Jump to content
MAINOS

Haloo Esperi?


hollyanna

Recommended Posts

Työskentelen kotihoidossa ja olin tapahtumahetkellä iltavuorossa. Yksi asiakkaista oli kaatunut ja oli varmaan virunut lattialla tuntikausia ennen kuin tulin paikalle. Turvapuhelimen painiketta ei ollut voinut painaa koska käsi oli jäänyt alle. Asiakas oli hankalasti osittain pöydän alla. Hälytin Esperin paikalle. Luurin toisessa päässä Esperin työntekijä kysyy: "etkö voi itse nostaa asiakasta ylös?". Mistä on kysymys?

Link to comment
Share on other sites

MAINOS

Työskentelen kotihoidossa ja olin tapahtumahetkellä iltavuorossa. Yksi asiakkaista oli kaatunut ja oli varmaan virunut lattialla tuntikausia ennen kuin tulin paikalle. Turvapuhelimen painiketta ei ollut voinut painaa koska käsi oli jäänyt alle. Asiakas oli hankalasti osittain pöydän alla. Hälytin Esperin paikalle. Luurin toisessa päässä Esperin työntekijä kysyy: "etkö voi itse nostaa asiakasta ylös?". Mistä on kysymys?

Vastauksen voisi saada helpommin, jos ottaa yhteyttä Esperiin.

Link to comment
Share on other sites

Hälytin Esperin paikalle. Luurin toisessa päässä Esperin työntekijä kysyy: "etkö voi itse nostaa asiakasta ylös?". Mistä on kysymys?

Olisko kysymys siitä että aina ei tarvita sairaankuljettajia/turva-auttajia yms. nostamaan mummukkaa lattialta, vaan Esperilläkin tietävät että paikalla olevat hoitajat yleensä pystyvät tekemään tämän, Tietysti jos on yksin paikalla ja potilas on iso niin usein joutuu hieman käyttämään apuvälineitä ja maalaisjärkeä; jo oman työn sujumisen kannalta hoitajien kannattaa pitää huoli siitä että apuvälineet on saatavilla ja tekniikka mummon saamiseksi lattialta ylös on hankittu. Tietysti jos on vahva epäily lonkkamurtumasta tai 150 kiloinen potilas ei pysty yhtään auttamaan niin kyllähän silloin apu voi olla paikallaan..
Link to comment
Share on other sites

Turvapuhelimen painiketta ei ollut voinut painaa koska käsi oli jäänyt alle. Asiakas oli hankalasti osittain pöydän alla. Hälytin Esperin paikalle. Luurin toisessa päässä Esperin työntekijä kysyy: "etkö voi itse nostaa asiakasta ylös?". Mistä on kysymys?

En tiedä paikkakuntaa enkä tapausta mutta noin yleisesti... Turvapuhelinpartio ei yleensä voi tehdä sen enempää kuin kotihoidon hoitajakaan. Jos tarvitaan ambulanssia niin sellaisen saa soittamalla hätäkeskukselle. Jos taas ongelma on siinä että potilas ei pääse itse ylös mutta hänellä ei ole sen kummempia vammoja, miksi et auttaisi häntä itse? Jos et yksin jaksa asiakasta ylös auttaa, niin sittenhän vastaus esitettyyn kysymykseen on "En jaksa yksin, tarvitsen toisen auttajan" jolloin varmaan partio paikalle lähetetään.

Disclaimer: En ole esperillä töissä mutta muun merkkisessä turvapuhelimessa kyllä. Joillain paikkakunnilla toki kotihoidolle voi olla ohjeistettu että "soitetaan esperille" kun tarvitaan ambulanssi mutta ei ainakaan meilläpäin.

Link to comment
Share on other sites

Juuri näin kun edelläkin on sanottu. He eivät näe tilannetta siellä, vaan koittavat kartoittaa sitä kysymällä sulta mitä on tapahtunut ja pystytkö auttamaan potilasta.

Kyllähän noita mummukoita aika usein tulee käytyä nostelemassa kun kotihoidon tai palvelutalon hoitajat tuumaavat ettei tämä nyt ole mitään sellaista hoitotyötä mitä heidän tarvitsisi tehdä. Parhaimmillaan näitä seisoo useampia vieressä kun yksin nostan potilasta ylös. En tietenkään siis väitä, että tuo mainitsemasi tilanne olisi ollut tälläinen kun kerran olit apua päätynyt kutsumaan, mutta tätä kuitenkin tapahtuu ja kiireisiä partioita ja ambulansseja voidaan koittaa säästellä sillä että jo kohteessa olevat hoitajat pystyisivät tarjoamaan sen avun potilaalle.

Link to comment
Share on other sites

Hälytin Esperin paikalle. Luurin toisessa päässä Esperin työntekijä kysyy: "etkö voi itse nostaa asiakasta ylös?". Mistä on kysymys?

Olisko kysymys siitä että aina ei tarvita sairaankuljettajia/turva-auttajia yms. nostamaan mummukkaa lattialta, vaan Esperilläkin tietävät että paikalla olevat hoitajat yleensä pystyvät tekemään tämän, Tietysti jos on yksin paikalla ja potilas on iso niin usein joutuu hieman käyttämään apuvälineitä ja maalaisjärkeä; jo oman työn sujumisen kannalta hoitajien kannattaa pitää huoli siitä että apuvälineet on saatavilla ja tekniikka mummon saamiseksi lattialta ylös on hankittu. Tietysti jos on vahva epäily lonkkamurtumasta tai 150 kiloinen potilas ei pysty yhtään auttamaan niin kyllähän silloin apu voi olla paikallaan..

Mitä apuvälineitä tarkoitat? Minkäänlaisia ylösnostotekniikoita meillä ei ole käyty läpi. Meitä on ohjeistettu niin että yksin ei saa alkaa nostamaan jos asiakas ei voi itse auttaa yhtään. Toisen hoitajan odottaminen paikalle on iltavuorossa aikaaviepää ja usein ihan mahdotontakin.

Link to comment
Share on other sites

Parhaimmillaan näitä seisoo useampia vieressä kun yksin nostan potilasta ylös.

Parhaat ilmeet hoitajien kasvoilla olen nähnyt kun 50 kiloinen ensihoitajatar auttoi mummukan yksin jalkeille. Tuskin silti sai mitään suurta ahaa-elämystä aikaiseksi, sen verran syvään on juurtuneet nämä toimintamallit kotihoidossa, palvelukodeissa yms..

Mitä apuvälineitä tarkoitat? Minkäänlaisia ylösnostotekniikoita meillä ei ole käyty läpi.

Yleensä asunnosta löytyy apuvälineitä joiden avulla potilas pääsee itse ylös; tavallista tuolia olen itse yleensä käyttänyt. (pot. istumaan >> kontalleen >> tuolin avulla jalkeille) Nostovyö on hyvä apuväline jos joutuu potilasta yksin avustamaan. Nostotekniikoista kannattaa pyytää koulutusta, jumppareiden pitäisi nämä tekniikat hallita. Ja tietysti jos on kiinnostusta niin netistäkin ohjeita löytyy, esim ttl:n sivuilla on paljon ergonomia-asiaa hoitajille.

Meitä on ohjeistettu niin että yksin ei saa alkaa nostamaan jos asiakas ei voi itse auttaa yhtään. Toisen hoitajan odottaminen paikalle on iltavuorossa aikaaviepää ja usein ihan mahdotontakin.

Jos potilas makaa täysin reporankana eikä pysty yhtään auttamaan niin sitten on parempi pyytää apuja paikalle. Meillä päin nämä tehtävät priorisoidaan d-luokkaan, eli jos sairaankuljetus on tulossa pitää varautua jopa parin tunnin odotteluun.
Link to comment
Share on other sites

Jos potilas makaa täysin reporankana eikä pysty yhtään auttamaan niin sitten on parempi pyytää apuja paikalle. Meillä päin nämä tehtävät priorisoidaan d-luokkaan, eli jos sairaankuljetus on tulossa pitää varautua jopa parin tunnin odotteluun.

Ja muistaa asentohoito sitä odotellessa! :)

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Parhaimmillaan näitä seisoo useampia vieressä kun yksin nostan potilasta ylös.

Parhaat ilmeet hoitajien kasvoilla olen nähnyt kun 50 kiloinen ensihoitajatar auttoi mummukan yksin jalkeille. Tuskin silti sai mitään suurta ahaa-elämystä aikaiseksi, sen verran syvään on juurtuneet nämä toimintamallit kotihoidossa, palvelukodeissa yms..

Ei oo todellista nää vastaukset! Jos te ette halua säästää teidän selkiä niin me halutaan säästää meidän. Kerran se vaan niksahtaa...

Link to comment
Share on other sites

Tilanne on pääsääntöisesti se että sulla on AINA KIIRE SEURAAVALLE ASIAKKAALLE ja pahinta on joutua pitkään odottelemaan apua eli käytännössä jos vaan jotenkin saa turvallisesti ylös niin hyvä on. Tässä työssä on pakko käyttää maalaisjärkeä että selviää näistä päivistä. Selvääkin selvempää on että joillakin tahoilla on eri käsitys työntekijöiden työterveydestä ja turvallisuudesta.

Link to comment
Share on other sites

Tilanne on pääsääntöisesti se että sulla on AINA KIIRE SEURAAVALLE ASIAKKAALLE ja pahinta on joutua pitkään odottelemaan apua eli käytännössä jos vaan jotenkin saa turvallisesti ylös niin hyvä on. Tässä työssä on pakko käyttää maalaisjärkeä että selviää näistä päivistä. Selvääkin selvempää on että joillakin tahoilla on eri käsitys työntekijöiden työterveydestä ja turvallisuudesta.

Koska ensihoitopalvelukin joutuu juuri tuon mainitsemasi kiireen vuoksi ainakin täällä pk-seudulla jatkuvasti priorisoimaan tehtäviään, että itse ja potilaat selviää näistä päivistä niin valitettavasti kotihoidon kiire seuraavalle asiakkaalle ei anna aihetta nostaa tehtävän kiireellisyysluokkaa. Kuten varmaan arvasitkin ensihoitopalvelu ei ole pääsääntöisesti pystyynnostopalvelu, vaikka tuollaisenkin avun antaminen kuuluu työhömme. En väitä, etteikö kotihoidossa olisi fyysisesti kuormittavia tilanteita, mutta niin on ensihoidossakin ja niitä varten tulee huolehtia omasta fyysisestä kunnosta.

Jännittää, sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi...

Link to comment
Share on other sites

Tilanne on pääsääntöisesti se että sulla on AINA KIIRE SEURAAVALLE ASIAKKAALLE ja pahinta on joutua pitkään odottelemaan apua eli käytännössä jos vaan jotenkin saa turvallisesti ylös niin hyvä on. Tässä työssä on pakko käyttää maalaisjärkeä että selviää näistä päivistä. Selvääkin selvempää on että joillakin tahoilla on eri käsitys työntekijöiden työterveydestä ja turvallisuudesta.

Koska ensihoitopalvelukin joutuu juuri tuon mainitsemasi kiireen vuoksi ainakin täällä pk-seudulla jatkuvasti priorisoimaan tehtäviään, että itse ja potilaat selviää näistä päivistä niin valitettavasti kotihoidon kiire seuraavalle asiakkaalle ei anna aihetta nostaa tehtävän kiireellisyysluokkaa. Kuten varmaan arvasitkin ensihoitopalvelu ei ole pääsääntöisesti pystyynnostopalvelu, vaikka tuollaisenkin avun antaminen kuuluu työhömme. En väitä, etteikö kotihoidossa olisi fyysisesti kuormittavia tilanteita, mutta niin on ensihoidossakin ja niitä varten tulee huolehtia omasta fyysisestä kunnosta.

Ette te kotihoitoa varten ole olemassa vaan asiakkaita varten. Teidän resurssit on ilmeisesti vedetty niin tiukalle ettette ehdi hoitamaan kaikkia keikkoja.

Link to comment
Share on other sites

Tilanne on pääsääntöisesti se että sulla on AINA KIIRE SEURAAVALLE ASIAKKAALLE ja pahinta on joutua pitkään odottelemaan apua eli käytännössä jos vaan jotenkin saa turvallisesti ylös niin hyvä on. Tässä työssä on pakko käyttää maalaisjärkeä että selviää näistä päivistä. Selvääkin selvempää on että joillakin tahoilla on eri käsitys työntekijöiden työterveydestä ja turvallisuudesta.

Koska ensihoitopalvelukin joutuu juuri tuon mainitsemasi kiireen vuoksi ainakin täällä pk-seudulla jatkuvasti priorisoimaan tehtäviään, että itse ja potilaat selviää näistä päivistä niin valitettavasti kotihoidon kiire seuraavalle asiakkaalle ei anna aihetta nostaa tehtävän kiireellisyysluokkaa. Kuten varmaan arvasitkin ensihoitopalvelu ei ole pääsääntöisesti pystyynnostopalvelu, vaikka tuollaisenkin avun antaminen kuuluu työhömme. En väitä, etteikö kotihoidossa olisi fyysisesti kuormittavia tilanteita, mutta niin on ensihoidossakin ja niitä varten tulee huolehtia omasta fyysisestä kunnosta.

Ette te kotihoitoa varten ole olemassa vaan asiakkaita varten. Teidän resurssit on ilmeisesti vedetty niin tiukalle ettette ehdi hoitamaan kaikkia keikkoja.

Hesan tilanteesta mulla ei ole enää mitään hajua kun en hetkeen ole siellä vaikuttanut. Täällä periferiassa homma menee niin, että saattaa mennä yksi työvuoro ettei ole kuin muutama hassu keikka. Sitten on niitä hetkiä, kun minuutin sisällä iskee kolme keikkaa samaan aikaan. Näistä priorisoidaan ensimmäiseksi se alkutiedoilla kiireellisin ja muita yritetään mahdollisesti nakittaa alueen kopalle, jos vaikka ovat kenties jo matkalla asiakkaan luokse tai pystyvät muuten käymään tilanteensa mukaan. Ei kai ole järkevää pitää valmiudessa armeijaa hoitajia vain näitä yksittäisiä kiirehetkiä varten? Itse en ole ko hommassa mutta läheltä seuranneena homma pelittää täällä ihan ok ja pitkiä viiveitä ei ole.

Link to comment
Share on other sites

stadin yksityisellä mulla oli 12 tunnin vuorossa vähintään tuo 12 keikkaa,eli hyvä kun ehtii syömään.

laitoksen hoitoyksikössä mulla oli 12 tunnissa 4-5 keikkaa.+ sitten nämä hälytystekniset asiat eli hoitoyksikkö ei D-keikalle lähde,eikä edes C-keikalle jos se ei ole omalla alueella.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Link to comment
Share on other sites

Näistä priorisoidaan ensimmäiseksi se alkutiedoilla kiireellisin ja muita yritetään mahdollisesti nakittaa alueen kopalle, jos vaikka ovat kenties jo matkalla asiakkaan luokse tai pystyvät muuten käymään tilanteensa mukaan.

Tuollaisesta ratkaisusta en ole koskaan kuullutkaan. Tietysti tuolla mallilla olisi monelta kuljetukseen johtamattomalta käynniltä vältytty.

Hollyanna kun sanoi, ettei kaikkia keikkoja ehditä ajamaan, niin se ei pidä paikkaansa ainakaan täälläpäin, mutta itsellä pisin viive kiireettömällä tehtävällä ensimmäisen hätäpuhelun alusta potilaan luokse on ollut 7 tuntia ja minuutit päälle. Kaikki autot 50 km säteellä ajoivat koko ajan. Ja voinee arvata, että nostoapu, jossa jo on terveydenhuollon ammatti-ihminen kohteessa ei lukeudu sinne ihan kaikkein kiireempiin. Auton kylläkin aina saa kun hätäkeskus sen lupaa lähettää, mutta aikaa siinä voi mennä.

Link to comment
Share on other sites

Näistä priorisoidaan ensimmäiseksi se alkutiedoilla kiireellisin ja muita yritetään mahdollisesti nakittaa alueen kopalle, jos vaikka ovat kenties jo matkalla asiakkaan luokse tai pystyvät muuten käymään tilanteensa mukaan.

Tuollaisesta ratkaisusta en ole koskaan kuullutkaan. Tietysti tuolla mallilla olisi monelta kuljetukseen johtamattomalta käynniltä vältytty.

Kyse siis oli turvapuhelinhälyistä, joista aika harva johtaa ambulanssin tilaamiseen. Aika usein kopa pystyy hoitamaan jopa paremmin, kun tuntevat usein asiakkaan.

Kiirevuoroissa voi olla parikymmentä hälyä, toisinaan rauhallisina aikoina tosiaan vaan ne muutamat.

Link to comment
Share on other sites

Näistä priorisoidaan ensimmäiseksi se alkutiedoilla kiireellisin ja muita yritetään mahdollisesti nakittaa alueen kopalle, jos vaikka ovat kenties jo matkalla asiakkaan luokse tai pystyvät muuten käymään tilanteensa mukaan.

Tuollaisesta ratkaisusta en ole koskaan kuullutkaan. Tietysti tuolla mallilla olisi monelta kuljetukseen johtamattomalta käynniltä vältytty.

Kyse siis oli turvapuhelinhälyistä, joista aika harva johtaa ambulanssin tilaamiseen. Aika usein kopa pystyy hoitamaan jopa paremmin, kun tuntevat usein asiakkaan.

Kiirevuoroissa voi olla parikymmentä hälyä, toisinaan rauhallisina aikoina tosiaan vaan ne muutamat.

Tupukeikkoja mäkin muistan delegoineeni joskus niissä kohteissa missä ne menivät päiväsaikaan ksh:lle ja sattui tulemaan avunpyyntöä vaikka puoli tuntia ennen heidän töihin tuloa. Harvemmin kuitenkaan.

Ja ne ovihälyttimet kuuroilla ihmisillä oli tosi perseestä kun sinne piti mennä vähän niinkuin heti, etteivät kerkeä pitkälle karata ja todellisuus oli aina se, että ne istu sohvalla turvapuhelimen vieressä mutta eivät vaan kuullut kun se päivystäjä siellä huuteli :D

Link to comment
Share on other sites

Ei oo todellista nää vastaukset! Jos te ette halua säästää teidän selkiä niin me halutaan säästää meidän. Kerran se vaan niksahtaa...

Oikeilla nosto- ja siirtotekniikoilla säästyy selkä. Jos tekniikka (ja apuvälineet) on hallussa, niin hento nainen saa suurella todennäköisyydellä isonkin miehen lattialta ylös.

Failure is always an option

Link to comment
Share on other sites

Ei oo todellista nää vastaukset! Jos te ette halua säästää teidän selkiä niin me halutaan säästää meidän. Kerran se vaan niksahtaa...

Oikeilla nosto- ja siirtotekniikoilla säästyy selkä. Jos tekniikka (ja apuvälineet) on hallussa, niin hento nainen saa suurella todennäköisyydellä isonkin miehen lattialta ylös.

:shock: Paino sanalla apuvälineet = nosturi.
Link to comment
Share on other sites

Ei oo todellista nää vastaukset! Jos te ette halua säästää teidän selkiä niin me halutaan säästää meidän. Kerran se vaan niksahtaa...

Oikeilla nosto- ja siirtotekniikoilla säästyy selkä. Jos tekniikka (ja apuvälineet) on hallussa, niin hento nainen saa suurella todennäköisyydellä isonkin miehen lattialta ylös.

:shock: Paino sanalla apuvälineet = nosturi.

Jos potilas on tajuton niin tarvitaan kyllä nosturia. Pikkaisen jos pot on mukana hommassa niin satakiloinen pappa nousee kevyesti viiskytkiloiselta hoitajalta kun tekniikan osaa.
Link to comment
Share on other sites

Ei oo todellista nää vastaukset! Jos te ette halua säästää teidän selkiä niin me halutaan säästää meidän. Kerran se vaan niksahtaa...

Oikeilla nosto- ja siirtotekniikoilla säästyy selkä. Jos tekniikka (ja apuvälineet) on hallussa, niin hento nainen saa suurella todennäköisyydellä isonkin miehen lattialta ylös.

:shock: Paino sanalla apuvälineet = nosturi.

Myös maalaisjärki, perustiedot siitä mihin suuntaan nivelet liikkuu ja sen lisäksi ripaus fysiikkaa, että tietää mistä ottaa kiinni ja missä pitää itse olla.

= Eeppinen voitto

Link to comment
Share on other sites

Ei oo todellista nää vastaukset! Jos te ette halua säästää teidän selkiä niin me halutaan säästää meidän. Kerran se vaan niksahtaa...

Oikeilla nosto- ja siirtotekniikoilla säästyy selkä. Jos tekniikka (ja apuvälineet) on hallussa, niin hento nainen saa suurella todennäköisyydellä isonkin miehen lattialta ylös.

:shock: Paino sanalla apuvälineet = nosturi.

Jos potilas on tajuton niin tarvitaan kyllä nosturia. Pikkaisen jos pot on mukana hommassa niin satakiloinen pappa nousee kevyesti viiskytkiloiselta hoitajalta kun tekniikan osaa.

Ja markkinoilla on kevyitä, yksin operoitavia nostovälineitä jos ei halua hikoilla potilaan kanssa. Tällainen 3,6 kiloa painava akuilla toimiva aparaatti ei kauheasti vie tilaa autolla kulkevan kotihoidon työntekijän tavaratilassa:

Hintakaan ei ole paha: http://www.mangar.co...attery/overview

Ambulanssin soittaminen pelkästään lattialla makaavan nostamiseen on mielestäni resurssien haaskausta.

Failure is always an option

Link to comment
Share on other sites

Hintakaan ei ole paha: http://www.mangar.co...attery/overview

Ambulanssin soittaminen pelkästään lattialla makaavan nostamiseen on mielestäni resurssien haaskausta.

Joo mutta se maksaa ja osataanko sitä käyttää ja kuitenkin se joku muu tulee aika nopeasti ja ei ne aina muista laskuttaa ja ennenkin ilman pärjätty ja jos selkä hajoaa ja joutuu saikulle tai eläkkeelle niin heikko on ja tuolla hinnalla tilaa lanssinkin oikeasti kolme neljä kertaa nostamaan ja tuossakin joutuu tukemaan ja hui kauheeta kun ei se meillä mahdu budjettiinkaan kun pitäis saada sijaisiakin kun ihmisiä on sairaslomilla ja jos sittenkin vielä jotain sattuu ja kuka maksaa sähkön ja tuollaisia vielä ehdotat niin löytyy kuule sua työhalukkaampia tilalle ja on vielä väärän värinenkin. Niin ei me nyt kuitenkaan voida sitä hankkia tai ainakaan minä tuollaista uskalla ehdottaa kenellekään. :piru: Vai miten se nyt tässä maassa menee.

Mutta asiallisesti - työnantajan velvollisuuksiinhan kuuluu työkyvyn turvaaminen, tapaturmien ehkäisy sekä haittatekijöiden poistaminen tai minimimoiminen sekä tekniikan kehittymisen huomioiminen. Omia lakipykäliään löytyy myös työsuojelun toimintasuunnitelmasta sekä velvoite apuvälineiden hankkimisesta, kun työn suorittaminen sitä vaatii tai se on jopa välttämätöntä tapaturmien estämiseksi. VF:lle pitää antaa kiitosta teknisten apuvälineiden löytämisessä. Ja joskus ehkä pitäisi työntekijöiden ja työnantajien nostaa päätä sen arkipäiväisen näin-on-tehty-ennenkin -ajattelun yläpuolelle ja pysähtyä miettimään, onko aivan oikeasti työpaikalla huolehdittu työtapaturmien estämisestä ja onko oikeasti työntekijöillä käytössä asianmukaiset apuvälineet - ja mitä uutta on kenties tullut markkinoille.

Keskustelu kuvaa ehkä mielenkiintoisia ääripäitä, missä yksi ihminen nostaa potilaan ylös, jossain toisaalla kutsutaan sitten ulkopuoliset nostamaan ja itse saatetaan jopa ihmetellä sitä sivusta. Noh... Joskushan noita apuvälineitä voi perustella tuottavuudella. Harvassa paikassa kuitenkaan ehkä ymmärretään ajatella siten, että jos jollain aikavälillä säästyy edes yksi selkä, niin voipi tulla säästöjä niin kaikille maksajille kuin jopa ihan laitteen ostajalle, jos säästetään sairaslomaa, lääkärikäyntiä, sijaista, perehdytystä, puolikuntoisuutta. Paremmin menee ehkä läpi ajansäästö, jos 1500 euron laite kestää 5 vuotta, ja vuosittain säästetään 300 euroa, se on siinä. Ja se 300 euroa säästetään, jos 15 euron tuntipalkalla + sivukuluilla vuodessa säästetään 20 tuntia työaikaa. Eli kerran viikossa reilut 20 minuuttia... Yhden selän kelpo niksautuksella, josta tulee saikkua edes 2 kuukautta, maksetaan jo muutama moinen laite, kun kaikki kulut huomioidaan...

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Oon ollu töissä sekä kotihoidossa että turvapuhelimen päässä, en tosin Esperillä. Kyllä mä aina kysyin, että voisikos se kotihoitaja nostaa; minusta oli aika kummallista, että nostamaan piti saada joku muu tai jopa ambulanssi, jos kerta kohteessa oli jo terveydenhuollon ammattilainen. Maaseudulla kotihoito nosti aina, eivät edes kyseenalaistaneet hommaa. Pääkaupunkiseudulla eivät juurikaan. Kun sitten menin kotihoitoon, nostin tietysti itse ne kaatuneet, ja kollegat sanoi ettei sitä pidä tehdä. Outoa mummielestä. Tein kuitenkin.

No, se oli vielä oudompaa, että turvapuhelinasiakkaan luota saattoi hoitaja pyytää turva-auttajaa kohteeseen arvioimaan, onko potilas kotikuntoinen vai ei. No mie kysyin aina, että ootko sie hoitajan koulutuksen saanu ihminen. "Joo, olen minä lähihoitaja." No, lähihoitajiahan ne oli turva-auttajatkin. Sanoin, että arvioi ihan itse, sinun pitää siihen pystyä ja se on vähänniinku siun hommaski.

Some people just need a high-five.

In the face. With a chair.

Link to comment
Share on other sites

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...