Jump to content
MAINOS

Infektio-osasto ja omaterveys.


Manski

Recommended Posts

Olisiko täällä kanssa ihmisiä, joilla on ihosairaus, joka estää työskentelyn esim. infektiosastolla, jossa hoidettavana MRSA, ESBL ja Klebsiella potilaita. Itsellä myös nenänlimakalvojen kanssa ongelmia, koko ajan haavaumia nenässä ja pientä verestävää vuotoa melkein aina niistäessä.

Itselläni ihottumaa käsien alueella ja ruvennut miettimään onko riskialtista saada itselle näistä joku. Suojautuminen ja käsidesi on avainsanat, mutta miten te toimitte, jos on ihorikkoja näkyvillä alueilla. Oletteko sairauslomalla sen ajan vain kuinka. Olisiko järkevää pyytää osastosiirtoa? Ymmärrän kyllä senkin, että noita potilaita voi olla missä vaan hoidossa, että kumpikohan on pahempi, tietoinen infektio-osasto vai "puhdas" osasto.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

En voi sanoa että ihosairauteni estää hoitamasta eristys-potilaita, mutta kyllä se työhöni vaikuttaa. Itse sairastan vaikea hoitoista atooppista ihottumaa, joka on nyt kolmen viime vuoden aikana pahentunut roimasti. Alaa valitessani olen ollut ihan oireeton. Ranteet, kyynärtaipeet ja kaula toistuvasti auki ja kuivunut/tulehtunut, eli ns. näkyvät alueet.

Esimieheni kanssa tästä on keskusteltu, ja sovittu että välttelen infektio potilaiden hoitoa, mikäli osastolta on loppunut (tilapäisesti) suojavarusteet jotka eivät sisällä lateksia ja peittävät käsivarteni kokonaan. Toistaiseksi en ole joutunut kieltäytymään yhdenkään potilaan hoidosta. Mutta meillä infektio potilaiden määrä on vaihtelevaa, ei ole kuin 4 eristys huonetta, ja niissäkään ei välttämättä ole infektio potilasta, mikäli koko osasto olisi suunnattu infektio potilaille, harkitsisin vakavasti siirtoa toiselle osastolle. Minulla on mahdollisuus siirtyä toiseen soluun, missä on vain 1 yhden hengen huone (ilman sulkutilaa), joten siihen soluun tieni todennäköisesti vie.

Jos ihoni on niin rikki, että joudun käyttämään jotain haava-sidosta (on se sitten normi laastari tai mepilex ym) niin hakeudun sairaslomalle kunnes saan ihon suhteellisen kuntoon.

Ymmärrän, että on riskialtista saada joku mainituista infektioista. Mutta toistaiseksi on toiminut hyvä käsihygienia + suojautuminen, allergisoivien materiaalien välttäminen ja maalaisjärki.. Enemmän kuitenkin pelkään suoja-vaatteiden tuomaa reaktiota, kuin itse huoneessa vallitsevaa infektiota. Toivottavasti vastaus edes jotenkin hyödytti :)

Todellakin, olet aina liikaa tai liian vähän, mutta vain itsellesi.

Muille olet juuri sopiva.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heti alkuun en ole infektio-osastolla töissä, mutta mulla on kanssa atooppinen iho, mikä tietenkin ajoittain pahenee. Ihottuma on tosin rajoittunut käsiin. Varmasti kaikki suojaustoimet on hyvästä hoidettaessa erityspotilaita+hyvä käsihygienia. Itse sain apua työterveydestä ihottumiin, hyvät lääkkeet ja perusvoiteet millä pärjäilee suht koht ok. Tietysti töissä ollessa on vähän hankalaa rasvailla käsiä, kun käsidesiäkin pitäis lotrailla vähän joka välissä.

Itse suojailen välillä ihorikkoja ja pykimiä sormenpäissä erilaisilla haavataitoksilla. Toki ne on vähän epäkäytännöllisiä joskus, mutta miksei voisi suojata haavojaan. Muistaa vaan vaihtaa puhtaat sidokset esim. ennen ja jälkee työpäivän. Niin olen itse tehnyt. Ja kotona tietysti aina ihottumien tehohoitoa.

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä taloon tilataan erityyppisä käsidesejä ja hanskoja, suojia, joilla pyritään tukemaan iho-ongelmaisia hoitsuja.

Yksi sopii yhdelle, toinen toiselle. Saattavat ehkä saada työnsä tehtyä siten, että tarkkaan valitsevat oikeat aineet ja materiaalit.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heipsulis, kiitoksia vastauksista :)

Tarkennuksena vielä, että iho-ongelmat eivät johdu hansikkaista tai desistä, vaan perussairautena hoitajalla siis autoimmuunisairaus, josta sitten seurauksena ihorikkeymiä. Eli riippumatta siitä mitä käytän ja miten, niin nahka ajoittain rikki, ei pysty millään tavalla estämään tätä, koskee myös nenänongelmia....

Tullut tässä vielä lisäksi uutena ongelma "nuhavaivaa", joten tullut miettineeksi, että onkohan osastollamme homeongelma, koska muillakin ihmisillä oireita (poskiontelontulehduksia, korvatulehduksia, päänsärkyä ym.). Kai työterveyden kautta voisi tätä(kin) asiaa ruveta ajamaan, jotta ei koko terveys mene hoitajilta tai asukkailta. Asukkaillakin toistuvaa "allergista" oireilua... Meneepä sekavaksi aihe :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...