Jump to content
MAINOS

Kysymyksiä bioanalyytikoille


Pesukarhu

Recommended Posts

Hei Kaikki!

Päätin nyt kysellä teiltä asiantuntijoilta muutamia asioita liittyen bioanalytiikon työhön ja koulutukseen :) Eli omasta taustasta sen verran että suoritan maisteriopintojani matemaattis-luonnontieteellisessä ympäristöpuolella ja koska tällä alalla on ikuinen vääntö töistä, päätin kartoittaa muita koulutusvaihtoehtoja.

1)Koetteko, että bioanalyytikoille on töitä? Kuinka kauan keskimäärin olette olleet työttömänä valmistuttuanne?

2) Voiko opinnoissa, ja myöhemmin töissä, painottaa mitenkään ns. ei-niin-asiakaslähtöistä työskentelyä (vähän pöllösti muotoiltu!) eli enemmän analysointia kuin näytteenottoa jne. Pelkään lähinnä että miten pää kestää jos joutuu paljon esim. vakavasti sairailta lapsipotilailta ottamaan näytteitä..

3)Mistä oppilaitoksesta olette valmistuneet? Itse olen miettinyt Metropoliaa, vaikka en olekaan siitä juuri hyviä kommentteja kuullut.

4) Ja sitten se tärkein (heh heh) eli palkka?

Kiitos tuhannesti kaikille jotka jaksaa vastata!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

1)Koetteko, että bioanalyytikoille on töitä? Kuinka kauan keskimäärin olette olleet työttömänä valmistuttuanne?

Tällä hetkellä ainakin töitä riittää, varsinkin jos heti alkuun ei ole kovin tarkka, että missä labrassa tahtoo olla töissä tai näytteenoton suhteen. Helsingissä on tietääkseni ollut koko ajan töitä, vaikka sieltä koulu löytyykin. Tampereeltakin on töitä löytynyt, mutta vähän nihkeämmin. Turussakin etsitään tällä hetkellä 8 laboratoriohoitaja, että vissiin sielläkin sitten ihan hyvin töitä saa. Oulusta ei mitään tietoa. Kaikista näitä pienemmistä paikoista löytyy töitä todella hyvin tällä hetkellä. En ole vielä valmistunut, mutta en ajatellut olla yhtään työttömänä ;) Töitä on riittänyt koko opiskelujen ajan kuin näyttäisi siltä, että joulunkin jälkeen töitä löytyy. Ainakin nyt näin.

2) Voiko opinnoissa, ja myöhemmin töissä, painottaa mitenkään ns. ei-niin-asiakaslähtöistä työskentelyä (vähän pöllösti muotoiltu!) eli enemmän analysointia kuin näytteenottoa jne. Pelkään lähinnä että miten pää kestää jos joutuu paljon esim. vakavasti sairailta lapsipotilailta ottamaan näytteitä..

Riippuu todella paljon paikasta, jossa olet töissä. Ensinnäkin ihan paikan koosta, mutta myös muutenkin millä erikoisalalla olet töissä. Mitä isompaan paikkaan menet töihin, sitä todennäköisemmin sinun ei tarvitse osallistua paljoa näytteenottoon. Mutta näkin vaihtelee todella paljon paikoittain. Esimerkiksi mikrobiologian, patologian ja fysiologian/knf laboratorioista ei yleisesti osallistuta edes aamukierroille, mutta pienemmissä paikoissa voidaan osallistua. Toisaalta, näille henkilöille harvemmin laitetaan pelkkiä lapsia kierrettäväksi. Mutta on myös monia paikkoja, joissa ei osallistua kierroille.Sen sijaan jos menet töihin verikeskus/hema/kemia niin kierrot ovat normaalia työrutiinia. Näissäkään tosin ei aina pelkästään tule lapsia eikä näytteenottossa välttämättä olla kuin sen aamukierron verran. Mutta tämänkin vaihteele todella paljon paikoittain.

Opiskeluissa kuuluu lasten näytteenotto harjoitteluun, mutta siinäkin kyse on satunnaisesta näytteenotosta muutaman viikon ajan (näin todella karkeasti yleistettynä). Ei siis mitään kahta kuukautta lastenosatolla tjsp ;P

3)Mistä oppilaitoksesta olette valmistuneet? Itse olen miettinyt Metropoliaa, vaikka en olekaan siitä juuri hyviä kommentteja kuullut.

Itse valmistun nyt jouluna tamkista. Koulutusohjelma on pieni ja välit opettajiin ovat "läheiset", joten en voi muuta kuin kehua paikkaa. Metropoliasta olen kuullut hyvää ja huonoa, että veikkaan sen aika lailla olevan kiinni opiskelijasta itsestäänkin. Metropoliasta en osaa sen enempää kouluna sanoa, vähän vaan aina jotain kuullut. Ei mitään erikoista. En ole ainakaan kuullut mitään niin huonoa, että miksi sinne ei kannttaisi hakea ;)

4) Ja sitten se tärkein (heh heh) eli palkka?

Kunta-alalla KVTESsin mukainen, yksityisellä omat sopimuksensa.. Oisko joku ~2100€/kk + lisät? Ei voi muistaa.

ja saa toki kysellä enemmänkin koulutuksesta/töistä :) kerron mielläni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4) Ja sitten se tärkein (heh heh) eli palkka?

Kunta-alalla KVTESsin mukainen, yksityisellä omat sopimuksensa.. Oisko joku ~2100€/kk + lisät? Ei voi muistaa.

HUSsin alueella peruspalkka on 2275 e tällä hetkellä :)

Muihin kysymyksiin yritän palata myöhemmin.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4) Ja sitten se tärkein (heh heh) eli palkka?

Kunta-alalla KVTESsin mukainen, yksityisellä omat sopimuksensa.. Oisko joku ~2100€/kk + lisät? Ei voi muistaa.

HUSsin alueella peruspalkka on 2275 e tällä hetkellä :)

Muihin kysymyksiin yritän palata myöhemmin.

No aika hyvin osu kohdilleen miun veikkaus :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Ovatko tutkimusnumerot valtakunnallisia? Ainakin osassa olen bongannut huslabin, fimlabin ja satadiagin käyttävän samoja numeroita, mutta voiko noihin luottaa että ne on samoja koskien kaikkia tutkimuksia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laboratoriotutkimusnimikkeistöä yllä pitää Suomen Kuntaliitto. Kullakin tutkimuksella on neli- tai viisinumeroinen luku, joka tulee tavallisesti tuolta Kuntaliiton rekisteristä. Esimerkiksi perinteinen PVK + t on varmana joka paikassa 2474. Uskon, tämä on ihan mututuntumaa, niihin voi pääsääntöisesti luottaa paikassa kuin paikassa - varsinkin noiden peruskokeiden kohdalla. Kuitenkin kannattaa muistaa noissa kemian tutkimuksissa, että osassa paikkaa tutkitaan plasmasta ja osasta seerumista. Näissä on sitten eri numerot (ainakin kun kattelin TSH:ta oyslabissa, phsoteylla, huslabissa ja fimlabilla).

muoks. http://www.kunnat.net/fi/asiantuntijapalvelut/soster/nimikkeistot-luokitukset/laboratoriotutkimusnimikkeisto/Sivut/default.aspx] tässä (klik!) on tuo laboratoriotutkimusnimikkeistö, siellä varmastikin tarkemmin asiasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1)Koetteko, että bioanalyytikoille on töitä? Kuinka kauan keskimäärin olette olleet työttömänä valmistuttuanne?

2) Voiko opinnoissa, ja myöhemmin töissä, painottaa mitenkään ns. ei-niin-asiakaslähtöistä työskentelyä (vähän pöllösti muotoiltu!) eli enemmän analysointia kuin näytteenottoa jne. Pelkään lähinnä että miten pää kestää jos joutuu paljon esim. vakavasti sairailta lapsipotilailta ottamaan näytteitä..

3)Mistä oppilaitoksesta olette valmistuneet? Itse olen miettinyt Metropoliaa, vaikka en olekaan siitä juuri hyviä kommentteja kuullut.

Vähän nyt wanhoja juttuja, mut siltä varalta, jos jotakuta kiinnostaa mun vastaukset näihin:

1) Ite oon ainakin ollut joka kesä opiskelujen aloittamisesta lähtien alan töissä. Ekan kesän pienen paikkakunnan terveyskeskuksen labrassa, viime kesänä keskussairaalatason labran näytteenotossa ja tänä kesänä toivottavasti myös keskussairaalassa ja toivottavasti jo ihan laitteiden parissa. Ja ite sijoitun siis Kuopioon, josta ilmeisestikin on vakkarihommien saaminen hieman hankalaa, mutta sijaisuuksia pitäisi piisata. Olin syksyllä keskussairaalaharjoittelussa Lappeenrannassa, ja siellä taas työntekijäpula oli kova, jokaisesta paikasta toivottivat tervetulleeksi valmistumisen jälkeen x)

2) Tää on se asia, mistä meidän luokassa jatkuvasti nuristaan. Itse olen varmaan ainoita, jonka mielestä näytteenotto ja aamukierrot eivät ole ylitsepääsemättömän kurjaa. Mutta siis, itse en ole vielä pahemmin lapsilta näytteitä ottanut, nuorin tähän mennessä taitaa olla 6-vuotias, vauvoja on toki tullut kantapäihin tuikittua, mutta se nyt ei tuntunut mitenkään pahalta, ainakaan itsestä. Mutta niin, perus näytteenottojutut kuuluvat ihan opiskeluun eikä niitä meillä ainakaan hirveämmin voi painottaa tai olla painottamatta. Mutta tosiaan kaikista paikoistahan ei välttämättä kierroille osallistuta ja onhan sitä toisalta muitakin paikkoja työllistyä, niin kuin vaikka yliopistot ja kaikenlaiset tutkimusryhmät, vaikka vähän harvinaisempiahan ne ovat.

3) Itehän en vielä valmistunut ole, mutta Savoniassa opiskelen ja paikkakunta se Kuopio. Näähän on toki henkilökohtaisia tuntemuksia, mutta itse koen jotenkin, ettei täällä toimi oikein yhtään mikään koskaan. Opetuksen taso on tosi vaihtelevaa ja tiedottaminen ei oikein toimi, ne nyt sellaisia pällimmäisiä ärsytyksiä. Onneksi sitä jo kohta valmistuis, niin ei tartte koulusta ressata :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kiitos teille kaikille ihanille jotka olette vastanneet! Olen nyt laittanut yhteishaussa paperit menemään, enää ei jännitä näytteenotto miltään ikäryhmältä eikä edes asiakaspalvelu tunnu ajatuksena kamalalta.

Nyt vaan jännittämään, että pääsenkö pääsykokeisiin ja kouluun :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...