri aikaan ja iltapäivällä ei ole päällekkäistä työaikaa ollenkaan ja työajanlyhennykset on laskettu suoraan vuoroihin. Onko teillä kellään moisesta kokemusta, porrastetuista työajoista varmaan, mutta entä vuoroista, joissa vaihdetaan hoitaja ns "lennosta"?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

On. Käytännössä toimii ihan hyvin. Jos on jotain tärkeää raportoitavaa niin sen voi sanoa siinä vuoron vaihdon yhteydessä samalla kun morjestaa tulevaa vuoroa.

Itse en ainakaan koskaan päässyt kärryille siitä, miksi joka aamu pitää kuluttaa tunti sen kuulemiseen, että yöllä potilaat on nukkuneet ja käyneet vessassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä on potilasturvallisuus huonoissa kantimissa jos päällekkästä työaikaa ei ole yhtään. Minä en ainakaan omalla ajallani vuoron vaihteessa pidä raporttia kyllä se työaikana pidetään tai sitten ei ollenkaan. älkää ihmeessä suostuko! Ei töitä kannata omalla ajalla tehdä...........

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On. Käytännössä toimii ihan hyvin. Jos on jotain tärkeää raportoitavaa niin sen voi sanoa siinä vuoron vaihdon yhteydessä samalla kun morjestaa tulevaa vuoroa.

Itse en ainakaan koskaan päässyt kärryille siitä, miksi joka aamu pitää kuluttaa tunti sen kuulemiseen, että yöllä potilaat on nukkuneet ja käyneet vessassa.

Mutta tämä riippuu pitkälti siitä kuinka toimivat raporttikäytänteet kys.paikassa on. Jos kaikki muistava säännön "jos et ole sitä kirjannut, sitä ei ole tapahtunut", toimiikin varmasti hyvin. Jos taas raportointi on luokkaa "syönyt ja juonut hyvin, vatsa toiminut" voi tulla ongelmia...

Siitä olen samaa mieltä että se tunnin "raportilla" istuminen on ihan turhaa ajan haaskausta jos ihmiset vai juovat kahvia ja syövät pullaa sen 60 minuuttia.

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monessa paikassahan on nytkin käytössä hiljainen raportointi eli ei ole mitään tunnin istuntoa enää olemassakaan. Joten miksi se ei toimisi tässäkin paikassa? Nykyisessä omassa työpaikassa on myös tuo hiljainen raportointi, ja silti on päällekkäistä työaikaa meillä 1h 45min joka on täysin turhaa. Siinä sitten istutaan edellisen ja seuraavan vuoron kesken päällekkäin ja suurin osa pyörittelee peukaloitaan. Ehdottomasti on järkevää karsia sitä turhaa päällekkäisyyttä. Kyllä se tieto välittyy niistä papereistakin, ja jos on jotain ehdottoman erikoista mitä täytyy puhua niin sen kyllä kerkeää sanomaan siinä vuoron vaihteessa aivan hyvin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

silti on päällekkäistä työaikaa meillä 1h 45min joka on täysin turhaa. Siinä sitten istutaan edellisen ja seuraavan vuoron kesken päällekkäin ja suurin osa pyörittelee peukaloitaan.

Kuullostaa minun korvaan vähän vieraalta, jätkien kanssa sakussa kun vuoronvaihdot ovat aina olleet työvuoron kohokohta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En usko, että raportointi loppujen lopuksi tuo probleemaa. Se, mistä olemme huolissaan, on se, että miten nämä päällekkäisyyksien karsinnat vaikuttavat työvuorojemme pituuksiiin tai alkamisajankohtiin. Yhdessä me niitä suunnittelemme - näin on luvattu, mutta ois kiva tietää kokemuksia ja nimenomaan vanhushuollosta. Miten vuorot alkaa, kun ne alkaa porrasteisesti ja loppuu samoten ja minkäpituisia vuoroja teette?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta päälekkäisyydet on hyviä, koska yleensä joku toteaa että aamuvuoro vois jo häipyä, joten vähän niin kuin tuntipalkka nousee. Paitsi jos liukastuu just ulosmennessään...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ei oo puutetta töistä "päällekkäisyydenkään" aikana. Toinen iltavuoron hoitaja (vastuuvuorossa oleva lh tai joskus sh) menee jakamaan tarjottimelle ryhmänsä lääkkeet, siinä menee noin tunti. Siinä lomassa saattaa ottaa lyhyen infon asiakkaista (aamuvuorossa olevalla usein lyhennetty vuoro). Työpari iltavuorossa tekee "kiertoa", tekee huoltohommia (liivavaatehuoltoa yms., tarvikkeiden täydennystä jne.) Kivasti hommaa järjestyy. Eipä ole juuri tarvinnut peukaloita pyöritellä. :w00t: Sitten onkin jo kiire antamaan välipalaa.

Olen vanhusten hoitopaikassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä on koettu nuo raportit tärkeiksi... Näillä rapsoilla voi purkaa myös sitä pahaa oloa, mitä työvuoro on tuonut, ja ihan kaikkee EI VOI kirjoittaa näkyviin.... kyllä nää vanhukset senverran mielikuvitusrikkaita on!!! :w00t: *pyhimys*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se riippuu niin paikasta, kuinka toimii. Mutta mun mielestä raportti on meidän oikeuksia ajatellen myös vastuunsiirtoa seuraavalle vuorolle, eli kyllähän se tärkee on muodosta riippumatta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta päälekkäisyydet on hyviä, koska yleensä joku toteaa että aamuvuoro vois jo häipyä, joten vähän niin kuin tuntipalkka nousee. Paitsi jos liukastuu just ulosmennessään...

En tajunnu. Miten se tuntipalkka nousee aiemmin lähtemisestä? Jos lopetat vuoron aiemmin, ei se palkka juokse enää sen jälkeen.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ollaan siirtymässä hiljaiseen raportointiin ja aamuvuoro ei todellakaan lähde sillä aikaa kun iltavuoro lukee. Jokaisella on omia vastuualueita, joihin nyt saa aikaa eli ei tarvitse väkisin rypistää. Samoin aina on menossa jotain projekteja, joihin ennen ei ole saatu resurssoitua kunnolla aikaa. Ja meillä ne kellot kyllä soi...raporttia lukeva ei niihin vastaile.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja meillä ne kellot kyllä soi...raporttia lukeva ei niihin vastaile.

Itse olen törmännyt lähinnä siihen asenteeseen, että kun iltavuoro tulee niin aamuvuoro siirtyy kahville eikä perse enää nouse sieltä muutakun kotiin lähteäkseen. :rolleyes:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta päälekkäisyydet on hyviä, koska yleensä joku toteaa että aamuvuoro vois jo häipyä, joten vähän niin kuin tuntipalkka nousee. Paitsi jos liukastuu just ulosmennessään...

En tajunnu. Miten se tuntipalkka nousee aiemmin lähtemisestä? Jos lopetat vuoron aiemmin, ei se palkka juokse enää sen jälkeen.

Ei joka paikassa ole vielä kellokortteja. Hyvä niin, surkea katsella noita toimettomia hoitajia notkumassa ja odottamassa että kello olis pykälässä..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...