Jump to content
MAINOS

Sairaslomatodistus jo vapaapäivältä?


hellurei

Recommended Posts

Tapahtuipa erikoinen juttu. Mulla oli viikonloppu ja maanantai vapaita, ja sairastuin sunnuntaina. Kun maanantainakaan lenssunen olo ei helpottunut, tilasin lääkärin tiistaiaamuksi, kun en enää maanantaille saanut ja soitin töihin, että olen kipeä ja menen lääkäriin tiistaiaamuna. Tuli sitten tieto, että minun pitäisi pyytää sairaslomaa vapaapäivilleni, koska olin jo ilmoittanut olevani kipeä. No, lääkärissä sitten tietysti sanoin tänä aamuna, että olin eilen vapaalla ja sairasloma laitettiin alkamaan tästä aamusta, mikä minun mielestäni on oikein. En keksi tuohon, että minun olisi pitänyt pyytää sairaslomaa takautuvasti, muuta kuin sen, että työnantaja toivoi, että näin toimien saisi minut aiemmin töihin... Kummallista. Aina toivotaan, että kipeäksi tulosta ilmoitettaisiin ajoissa ja sitten kun ilmoitat, hyvä ettei rangaista...

Mites tää lainkirjaimen mukaan menee??? Pitääkö mun repiä jostain saikkutodistus vapaapäiville?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ei kuulu työnantajalle, mitä teet vapaapäivänäsi: hyppäätkö pituutta vai sairastatko. Joissakin harvoissa tapauksissa jaksotyön tasoitusvapaa saattaa siirtyä sairausloman vuoksi, muussa tapauksessa riittää todistus 1. sairauslomapäivältä. Todella outoa venkoilua tuollainen, luulisi että työnantaja on tyytyväinen ilmoituksesta ajoissa ja ehtisi hommata rauhassa sijaisen seuraavaksi päiväksi. Nythän ei jatkossa auta muu kuin ilmoittaa saman päivän aamuna olevansa sairaana.

Muoks vielä: lääkäri ei yleensä koskaan kirjoita sairauslomaa takautuvasti, ainoastaan tilanne, jossa jo aiemmin alkaneen sairauden vuoksi tarvitaan jatkosaikku, takautuva todistus tulee kyseeseen.

Jännittää, sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle pomo hommasi kerran palkan vapaapäiviltä, koska mulla oli s-loma alkanut vapaapäivinä. (Olin silloin yht. 6pv työterv.lääkärin määräämänä poissa, että vamma tulisi kuntoon).

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikoinaan olen törmännyt tilanteeseen, että työntekijän lapsi oli sairastunut työntekijän vapaapäivinä, ja oli kipeänä vielä kun työntekijän piti palata töihin, jolloin ilmoitti että on "lapsi sairaana"- päivät kotona. Merkkasi kuitenkin siihen lappuun lapsen todellisen sairastumispäivän, jolloin nuo päivät menivätkin palkattomaksi, koska oikeus palkallisiin kotona päiviin on vain 3 päivää sairastumispäivästä hoidon järjestämiseksi. Esimies ei tuota päättänyt, vaan palkanlaskenta, ja silloin kun lappu oli sinne jo mennyt, ei päivämääriä voinut muuttaa.

Eli tämähän ei suoraan päde, mutta periaatteessahan se on omalla ilmoituksella 3 ensimmäistä päivää. Ja jos esimerkiksi on sairaana ke, to , pe, ja lauantai ja sunnuntai on vapaita, mutta sairausloma jatkuu ma ja ti, pitää joko ennakoida nuo päivät ja mennä lääkäriin jo lauantaina, tai sitten pyytää lääkäriltä todistus takautuvasti. Mutta toki se on työnantajan huonoa henkilöstöpolitiikkaa, jos hyvissä ajoin ilmoittamisesta "rangaistaan". Meillä vaikka soitetaan aikaisemmin, merkataan vasta työpäivät z-päiviksi. Toisaalta z-päivät saattavat olla jaksotyössä "edullisempia" työntekijälle, koska katkaisevat listan, ja esimerkiksi ylityöraja laskee.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jups. Eipä ollut mulla mitään ennakoitavaa, hemskutin pitkä aika edellisestä sairastamisesta... Noh, kahtellaan ihanko saan nuhteita, kun menen töihin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...